Sporen voor zijgang> wijken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:16

zoals petitparis het uitlegt heb ik het ook ongeveer uitgelegd gekregen van mijn instructrice :j
als ik uit de wending kom moet ik haar eerst goed recht maken, binnenbeen naar achter en drukken, vervolgens met de buitenhand contact houden en lichtjes openen, binnenhand ontspannen. dit eerst in stap, totdat ze het snapte en ik voelde wat ze moest doen. daarna ook in draf. eerst een paar pasjes en vervolgens steeds verder. als ze over de buitenschouder wegloopt, moet ik haar eerst weer recht maken (begrenzen met buitenteugel) en vervolgens mag ik het wijken opnieuw inzetten.
een andere oefening die mij heeft geholpen om het wijken aan te leren: voltes sluiten en weer openen. tijdens het openen moet je pony/paard ook een paar pasjes wijken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:04

Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik geef reactie rechtstreeks op de OP...

TS; je zegt 'hij moet meer respect voor mn binnenbeen krijgen' maar dat is helemaal niet het geval, ja tuurlijk moet ie op een éénzijdige kuitdruk reageren maar in dit geval zit het probleem mn puur in het over de buiten schouder wegvallen ;) Waarschijnlijk gaat het ritme van z'n lopen in het wijken ook omhoog, dit komt omdat hij weg valt en dan moet ie zichzelf op een één of andere manier staande zien te houden en dus gaat het ritme omhoog.

Probeer de buitenschouder onder de massa te houden door het tempo elke pas te controleren (elke pas 'ho, hier blijven') desnoods begin je gewoon in stap, neem ook minder stelling naar binnen want dat bevorderd de schouder om weg te lopen. Hou zn hoofd gewoon recht voor je dan heb je al veel gewonnen en kan je schouder beter onder controle houden. Die stelling komt later wel weer. En probeer ook eens op een andere plaats in de bak te wijken ipv A afwenden en wijken, na verloop van tijd weten ze dat en ben je 'm al kwijt voor je aan je oefening begonnen ben. Probeer eens te wijken vanuit de hoek naar binnen of vande hoefslag een paar passen naar binnen wijken paar passen rechtuit en weer terug naar de hoefslag...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:47

Dressuurgek schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik geef reactie rechtstreeks op de OP...

TS; je zegt 'hij moet meer respect voor mn binnenbeen krijgen' maar dat is helemaal niet het geval, ja tuurlijk moet ie op een éénzijdige kuitdruk reageren maar in dit geval zit het probleem mn puur in het over de buiten schouder wegvallen ;) Waarschijnlijk gaat het ritme van z'n lopen in het wijken ook omhoog, dit komt omdat hij weg valt en dan moet ie zichzelf op een één of andere manier staande zien te houden en dus gaat het ritme omhoog.

Probeer de buitenschouder onder de massa te houden door het tempo elke pas te controleren (elke pas 'ho, hier blijven') desnoods begin je gewoon in stap, neem ook minder stelling naar binnen want dat bevorderd de schouder om weg te lopen. Hou zn hoofd gewoon recht voor je dan heb je al veel gewonnen en kan je schouder beter onder controle houden. Die stelling komt later wel weer. En probeer ook eens op een andere plaats in de bak te wijken ipv A afwenden en wijken, na verloop van tijd weten ze dat en ben je 'm al kwijt voor je aan je oefening begonnen ben. Probeer eens te wijken vanuit de hoek naar binnen of vande hoefslag een paar passen naar binnen wijken paar passen rechtuit en weer terug naar de hoefslag...

Heel erg bedankt ! Hier kan ik echt wat mee :) ,

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:40

probeer hem eerst rechtuit te rijden van de lange zijde af.
dus gewoon bij de a of de c afwenden of iets daarna.
dan rij je een paar keer gewoon rechtuit.
als ze dat goed doet zonder weg te lopen over je schouder enz.
laat je haar weer rechtlopen en duw je met je binnenbeen.
kijk wat de reactie is. begrens wel je buitenteugel maar doe niet te veel met je binnenteugel.
daar zit namelijk heel vaak het probleem. dat er toch teveel met die binnenteugel wordt gedaan.
onbewust natuurlijk maar dit is een manier waarop een paard het in stappen kan aanleren.
als het goed gaat met de druk dan vraag je ook de stelling erbij.
en ga zo maar door.
uiteindelijk zal ze kunnen wijken op jou hulp.
sporen kunnen ook helpen maar ik vraag me af of dat altijd wel de goede manier is.
soms willen ze daar ook nog wel eens op afstompen.
of inderdaad zoals ik ook al las duw met je zweep achter je laars.
daar kan ze het ook van leren.
wat ik wel eens heb gedaan is iemand er naast laten lopen om te helpen duwen. hahah. ziet er geniaal uit maar werkt wel.
het gaat erom dat ze het uiteindelijk begrijpen.

veel succes!

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:10

Hallo,
Ik heb ook een probleem met het wijken.
Maar bij mij gaat het er om dat ze
de achterhand niet mee neemt en dat ik
niet lang genoeg ben om mijn voet ver
naar achter te leggen ( kom dan op lies/
Dekje) als ik mijn voet uit de beugel doe
lukt het opzich wel maar ja..
Ze kan het wel vaak heeft ze het goed
gedaan. Maar nu de laatste paar keer..
Ik rijd trouwens met sporen.
Ik krijg trouwens wel erg goede les maar
ben de laatste keren niet geweest ivm
dat ik op vakantie was en dat er geen les
was begint volgende week.
Oplossing ?
Groetjes Thessa

vibabu

Re: Sporen voor zijgang> wijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:15

Misschien dat hij het scharen gewoon nog niet goed snapt. Mijn paard was in het begin gewoon erg lui om z'n achterbenen te scharen. Heb het vervolgens geoefend door z'n hoofd een meter ongeveer voor de bakrand te houden, teugel een stukje van z'n hals en been naar achteren. In het begin moet je hem niet helemaal recht op de bakrand zetten maar een beetje schuin zodat hij wel snapt welke kant hij op moet.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:27

Okee! zal ik morgen direct proberen maar dan dieuw je zegmaar de pony's kont weg ?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:12

En owja... binnenbeen naar achteren leggen om de achterhand mee te krijgen gaat je niet lukken, je kan als ruiter de achterhand niet sturen. Dus als de achterhand 'achter blijft' (wat in werkelijkheid niet zo is maar ok) kan je er met je benen niet voor zorgen dat deze weer achter de voorhand komt te lopen. De voorhand daarentegen kan je wel sturen. Je moet dus altijd de voorhand voor de achterhand plaatsen.

Het is dus niet dat de achterhand achter blijft bij het wijken maar dat de voorhand te snel zijwaarts gaat (over de schouder weglopen). Dit komt voornamelijk door balans. Door telkens de voorhand weer terug voor de achterhand te plaatsen (begrenzen) kan het paard z'n evenwicht gaan zoeken en evenwijdig aan de hoefslag zijwaarts gaan. Voila, dat is je wijken :Y)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:42

helenahof schreef:
Okee! zal ik morgen direct proberen maar dan dieuw je zegmaar de pony's kont weg ?

Je doet gewoon hetzelfde als wijken... maar dan gewoon extreem zijwaarts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:48

Heb even niet alles gelezen, maar toch even snel een tip.

Ik zou in plaats van een spoor eerst proberen goed gebruik te maken van een lange dressuurzweep.
Neem echt een lange zweep, 1.30 voor een paard kan prima.
Je hebt als het goed is je paard geleerd te buigen om je binnenbeen. Dat begrijpt ze dus. Wat ze waarschijnlijk niet begrijpt, is dat nu het achterbeen moet scharen voor jouw binnenbeen. Het lastige van sporen is dat je daarmee wel door kan duwen, maar dat je nog steeds het achterbeen niet bij kan. En om de boel duidelijk te maken, gebruik ik daarom meestal een lange zweep.
Je paard begrijpt, denk ik, weliswaar dat ze zijwaarts moet en niet voorwaarts, maar juist de stap van 'ok ik ga opzij' naar 'oohja ik moet overstappen! :)* ' is de moeilijkste!

Leer je paard dan, vanaf de volte of rechte lijn, wat je prettig vind, om te scharen voor je binnenbeen. Geef je hulp, begrens de voorkant, en tik bij op het achterbeen op moment van optillen. Je moet dus even het knopje 'scharen' installeren als het ware.

Tip voor doordrammers/eigenwijsjes: Zet paardlief met de neus tegen de wand, kont naar binnen en duw haar rustig met je buitenbeen (in dit geval) opzij. Omdat ze dan heel dwars staan moeten ze wel scharen en valt het kwartje uiteindelijk alsnog. Verder hoeft je niet aan je teugels te zitten, daar zit immers de wand, zodat ze het een beetje zelf uit moeten vogelen. Werkt erg goed voor een paard dat het eigenlijk liever niet wil snappen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:57

In je OP staat wel dat hij over de buitenschouder wegvalt toch? Dan gaat hij in ieder geval opzij, dus zie ik het probleem niet zo zeer in het binnenbeen, maar eerder toch in het opvangen. Als het 'gewone' begrenzen met de buitenteugel niet helpt, kan je ook proberen kleine korte ophoudingen te maken ipv 1 aanhoudende. Ook kan je met je buitenbeen begrenzen. Verder moet je heel erg letten op de inzet. Probeer zo recht mogelijk uit de wendig te komen. Dan eerst stelling vragen, zorgen dat je iets de voorhand alvast ervoor zet, om ervoor te zorgen dat de voorhand voor blijft. Dan zet je voorzichtig opzij, druk je met je binnenbeen naar buitenteugel. Als het goed is reageerd je paard dus wel op je binnenbeen, zorg dat je buitenteugel er goed aan hebt. Als je paard respect heeft voor de zweep, kan je die soms ook gebruiken om te kriebelen om die achterhand mee te krijgen. Belangrijk is ook dat je lichte stelling naar binnen blijft houden, maar je paard moet die stelling zo aannemen op je binnenbeen, dat je weinig druk op je binnenteugel hebt. Als je dit nog niet helemaal voor elkaar hebt, moet je heel veel oefenen met inbuigen, zodat je paard eigenlijk buigt om je been, ipv steeds zware druk op de binnenteugel te hebben. Probeer steeds na 2 pasjes wijken weer recht te stellen, gebruik hiervoor ook je buitenbeen, als je buitenteugel alleen niet genoeg effect heeft. Ga heel veel bezig met die kleine stukjes, en met name met het rechtstellen, zodat je paard niet automatisch opzij blijft vallen. Dan krijg je ook steeds meer een paard die met zijn hele lichaam opzij gaat, ipv alleen met zijn voorhand. Als dit voor elkaar is komt het scharen steeds meer, belangrijk is eerst dat dit zo goed mogelijk voor elkaar is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:38

paard moet eerst wel leren snappen wat je wilt, heeft niets met leeftijd te maken.

Bovendien moet jij de hulpen goed geven.
Ik kan zomaar iemand op mijn prima wijkende pony zetten,
maar zit die teveel aan de binnenteugel dan steekt ze haar hoofd naar binnen en loopt over buitenschouder weg.

Dus stap 1, je paard moet het leren..

Kan jouw paard / snapt jouw paard dat hij pootje over kan?
Kan hij het aan de hand? Onder het zadel? (met iemand anders?)

Loopt jouw paard netjes tussen 2 teugels?
Is hij netjes aan het been?
Als het goed is volgt paard zijn achterhand altijd de voorhand, niet andersom.

Probeer eens met hulp van je instructie of je in stap je paard een pasje opzij kan laten doen.
Bv als je m van de hoefslag afzit terug naar de hoefslag duwen.
Buitenteugel er netjes aan houden, binnenbeen wel druk geven, niet naar achteren leggen.
Als je buiten schouder eruit piept, zweep tegen schouder houden.
Ook niet vergeten, dat je niet moet blijven trekken aan de teugels, maar moet durven loslaten.
Ook op dat soort momenten, anders krijg je jij trekt, dus ik trek spelletjes.
Overigens oppassen met naar hoefslag toe wijken of oefeningen op dezeflde plaats, voor je het weet heb je een automaatje...

Wat je ook kan proberen is op de hoefslag, paard recht houden tussen 2 teugels en dan met
hoofd naar buiten "dwars" op de hoefslag laten lopen, zodat hij pootje over principe gaat snappen.

Voorwaarde voor al die dingen is en blijft wel dat je paard netjes tussen je 2 teugels loopt,
anders hoef je het niet te gaan proberen.

Vaak is de reden dat je paard over buitenschouder weg valt, te veel binnen teugel.

Je kan het ook op een volte oefenen, volte openen en sluiten...
Niet een groot stuk ineens willen 1 pasje of 2 is al de hemel in prijzen, ook al schaart hij nog niet.

Pas trouwens op met die lange zweep, dat hij niet achterhand voor gaat lopen als je die voor zijn achtereind gebruikt
zoals hier en daar gesuggereerd.
Zo gebruik ik hem bij mijn fjord ook, maar bij mijn jonkie juist als schouder begrenzer.
En ja, ik heb op die fjord ook een 1.30..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:42

helenahof schreef:
Hallo,
Ik heb ook een probleem met het wijken.
Maar bij mij gaat het er om dat ze
de achterhand niet mee neemt en dat ik
niet lang genoeg ben om mijn voet ver
naar achter te leggen ( kom dan op lies/
Dekje) als ik mijn voet uit de beugel doe
lukt het opzich wel maar ja..
Ze kan het wel vaak heeft ze het goed
gedaan. Maar nu de laatste paar keer..
Ik rijd trouwens met sporen.
Ik krijg trouwens wel erg goede les maar
ben de laatste keren niet geweest ivm
dat ik op vakantie was en dat er geen les
was begint volgende week.
Oplossing ?
Groetjes Thessa

Speciaal voor jou.

Het is bij wijken niet de bedoeling dat je je been naar achteren legt,
zeker niet zo'n eind.
In pricipe moet paard wijken voor 1 zijdige kuitdruk en voorwaarts blijven
en dat opvangen met je buitenteugel.
Zo wijk je.

Althans zo is het mij geleerd...en het werkt...

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:49

Dit probleem heb ik ook wel eens. Probeer het paard goed te laten luisteren naar binnen en buitenbeen. Je moet zien dat je niet continu druk met je benen heeft. Bij mij werkt het om mijn benen er niet te fel tegen te drukken (want dan drukt die van mij terug). Als je geen reactie krijgt probeer dan tik en los te doen met je been. Voor het wijken kan je mss eerst proberen dit op een volte te doen, zeker nu je zegt dat hij over zijn buitenhand valt. Wanneer je dan toch op een rechte lijn wilt doen, maak eerst goed recht, geef dan de hulpen voel je dat hij wegloopt over de schouder hup terug recht, buitenteugel en buitenbeen erbij.
Het paard wat ik rij durft dit ook doen, probeer een goede lichte reactie op je benen te hebben, een lichte hand (dus dat paard niet op het bit hangt), goed op de buitenteugel rijden.
Doe het eerst met kleine stukjes en dan zal het wel lukken!