Hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:00

jellyke schreef:
hoi iedereen,
ik ben juist nieuw hier ...
ik heb een paard een tinker
die loopt met een stang en wil haar graag met een gebroken bit rijden .
als ik haar met gebroken bit rij gaat ze stijgeren enzo en een stang loopt ze mooi aant teugel .
wie heeft tips voor me want ik wil echt graag dat ze zacht in haar mond wordt
ze heeft voor een koets gelopen en is zeer sterk in haar mond .
ik ga binnenkort ook met haar op wedstrijden dus bitloos rijden zit er niet in en ik heb ook niet zo'n speciaal hoofdstel .
andere ruiters gooit ze er los vanaf ze is nogal 1kennig :s
ze reageert op de stem, maar dit kan ik niet op wedstrijden gaan doen

Misschien moet je gewoon een ongebroken bit proberen.
Een stang heeft een hefboomwerking en een ongebroken bit niet. Kan best zijn dat je paard teveel beweging in de mond niet prettig vind en daarom zo je us een ongebroken eens uit testen.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:18

Ik denk dat het belangrijk is dat ze eerst op je zit gat reageren, dus gewoon zwaar gaan zitten als je terug wil. Dit kan je gaan oefenen door de teugels lang te houden en dan bijvoorbeeld bij E aan te geven dat je wilt gaan halthouden op je zit. en als ze door blijft lopen haar niet de bocht om laten gaan maar naar de muur toe rijden en dan moet ze wel stoppen. Nadat je dit een paar keer hebt gedaan zul je merken dat ze steeds eerder gaat stoppen voordat de muur komt en dan kan je gaan uitbreiden door bijvoorbeeld af te wenden en hetzelfde te proberen en een overgang van draf naar stap.
Het vraagt wel even geduld, maar heeft bij mijn pony heel erg geholpen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:24

Ergens heb ik bij dit verhaal wel het vermoeden dat het niet per sé ligt aan het paard dat "fout" gereden is of aan een vorige ruiter met een harde hand, maar eerder aan een paard dat op een héél andere manier gereden is dan de TS gewoon is, waardoor de TS hulpen geeft die het paard niet snapt. Het feit dat hij in galop gaat ipv in stap als TS gaat doorzitten, is in mijn ogen gewoon verwarring van hulpen. Paard is gewoon dat doorzitten (en waarschijnlijk onbewust heel licht beencontact van TS) wil zeggen dat hij in galop moet. Dat hij dan niet terug wil hoeft daarvoor niets te maken hebben met "hard zijn in de mond", maar eerder met het feit dat de TS niet weet welke hulp ze hiervoor moet geven.....

appelxkiwi

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:29

Bedankt voor alle handige tips! :D

Tantjeuh @ De eigenaar van Roos zei dat A. erg hard in de mond is en niet met het been rijdt. A. heeft ook nog een ander paard daar op stal gereden, Zingaro. Heel mooi paard, werd veel van verwacht. Het rijden ging absoluut niet. De eigenaren hebben Zingaro naar een internationale ruiter gestuurd. Na twee weken belden ze op, het rijden ging hartstikke goed, alleen als hij ergens van schrok, 'vluchtte' hij niet naar voren, maar deed zijn mond al richting zijn borst, dit gaf aan dat als hij schrok gelijk hard in zijn mond getrokken werd. Daarnaast lijkt het mij niet heel normaal als een paard wondjes bij zijn mond heeft?

Omdat ik graag wil dat Roos beter naar mijn been/stem gaat luisteren, heb ik dit topic geplaatst. En ik denk toch wel dat de vorige ruiter een harde hand heeft. Al heb jij natuurlijk niet gezien hoe ze rijdt. (:

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:55

vertrouwen opbouwen.
doordat ze weet dat ze iemand anders op haar rug heeft die wel lief is,
verandert het misschien ook wel.

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:39

bitloss?

Alexia1982

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:02

Veel oefeningen rijden en leren buigen. Ook ervoor zorgen dat het paard aan het been is. Zodra dat het geval is laat het paard vanzelf los aan de voorkant en wordt soepeler in de mond.