Rare springhouding.. iemand tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:20

niemand meer?

Schoentje

Re: Rare springhouding.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:47

beetje ongeduldig? ;)

je houding lijkt hetzelfde als op de eerste foto's.
Zorg dat je dichter bij het zadel blijft en steek je kont wat naar achter.

Lees ook mijn en andere, eerdere posten nog eens door.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:50

ja ik ga ook akkoord met schoentje, kont naar achter en durven naar voor leunen.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:11

schoentje schreef:
beetje ongeduldig? ;)

je houding lijkt hetzelfde als op de eerste foto's.
Zorg dat je dichter bij het zadel blijft en steek je kont wat naar achter.

Lees ook mijn en andere, eerdere posten nog eens door.

haha ja!, ik ben wat ongeduldig :+
ik probeer wel naar het zadel te gaan enz.
maar het blijft raar gaan..
ik weet ook niet hoe ik het doe :Y)
bedankt voor je tip! :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:11

Je gaat op de laatste foto's (met uitzondering van de laatste) ook veel te ver uit het zadel staan. Je hoeft geen 1.40 te springen. Zeker bij deze zeer lage hindernisjes hoef je slechts een klein stukje uit het zadel te komen, en je billen een beetje naar achter duwen zoals ik al eerder schreef.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:44

Je bovenlijf moet je meer naar de hals van de pony toe buigen. Dus omlaag, beetje alsof je duikt in een zwembad.
Probeer het eens als je gewoon in de bak rijdt. Doorzitten, op je kont zitten en dan met je hoofd naar die manenkam toe buigen. Rug bol houden, steunen op je bovenbenen en knieen en je kont wat naar achter doen.

Verder scheelt het ook als je een vzh-zadel of springzadel gebruikt, want springen met een dressuurzadel (zoals op de laatste foto's) geeft je geen enkele steun...

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:09

Agnes75 schreef:
Je bovenlijf moet je meer naar de hals van de pony toe buigen. Dus omlaag, beetje alsof je duikt in een zwembad.
Probeer het eens als je gewoon in de bak rijdt. Doorzitten, op je kont zitten en dan met je hoofd naar die manenkam toe buigen. Rug bol houden, steunen op je bovenbenen en knieen en je kont wat naar achter doen.

Verder scheelt het ook als je een vzh-zadel of springzadel gebruikt, want springen met een dressuurzadel (zoals op de laatste foto's) geeft je geen enkele steun...

bedankt voor je tip ;)
dit is trouwens wel een vzh zadel! ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:19

:oo echt?
het ziet er uit als een dressuurzadel! Heeft zeker lange zweetbladen? Sorry!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 07:23

Agnes75 schreef:
:oo echt?
het ziet er uit als een dressuurzadel! Heeft zeker lange zweetbladen? Sorry!

haha! ja het is een kadet zadel! ;)
maakt niet uit hoor!! :D

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:21

Ten eerste je moet je handen naar voren want boven de hindernis en der voor hou jij je paard tegen.
En ten tweede als jij dat doet kan je paard rugklachten krijgen, en als jij je handen naar voeren doen van je eignelij zelf ook wel naar voren. Ik had eerst ook zo een probleem maar als het waren meot je gewoon naar de oren grijpen. Dat moest ik eerst ook doen en dan niet je handen op de hals maar gewoon naar de oren grijpen als je dat doet springt het ook beter.

Kijk maar naar de foto. als jij je handen naar voren doet gaat je lichaam wel mee en da moet je alleen met het ritme van hetpaard mee gaan en een beetje op je beugels staan als je je kont omhoog doet en je rug een beetje bol. maar absolutt neit hol want daar krijg je last van je rug van.

Afbeelding

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:28

Delidema schreef:
Ten eerste je moet je handen naar voren want boven de hindernis en der voor hou jij je paard tegen.
En ten tweede als jij dat doet kan je paard rugklachten krijgen, en als jij je handen naar voeren doen van je eignelij zelf ook wel naar voren. Ik had eerst ook zo een probleem maar als het waren meot je gewoon naar de oren grijpen. Dat moest ik eerst ook doen en dan niet je handen op de hals maar gewoon naar de oren grijpen als je dat doet springt het ook beter.

Kijk maar naar de foto. als jij je handen naar voren doet gaat je lichaam wel mee en da moet je alleen met het ritme van hetpaard mee gaan en een beetje op je beugels staan als je je kont omhoog doet en je rug een beetje bol. maar absolutt neit hol want daar krijg je last van je rug van.

Afbeelding

Bedankt voor je tip!
je foto ziet er heel netjes uit! :D

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:54

probeer je handen meer naar voren tedoen dan ga je denk ik ook automatisch meer met de sprong mee ;)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:12

Amandaxxx7 schreef:
probeer je handen meer naar voren tedoen dan ga je denk ik ook automatisch meer met de sprong mee ;)

oke ;) bedankt voor je tip! :D

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:59

probeer idd zoals anderen al zeggen je handen wat meer naar voren te doen dat gaat je bovenlichaam automatisch al wat naar beneden en dan ziet het er al heel anders uit!
Misschien komt het ook omdat je niet zo hoog springt dat had ik eerder ook.. maar nu ik wel hoog durf te springen gaat mn houding ook anders en zoals mn houding nu is heb ik ook bij lagere hindernissen en nette houding.

Dus wieweet als je wat meer vertrouwen krijgt in het springen en wat hoger durft dat je houding dat ook wat beter gaat.

mijn houding eerst:
Afbeelding

en nu:
Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:17

heel erg bedankt voor je reactie!
maar met mijn handen, moet ik die dan aan de zijkant van de hals steunen?

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:21

Graag gedaan :)

Je moet je handen gewoon net zo doen als op mijn 2e foto..
Een beetje aan de bovenkant van de hals bij de manenkam
Ik kan het niet echt uitleggen :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:06

aan de zijkant is beter, dan is de weg naar de mond korter. Het is wel moeilijker als je balans nog niet top is, dan kun je beter oefenen met handen op de manenkam.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 07:06

schoentje schreef:
aan de zijkant is beter, dan is de weg naar de mond korter. Het is wel moeilijker als je balans nog niet top is, dan kun je beter oefenen met handen op de manenkam.

okee! bedankt!!! dus als ik mijn balans goed heb, dan moet ik met mijn handen aan de zijkant van zijn hals steunen.
waar dient dat dan voor?
komt hij zo beter over de sprong?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:38

als je balans goed is, dan steun je dus niet meer :)
langs de hals is beter, omdat je dan altijd voldoende mee bent.
Als je handen op de hals steunen en je pony bukt dieper, dan beweeg je meestal niet genoeg mee, omdat je handen vast zitten op de manenkam. Je trekt het hoofd dan dus omhoog.
Plus dat je je handen dan minder ver naar voren hoeft te steken, omdat je ze richting de mond doet. Doe je ze richting de oren dan moet je je armen dus veel verder strekken om goed mee te zijn.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 15:13

schoentje schreef:
als je balans goed is, dan steun je dus niet meer :)
langs de hals is beter, omdat je dan altijd voldoende mee bent.
Als je handen op de hals steunen en je pony bukt dieper, dan beweeg je meestal niet genoeg mee, omdat je handen vast zitten op de manenkam. Je trekt het hoofd dan dus omhoog.
Plus dat je je handen dan minder ver naar voren hoeft te steken, omdat je ze richting de mond doet. Doe je ze richting de oren dan moet je je armen dus veel verder strekken om goed mee te zijn.

okee! ik denk dat ik het nu snap! :)
heel erg bedankt voor je hulp!!!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:17

Bij de verlichte zit hoef je maar een beetje uit het zadel te komen.
Dus je duwt je hakken omlaag, je drukt je knieen tegen het zadel,
en je rug hou je recht, en je kont een stukje uit het zadel, en je handen
laten meegaan.. zo is het mij geleerd.

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:58

Ik weet niet of je nog tips wilt, maar wat ik zie is dat je eigenlijk gewoon 'lichtrijdend' -achtig staat. Maar met springen is het beter om je knieen te relaxen en vanuit je kont naar voren te gaan. Niet te natuurlijk. Maar probeer dus je ellebogen iets te buigen, en je armen en schouders iets naar voren te doen. Verder is het belangrijk dat je gewoon ontspant. Maar ik ben geen proff ofzo, dus ik weet niet of ik het bij het goede end heb, maarja, misschien helpt het wat ;)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:30

irry schreef:
Ik weet niet of je nog tips wilt, maar wat ik zie is dat je eigenlijk gewoon 'lichtrijdend' -achtig staat. Maar met springen is het beter om je knieen te relaxen en vanuit je kont naar voren te gaan. Niet te natuurlijk. Maar probeer dus je ellebogen iets te buigen, en je armen en schouders iets naar voren te doen. Verder is het belangrijk dat je gewoon ontspant. Maar ik ben geen proff ofzo, dus ik weet niet of ik het bij het goede end heb, maarja, misschien helpt het wat ;)

Bedankt voor je tips!!! :D
ik heb eergister weer gesprongen, ook iets hoger.
toen merkte ik ook dat het veel makkelijker ging.
ik ging heel fijn mee, en ik keek nu ook recht naar voren!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:52

Wat ik er uit op kan maken is dat je al gaat staan zodra het paard ondertreed met de achterland. Je moet echter pas meegaan op het moment dat het paard afzet.
Of terwijl echt nog geen halve sec langer blijven zitten.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 12:35

66996236 schreef:
Wat ik er uit op kan maken is dat je al gaat staan zodra het paard ondertreed met de achterland. Je moet echter pas meegaan op het moment dat het paard afzet.
Of terwijl echt nog geen halve sec langer blijven zitten.

Okee! dat ga ik onthouden! ;) bedankt voor je tip!!! :D