eerste keer springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: eerste keer springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:40

Je hebt je verzorgpony 6x in emmers laten springen???

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:43

hoebedoel je ín emmers?
je moet sowieso de emmers omdraaien, en natuurlijk een grondbalk ervoor, en misschien is het handig om een langer paaltje te nemen en leren sturen?

Misschien maar eerst zorgen dat ze goed blijft reageren op je hulpen en moet je maar eens gaan dressuren?

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:22

de emmers stonden omgekeerd , om de balk op te kunnen leggen , pony sprong er vanzelf in ..
mijn vriendin springt al 15 jaar ..
ze zal het wel kunnen zeker ;p
ik doe dressuur , maar hier is ze niet zo goed in ;
grt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:43

hoebedoel je niet goed in?
bedoel je dat ze voltes, en alles niet snapt? of de hogered ressuur zoals wijke enzp"?

ik zou zeggen pas begnnen met springen als je haar/hem in de bak goed onder controle hebt. en dus ook normaal ewndingen kan rijden met haar. controle behouden. af en toe een balkje neerleggen, zodat ze erover heen gaat en dan oefenen
en dat kan je langzaam uitbreiden tot meer balkjes. en dan tot een emmertje eronder, kruis is vaak makkelijker, maar wel met grondbalk ervoor.

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 22:49

ze snapt niet alle oefeningen , we werken hieraan en er is al veel vordering.
heb volledige controle over haar (;
kvertrouw haar 99 % (:

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:29

heb gesprongen , ale niet zo hoog ..
myn verlichte zit is goed & ze springt een beetje , het is haar te laag ..
alleen in draf want in galop wil ze niet met me ;
ik weet niet waarom ;(
ben er niet bang voor.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:12

brandneweyes schreef:
heb gesprongen , ale niet zo hoog ..
myn verlichte zit is goed & ze springt een beetje , het is haar te laag ..
alleen in draf want in galop wil ze niet met me ;
ik weet niet waarom ;(
ben er niet bang voor.

Zo te horen moet je eerst maar eens wat meer rij-ervaring op doen voordat je gaat springen.
Je pony is wel heel braaf als ze nog springt nadat ze zo vaak op de emmers terecht is gekomen.

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:18

ik kan goe ryden !
andere paarden galopperen wel met my ..
dus het gaat daar niet om ; ik doe alles wat ik kan doen maar lukt niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:28

Weetje wat, neem het gewoon van iedereen aan; ga gewoon lessen. wie zegt dat jij het niet gewoon fout doet? en wie zegt dat je vriendin zo goed kan rijden? je bent pas 14 he. Goed rijden komt a. met de tijd. En daarbij, niemand is uitgeleerd. zéfls anky heeft nog les.

Probeer eerst dressuurles te nemen, misschien springles erbij. Die vriendin van jou mag het nog zo goed bedoelen, ze is geen instructrice en ik betwijfel of ze(als ze jouw leeftijd is), genoeg ervaring hierin heeft.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:33

brandneweyes schreef:
ik kan goe ryden !
andere paarden galopperen wel met my ..
dus het gaat daar niet om ; ik doe alles wat ik kan doen maar lukt niet.

Het wel of niet galopperen met jou zegt niets over of jij kan rijden of niet.
Bovendien kan iedereen dingen bijleren. Je best doen is niet altijd genoeg...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:36

TS : of je het nu wil of niet, je zal toch les moeten zoeken. Zoek iemand die naar je luistert en je verder kan helpen. Vriendin mag zo lang rijden en je pony zó goed kennen, maar ze weet nog steeds niet alle kneepjes van het vak en geen diploma. Je kan zeggen dat instructie je pony niet kent, maar ze moeten hem léren kennen en luisteren naar jou verhaal om je verder te helpen. Pas dan kan je spreken van goede instructie! Ga lekker op zoek dus naar een lesgeefster. Noch wij van achter onze pc, noch jou vriendin kunnen je écht verderhelpen, dat kan alleen iemand met de nodige ervaring, bevoegdheid en diplomas ;)

Verder heb ik begrepen dat je van België bent? wou toch even zeggen dat op bokt enkel algemeen nederlands toegestaan is. Ikzelf ben ook een Belg en typ buiten bokt heeeel anders (zoals jij in dit topic) maar heb me ook moeten aanpassen :)

Succes!

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:24

@ joycebunny ; ik doe myn best om normaal te typen ;p

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:33

Nog een tip voor diegene waarvan het paard er na de sprong vandoor ging: dit betekent (vaak) dat het paard het springen eigenlijk een beetje eng vindt en er niet veel vertrouwen in heeft. Begin eens heeeeeeeeeeeeeel laag (dus eerst alleen een balkje op de grond, dan 10 cm, dan 20cm, dan 30cm) en hou dat lang vol. Echt een paar weken alleen laag springen! Dan krijgt het paard als het goed is langzaam het vertrouwen weer terug en kun je daarna langzaam in stapjes de hoogte gaan veranderen. Maar opnieuw: langzaam! Geef het paard iedere keer ongeveer 2 weken ofzo (6x rijden) om aan 20 cm extra hoogte te wennen, en vanaf 70 cm 6x rijden voor iedere 10cm. Op die manier blijft het paard er hopelijk lol in houden en voelt ie niet meer de behoefte om er na de sprong als een gek vandoor te gaan.