Pony gooit kop omhoog en is sterk in mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:58

ik denk dat je pony niet aan het been is en dat je daar eerst je aandacht aan moet geven. Zodra je pony reageert op je been kun je in 1 ritme gaan rijden waardoor je pony gaat ontspannen. Volgens mij is dit hetgene waar je nu aan moet gaan werken met je begeleidester.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:58

midgie schreef:
Nou ik vind het niet hard, juist een 13 jarige moet leren dat ook een paard gevoel heeft en pijn kan voelen, juist die leeftijd moeten ze bewust worden van gevoel, want heb je wel eens een puber met een rotdag met een paard bezig gezien, dus je kan niet vroeg genoeg beginnen met een kind te vertellen dat een paard ook zijn waardigheid heeft en als dat bij het kind niet doordringt moet ze vooral gaan knikkeren.

Maar DEZE 13 jarige WIL dat ook leren en het enige wat bokt doet is haar ontmoedigen met rot-commentaren alla "leer rijden kind". :roll: Ja, motiverend! +:)+ Echt, super dames! Trots zijn op jezelf dat je een 13 jarige kan neerhalen en ontmoedigen...... +:)+
Gelukkig zijn er een paar die wel normaal reageren. En ik hoop dat TS zo verstandig is om de haantjes hier te negeren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:09

Lover97 schreef:
begin is met een join up en stap dan bitloos op haar

Zou je dit eens uit willen leggen?

Ben het helemaal met je eens Ayasha ;)
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 15-08-10 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:10

Zijn geen ontmoedigende commentaren, ze rijd al heel haar leven zegt ze, als ze nu 1 mnd op de manege zou zijn ala , maar na 4 lesgevers en al heel lang rijden, moet je toch wel weten dat een paard geen speeltje is, waar zijn haar ouders, heel veel ouders kopen een paard terwijl ze er zelf geen verstand van hebben, net als een 3 jarige een cavia geven die ze tich keer laten vallen, gaat erom dat een 13 jarige ook verantwoordelijkheid moet leren krijgen over een levend wezen, maar daar moet een ouder wel bij blijven.

Een 13 jarige die op bokt advies krijgt van 8 jarige die al heel hun leven rijden , dat schiet op. ze kan beter advies krijgen waar ze over na gaat denken , miss soms hard, maar wel duidelijk en voor meelezers ook, soms moet je mensen hun ogen even openen en je kan daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:13

ik moet wel lachen om de opmerking van een dertienjarige die haar leven lang al rijdt :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:20

geerke schreef:
ik moet wel lachen om de opmerking van een dertienjarige die haar leven lang al rijdt :D

En ik om een -vermoedelijk- 13-jarige die een join up adviseert

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:24

IKbenEllen schreef:
geerke schreef:

En ik om een -vermoedelijk- 13-jarige die een join up adviseert

tja...en je dan afvragen waar al die peesblessures en kreupelheden vandaan komen..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:14

Als ik het zo lees, vraag ik mij af hoe jouw timing is?
Geef je beendruk op het juiste moment, maar (vooral!) ontspan je ook op het juiste moment? Je moet je pony de ruimte geven om naar beneden te komen. Rijd haar allereerst goed voorwaarts, puur alleen dat. Is ze wel voorwaarts te rijden? Als ze omhoog komt kan je haar op een volte zetten, de buitenkant begrenzen en haar laten inbuigen. Geen kneepjes, maar juiste hulpen op het juiste moment.
Ik snap niet zo goed waar je precies (been)kracht voor nodig hebt.
-edit- Als ze niet aan het been is, is het een ander verhaal en kan je andere oefeningen proberen.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:26

knollentuin schreef:
is het niet een idee om ook even naar rug en zadel te kijken?

nee, want ze loopt gewoon met haar hoofd in de lucht. :D
Lizzle schreef:
Als ik het zo lees, vraag ik mij af hoe jouw timing is?
Geef je beendruk op het juiste moment, maar (vooral!) ontspan je ook op het juiste moment? Je moet je pony de ruimte geven om naar beneden te komen.

Tja ik zit idd niet zo heel erg ontspannen maar ook weer niet als een hark, ik span mijn spieren aan zullen we het zo zeggen :+
midgie schreef:
maar na 4 lesgevers en al heel lang rijden, moet je toch wel weten dat een paard geen speeltje is, waar zijn haar ouders, heel veel ouders kopen een paard terwijl ze er zelf geen verstand van hebben, net als een 3 jarige een cavia geven die ze tich keer laten vallen, gaat erom dat een 13 jarige ook verantwoordelijkheid moet leren krijgen over een levend wezen, maar daar moet een ouder wel bij blijven.
, dat schiet op. ze kan beter advies krijgen waar ze over na gaat denken , miss soms hard, maar wel duidelijk en voor meelezers ook, soms moet je mensen hun ogen even openen en je kan daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

Tja ik heb dus 2 oudere zussen en die zijn 10 jaar ouder als mij en hebben ook eerst les bij iemand gekregen, dan eigen pony, en mijn vader weet heeel goed waar hij mee bezig is! leer mij mijn vader kennen ( ja mijn moeder interesseert pony's niet zo) Ik weet heeel goed dat het levende wezens zijn met ook een ziel en gedachte, ik ga heus niet cowboytje spelen door keihard door de koeienwei te galopperen en dan woewoewoewoewoe te gaan roepen ofzo, overdreven maar ik weet heus hoe mijn knollie is, pittige merrie!
student schreef:
ik denk dat je pony niet aan het been is en dat je daar eerst je aandacht aan moet geven. Zodra je pony reageert op je been kun je in 1 ritme gaan rijden waardoor je pony gaat ontspannen. Volgens mij is dit hetgene waar je nu aan moet gaan werken met je begeleidester.

zal ik proberen
Ayasha schreef:
midgie schreef:
Nou ik vind het niet hard, juist een 13 jarige moet leren dat ook een paard gevoel heeft en pijn kan voelen, juist die leeftijd moeten ze bewust worden van gevoel, want heb je wel eens een puber met een rotdag met een paard bezig gezien, dus je kan niet vroeg genoeg beginnen met een kind te vertellen dat een paard ook zijn waardigheid heeft en als dat bij het kind niet doordringt moet ze vooral gaan knikkeren.

Maar DEZE 13 jarige WIL dat ook leren en het enige wat bokt doet is haar ontmoedigen met rot-commentaren alla "leer rijden kind". :roll: Ja, motiverend! +:)+ Echt, super dames! Trots zijn op jezelf dat je een 13 jarige kan neerhalen en ontmoedigen...... +:)+
Gelukkig zijn er een paar die wel normaal reageren. En ik hoop dat TS zo verstandig is om de haantjes hier te negeren.

Juist ;)

geerke schreef:
JoviBan schreef:
Ongelooflijk dat ik hier zaken lees zoals kracht, uitproberen, "hulp"middelen, sporen, zwepen, touw om de neus, overgeven etc etc..... ;(

Paardrijden zou geen krachtsport, pesterij of strijd moeten zijn.

Gebit is goed nagekeken, vertelde je. Blijft in ieder geval over: een goede zadelmaker en een fysio of osteopaat bij je paard halen!
Laat dit alles goed checken voordat je uberhaupt verder gaat met rijden!

Mocht het paard fysiek in orde zijn en het zadel ook, ga dan nog een stap verder.
Het paard van een vriendin van mij vertoonde dit gedrag ook en bleek uiteindelijk kissing spines te hebben.

Haha, dat snap ik ook nog wel, maar ja filpje zou ik proberen of pap dat wil maken ( clubkampioenschappen wil die dat wel doen )

Oh ja, tegen al het commentaar in heb ik vandaag met thiedeman gereden want ik snap weer niet wat er mis mee is, als het een martelwerktuig zou zijn zou je het niet gewoon bij een ruitersportzaak kunnen krijgen, en het ging heeeel erg goed, al werkte ze wel nog tegen, ze ging niet met haar hoofd helemaal de lucht in, zo kreeg ik de kans om me meer op mijn zit en houding te concentreren, en ik had veel beter contact in de mond, teugels hingen niet meer als een waslijn.
en mijn benen zaten perfect , we hebben ook overgangen gereden, en foute dingen afgeleerd, zo ging ik met mijn hele lijf naar voren als ik haar in de draf wilde zetten. heeft ze me afgeleerd, ik heb een mooiere overgang voor de stap geleerd, en ze heeft me geleerd dat mijn contact met de teugels niet goed was, zo kreeg mijn lesgeefster ook de kans om zich op serieuze problemen in mijn houding te focussen, want eerst dacht ze, zou ze dat doen voor dat hoofd of doet ze dat altijd?
veel foute dingen zoals handen naar voren brengen, zodat de pony de kans krijgt om weer haar hoofd te steken.
ik snap niet wat er mis is met een thiedeman, ik reed er fijn mee , ik ben er ook achter gekomen dat ik te gespannen op mijn pony zit, mijn pony is daar nogal slim in, als mijn houding goed bijgespijkerd is gaat de thiedeman er helemaal af en dan moet het beter gaan! ohja, dit betekend niet dat ik geen tips meer nodig hebt ik zet er zeker nog een filmpje bij zodra ik die heb! ik kan er misschien wel een stukje van vorig jaar clubkampioenschappen opzetten misschien kunnen jullie daar iets in zien, zo loopte ze eergisteren zonder thiedeman alleen dan nog erger! even doorspoelen naar 3 : 54 ,

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:37

Je hebt nu ook niet bepaald een stille hand.
En voor hen die tegen een thiedeman zijn: De thiedeman beschermt ook het paard tegen een te scherpe hand, Vandaar dat het vaak op goede maneges in de beginnerslessen wordt gebruikt (om het paard te beschermen dus).

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:41

Liekekeira schreef:
Hoi alweer. De pony begint pas met haar hoofd veel te 'sukkelen' als ze al een kwartier heeft gereden, dus ze is goed los. Ik heb minder kracht in mijn benen omdat ik dertien ben, best logisch ;) ze heeft een enkel gebroken watertrens. De tandarts die ze had deed het met de hand en hebben hem met veel zorg uitgekozen. Waarom zou het triest zijn? Ik bedoel, de pony weet dat ik de kracht niet heb( nog niet ;)) om haar omlaag,of ja, gewoon netjes te rijden met mijn benen, dus gaat ze me uit proberen. Misschien zou bitloos ook een optie kunnen zijn. Ehm, tja, het is ook wel een beetje mijn probleem ja, maar ik heb die thiedeman niet verzonnen, het is op aanraden van mijn instructrice. En ja, het is een hulpteugel, geen martel iets. En mijn pony probeert ons (mijn vader en mij) vaak uit. Als ze bv niet op de trailerwilt moeten we wel touwtje om dr neus en zweep erbij. Dan kun je ook zeggen, tja, jullie kunnen het ook op een gewone manier oplossen. Maar ja ze is gewoon moeilijk ze verzet zich gewoon. Ik rijd al met spoortjes en zweep erbij. 'Waar de kennis van de ruiter stopt beginnen de hulpteugeltjes' we rijden haar altijd goed los maar ja ik heb nog niet de kracht van een volwassene die haar wel zo erdoor kan rijden, door met meer kracht in de benen te rijden. En ik dacht dat thiedeman gewoon voor te kijken of ze zich dan misschien wel overgeeft en dus niet met haar hoofd in de lucht is. En dan thiedeman afbouwen totdat ze volledig op mijn hand haar hoofd tenminste gewoon houdt. Wat denken jullie? Xlieke

deed mijn vorige pony ook, heb een weekje de thiedeman er aan gehad, en was bijna volledig opgelost.. ben zelf 14, dus heb ook niet zo heel veel kracht! xxxx.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:44

Ik zou gewoon eens een goede instructie erbij halen en het zo oplossen.

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:45

Chaos schreef:

mijn instructrice raadde me juist aan om met thiedeman te rijden wanneer ie zo deed!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:47

Een martingaal een martelwerktuig? Welnee! Die is heel vriendelijk, dus dat kan goed.

mariloux

Re: Pony gooit kop omhoog en is sterk in mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:08

Succes!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 15:09

he eindelijk mensen die iets goeds over de thiedeman te zeggen hebben :D dankjewel!!
Ohja mijn instructrice ook wat is er nu mis met thea?? maarja, is ook moeilijk te beoordelen via pc :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:15

Ik zei niks over je instructrice?! Ik had het niet goed gelezen bij mijn eerste post. Overigens wil ik wel zeggen dat knollentuin gelijk heeft. Schudden met hoofd kan zeker voorkomen uit rugklachten door bijv. een slechtpassend of drukken zadel. Sluit dat wel uit. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:16

mariloux schreef:
Chaos schreef:

mijn instructrice raadde me juist aan om met thiedeman te rijden wanneer ie zo deed!

Ik ben helemaal in de war. Ik zag jou ook als de TS. Ik had het dus ook niet tegen jou, maar tegen de TS het is haar topic immers. En overigens is gewoon goed lesnemen zonder al te veel poespas eraan het beste. Zo snap ik niet hoe een Thiedeman moet oplossen dat jij weinig kracht in je benen hebt. Dan zeg ik idd. lesnemen.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:17

Zoals je al zegt ligt het dus aan jou. Gooi er geen slof of thiedeman of iets omheen maar leer haar zelf beter te rijden, de fout ligt bij jou en niet bij je paard, jij moet sterker in je benen worden dus dan ga je daar toch op oefenen, die thiedeman doet dat niet voor je hoor.
En omdat ze sterk in je hand is hoop ik niet dat jij dan ook sterk word in je hand want dat werkt verkeertesom.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 21:29

Het lukt goed met thiedeman. Als dadelijk mijn houding bijgespijkerd is stop ik met de thiedeman en is het hopelijk beter of het liefst helemaal weg. Bedankt! Xlieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:03

Liekekeira schreef:
knollentuin schreef:
is het niet een idee om ook even naar rug en zadel te kijken?

nee, want ze loopt gewoon met haar hoofd in de lucht. :D

Ja, en jij weet niet dat daar een essentieel verband is?

Hoofd in de lucht kan het gevolg zijn van pijn in de rug, lendenen, bekken, scheefheid, niet-passend zadel.

Er wordt je dus niet voor niets door diverse mensen geadviseerd om er een zadelmaker, fysio of osteo bij te halen!
Zéér belangrijk om dat eerst te doen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:06

Chaos schreef:
Ik zei niks over je instructrice?! Ik had het niet goed gelezen bij mijn eerste post. Overigens wil ik wel zeggen dat knollentuin gelijk heeft. Schudden met hoofd kan zeker voorkomen uit rugklachten door bijv. een slechtpassend of drukken zadel. Sluit dat wel uit. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:09

Heb je rugklachten al uitgesloten TS?
En ik heb net voor het eerst het filmpje bekeken, maar ik zou toch ook gewoon nog eens goed lessen, want met zo'n onrustige hand kan een paard niet fijn in aanleuning lopen..

Iedere keer als hij jou gaat opzoeken en hem vindt krijgt hij een rukje in zijn mond waarna jij loslaat en hij weer moet zoeken. Werk dus eerst aan jezelf voordat je er van alles aan gaat hangen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:45

ik heb net het filmpje bekeken(leuk filmpje trouwens!mooie pony!)
Volgens mij is het probleem voor een groot deel te wijten aan je onrustige hand.
Probeer daar goed op te letten!
Een thiedeman is een hele vriendelijke hulpteugel,die kun je gerust gebruiken....niet op het laatste gaatje.
Maar denk ook aan de oorzaak...je handen.
De thiedeman helpt....maar lost het probleem van een onrustige hand niet op natuurlijk.
Als je steeds denkt...handen stil kom je er wel hoor!
Sterkte verder!

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:56

Gaat je pony ook hangen aan de teugels? Dan moet je zorgen dat ze voorwaarts gaat.