Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
magic_lover schreef:Ja ik ga wel een beetje met de TS mee, als je 'het' gevoel een keer hebt mogen voelen, dan wil je echt niet anders meer... gewoon een superfijn en los paard als een elastiekje, waar je totale controle over hebt(houding, tempo, iedere pas is van 'jou' etc) en op de simpelste en kleinste hulpen te rijden zijn, die afstemming/fine tuning ben je natuurlijk jaren mee bezig, je wilt alsmaar fijner, scherper, kleiner etc dat het als ware op den duur vanzelf gaat.
eigenlijk vind ik het best moeilijk uit te leggen je moet het eigenlijk gewoon eens ervaren...
maargoed dat is ook 'het' gevoel waar ik naar streef met mijn paard, en dat was ook echt geen makkelijke weg(plankje 1e klas, en een mond van beton), maar ik kan nu eindelijk zeggen dat we hard op weg zijn en ook af en toe stukjes heb waarvan ik denk 'yes, dít is het!'
ik heb dan ook de (vervelende?) gewoonte om op ieder paard waar ik op zit al gauw bezig te gaan met gymnastiseren, hem super los maken dat ie geen spiertje in zijn lichaam meer 'op slot' zet... soms tot vervelends aan toemaar dat geef ik dan maar de schuld aan dat het gewoon zoooo super fijn rijd en je gewoon niet meer anders wilt als je dat eenmaal ondervonden hebt..
neemt niet weg dat ik ook kan genieten van een lekker voorwaarts galopje op een buitenrit oid.

Sjolvir schreef:Ook al is het maar 5 minuten, als je het 1 x gevoeld hebt, wil je altijd terug naar dat gevoel...
Dat is dan misschien hard werken, maar ohh, wat kan je dan genieten..
Als je het 1 x gevoeld hebt, weet je waarvoor je het doet en het is de mooiste beloning die je paard je kan geven.
Maar goed, dit geldt voor mij en mijn paard. Met andere paarden heb ik zo'n gevoel lang niet altijd, en met die paarden heb ik dan meer moeite. Kijk, ik kan mijzelf maar 1 paard veroorloven. En ik vind het handig dat dat paard van alle in leven zijnde paarden die ik ben tegengekomen het paard is dat het beste bij mij past. Iloonie schreef:Ik kan het gevoel niet helemaal goed omschrijven.. Maar je voelt dan zoveel 'goede' kracht onder je, je paard tilt je als ware op en je danst door de bak.
Maar ik vraag me vaak af of bepaalde ruiters/amazones dit gevoel nog niet gehad hebben, ik zie ze dan vol trots in een 'hogere' klasse rijden, met een paard wat alles behalve soepeltjes loopt. Hangend in de hand of vooruit door been te blijven geven, zo wil je toch geen proef door...

Ook vind ik het een geweldig gevoel om te voelen dat je langzamerhand steeds meer één wordt met je paard.. 
En ik vind het fantastisch om mee te doen omdat mijn paard ervan geniet, hij is gewoon een beetje aandachtsgeil
En natuurlijk zou het leuk zijn om eens een keer een lintje te krijgen van de organisatie
Heb ik nog nooit gehad, maar krijg wel iedere keer eentje van mijn paard

En ja, natuurlijk neemt hij ook wel eens iemand in de maling, ik kan er vrij veel mensen op zetten en dan kijkt hij natuurlijk wel even wat voor vlees hij in de kuip heeft. Heeft hij met mij ook gedaan. Heeft niks met rottig willen doen of met vertrouwen of een gebrek daaraan te maken. Want, tegelijkertijd laat mijn paard zien dat mijn vertrouwen in hem klopt als ik iemand die 16 jaar niet heeft gereden op zijn rug hijs. Dóódbraaf was hij... hestejente schreef:Om op jouw vraag in te gaan Japeloup: het lijkt me vreselijk om met hangen en wurgen een proef door te rijden alleen vanwege de proef. Neuh, dat is niks voor mij, maar wie weet dat anderen wel lol beleven aan zoiets.
Ik rijd welgeteld 3 (soms 2) keer per jaar proefjes met mijn paard. Gewoon bij de rijvereniging. En dat vindt mijn paard geweldig, hij leeft helemaal op als er mensen naar hem kijkenEn ik vind het fantastisch om mee te doen omdat mijn paard ervan geniet, hij is gewoon een beetje aandachtsgeil
En natuurlijk zou het leuk zijn om eens een keer een lintje te krijgen van de organisatie
Heb ik nog nooit gehad, maar krijg wel iedere keer eentje van mijn paard
hestejente schreef:EngeltjeS: vertrouwen inderdaad... maar niet alleen vertrouwen van het paard in jou maar ook zelf op het paard vertrouwen. Ik weet van mijn paard dat hij geen gekke dingen doet, en als hij dat toch doet dat dat dan komt door bijvoorbeeld pijn. Pas als je paard merkt dat je hem vertrouwt kun je gaan samenwerken. Naar mijn idee dan

Japeloup schreef:Iloonie schreef:Ik kan het gevoel niet helemaal goed omschrijven.. Maar je voelt dan zoveel 'goede' kracht onder je, je paard tilt je als ware op en je danst door de bak.
Maar ik vraag me vaak af of bepaalde ruiters/amazones dit gevoel nog niet gehad hebben, ik zie ze dan vol trots in een 'hogere' klasse rijden, met een paard wat alles behalve soepeltjes loopt. Hangend in de hand of vooruit door been te blijven geven, zo wil je toch geen proef door...
Dan kan je dus de vraag stellen: rijden mensen wedstrijden om te winnen, of voor je zelf om een betere combinatie te worden met je paard en te toetsen op welk africhtingsniveau je bent.
Aniek93 schreef:Wat een leuk topic!
Zelf rijd ik nog niet zo heel lang paard (bijna 3 jaar) dus kan ik hierover nog niet echt meepraten denk ik zo. Ik heb nog niet zoveel gevoeld en ik rijd grotendeels op manegepaarden(maar ook op verzorgpaarden). Laatst had ik wel dat ik het paardje wat ik momenteel berijd (nu ruim een jaar) eindelijk fijn nagefelijk en ontspannen lopen, wat ik nog lastig vind en hij nog lastig vind om te doen. Dit gaf een super fijn gevoel, het gevoel eindelijk bereikt te hebben naar wat we al zo lang aan het werken zijn!
edit: toegevoegd.
Japeloup schreef:Jammer toch dat er toch wel veel mensen zijn die met spanning hun paard door de proef heen sturen.
Ik ben instructeur, werk tussen de paarden, maar het wordt soms raar gevonden dat ik niet veel meer wedstrijden rij.
Nu ben ik van mening dat het rijden van wedstrijden niet aansluit bij de manier zoals ik wil trainen.
Voorbeeld: je ziet een paard door de ring heen gaan in de klasse L-2, het paard is geen benen zwaaier, maar laat heel correct de oefeningen zien, de ruiter zit er fijn op en het geeft gewoon een fijn beeld. Maar met de prijs uitreiking zie je combinaties winnen die met veel trek, rug en pluk werk hun benen zwaaier door de ring heen sturen en dan vaak nog niet eens de oefeningen correct kunnen uitvoeren die horen bij het niveau (b.v. het wijken).
Dat is voor mij de reden waarom ik niet al te veel op wedstrijd ga.