sinds 2 á 3 dagen steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:23

& je weet zeker dat je de ijzers nodig hebt?
Het klinkt een beetje alsof je onze adviezen mbt tandarts etc. niet wilt opvolgen..

Want, WIL je tandarrts niet komen? Dan is het geen goede, een goede tandarts gaat voor zen vak & zen klanten & voor hun paarden ;). Hij word tenslotte ook betaalt!

Dat knie-zak verhaal vink ik ook vrij apart.. ik zou dit toch eerder in de trainingsmethode zoeken dan in het stro..

Maar alsnog, als je het bovenstaanden uit kan sluiten is het gewoon uitproberen, hier moet je doorheen komen met veel geduld & concequentie!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:24

Roosje911 schreef:
ja ik les elke week
ik rij niet met zweep omdat ik dat niet echt super verantwoordt vind voor een 6 jarige, je hebt in een later stadium er namelijk geen profeit meer van als je paard al gewend is aan een zweep

waarom is een zweep niet verantwoord het ligt eraan hoe je de zweep gebruikt!
ik reed mijn 6 jarige ook met een zweep maar die probeerde mij ook uit door te steigeren dat heeft die 2 keer geprobeerd en daarna nooit weer omdat die weet dat die dan op zijn kop kreeg als die nagekeken is dat der niks aan de hand is probeert die je uit.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:27

DaisyDarling schreef:
& je weet zeker dat je de ijzers nodig hebt?
Het klinkt een beetje alsof je onze adviezen mbt tandarts etc. niet wilt opvolgen..

Want, WIL je tandarrts niet komen? Dan is het geen goede, een goede tandarts gaat voor zen vak & zen klanten & voor hun paarden ;). Hij word tenslotte ook betaalt!

Dat knie-zak verhaal vink ik ook vrij apart.. ik zou dit toch eerder in de trainingsmethode zoeken dan in het stro..

Maar alsnog, als je het bovenstaanden uit kan sluiten is het gewoon uitproberen, hier moet je doorheen komen met veel geduld & concequentie!

ja sinds die ijzers gaat het met zijn knieen als beter

als jullie die knie gebeuren niet willen geloven prima, t'is de waarheid.

de tandarts bij ons komt van ver, en wij mogen geen eigen op stal laten komen

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:29

dieketje schreef:
ja ik les elke week
ik rij niet met zweep omdat ik dat niet echt super verantwoordt vind voor een 6 jarige, je hebt in een later stadium er namelijk geen profeit meer van als je paard al gewend is aan een zweep

waarom is een zweep niet verantwoord het ligt eraan hoe je de zweep gebruikt!
ik reed mijn 6 jarige ook met een zweep maar die probeerde mij ook uit door te steigeren dat heeft die 2 keer geprobeerd en daarna nooit weer omdat die weet dat die dan op zijn kop kreeg als die nagekeken is dat der niks aan de hand is probeert die je uit.[/quote]

ik weet gewoon van genoeg paarden bij mij op stal dat ze in m1 al met een dikke wiel rijden omdat zweep en alles niet meer werkt
dat wil ik persoonlijk gewoon tegengaan

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:29

Als tie het maar in 1 hoek doet, is tie daar ws geschrokken en een paard vergeet zoiets niet snel. Dus gewoon vertrouwen teruggeven en consequent zijn, desnoods aan de hand meerdere malen er voorbij, of eeste even aan de andere kant rijden en zodra tie zijn aandacht bij jou heeft steeds iets verder die richting op gaan in de figuren, dus volte enz.
Omdat hij daar een paar keer omhoog gekomen is, zal jij ws nu ook gespannen worden als je richting die hoek komt en je paard voelt dat feilloos aan!

In ieder geval niet de focus op die hoek gaan leggen, vaak wordt de angst dan alleen maar versterkt. Maar gewoon doen alsof er niks aan de hand is en rustig doorrijden. Hoe rustiger jij op je paard zit hoe meer onspannen hij zal lopen.

Waarschijnlijk is tie je gewoon een beetje aan het uitproberen, dus wel consequent blijven! Als tie omhoog komt gewoon doorrijden en er geen aandacht aan schenken. Je pakt hem gewoon weer op en probeert het nogmaals.

Succes!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:51

Roosje911 schreef:
x,,kelly,,x schreef:
nou toen je hem voor het eerst ging rijden reed je hem met een slofteugel en die wordt het meest gebruik tegen het steigeren dus ik denk dat hij het wel vaker geprobeerd heeft ;)

Oke, en is dat groepsles of privé?

was niet de eerste keer dat ik hem reed was koopdag.
had hem al een aantal keer gereden maar omdat ik van een pony afkwam die 1,46 was en toen naar een grote ruin van 1.75 ging zei de stal eigenaar na 2x rijden dat het voor de zekerheid verstandig was om slof om te doen, aangezien ik op tijdstippen reed waar de drukke(lees:onhandelbare:P) types ook reden en hij nogal voorzichtig met mij is vanwege oude nogal veel impact op iedereen gemaakte val hadden we ff slof om

we hebben bij ons op stal enkelt prive.

oke dan heb ik dat verkeerd gelezen :o
Ik ben ook zeker geen tegenstander van een slof, als je dat maar niet denkt ;)
Maar op die manier snap ik dat ook wel. Als het paard wat heter kan worden zou ik ook liever zo'n zing omhebben :) Dan heb je ze toch wat meer in de hand

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:15

longeer hem is een week met slof dat hij lekker over zijn rug loopt. Rij niet met slof met een stijgerend paard. Dan hebben ze het gevoel dat ze op geloten zitten. Dan gaan ze wel omhoog. Over jou verhaal dat de knieeen op slot schieten, is gewoon door een hoefsmid te regelen. Laat je paard kijken door een fysio. en laat je zadel bekijken. Misschien eventueel de tandarts. als dat allemaal goed is..zou ik hulp halen van iemand die ervaring heeft met stijgerende paarden. een paard die stijgerd geeft meestal aan dat iets pijn doet. te moeilijk inderdeel. en als het staken is dan moet je hem er goed door heen helpen. doe het met begleiding..ongelukken gebeuren snel met stijgerende paarden.

Sjolvir

Re: sinds 2 á 3 dagen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:44

Hoi TS, je topic is ondertussen een paar dagen oud.
Doet hij het nog, of juist niet meer?

Die van die onderlegger vind ik apart, als zadel goed past, zou dat niet nodig moeten zijn.

Ben wel weer blij dat ik handige lesgever heb, als ik het zo lees.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:20

Wat mij opvalt is dat iedereen het altijd ergens anders in zoekt dan in het gedrag van een paard.
Het dier doet het alleen buiten in een bepaalde hoek, wanneer het pijn heeft zal het dier het in alle hoeken op iedere plek in de bak moeten doen.

Dat hij rolt met zijn ogen kan op angst duiden, maar dit kan komen omdat het hier is aangeleerd voor hem om te steigeren.
Wat ik bedoel met aangeleerd: wanneer jij bijv. je paard naar beneden rijd ga je kneden/weerstand bieden etc tot hij naar beneden gaat daarna geef je mee, je beloont. Wanneer hij omhoog gaat gooi jij je teugels los en schop je m (waarschijnlijk) naar voren. Hij denkt dus: ooh als ik steiger krijg ik vrije teugel en ben ik braaf. Om hem het af te leren moet je eigenlijk druk op de teugels houden net zolang dat hij niet meer steigerd, gevaar is alleen dat hij hierdoor achterover kan slaan. (Hem achterover trekken zou eigenlijk de beste oplossing zijn, dan leert hij dat het zinloos is om omhoog te gaan, echter doe je dit natuurlijk niet voor je eigen en je paard z'n veiligheid). (Voor medebokkers: dit is de benadering in mijn ogen ervan, dit zou ik zelf nooit doen!)

Ik weet niet hoe handig je bent, maar je kan een waterballon vullen met water. Wanneer hij omhoog komt kan je deze kapot slaan op het hoofd. Hij denkt dan dat hij iets heeft geraakt en bloed en zal het waarschijnlijk niet meer doen. Wanneer je dit niet wilt moet je hem de gehele tijd in stelling houden en hem vooruit houden.

Je zegt zelf dat je niet met zweep wil rijden: heel verstandig, maar je kan de zweep ook alleen hiervoor gebruiken. Je kan m met een lusje aan je zadel vastmaken (dat hij stilhangt) en alleen erbij pakken als hij omhoog gaat om m eens een flinke jatter op de billen te geven dat hij vooruit springt, dan komt hij iig niet omhoog en kan je erdoor verder werken.

Over jou: wanneer je langs de hoek rijd, maak dan voor jezelf een verhaaltje: ik ga gewoon doorrijden, want ik kan geweldig rijden en heb een geweldig paard. Denk niet: ooh hopelijk gaat hij niet steigeren. De hersenen herkennen het niet niet! De hersenen zeggen dus tegen jou: steigeren!! En je paard reageert hier onbewust op omdat jij onbewust anders gaat reageren. Dit moet samen met het doorrijden blijven. Het kan dus zijn dat je paard alleen omhoog komt omdat jij dit tegen hem verteld. (onbewust).

Ik geloof niet zozeer dat jou paard enig ander probleem heeft. Verder aan de meeste medebokkers: geloof eindelijk eens wanneer iemand zegt dat alles is nagekeken, zeker wanneer het dier het duidelijk op 1 plek doet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:29

De optie stelling en drijven had ik ook gegeven,
maar die valt en staat uiteraard wel bij de snelheid/handigheid van de ruiter
en de instructie die snel moet kunnen aangeven wat ruiter moet doen.

En laten we eerlijk zijn, velen van ons zijn goed bedoelend, maar niet raend snel in reactie,
mede de reden, waardoor zo'n probleem vaak ontstaat. (ook bij mij.)