er vandoor gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Re: er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:30

Een manegepony bij ons op d e manege, doet dat altijd in de winter. Hij is echt heel vervelend in de winter en bij hem moet je altijd een zweepje hebben. Hij rent voor de grap, en om je te laten schrikken. De meeste geven 'm dan een tikje, en sturen heb op de volte. Dan galloperen ze weer aan, als die dan weer rent, rijden ze 2 voltes, en ga zo maar verder. Zo leert je paard toch dat hij niet mag rennen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:31

Hallo,

Trek in de bek, en een scherper bit??? Hier verhelp je het probleem echt niet mee. Je moet er achter zien te komen wat dit gedrag veroorzaakt, pas daarna kan je het op gaan lossen. Hulpmiddelen en grove hulpen kunnen mogelijk wel een probleem verdoezelen, maar de oplossing heb je dan nog niet.

Ik zou eens beginnen met het paard heel veel afwisseling te geven tijdens de les. Mogen jullie eigen figuren rijden tijdens de les?
Dan zou ik heel veel figuren gaan rijden. Veel voltes, groot en klein, afwenden, slangevolte, veel overgangen rijden in tempo etc. Het paard gewoon heel lekker bezig houden. Hoe meer je paard bezig is in zijn hoofd, hoe minder hij zal gaan lopen spoken.

Het zou verder ook nog zo kunnen zijn dat je tijdens de les anders rijdt dan dat je zelf oefent. Met lessen ben je vaak wat geconcentreerder bezig, meer aan het oefenen met je eigen houding en zit bv, en je paard kan die verandering voelen.

Het kan ook een patroon geworden zijn. Paard klettert een keer weg tijdens de les. Krijgt op zijn kop. De volgende keer springt het paard nog een keer weg en denk: help..... ik krijg zo op mijn kop.... en zo kan je langzaam een patroon inbouwen wat je niet wilt.

Mogelijk merkt je paard dat hij tijdens de instructie wat harder aan het werk moet, en daarvoor weg wilt vluchten.

Een paard wat rechtgereden moet worden zal mi dit gedrag niet alleen maar tijdens het lessen vertonen.
Ik wil je echter wel adviseren om wat privelessen te gaan nemen. Het rechtrijden is zoooo verschrikkelijk belangrijk. Als een paard jarenlang scheef gereden wordt, gaat ie uiteindelijk echt de vernieling in.

En nog wat: je hoefsmid zal waarschijnlijk wel weten wat ie doet, maar been/hoefstanden veranderen bij een uitgegroeid paard, kan heel veel ellende opleveren. Dat is hetzelfde als jouw nu op scheef schoeisel laten lopen. Reken maar dat je dat pijn gaat doen! Je bot/beenstand kan nl niet meer veranderd worden, en dat is ook zo voor het paard.

Mijn advies:
Ga eens wat privelessen nemen bij een andere instructeur. Zorg dat er hard gewerkt wordt aan rechtrichten en góed dressuren. Bij het rijden met andere paarden in de bak, je paard heel veel variatie gaan geven.

Succes ermee!

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:54

oke dank.
afgelopen zondag wedstrijd gereden en we hadden geen enkel probleem niks crossen,ze deed het heel keurig.
mijn dochter reed kuur muziek en springen en twee keer derde.

ook al is het soms eng zo scheef door de bochten(zo bang dat we onder uit gaan).
maar uitrazen en door gaan lijkt ook wel te helpen,al hoewel ze er soms echt een spelletje van maakt.

verder heb ik een bontje gekocht voor onder het zadel en dat lijkt ook wel te helpen.
en ze wordt nu gemasseerd eens in de week lijkt ook wel te werken en ze vindt het heerlijk.
met borstelen moeten we nu elke dag massage dingen doen en ze geniet er echt van en is super ontspannen.
de lessen worden anders nu half uur met de andere mee en half uur alleen wat dat gaat opleveren geen idee zullen het zien.
maar dat ze met de wedstrijd al niet meer heeft geraced was natuurlijk geweldig.

verder gewoon lekker rijden en eens in de week een buitenrit en op stukken waar het kan mag ze voluit,en dat is genieten voor haar.
dus ons patroon voor de hele week is veranderd maandag dressuur intensief,dinsdag springen,woensdag meestal buitenrijden,donderdag lekker voor de lol,vrijdag dressuur intensief en masseren,zaterdag les,is even af wachten,zondag rust lekker doen wat ze zelf wil.
maar weet wel dat dit nu na 1 week al een blijer paard op leverd,en dat heeft zich met de wedstrijd denk ik wel bewezen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:41

Fijn om te horen dat het nu zo goed gaat. Super!

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 18:14

nou dat was dus te vroeg gejuigd,maar ja,we hebben een flinke race partij gehad,dood eng.
zaterdag met de les opzich ging het heel goed.
tot dat ze weer even een race moment had.
en dan was dat nog geneens het ergste.
zo zeg wat was ik kwaad,en met een bek vol tanden en open mond.
de les geefster heeft er toch afgerost.
mijn dochter moest afstappen en ik dach nog oo ze gaat er zelf op.
niks was minder waar,ze pakt haar bij de teugel en de zweep en ze heeft haar kompleet afgerost.
de striemen staan nog op haar bibs,ik durf zelfs te zeggen dat ze blauwe plekken heeft.
dus we hebben voor de rest bedankt voor de les en zijn weg gegaan.
een hevig huilende dochter,ontdaan en boos.
geen les meer dus want dit doen we niet meer,nooit meer.
we gaan over op prive les.
want dit kan en mag niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:19

bizar zeg....en daar moet zo een dier wat van leren??????

Ik ga er van uit dat je hier niet voorbetaald hebt?
Persoonlijk had ik haar zelf even zand laten happen daar. :(

en nu??

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:21

Als je na dit voorval nog bij deze instructrice was gebleven had ik je compleet voor gek verklaard. Gelukkig doe je dat niet. Sneu voor jouw dochter dat ze dit heeft moeten aanzien. Wat een enorme tr*t van een instructrice!

Mijn advies is om iemand te zoeken die verstand heeft van rechtrichten. Het is in dit topic al eerder genoemd. Ik heb n.l. het idee dat het best met de balans van de pony te maken kan hebben. Vluchtgedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een paard bedenkt niet hoe hij zijn ruiter zo veel mogelijk kan dwars zitten.

carlijnnnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:31

mijn haf deed dat ook altijd.
toen ik er op een gegevenmoment zat van was heb ik der door gezet in gallop
(ze gallopeerde toen ook al)
en als ze dan weer terug naar draf wou weer aanzetten dat heb ik 3 keer gedaan.
ze heeft het later nog een keer gedaan
toen heb ik het zelfde weer gedaan
en nu doet ze het NOOIT meer!

succes ermee

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 09:46

na dit voorval kan ik het wel vergeten mij vertrouwd ze niet meer,ik zal met haar van voor af aan moeten beginnen.
alleen mijn dochter kan nog bij haar komen.
snoepje geven lukt niet zo ver mogelijk weg blijven met het puntje van haar lippen pakt ze hem aan en dan weer drie stappen achter uit want ja ik ben een grote volwassen vrouw en dan krijg je slaag.
wie weet wat er nog meer in dat koppie om gaat.
we hebben nu een leuke prive instuctrische gevonden en die gaat ons verder helpen,van vooraf aan alles opnieuw.
met veel geduld en het vertrouwen in mij weer terug halen.
ze vondt dit zo belachelijk en begrijpt haar volledig het zal even duren maar volgens haar komt het weer goed.