Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Myour schreef:En toch kan een paard - wanneer het echt goed door zo'n lijf is - wel met de neus over de grond.Ja, mijn instructie doet het elke les welen mijn paard vindt halsstrekken het fijnste wat er is, het liefst met de neus aan de grond. Nu wordt dit laatste in galop wel beetje moeilijk maar toch.
senna21 schreef:Monaparte: ik doe het ook in manege/groepslessen. Als het paard aan de hulpen staat is het niet anders dan een gewone galop.Voor mij is het gewoon een gereden oefening tijdens de training.
Anne: met jonge paarden kan het inderdaad ook. Maar ik vind het wel even meer opletten... soms zijn ze nog zo onhandig.
Sammy: tijdens de oefening loopt een paard in het begin wat meer op de voorhand, maar uiteindelijk win je er sprongkracht mee in de achterhand. Om zo te kunnen galopperen, moet het paard veel power in de achterhand hebben.
Ooit een paard op z'n voorbenen zien galopperen.... dat gaat niet lukken...
senna21 schreef:Na halsstrekken, gereden als oefening, loopt een paard juist meer bergop. Hij is beter in staat om de 'sprongkracht' te verwerken in de sprongen.
Zijn er instructeurs die halsstrekken in galop als oefening inzetten??
En ik zou graag de 'heetgebakerde' toppers in de dressuur eens in een galop met halsstrekken willen zien...
Wie meer?

roxxxiejjj schreef:Monaparte schreef:Doe ik na iedere priveles! Mijn instructeur vind het een hele goede oefening. In de groepslessen natuurlijk niet, dat zou te gevaarlijk worden met veel mensen.
Hoezo dat? Als jij je paard op zit en beenhulpen kan rijden, kan je toch gewoon halsstrekken in de groepsles? Deze oefening is bedoeld om de ontspanning op te zoeken, en niet om als een gek rondjes te crossen. Zie hier niks gevaarlijks in met andere mensen?

petitparis schreef:bij een echt jong paard kan je in verlichte zit gaan. maar eigenlijk is het beter om te blijven zitten. anders verplaats je je gewicht naar de voorhand en je wil net dat je paard achteraan meer gaat dragen. dus je maakt het je paard onnodig moeilijk.
goed zitten geeft meer controle over elke pas/sprong
petitparis schreef:tuurlijk moet de rug eerst ontspannen anders kan je nooit goed zitten. Dit was eerder bedoeld op iemand die het "tegenstrijdig" vond dat haar instructie aanraadde juist te blijven zitten.
ik heb zelf een vluchter en als ik daarbij in verlichte zit ga, dan denkt zij vaak "we zijn vertrokken". Dus ik kan mijn zit "verlichten" maar niet echt verlichte zit of toch niet tijdens het halsstrekken.
Maar uiteraard, 't is ook een kwestie van hoe je het je paard leert natuurlijk
. Een en al spanning, maar niet vluchten of ontploffen. Dus gewoon lekker de spanning opslaan en in zichzelf keren. Ik heb er ook nog niet zo lang, dus ik ben nog steeds heel erg op zoek naar de handleiding.
, was meer gewend om verlichte zit aan te nemen. Het is wel duidelijk dat het per situatie afhankelijk is of je wel of niet gaat zitten, het verschil zit hem in de ontspanning van het paard. Vind het trouwens ook een goede oefening voor de zit van de ruiter.
Lusitana schreef:Steun aan de teugels is een enorme fout. Een ruiter hoort een onafhankelijke zit te hebben. Leren julie dan niet eerst aan de longe zonder teugels rijden?
Lusitana schreef:Steun aan de teugels is een enorme fout. Een ruiter hoort een onafhankelijke zit te hebben. Leren julie dan niet eerst aan de longe zonder teugels rijden?