Met Saar oefenen voor Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:54

vur schreef:
KG_Images schreef:
vur: Ben het daar niet met je eens, want daar breng je het niveau alleen maar mee naar beneden en krijg je teleurstellingen. Niet eerlijk tegenover jezelf of tegenover je paard! Door de meeste goede jury's wordt te diep lopen in het Z namelijk wél afgestraft. Je moet natuurlijk niet gaan hopen op een sinterklaas jury zodat je een keer een puntje krijgt. Als ik de TS was zou ik thuis verder doortrainen en dan starten.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo heel diep vind ik hem niet lopen op de foto's en het is maar Z1. Hij hoeft ook nog niet zo super op het achterbeen te lopen. Een beetje verzameling is al genoeg. Als je dat nog niet helemaal haalt, is dat niet zo ramp als de rest wel voor elkaar is. Je kunt dan toch wel punten rijden als de rest (impuls, aanleuning, lengtebuiging etc) voor elkaar is. Ze kan toch al vast wat ervaring opdoen en langzaamaan richting Z2 gaan trainen. Ze heeft wat de verzameling nog een heel eind te gaan voordat haar paard in een GP-houding loopt. Ik bedoel daarmee, dat ze nog tijd heeft voordat ie helemaal op het achterbeen hoeft te lopen. ;) Ik vind hem in ieder geval een heel fijn beeld geven en dat ontbreekt er bij heel veel Z-ruiters wel aan, dus ik denk dat ze al goed op weg is.

Oké, dan verschillen wij op dat gebied duidelijk van mening. Ik vind dit, zeker voor het Z, namelijk geen fijn beeld geven. Ik heb het ook niet over GP houding, maar wel meer oprichting en bovendien neusje eruit. Nu wordt er teveel terug gewerkt en loopt het paard te diep, iets wat naar mijn mening, maar ook in mijn ervaring, streng afgestraft wordt. Je zegt, het is 'maar' Z. Z is wel de hoogste klasse in de basissport, daar moet je niet te licht over denken.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:56

KG_Images schreef:
Z is wel de hoogste klasse in de basissport, daar moet je niet te licht over denken.

Helemaal mee eens !

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:29

Ten eerste jammer dat er een aantal reacties zijn verwijderd...ik vond juist die reacties namelijk wel leuk om te lezen.

Dan....jemig mensen...ik geef toch al aan dat we aan het oefenen zijn voor de Z...niet dat we al heel erg geroutineerd zijn in die klasse? Je moet ergens beginnen met oefenen.
Dan heb ik jammergenoeg ook een fotograaf die niet heel goed is met een rechte horizon, daardoor lijkt het bijvoorbeeld op de eerste foto erger dan het is met het op de voorhand lopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het (grotendeels) helemaal eens met jullie opmerkingen, tips en commetaar. Maar juist op die dingen zijn we een het trainen. We zijn er bijna een jaar uit geweest, dus je kan van Saar niet verwachten dat ze nu al weer top loopt. Ik ben in ieder geval blij met de vooruitgang die we hebben gemaakt. Maar goed, dat was mijn fout. Had ik deze foto's misschien niet op haw moeten zetten :+

De manier waarop sommige mensen hier commentaar geven, zou je bij wijze van spreken de stang en trens maar ergens in de wilgen hangen ;)
Commentaar en tips zou je in principe ook positief en opbouwend kunnen geven.

Overigens ga ik binnenkort gewoon starten, we rijden namelijk voor de lol, en over het algemeen vind ik het rijden van een wedstrijd gewoon leuk. Dan maakt het me niet zo veel uit hoeveel punten ik heb, als ik maar fijn gereden heb. Het is een hobby...geen kwestie van leven of dood. Tuurlijk is het leuk om punten te rijden, maar dat komt vanzelf als de routine er meer is en als we doortrainen op de oprichting en verzameling. Ik geloof in ons :D

Kathleen_vW

Re: Met Saar oefenen voor Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:47

Saar: Dat bedoelde ik helemaal niet, zoals je in mijn eerste post kon lezen geef ik ook gewoon tips mee waar je aan kan werken en wens ik je veel succes. Sluit me bij je aan wanneer je zegt dat je er gewoon lekker mee aan de slag mag. Het was meer dat ik het niet eens ben met vur's reactie, misschien is dat meer een discussie op zich dan dat het direct met jouw situatie te maken heeft.

Als het je niet uitmaakt met wat voor punten je thuiskomt, moet je misschien ook gewoon starten. Maar wanneer je gaat rijden op een wedstrijd om winst te rijden, zou ik hem nog even thuis houden, wat ik zo van de foto zie. Zoals ik al zei vallen de punten dan vaak tegen en raak je gefrustreerd. Maar wanneer je echt voor de lol rijdt en geen waarde aan de punten hecht, dan kan je gewoon lekker gaan rijden natuurlijk :)

Bedoelde het ook niet gemeen, maar was het niet eens met vur's beredenering 'het is maar Z'. Daar zou ik me niet in vergissen.

Veel succes verder, ga met de tips in dit topic aan de slag en doe gewoon wat jezelf het beste lijkt. Jij kent jezelf en je verwachtingen het beste, daar kunnen wij niet over oordelen ;)

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:50

Jammer van alle kritiek, maar ik vind het juist hartstikke leuk om een Fjord in Z-optoming te zien. En dat het misschien nog niet goed genoeg is voor een winstpunt, ach, daar ben je nu juist voor aan het trainen.
Ik kan verder weinig toevoegen aan de voorgaande reacties, hooguit dat je echt belang hebt bij een goede instructrice.
Verder wens ik je veel succes, ga gewoon een keer starten !

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:57

Michel123: Dat vind ik ook hoor. Vind het altijd knap om rassen als Fjorden en Haflingers in de hogere klasses bij de paarden te zien. Deze rakkers hebben tegenwoordig toch vaak een kleine achterstand met alle benenzwaaiende warmbloeden. Ik heb dan ook respect voor paarden als Guusje, Banshee en Tarja. Maar daar maak ik wat tips betreft geen verschil in en ik zou dan ook dezelfde tips geven :) .

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:11

maar goed, dat ts haar paard moeten ''zitten'' in zijn achterhand en dat de neus er wat meer uit mag, daar is iedereen het wel over eens incl. TS die dat zelf al wel wist, zoals ze aangaf..

Maar hoe kan ze die punten gaan verbeteren?
Ik denk dat een antwoord op die vraag vooral leerzaam is en dat ts en andere meelezers (including moi :Y) ) daar misschien nuttige tips uit kunnen halen.

ps zat te twijfelen of ik dit zou posten aangezien ik "discussies" voeren zelf lastig vind, en ik wil niet verkeerd begrepen worden.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:24

ik heb je een aantal keer zien rijden
woon om de hoek en het zag er altijd goed uit
dus lekker blijven oefenen en je komt er wel
en rijden doe je voor de lol en niet om je brood ermee te verdienen
ik doe je het niet na met een fjord

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:27

Bittermoo: Zorgen dat je paard goed aan het been is, is je startpositie. Dan beginnen met schakelen in verschillende gangen. Stuk sluiten, op achterhand zetten en zo veel mogelijk met je zit terug rijden, maar daarin wel impuls houden, dan weer een stuk naar voren rijden en duidelijk verruimen. Vanuit deze middengang weer sluiten, etc. Oefeningen als schouderbinnenwaarts, waarbij het binnenachterbeen extra moet ondertreden is ook een goede oefening. In galop kan je op een grote volte iets travers denken, zodat hij achter meer moet gaan werken. Ik denk dat de amazone (wat ik van de foto's kan zien) er bewust mee bezig moet zijn dat ze op zit sluit en niet teveel terug werkt met de hand en ook in het sluiten durft te luchten aan de voorkant.

Dus voorkomen dat hij te diep loopt door zelf handen voor te houden en hem dan van achteren naar het bit toe te rijden, is denk het belangrijkste. Laten klimmen in het aanzetten. En klimt hij dan een keer te ver, helemaal niet erg. Dat kan je vervolgens weer verfijnen. Zo rij ik aar een oprichting toe met jongere dieren, of die wat op de voorhand zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:48

Een kleine opmerking: als je nog niet kan rijden voor een winstpunt, waarom dan al op stang en trens?
Wij rijden de paarden altijd eerst echt klaar voor het Z. Dan starten. Als dit goed gaat kan je op stang en trens gaan rijden. Het nadeel hiervan is, dat je vaak wel en hele grote stap terug moet doen. Het kan soms maanden duren, voordat je een paard weer op het oude niveau hebt.
Dus is je paard nu nog niet op niveau, dan zou ik zeker niet met stang en trens gaan rijden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

KG_Images schreef:
Michel123: Dat vind ik ook hoor. Vind het altijd knap om rassen als Fjorden en Haflingers in de hogere klasses bij de paarden te zien. Deze rakkers hebben tegenwoordig toch vaak een kleine achterstand met alle benenzwaaiende warmbloeden. Ik heb dan ook respect voor paarden als Guusje, Banshee en Tarja. Maar daar maak ik wat tips betreft geen verschil in en ik zou dan ook dezelfde tips geven :) .

Juist omdat ze van nature die achterstand hebben moeten ze net iets beter voor elkaar zijn dan een ander paard om mee te kunnen komen in het Z.
Als jij (TS) aangeeft het toch vervelend te vinden om niet goed mee te kunnen komen zou ik toch thuis nog even verder trainen (dat haal ik uit je openingspost waarin je aangeeft dat je de startkaart op had willen zeggen omdat het allemaal net niet goed genoeg was)

Daarnaast plaats je foto's van s&t terwijl je je daar nog niet goed bij voelt, zijn die dan wel representatief?

Tips zoals die van KG maar dan de makkelijkere versie: begin een lange zijde met een kleine volte, dan naar voren rijden tot B/E, daar terugnemen op de kleine volte en vervolgens weer tot de hoek naar voren en daar weer terugnemen op een kleine volte. Hiermee komen ze meer terug met minder hand. Persoonlijk vind ik sb op de volte in galop ook erg fijn om ze meer op het binnen achterbeen te krijgen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:18

Heeey daar is Saar weer! :)

Leuke fjord is Saar vind ik, ik vind haar kleur zo bijzonder. Leuk dat je toch nog de motivatie hebt gevonden om door te trainen/starten. Tips zijn al gegeven. Vind het er helemaal niet zo verkeerd uitzien. Gewoon lekker door oefenen en je komt er echt wel!

Zelf merk ik met Tarja dat het Z ook wel pittig is, maar dat komt meer door haar wisselende karakter. Wat je zegt over impuls verlies in de proeven, dat herken ik. Dat zal denk ik ook wel een aandachtspunt blijven, merk ik bij Tarja ook. Maar bij mij lukt het wel beter door langere afstanden te trainen in een 20/60 bak. Misschien dat dat voor Saar ook helpt. Op buitenrit is Tarja altijd erg fel, ik train daarom ook weleens op de B-weg op buitenrit. De impuls is er dan in overvloed, bijna té, en daardoor kan ik makkelijk de oefeningen trainen en aan haar buiging werken. Als ik daarna weer in de bak ga rijden, merk ik echt verschil dat haar spieren soepel zijn.
Misschien heb je er wat aan :) Wil je iig heel veel succes wensen!

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:41

Johanna59 schreef:
Een kleine opmerking: als je nog niet kan rijden voor een winstpunt, waarom dan al op stang en trens?
Wij rijden de paarden altijd eerst echt klaar voor het Z. Dan starten. Als dit goed gaat kan je op stang en trens gaan rijden. Het nadeel hiervan is, dat je vaak wel en hele grote stap terug moet doen. Het kan soms maanden duren, voordat je een paard weer op het oude niveau hebt.
Dus is je paard nu nog niet op niveau, dan zou ik zeker niet met stang en trens gaan rijden.

Waarom niet met stang en trens?
Als jij je paard eerst op trens winstpuntklaar rijdt voor de Z....waarom stap je dan nog over op stang en trens, als je daardoor weer terugzakt in niveau??
Jij zal daar voor jou een goede reden voor hebben. Ik heb voor mezelf ook een goede reden om nu wel met s&t te rijden.

Geldt even als algemene opmerking naar bokt, dus niet persoonlijk naar jou toe :(:)
Probeer niet altijd hetgeen wat je zelf doet op een ander te projecteren! Niet ieder persoon is hetzelfde, en zeker niet ieder paard is hetzelfde. Iedereen zoekt de manier die voor hem het beste werkt, misschien is dat niet jouw manier, maar dat wil ook niet zeggen dat dat verkeerd is!

Overigens rij ik tussendoor eigenlijk altijd op een trens, alleen met lessen en wedstrijd s&t ;)

Bedankt voor de nuttige tips KG-images! Dat wat jij omschrijft is precies wat we aan het oefenen waren in de les waarbij deze foto's zijn genomen.
Tip van Tarja ga ik ook zeker uit proberen, op de weg is Saar ook altijd lekker actief, dus waarom daar niet wat meer oefenen, slim :D

Gisteren ben ik gestart, en een nette score van 193 en 196 punten gehaald. Waarbij er zeker nog punten voor verbetering zijn, die tijdens de proef net even mislukten. Dus het komt wel goed met ons :)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:44

Super van je punten. En ben blij dat jij je er goed bij voelt
Het gaat idd niet altijd om winnen maar ook om de lol en het plezier

Wat ik je mee kan geven
Probeer op buiten rit wat uit doe ik ook altijd met mijn haf,
En hou er een speel kwatier in. Voor de lol .

Succes, het gaat jullie zeker lukken

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:24

Ik vind het fijn om te zien dat je los rijd met een LOSSE stang! :D

Enige puntje waar ik een beetje commentaar op heb zijn je handen/armen. Die zijn naar mijn mening tever naar achteren geplaatst, (je elleboog komt voorbij je rug naar achtertoe zegmaar, haha lekkere uitleg) teugels wat korter en handen naar voren. Vond ik in het begin heel erg onwennig omdat ik het gevoel had dat ik naar voren ging zitten. Maar ik merkte wel dat mijn paardje daarvan vrijer van voren werd terwijl de teugeldruk etc hetzelfde was. Ook omdat je wat meer actie in het bewegen zoekt en de impuls verloren gaat in de oefeningen scheelt het misschien voor je.

Voor de rest vind ik het er best wel prettig uit zien. Als jullie en poos niet getraind hebben is het niet raar dat er gewerkt moet worden aan impuls, activatie van de achterhand (ik vind dr op sommige foto's iets teveel op de voorhand) Jullie zijn lekker bezig en ja zolang het paardje er plezier aan heeft verder te trainen, dan waarom niet? Als het fysiek maar niet teveel is voor haar en het niet onplezierig wordt.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Biieniie op 31-08-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

Ik ben blij dat je super trots ben op je punten op de wedstrijd.en ik weet dat je wilde stoppen en dan nu toch de moed heb opgepakt op verder te gaan.

Ik dacht dat je met Saar ook ment of staat dit ook op een laag pitje
ik hoop dat ik het je na kan doen en ooit het Z haal

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:11

Supergoed zeg! Ziet er leuk uit, ik wou dat ik de tijd & ruimte had om dit met mijn fjorden te bereiken. Ik heb één puntje, ik vind dat je af en toe met je bovenlichaam naar achteren leunt. Verder echt super!!! ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:30

Wat een leukerdje, ze doet me denken aan mijn Saar (toevallig, alleen is zij een haflinger die Z loopt). Zij heeft ook geen spectaculaire bewegingen (bedoel ik niet banketstaaf hoor ;) ) dus ik weet hoe lastig het soms kan zijn!
Blijf idd werken aan het bergop rijden, véél overgangen en tempowisselingen rijden en actief aan je been houden.

Die tip van Tarja ga ik ook eens proberen, Saartje (mijne dus :+ ) heeft ook wel eens last van impulsverlies tijdens de proef helaas..

Succes nog met je leuke paardje!

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:38

Ik vind het er leuk uitzien,
vooral doordat jullie lang niet gereden hebben
1 tip, kijk niet zoveel naar beneden

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:09

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:33

Opzich ziet het er leuk uit, ik vind het alleen jammer dat je pony steeds iets te diep loopt, probeer hem op de loodlijn laten lopen!

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:53

Ik vind het er netjes uitzien hoor. Zou wel proberen wat meer op de achterhand te rijden en veel overgangen e.d. rijden om de achterhand ook wat sterker te maken. Verder zou je wat mij betreft zelf wat rechterop mogen zitten.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:51

Voor de Z1 is er nog aardig wat oefenene nodig naar mijn mening.. Hij loopt op alle foto's de grond in , zowel qua dieplopen als echt op de voorhand lopen, probeer hem daar beter op achter te krijgen,ws is dat diepe er dan ook zo uit ;)

Mooie combi!