Paard leren achteruit gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:44

Ik denk dat je paard op de een of de andere manier een probleem ziet met het achterwaats gaan.
Wat je dan moet doen is zorgen dat hij het wel doet!
Dus je begint bij het begin: namelijk wat is het probleem?
Waarom gaat hij niet achteruit? heeft hij pijn? vindt hij het eng? is hij dominant?
Dus je begint bij de basis.
Je hebt een paard aan het halster staan en laat hem meelopen enz. dat gaat allemaal goed als ik het goed begrijp.
Dan laat je hem halthouden.
Hoe is zijn reactie daarop? is hij bang of staat hij braaf stil?
Als hij braaf is duw je zacht een keer tegen zijn borst en maak je en kstttt kus geluid.
Wat doet hij dan? blokkeert hij? angstige ogen met veel wit? boze ogen en oren?
Vanuit daaruit ga je met hem werken.
Een stap naar achteren is al goed de eerste keer.
Zo kun je na een tijdje hem meer passen laten zetten.
Bij een paar waarvan je weet dat het geen angst is kun je ook een zweepje gebruiken.
Dan geef je hem zachtjes een duw tegen zijn borst.
Oefen anders eerst de zijgangen.
Gaat hij wel goed opzij voor de druk?
Of doet hij dat ook niet?
Als hij dat al wel kan zou ik stapje voor stapje verder gaan.

Veel succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:50

( ik heb niet alles gelezen) maar......
Mijn merrie wilde ook niet achteruit lopen.
Eerst op de grond heb ik het haar moeten leren.
Comando geven en vingers in de borst prikken tot ze terug gaat zials ik vroeg, al is het maar 1 stapje om mee te beginnen.
Nu hoef ik het alleen nog maar te zeggen en te wijzen en ze gaat al :D

Toen onder het zadel, iemand er bij gevraagd, gaf ik de hulpen en de ander lokte haar met een wortel.
Ondertussen gaf ik het commando en de hulpen, de andere persoon legde de wortel op de borst zodat ze er net niet bij kon.
Ze kreeg de wortel als ze het commando opgevolgd had.
Tegenwoordig nergens meer problemen mee, ze doet het allemaal zonder dwang en heel braaf ;)

doet je paard het dan nog niet zou ik het echt even medisch uit gaan zoeken.

succes

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:02

Hoi

Hier een tip wat vaak helpt. Maak een oxer van ongeveer een meter breed. Aan de ene kant zet je de balk wat hoger als aan de andere kant.. (bv linkerkant hoger voorste en achterste balk zeg maar en aan de rechterkant een stuk lager (voorste en achterste balk) Je klimt op je paard en parkeert hem tussen de oxer. Dan pak je een balk en rol je de balk zeg maar naar hem toe. Rustig en voorzichtig. Omdat het balkje naar hem toe rolt zou hij over de rug en rustig achter uit lopen en hoef jij alleen maar 'terug' of ''achter'' te zeggen

Werkt meestal goed en het paard leert zonder trekken achter waarts lopen

Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:39

muts_marijke schreef:
Hoi

Hier een tip wat vaak helpt. Maak een oxer van ongeveer een meter breed. Aan de ene kant zet je de balk wat hoger als aan de andere kant.. (bv linkerkant hoger voorste en achterste balk zeg maar en aan de rechterkant een stuk lager (voorste en achterste balk) Je klimt op je paard en parkeert hem tussen de oxer. Dan pak je een balk en rol je de balk zeg maar naar hem toe. Rustig en voorzichtig. Omdat het balkje naar hem toe rolt zou hij over de rug en rustig achter uit lopen en hoef jij alleen maar 'terug' of ''achter'' te zeggen

Werkt meestal goed en het paard leert zonder trekken achter waarts lopen

Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is :o

Bij mijn paard was dat echt het domste wat ik kon doen. Die maakte namelijk in die paar cm ruimte die ze nog had een 360 graden draai en gooide alles om en ging van schrik aan de klets!
Ken der ook een die ging omhoog ipv achteruit.

Maar ontopic: Mijn paard kon het ook niet toen ik haar kreeg.
Leer hem eerst op druk achteruit gaan. Bijv. hand op de borst en terug "duwen". Gaat hij een pas naar achter: de hemel in prijzen. Zo steeds meer pasjes naar achter dwingen. Druk afbouwen (zodat je nog maar een vinger nodig hebt) en terwijl je dat oefent stemcommando eraan koppelen. Bijv. Terrrrruug, of iets wat je zelf fijn vindt te gebruiken. Maak er wel en duidelijk herkenbaar commando van, zodat je paard hem makkelijk kan onthouden. (Ik doe bijv. terug met extreem rollende 'r'). Dit oefen je steeds weer tot hij ook dat snapt. (Die van mij doet het nu op stem, dus ik kan bij wijze van een paar meter van haar afstaan en stemcommando geven, en ze loopt achteruit).
Later ga je erop zitten en laat je eerst iemand je helpen met druk op de borst, stemcommando. Gaat dat goed dan doe je de ruiterhulpen erbij (been naar achter, zelf wat naar achter zitten en iets begrenzen voor). En uitgebreid belonen natuurlijk als hij het goed doet.
Zorg ervoor dat hij vnl op je zit en been achteruit gaat, en dus niet op teugeldruk. Anders wordt het later moeilijk om hem ontspannen en nagevelijk terug te rijden omdat je hem als het ware "achteruit moet trekken".

R0oszs

Re: Paard leren achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:54

Ik lees even mee,

Valentijn luistert wel altijd als ik met hem bezig ben maar niet als hij voor het hek staat bij het land, dan luistert hij totaal niet en wil geen stap verzetten als je een ander paard eruit wilt halen of erin wilt zetten..

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:28

Lastig probleem als ik het zo lees.

In een eerder topic over achterwaarts gaan had ik een stukje film gezet met een alternatieve manier om het te vragen.
Als het bij die van jou onbegrip is, dan is het misschien interessant om dit eens te proberen.
Mijne kent nu zowel de vinger-op-de-boeg als de ernaast methode. Dat is handig omdat je er niet altijd voor of naast kan staan.

"ernaast-methode":

Als je het aan de hand eenmaal voor elkaar hebt is het relatief makkelijk dit onder het zadel te leren.

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:07

ga recht voor je paardje staan, duw zachtjes (zodat je de druk kan opbouwen, indien je geen reactie krijgt) tegen je paard zijn borst totdat hij 1 stapje zet. uitgebreid belonen, zo heb ik het mijn paardje ook geleerd. Hij had hem zo door. Het is erg handig om er gelijk een commado aan vast te plakke inderdaad.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:50

Cassidy schreef:
Op het moment dat het paard niet op je aanwijzing reageert van: "ik wijs met een vinger naar zijn borst", wat is je overtreffende trap in je aanwijzing om te zorgen dat hij het wel doet? Op het moment dat hij zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteekt n.a.v jou vinger naar zijn borst, wat ga je dan doen?

Als ze niet reageerd, dan raak ik met mijn hand haar borst aan en zeg terug.

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:50

oplossen vanaf de grond, ik weet niet wat voor een poetsplaats jullie hebben..
zet hem daar bijvoorbeeld achterwaarts op de poetsplaats en oefen met hem dat hij naar je stem luisterd
en dan zal het ook wat makelijker gaan als jij erop zit als hij het aan de hand doet, en mischien hulp om iemand erbij te hebben als het niet gaat lukken !
wat doet hij precies? geeft hij totaal geen kick.. of gaat hij juist vooruit of doet hij vervelend??

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:01

Daar heb ik ook last van, normaal kan ik ook gewoon nageefelijk rijden , maar als ik haar in de achteruit zet komt ze gelijk met haar hoofd omhoog

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:15

Een paard hoort te reageren en dus te wijken voor alle druk. Zolang dat er niet in zit, heb je als mens niet te zoeken op de rug van het dier.
Dus niet alleen voorwaarts, maar ook zijwaarts, achterwaarts, wijken voor druk van boven en wijken voor druk van beneden. Dus het hoofd simpel kunnen laten zakken met druk op de hals en het de buikspieren aan kunnen laten spannen (rug wordt hoger) door vingers onder de buik.

En als het paard niet wijkt, doe je het niet goed, of je vertelt het niet serieus genoeg. Alles moet zo zacht als kan, maar zo hard als nodig is.

Als het paard van TS in de weide een dominante soortgenoot tegenkomt die hem achterwaarts dwingt, weet ik zeker dat hij/zij ineens wel achterwaarts kan.

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 08:51

OK Bedankt voor de vele tips.
De meeste onder jullie verwijzen naar het grondwerk als eerste stap, veel belonen, enz. Ben ik het helemaal mee eens maar het probleem zat hem er net in dat ze helemaal blokkeert van zodra we in die richting werkten. Waarschijnlijk omdat ze het niet begrijpt. Ik was dus op zoek naar een hulpmiddel om haar die eerste stap( hoe klein ook ) te laten zetten, zodat we kunnen starten met belonen enz.
Ik ga zeker de tip met de oxer eens proberen dit weekend.
Ik hou u op de hoogte.

Dusty93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:11

Ik heb het mijn pony eerst aan de hand geleerd.
Gewoon met je vinger een beetje tegen zijn borst aan en dan zeggen 'terug', die van mij had het heel snel door, en toen heb ik het erop ook geprobeerd, handen een beetje terug, been geven en zeggen 'terug'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:11

Jockey_my schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat het paard niet op je aanwijzing reageert van: "ik wijs met een vinger naar zijn borst", wat is je overtreffende trap in je aanwijzing om te zorgen dat hij het wel doet? Op het moment dat hij zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteekt n.a.v jou vinger naar zijn borst, wat ga je dan doen?

Als ze niet reageerd, dan raak ik met mijn hand haar borst aan en zeg terug.

Stel je nu eens voor dat je paard daar niet op zou reageren, wat is je overtreffende trap van je aanwijzing in dat geval?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:14

Wat ik altijd doe is hetvolgende:

- Ik zorg eerst dat het paard netjes vanuit draf halt wil houden en weg wil draven (nagevelijk)
- Dan tijdens het halthouden laat ik het paard met mijn linkerbeen met de achterhand naar rechts draaien (wending om de voorhand zeg maar)
- Dan het zelfde andersom
- Je zal zien dat als ze dit iets sneller achter elkaar kunnen lopen ze zo diagonaalsgewijs achterwaarts.

Neem er wel de tijd voor. Het ene paard doet het op deze manier binnen 5 minuten zomaar en de andere snapt het zijwaarts gaan voor het been eerst niet. ;)

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:34

mijn paard wou eerst ook niet achteruit, ik heb veel geoefend met aan de hand gewoon wandelen dan stilstaan en stukje achteruit dat vaak gedaan. toen met rijden stapje voor stapje eerst rechterbeen en rehterteugel dan likerbeen en linkerteugel.
nu doet ze het perect ;)

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:46

eerst ernaast lopen en dan achteruit leren lopen dan pas erop.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:53

Aan de hand leren achterwaarts gaan door hem achteruit te duwen tegen de borst en tegelijk een commando te geven , zodra hij 1 stapje achteruit gaat direct belonen.
Als dit gemakkelijk gaat kan iemand anders als je erop zit dit commando geven en eventueel nog achteruit 'duwen'. en ook direct weer belonen als hij dit doet.
Ik heb het aangeleerd als ik klaar was met rijden proberen achterwaarts en zodra hij 1 stapje deed stapte ik af en ging ik naar stal.
Suc6

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:46

Ok even feedback
Dit weekend de truck met de oxer geprobeerd met gunstig resultaat. Paard werd wel even hectisch tussen de oxer maar we zijn er toch in gelukt om haar enkele stapjes naar achter te laten maken. Daarna veel belonen , enz.
Kort, we zijn nu twee dagen verder en ze gaat nu al enkele passen achteruit aan het halster door tegen haar borst te drukken en commando te geven zonder balken in de omgeving. Nu dit even bevestigen deze week en dan kunnen we dit gaan toepassen onder het zadel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:52

+:)+ TOP!!!!!!

leuk zeg!!! en nu volhouden he? :D

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:57

Dit moet je niet alleen doen vraag aan iemand hulp.
jij begeleid het paard achterwaarts door de juiste hulpen te geven de ander duuwt op de borst van het paard zodat hij achterwaarts gaat.

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:26

wij hadden daaar ook last van eerst op de grond trainen
duw je paard naar achter als dat neit wil gebruik een sweepje en heel iets tikken op der borst een ander iemand duwt je paard recht op de hoefslag en dat steets her halen en dan wat TWerheijer zij