paard gedraagd zich vreemd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cin_love

Re: paard gedraagd zich vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:13

Ja hij deed het met het oude zadel ook mijn nieuwe zadel past ook goed dus dat is het zoiezo niet. Mijn instructrise werkt in de winkel waar ik ook het zadel vandaan heb en dat is echt iemand die er verstand van

Er zit zoiezo wel iets mis of het is zijn gedrag dat hij gewoon een paard is die niet wil werken maar lekker de bossen in wil want in het bos doet hij het veel beter naar mijn idee of hij heeft iets medisch dat hij pijn heeft en dan is het natuurlijk logisch dat hij niks wil doen als ik een zere enkel heb ga ik ook in protest opschool tijdens gym dus dat is logisch

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:15

ik denk dat je paard in het bos meer afleiding heeft.
Dan reageren ze altijd anders dan in een saaie rijbak.

wel goed van je dat je het probleem op gaat zoeken, ik hoop dat je er uit gaat komen

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:05

zou ook kunnen zijn dat hij vroeger of als veulen zijnde iets heeft meegemaakt. bij mij op mijn stage plek was ook zon paard. er kwam een vrouw die met dat paard mentaal te werk ging. ik vroeg er naar en zij vertelde mij dat dat gedrag van het trauma weer getriggert kon worden door een bepaalde gebeurtenis.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:10

Probeer eens een keertje met je halster te rijden (of bitloos hoofdstel als je die hebt of kunt lenen), gewoon een keer zonder bit, om te kijken of ze dan nog zo raar doet? Je kunt wel zeggen dat het niet aan het bit ligt, maar wie weet is dat toch zo, en dan kun je datop deze manier even uitsluiten. Daarna, als dat niet uitmaakt, zou ik eens zonder zadel rijden, om te kijken wat er dan gebeurt. Als dat ook niet uitmaakt... dan is het wel een gedragsprobleem denk ik.

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:24

hey je kent me van de montferlandruiters in raat je echt aan om naar harry hoevers te gaan hij kan echt heel veel vertellen hoe en wat er aan de hand is we zijn toen met storm heen geweest echt daarna ging het echt supper dus raat het echt aan hoor

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:36

Misschien eens een andere instructrice/instructeur vragen om advies.
Het kan aan zoveel dingen liggen (fysiek, dominantie, te onduidelijk zijn naar het paard toe, etc.)
Het paard is 6 jaar, kan dus ook nog flink 'puberen'.
Meestal kom je met een rustige, consequente en zeer duidelijke manier van omgaan een heel eind komt.
Iedere keer iets nieuws proberen, (zonder deskundige begeleiding) werk vrij vaak averechts.
Succes.

(ik hoop dat je het paard niet vaak longeert zoals op de foto...... want dan heb ik wel een vermoeden waar het verzet vandaan komt)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:42

senna21 schreef:
Het kan aan zoveel dingen liggen (fysiek, dominantie, te onduidelijk zijn naar het paard toe, etc.)
Meestal kom je met een rustige, consequente en zeer duidelijke manier van omgaan een heel eind komt.
Iedere keer iets nieuws proberen, (zonder deskundige begeleiding) werk vrij vaak averechts.
Succes.

(ik hoop dat je het paard niet vaak longeert zoals op de foto...... want dan heb ik wel een vermoeden waar het verzet vandaan komt)

Wellicht kun je dit onderbouwen voor de TS?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:01

Talonius schreef:
senna21 schreef:
Succes.

Wellicht kun je dit onderbouwen voor de TS?

Wat betreft de instructie: omdat zij zelf aangeeft in de beginpost dat haar instructrice ook niet weet waar het probleem vandaan komt. Een 'frisse blik' kan soms heel goed werken.
'Domweg' pubergedrag vraagt om een consequente en geduldige aanpak.
Wat betreft het longeren - gebaseerd op deze foto: Het paard loopt wel 'naar beneden' (naar mijn smaak te diep...) , maar z'n rug lijkt helemaal niet 'los' te zitten/beweegt niet mee. Dat doet pijn, en dan verkrampt een paard (werkt averechts) en kan leiden tot rugproblemen.
Door'modderen' met hulpteugels lijkt me dan weinig zin hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:11

Ik zou er ook iemand bij halen om 'm te laten controleren/ los te laten maken, want op de longeer volte ziet hij er erg strak uit.
Harry Hoevers ben ik zelf niet zo weg van. Al heeft 't ook een keer geholpen bij mijn vorige merrie. Maar proberen kan je natuurlijk altijd.

Mijn paard leek ook een klier. Bijna vals zelfs, zoals hij tekeer kon gaan met zadelen en opstijgen. Hij bleek heel veel pijn te hebben. Ik heb 'm een paar keer laten kraken en het probleem was over. Hij heeft wel eens een terugval gehad en begon weer te bokken. Direct laten kraken en het bokken was weer over. Er moet gewoon een reden zijn dat je paard zo doet.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:19

ff laten checken :j

ik reed een heet paard, altijd druk, was vroeger ook wat mee gebeurd. maar dier begon steeds maffer gedrag te tonen... tot staatsgevaarlijk aan toe..

de da kon niet 1,2,3 wat vinden. we zijn toen naar zo'n maf figuur geweest (ben ff zijn naam kwijt)
die zei binnen 5 min dat ie zijn schoft had gebroken... foto's laten maken bij een andere kliniek... en hij had gewoon gelijk :o

kom er maar eens achter wat een dier heeft :o

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:42

Als het paard het ook tijdens het longeren doet, dus zonder zadel zal het wel niet aan het zadel liggen, maar aan het paard zelf, reden kan medisch zijn of tussen de oren. Hoe dan ook zit het paard niet helemaal lekker in z`n vel.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:14

Misschien ligt het niet aan het zadel of andere dingen,
misschien heeft hij gewoon heimwee, paarden hebben dat ook !

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:39

Allemaal bedankt voor de reacties
Ik ben heel druk op moment voor school en mijn paard vandaar de late reactie
Ik heb hem 2 keer zo gelongeerd om te kijken of het effect had maar dat was er niet dus daar ben ik mee gestopt. Deze foto is niet van het echte longeren maar van het warmlopen daarna had ik hem niet tussen zijn benen door maar opzij. De foto was ook voor het bit en niet voor het longeren. Hij laat zijn rug ook niet los dus onstspant niet.
met halster rijden ga ik niet aan beginnen hij neemt al een loopje met me met bit in. Zonder zadel rijden heb ik wel eens gedaan maar dat heeft geen effect.
Hij heeft de eerste 3 maanden dat ik hem reed nog bij de vorige eigenaar gestaan dus daar kon hij geen heimwee hebben en veranderd nu hij bij mij thuis staat is hij niet
Wat betreft instructrise ik heb van iemand anders springles dus heb al 2 verschillende personen die er veel verstand van hebben erbij.

We gaan morgen weer proberen een afspraak te maken bij harry hoevers we weten nu wanneer we kunnen bellen. We wisten niet dat het tussen een bepaalde tijd moest logisch dat er dus nooit opgenomen werd.

Ik laat weer wat weten als ik meer weet

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:05

Hij is al hele tijd naar harry geweest er zat wel iets vast in zijn rug maar dat was niet de hoofd oorzaak.
Hij is nu weer goed in zijn rug.
Harry zij dat wij niet goed bij elkaar paste.
Zarien is nu al een tijdje geleden verkocht zodat ik verder kan trainen voor school met een paardje wat bij mij past.
En dan kan Zarien hopelijk een ander gelukkig maken.