Rustpauze voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:54

Mijn paard komt sowieso veel buiten, en die laat ik ook weleens 2 of 3 weken met rust. Hooguit een keer een wandelingetje.

Het is prima voor ze om ff tot rust te komen, tijd te hebben om het allemaal te verwerken en gewoon ff paard te zijn...

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:22

ze heeft altijd vakantie als ik op vakantie ben en ongeveer 2 vrije dagen per week. Ze knapt er altijd wel van op, maar na die 2 weken heeft ze echt zin om weer iets te doen dus langer vrij geven moet ik niet doen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:09

Ik rij eigenlijk al 2 jaar lang zonder rustdag. Dat gaat prima. Ik doe western, dressuur, springen, buitenritten, vrijheidsdressuur, grondwerk met hem, genoeg afwisseling dus. :)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:18

In een week heeft mijn paard gemiddeld 1 keer een echte rustdag, dat betekend ff lekker los in de bak, een beetje spelen en vervolgens lekker uitgebreid poetsen en als het weer meezit een klein wandelingetje. Daarnaast ga ik iedere week een keer minstens een uur naar buiten in het bos/het duin rijden. Daarnaast longeer ik ook zo'n beetje 1 keer per week. Ik rij zo'n 4 a 5 keer per week dressuurmatig, de ene keer erg intensief en zit ik er soms wel 1 1/2 uur op, de andere dag na een halfuur klaar en dan lekker uitstappen over de weg.
Ik vind afwisseling erg belangrijk, daarom ga ik vaak na het rijden in de bak nog een klein rondje uitstappen over de weg of haar weer even fris tussen de oren te maken zegmaar.
En als ik op vakantie ben heeft zij ook min of meer vakantie. Lekker veel los, op het land, beetje wandelen en af en toe longeren. Ik merk dat ze na die weken vakantie ook weer zin heeft om aan het werk te gaan maar die weken rust vind ze ook wel erg lekker!

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:53

ik rij mijn paard 1x in de week niet
maar dn staat hij wel 2 uurtjes los in de bak

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:43

Als je merkt, dat je paardje toch erg moe word, of het zwaar krijgt is het best is goed om hem/haar een keer 2 weekjes vakantie te geven, om even lekker bij te tanken kan echt geen kwaat!

Ik rij 5 dagen per week, 2 dagen rust. Maar toch krijgt ze om de 3 maanden 2 weekjes vakantie, omdat ze ook erg zwaar in training is.

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:08

Ik heb door school en andere sporten niet altijd tijd om te rijden, dus hij heeft af en toe wel een rust dag.
En er is altijd wel een keer dat ik een paar dagen niet kan rijden. Ik denk dat de pony's het fijn vinden om
af en toe te rusten, maar de meeste pony's (ten minste die van mij) houden er van om voor je te werken, dus
1 tot 3 dagen is denk ik wel genoeg...

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:10

ik ben van mening dat voor elk paard dat ergens wat moet presteren een vakantie goed is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:14

Qua rustdagen is het altijd de maandag dan ben ik niet in de buurt. En verder afhankelijk wat ik doe als we zwaar trainen is het of stil of licht werk de dag erna om de spieren te laten herstellen. En we weer verder kunnen.

Die van mij krijgt geregeld een weekje rust dan werkt het even niet tussen ons en doen we hooguit poetsen verder niks. Na die week of 2 kunnen we er weer vol tegen aan. Ligt dus echt aan het paard.

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:16

Ik zou hem af en toe een dagje rust geven, ik denk niet dat een paar weken hoeft hoor.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:02

Die van mij heeft net zelfs een maand vakantie gehad, lekker iedere dag de wei op (dat mag hij normaal ook hoor) dus wel zijn beweging gehad. Vandaag na een maand er weer op en het was bijna alsof ik een ander paard had, hij liep heerlijk!
Ik denk dat het per paard verschillend is. Als ik een week niet werk, dan krijg ik ook kriebels, mijn paard blijkbaar niet :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 02:45

Mijn merrie heeft standaard 2 dagen in de week vrij. Ze staat 's zomers 24/7 buiten en in de winter overdag. Op dr vrije dagen krijgt ze wel gewoon haar aandacht met poetsen e.d. maar ik doe niet rijden/longeren.

Soms krijgt ze wel eens een paar weken rust, dit is bijvoorbeeld als ik niet lekker in mn vel zit of als ik aan haar merk dat ze daar even aan behoefte aan heeft.
Hierna gaan we weer met een frisse start verder :)

Standaard zorg ik er wel voor dat er genoeg afwisseling is dit wil zeggen, buitenritten, dressuurrijden, springles, fietsen, of naar het strand e.d.
Door de afwisseling en haar werkwillige karakter is een rustperiode dus eigenlijk zelden nodig :)

Ik heb ook het voordeel dat ik haar met gemak bij wijze van een maand kan stilzetten en daarna zonder zadel en een halstertje kan opstappen. Wat dat betreft is ze heel braaf en gemakkelijk :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:55

Helaas heeft mijn paard artrose en is rust dus funest voor zijn rug/spron/hals maar anders zou ik het niet gek vinden. Ik zou alleen nooit helemaal stilzetten omdat ik vind dat dat slecht is voor de spieropbouw

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:59

Als ik op vakantie ga wel in de zomer. Gewoon lekker de wei op dag en nacht voor een weekje.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:05

voor mijn pony werkt het zeker! mijn paard houd van rijden en verveelt zich dan ook, maar die pony knapt er echt van op ondanks dat hij ook 2 a 3 dagen per week vrij heeft :)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:07

Af en toe een weekje vakantie voor je paard kan zeker geen kwaad!

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:35

als je gewoon een rust dagje houd ,
is het toch ook goed (A)

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:14

ik rij altijd 5x in de week en 1 dag longeren en 1 dag lekker op het land of paddock
hij heeft dus 1 vrije dag soms stiekem 2 :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:33

Je paard een aantal weken rust geven is juist goed. Eventuele beginnende overbelasting kan met een korte rustperiode genezen. Je kunt in deze periode aan de hand stappen en wat draven over het harde om wat onbelaste beweging te geven, wat spelen in de bak en lekker poetsen.
Ga jezelf maar na, na een welverdiende vakantie, ga je daarna weer met frisse zin aan het werk.

Ik rij mijn paarden meestal om de dag, dus 3 - 4 keer in de week.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:34

Als ik zelf op vakantie ben, heeft Lucky ook vakantie. Dan kan ze gewoon ff lekker niks doen, lekker eten, lekker struinen. Ze word wel gevoerd, maar verder helemaal niks. Lijkt me voor een paard net zo lekker als voor een mens; vakantie. Dus ja, ik geloof wel dat het goed is voor ze.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:36

Ik heb mijn paard 4 jaar doorgereden zonder echte rustperiode (wel rustdag), maar na 4 jaar heeft dat zich wel tegen mij gekeerd.
Het werd hem allemaal te veel, hij zat met tt veel in zijn hoofd. Daarom hebben we deze zomer een rustperiode van 4 maanden ingelast zodat hij zijn hoofd eens helemaal kon leegmaken. Hij stonds 4 maanden dag en nacht op de wei
Deze week gaan we rustig terug beginnen.

Ik denk wel dat een paard jaarlijks zijn korte periode rust nodig heeft, als is het maar voor 1 of 2 weken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:42

Toevallig mijn zwartje van de week vakantie, niet gepland, maar ach hij had vorig weekeind op zijn debuutje zo zijn best gedaan en
ze mochten nog de wei in, dacht dus, laat maar lekker weekje waaien!

Hij wordt overigens zowie zo maar 3 a 4 x per week gereden.
En we wisselen het af.

Sjol kreeg ook altijd vakantie, die is er altijd alleen maar beter van geworden, liep altijd weer lekker fanatiek na vakantie.
(als je daar meer dan 3 x per week mee dressuurde deed ze het niet meer voor je.)

Hier dus geen slechte ervaring met vakantie, overigens valt bij mij
paardenvakantie wel zo dat het valt als er weide ter beschikking is.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:47

mijn paard heeft sowieso 2 rust dagen per week.
Staat dan lekker (net als de andere dagen) in de wei. Verder rijden we 2 keer dressuurmatig in de bak, 2 buitenritten en de andere dag een lekkere lange wandeling of longeren/vrijspringen.

Eens per jaar krijgt ze 2 weken rust. Ik kom dan ook echt alleen om lekker te poesten en te voeren.

Mocht ik aan haar merken dat ze het nodig heeft las in eind van het jaar nog weer een week rust in. :)

Ik denk niet dt het voor elk paard nodig is, jij zal zelf het beste weten wanneer je paard het (psygisch) niet meer aan kan.

Ik merk wel echt dat mijn pony afentoe gewoon even dat weekje nodig heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:51

Als je paard lekker in zijn vel zit en je hem 1 a 2x per week rust geeft en hij veel buiten komt dan is het niet nodig. Zelf heeft mijn pony een tijd heel slecht gelopen met rijden. Ik had toen een meisje op haar rijden die het allemaal wel geloofde en ik kreeg een pony terug die alleen maar wilde crossen met haar hoofd in de lucht. Toen heeft ze een paar weken vrij gehad en daarna had ik mijn fijne pony weer terug. Dus in bepaalde situaties kan het voor het paard wel fijn zijn.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:24

Ik weet niet wat je rijd met je Paard? Of is het meer voor de lol, zal ik maar zeggen.

Ik geef de mijne altijd 1x in de 2 maanden 1 week vakantie, dit puur omdat we samen zwaar in training zijn voor het Z2, en omdat ze 2 jaar geleden ook een groot ongeluk heeft gehad.