V.D. Farilla @ work in roze!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:56

Daar hebben we Farilla,de mama van mijn eerste Arabier Z.A Barcelano.

Je zit er pas voor de 4e keer op.
Dus moeten jullie nog aan elkaar wennen.
En door haar ongeluk aan het oog moet ze ook de ruiter gaan vertrouwen.

Kwa les zit dat wel goed denk ik zo ;)

Lekker blijven oefenen meid en de rest komt vanzelf

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:00

Zoals sommigen al zeggen drukt je pony haar rug weg en loopt ze in een 'gedwongen' houding. En ik zeg niet dat jij voor die gedwongen houding zorgt, maar misschien kent je pony niet anders dan dat en moet er gewoon les genomen worden om haar mooi laag en ontspannen te kunnen rijden. Dat zou ik toch alvast aanraden :) Les zou ook goed zijn om aan je houding te werken :))
Bij een paard dat mooi ontspannen en over de rug loopt hoort hij zijn rug 'bol' te maken, hals mooi gedragen, en loopt in evenwicht op eigen benen. Wat ik nu zie bij jou pony is een holle rug (weggedrukte rug dus) , achterhand er niet goed onder, ziet er ook niet zo soepel/aangenaam lopen uit, opgekropt in een typisch krulletje. Ik zeg niet dat jij haar in dat krulletje 'trekt' , maar sommige paarden hebben nu éénmaal de neiging om uitzichzelf zich snel op te krullen, andere hebben dan de neiging om er teveel met hun neusje uit te lopen.
Eerst moet je paard leren vw nw lopen , mooi ontspannen laag, op haar eigen benen, in evenwicht, achterhand moet sterker worden en daarna pas meer gaan oprichten :)
Ik zou zeggen: Neem les bij een goede lesgever en jullie komen er wel :)

Succes ermee !

Nog even een tip: Denk zelf niet constant van: nu moet ze naar beneden lopen in dat krulletje. Maar juist denken aan dat vw nw rijden :))
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 23-08-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Re: V.D. Farilla @ work in roze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:11

Wat een leuke pony!

Volgens mij is het niet een makkelijke pony om corrrect te rijden ofwel? Ze lijkt me vrij gevoelig en het is volgens mij niet makkelijk om haar achterhand er netjes onder te krijgen zodat ze over haar rug gaat lopen.

Uiteraard is dit wel iets waar je naartoe moet werken. Het beste is inderdaad wat lager instellen en dan heel veel overgangen rijden. Op dat moment moet ze haar rug wel gaan gebruiken. Ik zou haar niet te lang laten lopen aan de voorkant en zeker ook niet te hard, want ik denk dat ze dan alleen maar op de voorhand gaat lopen.

Ik denk ook dat je linksom wat beter op je handen moet gaan letten. Linksom is ze moeilijker, maar kijk maar eens naar de positie van je handen. De buitenkant staat 'open' en de binnenkant staat dichter bij je lichaam dan je buitenhand. Dit moet andersom, vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel rijden! Juist als ze linksom wat moeilijker buigt. Je kan je binnehand wat van de hals brengen om het haar wat makkelijker te maken. Let op, want van de hals betekent niet dichter bij je lichaam. Van de hals en voor je gevoel naar voren. Vervolgens vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Ik heb namelijk het idee dat ze erg over haar buitenschouder naar buitenvalt. Ze brengt namelijk haar hoofd wel naar binnen en haar hals iets, maar haar lichaam buigt niet.

Succes!

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:16

het zijn foto's en dat is een moment opname
paardje loopt inderdaad uit elkaar
veel schakelen en naar je hand toe laten komen
ik weet ook dat dit paardje een tijdje niet gereden is
ik weet dat je het kan heb het zelf gezien
rustig aan neem er de tijd voor
eerst de achter kant daar zit de motor dan komt het van zelf van voor ook goed

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:23

Heey,
ik ga toch mijn mening geven. Je bent erg druk met die neppe krul. Ze draagt totaal niet...Je zet je hand wel erg vast en zoals ik kan zien op de foto's heb jij je balanse nog niet gevonden en daarom steun aan de teugels houdt. Probeer in de rechte lijn schouders, heup, hak. Dit heb je niet. Ik vind de enige fijne foto dat je haar aan het afspuiten bent. Er zit weinig ontspannen in. Laat de voorkant lekker los. Het moet van achteren komen, niet van voor. Dus zorg eerst dat ze lekker ontspannen loopt. Dat is lang, laag.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:28

ten eerste: leuke arabier, jammer van dat oogje, was het een ongeluk of is ze zo geboren?

je schreef volgens mij dat je er pas net mee rijdt? ik kan een heleboel herkennen van jouw foto's wat die van mij ook deed toen ik haar net reed.
ik probeer het even per foto te doen dat is wat duidelijker denk ik ;)
foto 1:
rechtop zitten, vooruit kijken en je ellebogen buigen. je armen zijn te gestrekt wat ervoor zorgt dat je in je pols in moet knikken ( zie je ook op sommige foto's) om nog in te kunnen werken. ze hebt zo ook het risico dat je te streng bent omdat je niet meer veert in je armen.
foto 2:
hier val je iets naar voren en knik je in in je linkerpols. bij mij gebeurd dat ( vaak onbewust) als ik druk zet op een teugel. ik kan maar zover naar achter met mij arm en soms krijg je kramp en dan probeer ik die extra cms te halen door mijn pols te draaien. heel fout, want hoewel je het niet zo bedoeld trek je en blokkeer je je hand.
foto 3:
goed voorbeeld van je gestrekte arm. als die van jouw net zo snel is als die van mij dan kunnen ze zo ineens hun hoofd omhoog doen. omdat je arm gestrekt was bouw je ongemerkt spanning op. kan je niks aan doen dat gebeurt nou eenmaal. je houdt iets aan de andere kant vast en dus zet jouw lichaam jouw arm vast omdat het denkt dat je anders je teugels laat vallen. ze komt hier tegen de hand, als je je allebogen gebogen had dan had je op een veel subtielere manier kunnen inwerken. je had iets weerstand kunnen geven, je teugellijn was iets hoger geweest waardoor je vriendelijker kon inwerken en daardoor had je, natuurlijk door been bij te geven en met je zit te ondersteunen, je paard kunnen laten nageven.
foto 4:
ze kantelt hier iets en loopt niet nageeflijk, toch vind ik dit geen verkeerde foto. jij zit er vrij recht op en je armen zijn ontspannen gebogen. je polsen zijn in het verlengde van je onderarmen, iets gebogen, maar dat mag nog. ik vind deze eigenlijk vrij vriendelijk :)
foto 5:
paardje loopt hier vrij netjes, maar je ziet dat jij weer je linkerpols draait en vastzet op haar zadel. het bit is ook iets uit haar monde, iets wat ik op de vorige foto's niet heb gezien. als ik daar je iets voorover gebogen houding bijneem ga ik er vanuit dat jij uit balans viel en op de teugels steun nam ( je zit namelijk wat verwrongen, voorover, schouders gedraaid, nek omhoog en volgens mij ingeknikt in je linkerheup maar dat kan ik niet goed zien).
foto 6:
volgens mij zit je hier op een volte of in een hoek..het lijkt in ieder geval dat je in een valkuil stapt, namelijk met je binneteugel het paard door de wending heen trekken ( en dat zeg ik met beleid, want het bit ligt hier niet ver uit de mond, wel iets) ik denk dat dat komt omdat diet haar moeilijk kant is zoals je al aangaf. dan kan het zijn dat ze daar moeilijk buigt. die van mij heeft dat ook. bij een hoek of volte neemt ze dan steun op mijn binnenhand, waardoor ik dan automatisch haar door de wending heen trek omdat we anders als een plank de wending door gaan. of ze loopt me tegen het hek aan, lomperik :o
een tip hiervoor: voor een wending terugrijden op je zit( als ze iets moeilijk vinden zoals buigen dan gaan ze vaak harder, dus zet em maar een tikkie lager in tempo in), dan laten buigen om je binnenbeen en ondersteunen met buitenteugel en buitenbeen, laat je binnen teugel niet los, maar zet een opzij, wijs daarmee als het ware an waar je heen gaat. vaak is dat genoeg om iets stelling aan te nemen en los te laten en dat is voorlopig wat je wil. ook rechterop zitten ;)
foto 7:
oei! strenge strenge binnehand. je linkerpols knikt weer in, en je rechterarm is gestrekt. ook al wil je het niet je zet hiet toch veel druk op je teugels. je ziet het aan de manier waarop je paar vrij bovenin loopt. en weinig ruimte laat tussen haar neus en haar hals/borst. een foto terug liep ze fijner. je drukt ook haar rug iets we op deze foto.
het bit wordt niet door de mond getrokken dus ik denk dat je vooral vastzette dan trok. als verkramp je hier best wel. je hele houding laat dat zien. je linkerschouder is iets opgetrokken en je steekt je benen wat af. onbewust zet je veel kracht. probeer hier op te letten.
foto 8:
leuke foto! fijne achterhand, mooi voorbeen, licht contact. maar let op je linkerpols! en op je rechterarm. ik zou liever zien dat je die arm iets meer van je af laat wijzen dan dat je hem zo strekt. het paard mag iets langer in haar hals, maar als dit op volgorde staat en het na foto 7 kwam dan kan ze nog wat spanning hebben en dat vloeit niet zomaar af. wat je op zo'n moment goed doet is rechtop zitten. je zit hier erg mooi. je benen neigen een beetje naar voren, maar het valt mee. op zo'n moment zou ik graag zien dat je met je zit en benen je paard actiever maakt. 3-4 passen vooruit, lekker dragen en dan weer terug, zo maak je haar sterker.
foto 9:
dit vind ik zelf niet zo'n fijne, ik snap dat je blij bent met het losse contact, maar ik vind het te los. je hebt helemaal geen contact meer. je hoort juist een elastisch contact te onderhouden. je paard lijkt ook wat achter blijven in haar achterhand en drukt zeer duielijk de rug weg. vergelijk die maar eens met foto 6 bijv. je zit hier mooi recht, blijf vooruit kijken. en die pols, foei :P ook hier heb ik het idee dat je te statisch blijft in je armen. misschien is het juist jouw gedachte van "ik mag niet aan de voorkant zitten, ik mag niet aan de voorkant zitten" waardoor je zoveel spanning opbouwt in je armen. ik zou zeggen, zit aan die voorkant! zoek het contact op. een paard moet nageven op jouw hand. op dit moment zou ik juist mijn paard naar voren drijven zodat ie het contact weer opzoekt. als je paard het bit loslaat ben je nergens meer. ik kan het weten, ik heb zeker een jaar gespendeerd om die van mij het bit te laten durven aannemen. die dook namelijk direct weg. lekker los dacht je dan, maar eigenlijk liep ze met haar kin op haar borst. nu pas durft ze aan te nemen en ook laag te komen. dus hals te strekken e.d.
foto 10:
fijne foto. enig is en blijft je pols ( ok ik hou er nu over op :) ) , maar je zit recht, je rechterarm is gebogen en oogt ontspannen. ( zie je wat een verschil dat maakt met bijv foto 8? ) het paard loopt fijn, je hebt ligt contact, maar wel contact! en dat is belangrijk.
foto 11:
hier vind ik dat ze iets te diep komt. je ziet ook meteen dat jouw houding daar naar is, weer spanning in je armen. je blijft wel rechterop zitten hier. haar rug draagt hier ook minder dan op de vorige foto, vergelijk ze maar eens op de punten van jouw armen en haar halshouding en rug. iets meer vooruit rijden, dus niet harder, maar actiever. als ze op been alleen maar harder gaat dan kan ze nog steeds alles wegdrukken. rijd haar dus eerst op je zit terug en dan weer naar voren. dan neemt ze meer gewicht op achter in het moment dat ze weer naar voren gaat.
foto 12:
op je kont zitten! ontspan ( ik weet hoe moeilijk het kan zijn, arabieren en galop, breek me de bek niet open :roll: na bijna drie jaar zijn we er nog aan aan het sleutelen. en ik moet ook nog steeds leren om te ontspannen) je trekt hier je hakken wat op, je helt wat voorover en je armen, hoewel gebogen, zijn gespannen. alles in je houding wijst erop dat je je spant. ontspan! laat het paard het werk doen, jij hoeft haar niet iedere galopsprong te dragen, juist andersom ;) rijdt haar met zit en benen actief vooruit.
verder is het een actief en vrolijk beeld. ziet er helemaal niet slecht uit hoor.
foto 13:
je kan hier duidelijk zien dat je zich ontrekt, ze breng t haar hoofd omhoog en ze kijkt ook meteen een stuk chagerijniger :P gewoon een vervelend moment op de foto. op een naar moment genomen want uit jouw houding blijkt niet dat je erg gespannen zit. je zit zelf netter dan op de vorige.
foto 14:
niet je linkervoet zo uitsteken! ik weet niet wat je daar aan het doen bent :) en je laat haar veel te los. uitstappen na een galopje is vaak juist het moment om ze de ruimte te geven om lang en laag uit te stappen. dus houdt gelijk contact. omtspannen contact en duw haar met zit en benen naar je hand toe. zit mee, laat haar ruimer stappen. de vaart en opwinding van de galop zit er nog in dus ze zal actief genoeg zijn, maar galop is ook een inspanning dus de kans om te ontspannen zal ze graag aanpakken.
ik vind dit de minst geslaagde foto die ertussen zit.
foto 15:
aww. meer kan ik er niet over zeggen, je had het iig leuk :P
paard kijkt ook blij
ik doe maar geen douchefoto commentaar :P

over het algemeen: let op je armen, je buwt daar spanning in op. spanning die er voor zorgt dat je blokkeerd in je hand en dus onprettig is voor de mond van je paard waardoor die z'n rug wegdrukt. rijd meer op je zit, dan moet je ook rechterop zitten. houd wel contact, wees niet blij als je ineens waslijntjes vasthebt, op dit moment is dat niet gewenst, je wilt juist dat je een elastiekje vast hebt. probeer lang en laag te rijden waar dat kan. ideale momenten zijn net na een krachtinspannig als galop. nodig dan uit om de hals te laten zakken.
in wendingen: oppassen dat je niet teveel op je binnenteugel rijd.
verder vind ik dat het een leuk paard is die mooi kan lopen. rijd naar de ontspanning toe ( van jullie allebei ;) en van daaruit naar aanspanning)

veel succes ermee!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:37

nanda. op jouw reactie ga ik verder niet eens in, lees eerst het topic maar eens goed door. 50 x hetzelfde heb ik niet veel aan.

barcelano: moet inderdaad veel vertrouwen van haar winnen, longeren rechtsom is ook nog heel lastig.. oefening baart kunst he :D

alison: dankjewel voor je reactie. zoals ik al eerder zei, les komt goed, dat gaat niet altijd 1,2,3 :P en van mn houding ben ik me ook allang bewust ;)

zap: ja ze is heel gevoelig, ook voor t been. als ik mn been maar iets verplaats bij bijvoorbeeld een wending, schiet ze naar voren. dat is erg wennen voor mij. handen is inderdaad ook een deel van mijn probleem :j maar met les komt dit allemaal wel goed, heeft tijd nodig :D

lirote: dankjewel! neem er zeker de tijd voor er is geen haast bij haha.
veel overgangen dus :j

nannette: die reactie voegt ook totaal niets toe, ga ik dus ook niet op in sorry :)
misschien wat beter lezen, zowel de OP als derest.

abeltje: hier ga ik morgen even voor zitten :P moet namelijk erg vroeg mijn bedje uit dus ga nu naar bed haha. vind het sowieso al fijn dat je er werk van hebt gemaakt!

nicole: voor de 15e x :o lezen aub.

excuses, geen hoofdletters :P plaats deze reactie via mijn telefoon dus dat gaat wat lastiger ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:44

whaha, ik had het gepost en toen zag ik pas wat een verhaal het was :P
de eerste keer dat ik snel over je foto;s heen keek kreeg ik er een heel naar gevoel bij, maar toen ik duidelijker keek zag ik dat het allemaal heel erg meeviel en dat je gewoon een aantal problemen had. problemen die ik heel erg herken met mijn vezorgarabiertje. vandaar dat ik even wat extra tijd wilde nemen om je te helpen.
tip: pak bij het commentaar ook de foto erbij, dan zie je veel duidelijker wat ik bedoel.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:59

er zijn genoeg pony's en paarden die achter de teugel kruipen om onder de druk uit te komen. Het lijkt er ook op dat hij zijn rug weg drukt. Daarom gaf ik als tip om haar laag en rond te rijden en daarna op te pakken. Zodat ze juist kan gaan ontspannen in haar hele lichaam. Er zijn veel mensen die denken dat als je pony in de krul loopt dat hij dan ontspannen is, maar dat is dus niet waar. Ik snap dat jullie aan mekaar moeten wennen, maar daar heeft laag rond niks mee te maken. Je moet zeg maar als jij je teugels iets meer weg geeft ( klein beetje laat glijden) dan moet ze je hand volgen naar benenden, Je moet wel iets meer druk op de teugels houden want die boog is echt te veel.
Omdat het voor je pony ook beter is en je dit in haar hele lichaam en lopen moet gaan voelen hoop ik dat je het een aantal keren gaat proberen met rijden. Dit waren tips die ik je gaf en denk dat je het als kritiek opneemt en dat moet je niet doen. succes
Laatst bijgewerkt door johanne op 23-08-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:06

DeadxStar schreef:
Als ze niet ontspannen zou zijn in haar rug, waarom zou ze dan wel 'in de krul' blijven lopen..?
Juist doordat ze ontspant, gaat haar hoofd zakken. Zoals foto 9 bijvoorbeeld, daar zie je goed dat ik niet aan de voorkant zit :)

Ik rij zelf ook een arabiertje en heb zelf het idee dat het een beetje arabier eigen is om een knik in het hoofd te hebben
maar niet te ontspannen in de rug.
Ik heb heel lang het zelfde gedacht als jou.. Hij knikt toch in dan is hij toch ook ontspannen?!
Momenteel snap ik wat ze bedoelen en voel ik wanneer hij ontspant.. Ik vind dit persoonlijk
moeilijk uit te leggen en denk dan ook dat een goede instructrice je hier mee kan helpen.

Voorheen liep mijn pony net als die van jou.. Bovenin een knik en de hals vrij recht.. Nu loopt hij meer met zijn hele
hals gebogen en meer met de neus richting de grond (lastig uit leggen en heb er helaas ook geen foto van)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:28

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist diverse reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd. Herhalingen zijn enkel toegestaan als je er iets aan toe kunt voegen, dus een tip kunt geven hoe je het probleem op lost.

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:42

Gaande weg las ik steeds meer dingen die ik als 'tip' zou willen geven, dus zal je niet vermoeien met herhalingen :Y)
Misschien dat je hier toch nog wat aan hebt; veel overgangen en vooral veel voltes rijden. Veel achtjes door de bak, grote volte, kleine volte, lekker afwisselen en zo min mogelijk rechtuit. Slangevoltes zijn ook altijd goede oefening. Je zou daarin ook in het tempo wat kunnen schakelen. In de bochten wat verzamelen, op het de rechte stukken wat meer vooruit. Duidelijk omstellen en hier ook goed je benen bij gebruiken. Niet al teveel vragen aan de voorkant, wel goed contact houden natuurlijk. Waarschijnlijk zal ze vanzelf wel meer ontspannen en je hand zoeken. Vanaf dat punt kan je dr wat lager vragen, de kans dat ze dan goed over dr rug loopt is ook een stuk groter.
Succes dr mee!
Ow trouwens, 't is wel een prachtig beestje! <3

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:54

Heyhey,

mooie arab rij je hoor! hopelijk kan je iets met het advies wat er al gegeven is, ik vind het er persoonlijk ook niet erg vriendelijk uitzien, maar ik neem aan dat je goede bedoelingen hebt, alleen dat je de juiste kneepjes nog niet gevonden hebt...
ik heb ook een arabiertje, haar moet ik eerst een half uur laag rijden, dan pas hoger en aan de teugel, ik heb pas geleden een ander bitje gekocht, aangezien mn schouders verzuurde door het hangen wat ze deed, veel van hand veranderen, voltes en heel veel geduld en rust, ookal lukt het niet meteen, als jij gestresst of boos word voelen ze dat meteen en duurt het alleen maar langer...

suc6 met de adviezen! ben benieuwd naar de vooruitgang. *D

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:46

Ik heb zelf een AV die liep ook altijd in een krul , en nu nog steeds als ze gespannen is. Ze gaat niet met haar neus in de lucht ofzo hoor.

Maar je ziet duidelijk dat dit erg gespannen is. Je zit wel in haar mond, je houd je handen ongelofelijk laag, en ze er druk op door je handen vast te zetten. Dit zijn echt geen vriendelijke handen.
Je zou zelf beter op je 'kont' moeten gaan zitten, dat helpt al geel,en niet zo gefocust zijn op haar hoofd, je kijkt er voordurend na.

sorry dat ik het zeg, maar doe ajb niet zo door.
Probeer eerst op ontspanning, te werken. Diep en laag rijden.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:05

Abeltje, heb nu tijd om m'n reactie te typen :P

Klopt, dit was pas de 4e keer dat ik erop zat. Waarvan 1 x een buitenrit was.
Nee ze is niet zo geboren.. Hoe het komt weet ik niet precies meer..

Ellebogen zijn inderdaad echt een probleem punt. Vind ik zelf ook erg moeilijk :j
Foto 6 was inderdaad op de volte :j Terugrijden voor de wending is een goede tip, dankjewel :j
Volte vind ik ook best lastig, of een andere wending die niet in een hoek is, want als ik haar wil begrenzen met mijn buitenbeen, vliegt ze gelijk naar voor (zoals ik al eerder zei, daar is ze erg gevoelig voor :j )
Foto 7, die binnehand ja, ik weet het. Daar moet heel hard aan gewerkt worden, en dat probeer ik zelf ook. (Dat probeer ik dmv hem 'overdreven' naar voor te doen, zodat ik niet aan de binnenkant zit. Zoals op foto 9. Waslijn hoort niet, weet ik. Maar ik wil dan gewoon niet teveel aan de binnenteugel zitten)
Alleen zonder les is het soms wat moeilijker, dan is er niemand die erop hamert :P

Foto 8, redelijke zit inderdaad, en die benen, dat is al echt een stuk verbeterd :j Heb nog wel ergens foto's dat ik mn benen onwijs naar voren heb, was op een ander paard, gelukkig gaat dat nu al beter :j
Foto 9, ik denk dat het inderdaad ook deels komt door het 'niet aan de voorkant willen zitten'.
Het is wel fijn om een reactie te krijgen van iemand die zelf ook weet hoe het is :j En die er zelf dus ook ervaring mee heeft.
Foto 10, die vind ik zelf dus ook heel fijn, nog niet 100% natuurlijk maar daar gaat het niet om, maar meerendeel hier denkt er anders over. Maar die zullen allemaal wel op het paard geboren zijn :+
Foto 11 is wat diep inderdaad.
foto 12, dat vind ik soms erg moeilijk ja, ontspannen :j Ook omdat ik erg onzeker ben op een paard, en omdat de galop niet altijd soepeltjes gaat. Dan bouw ik (onbewust) weer spanning op, en dat moet ik proberen niet te doen.
Foto 13, zit zelf inderdaad wat minder gespannen, maar dit is net zo'n rot momentje in de galop.
Foto 14, ik weet inderdaad niet wat ik daar doe met mn linkerbeen :P Dit was ook niet gelijk na de galop hoor, eerst nog even een drafje aan de lange teugel gedaan. Helaas geen foto's van |(

Dankjewel voor je tips, hier heb ik wat aan :D

@ johanne: Dankjewel voor je tips! Ga ik wat mee doen :j
@ annehoe: Dankjewel!
@ anne_hendrik: Dankjewel, hier kan ik ook wat mee!
@lusixarab: Vooruitgang komt over een tijdje hoor haha. Hopen we natuurlijk ;)
@ ilona: Herhalingen zijn niet toegestaan, wordt er ook een beetje moe van :)
Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan ook niet de moeite om te reageren ;)

Armanike: Ik zit niet in haar mond, maar daar ga ik verder niet meer op in aangezien daar genoeg over staat in dit topic.
Beter zitten heb ik zelf ook al gezegd dus ook dat voegt niets toe..
En je 1 na laatste zin is niet bepaald Nederlands dus ik snap niet wat je daar mee bedoelt :o

armanike schreef:
sorry dat ik het zeg, maar doe ajb niet zo door.

Over les: Ik heb iemand gevonden, alleen duurt het wss even voordat ik ga lessen.
Deze week is waarschijnlijk de laatste keer dat ik erop zit voorlopig, denk even buitenritje als het weer het toelaat.
Aangezien ze eind oktober meegaat naar het EK, en gaan we dus voornamelijk longeren, balkjes draven e.d. :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:59

deadxstar: ja dat koste even tijd he? :P
ik denk dat het helemaal goed gaat komen hoor, je zit er pas net op. pff, mijn eerste keer op Em was alleen maar gedribbel en stilstaan. heeft maanden geduurd voordat er uberhaubt teugelcontact om van te spreken was. :) en ik leer nog steeds om stil te zitten in de galop :o

tis jammer dat je niet wat dichter in de buurt zit, ik had je graag verder geholpen. ik herken zoveel. en je hebt zo'n leuk paard :D
nouja, pb-box staat altijf open :)

ik weet niet of ik nu nog steeds tijtechnishc commentaar moet leveren, ondanks dat ik dat al een keer heb gedan, maar wat ik je zeker kan aanraden om bij je lesgeeefmens aan te kaarten is overgangen op zit en gewichtshulpen leren rijden. het kost even wat oefening, maar die van mij reageerde er ook heel snel op, ze hebben het zo onder de knie. en het fijne voor jou is dat je dan uiteindelijk je handen minder nodig hebt, daardoor zal je ook minder je handen hoeven gebruiken zoals je dat nu doet en kan je ze meer laten ontspannen. je gaat dan ook rechterop zitten, want je moet met je zit inwerken, dus ik denk dat dat voor jou een hele goede is om extra aandacht aan te besteden. tempowisselingen en overgangen op zit en gewichtshulpen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:52

Inderdaad jammer dat we niet dichtbij elkaar wonen haha :P

Ik ga dat zeker aankaarten :j Komt goed, is een hele goede vriendin van me. En ze kan lekker lesgeven :j
Heeft ook haar eigen paard zelf naar het Z gereden, zij ziet ook vaak dingen die ik zelf niet zie, of niet doorheb.

Tegen die tijd dat we weer gaan rijden, en dus lessen, dan komen er wel weer foto's hoor :D

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:45

Ik vind het een hele knappe pony!! :D
Wat de meeste idd zeggen is lekker lang en laag losrijden zodat ze meer over dr rug heen komt :) Het komt vast goed ;)
En wat de meeste hier zeggen met het hoofdje komt vanzelf, niks gaat vanzelf dat weet iedereen!! Maar iedereen hier op bokt kan het zo perfect ;) ;) Wij weten wel beter toch ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:23

Leuk paardje heb je daar!

Je zegt dat je niet streng bent met je handen, maar dat lijkt wel zo! Daar zou je misschien iets aan kunnen doen? Het zou kunnen dat het komt omdat je je armen niet zo inbuigt? Maar daar ga je al mee bezig, dus dat komt wel goed.

Ik moet wel meegaan in het feit dat je paardje in een valse knik loopt. Mijn paard heeft daar zelf ook een handje van. Die vindt het zelf heerlijk om in zo'n knikje te gaan lopen en hangen en als ze daar eenmaal inzit krijg je dat er bijna niet meer uit. Ik probeer het dan ook zoveel mogelijk te voorkomen.

Wat ik altijd doe is in het begin met instappen gewoon mijn handen stil houden en niet al te veel vragen. Gewoon actief vanuit het achterbeen rijden en je handen stil. Dan zal je paard je hand vanzelf iets op gaan zoeken en uiteindelijk ook zakken. Mijn paard loopt echt het eerste kwartier ongeveer ontzetten te zoeken met haar hoofd, omdat ze veel liever heeft dat ik haar daarin ondersteun. Bij mijn paard werkt het erg goed, om haar zomin mogelijk te ondersteunen. Dat zou je ook nog kunnen proberen!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:11

Hey

ik snap de reacties hier wel, maar ik zie wel andere dingen.
Volgens mij gebeurd hier het volgende:
Dit paard is erg gevoelig op de hulpen en zeker in de mond, jij wilt erg graag zacht zijn in de mond maar het paard durft haar mond niet "in jou handen te leggen". Jij gaat je polsen knikken om zo het contact te vinden, het paard wil alleen maar van dat bit af en gaat dus ook snel zo in dat krulletje lopen. Daarom is aan jou nu de taak om ervoor te zorgen dat het paard genoeg vertrouwen in jou handen krijgt dat ze haar mond erin durft te leggen. Dat kan je bereiken door oefeningen die ervoor zorgen dat het paard de hand gaat volgen en laat haar veel voorwaart neerwaarts lopen, zo ontwikkeld ze haar hele bovenlijn beter waardoor ze jou beter gaat leren dragen.
Eerst zal dat wat moeilijk gaan omdat ze al die spieren moet oprekken en dat zal in het begin zorgen voor wat spierpijn, maar uiteindelijk komen jullie daar beter uit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verder wil ik jou als advies meegeven om minder met je handen en haar halshouding bezig te zijn en meer met jouw zwaartepunt. Zodra jij die gevonden hebt kan je paard 'm ook vinden en haar achterhand daaronder plaatsen waardoor het dragen van jou ook gemakkelijker wordt.
Ontspan en probeer te voelen waar jou midden zit en daar ook te houden.
Succes met deze stoere merrie!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:27

Hee! :D

Jou ken ik van de politie keuringen, de sportkeuring enzo..
Hoe is het daar afgelopen bij jouw? Ik ben afgewezen. :(

Maar on-topic:
Een nieuw-combi, toen ik mijn paardje voor de 4e keer reed, was het ook geen geweldig gezicht, daar kun je ook gewoon nog niet te veel van verwachten.
Je zit overduidelijk niet in de mond, dus daar ligt het probleem niet.

Hoe lang is dat paardje ohz?

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:45

Haha wat een evil eye heeft je pony!! Wel mooi dat roze setje. Rijtechnisch commentaar is wel gegeven denk ik zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:49

Enige tip die ik kan geven, is heel snel les nemen.
Haar hele rug word weg gedrukt, kweekt een valse knik en treed niet onder.
Wat logisch is omdat ze niet in de juiste houding loopt.

Iets minder met de voor kant bezig zijn en meer met de achter kant, kom je al eenheel eind,

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:42

Ik zou proberen om met dit paard veel te gaan halsstrekken. Vanuit het halsstrekken kun je dan proberen om haar steeds een klein stukje omhoog te vragen.
Kan ze wel halsstrekken?

Ik bedoel het zeker niet raar, maar denk er wel om. Zoals het nu op de foto staat, is het niet fijn voor haar rug. De rug moet meer dragen, en dus omhoog komen. Misschien is longe werk ook zeker niet verkeerd.

En misschien kun je eens aan een fysio of osteopaat denken, mocht ze niet naar beneden willen gaan.
Mijn advies is: Werk niet aan de nageeflijkheid, wel aan de aanleuning, en probeer haar zoveel mogelijk vanuit de schoft naar beneden te rijden en goed over de rug!

Succes.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:02

Farieltje :) Mooie merrie.
Heb haar een paar keer gereden toen ik daar stage liep. Super fijne merrie, heel elastisch.

Het is een merrie die veel vertrouwen nodig heeft, dan doet ze heel veel voor je.

Probeer aan de knik in je ellebogen te letten, polsen ook recht vooruit, dan ben je veel zachter in je handen.

Af en toe een aai op dr hals deed wonderen. Iets meer been erbij, je hand laten volgen, dat ze wat lager komt in dr hals. Dat ze dr hals laat vallen als het ware. Succes!