Is het teveel voor een vierjarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:33

Anoniem schreef:
Mijn paard zou nog doorgaan als ik hem 80 km. Met een constant tempo van 25 km/p door het mulle zand zou laten lopen(iets wat momenteel niet goed voor hem zou zijn gezien zijn algehele conditie). Maar of dit goed voor hem is is een 2e. Dat is iets waar je als ruiter/eigenaar na moet kijken. Sommige paarden geven gewoon nooit op. En gaan door tot het hun dood word. Alleen om het baasje blij te houden ;)

Ze vraagt ook gene 80 km he :P
Aan de mijne kan je zien of het te lang of saai wordt, dan begint ze te slenteren en irritant te doen, of ze doet gewoon nix meer haha :p

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:34

typisch dravers..

ik ben dan dus ook zo om haar regelmatig te laten stoppen op plaatsen waar bakken water staan ( dit is geregeld omdat er hier veel buitengereden wordt) ookal wil ze niet , puur om haar tegen zichzelf te beschermen . dus ik denk er echt wel om :) maar ik snap jullie reacties en zal er over nadenken .

( bestemd voor niniroosje)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:35

buiten rijden met een vrije houding is natuurlijk wel wat anders als baktraining.
als je het rustig aan doet, kan het best.
houd wel een beetje regelmaat in je training.

het kan ook geen kwaad, om de rug van je paardje goed te trainen.
(dressuur, lange lijnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:36

GaelleS schreef:
Anoniem schreef:
Mijn paard zou nog doorgaan als ik hem 80 km. Met een constant tempo van 25 km/p door het mulle zand zou laten lopen(iets wat momenteel niet goed voor hem zou zijn gezien zijn algehele conditie). Maar of dit goed voor hem is is een 2e. Dat is iets waar je als ruiter/eigenaar na moet kijken. Sommige paarden geven gewoon nooit op. En gaan door tot het hun dood word. Alleen om het baasje blij te houden ;)

Ze vraagt ook gene 80 km he :P
Aan de mijne kan je zien of het te lang of saai wordt, dan begint ze te slenteren en irritant te doen, of ze doet gewoon nix meer haha :p

Dat is ook zo maar het is een vergelijking ;) De mijne kan best 50 tot 70 km lopen. Met een snelheid van 15 a 16 km/p maar 80 op die snelheid zou ook nog wel gaan. Maar 80 km en dan harder over zware paden zou te veel zijn.

Het paard van de Ts kan best een aantal dagen per week 4 a 5 keer. Een uurtje lopen. Maar steeds 2 uur is te veel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:37

tja er zijn oom mensen die 3 keer in de week ( vaak vaker !) stevige dressuur rijden ( of springen ) dit lijkt mij evenzwaar .

of zit ik nou helemaal fout ?

edit; het is niet zo dat ik jullie menig niet wil accepteren want het gaat hier natuurlijk wel om mijn paard. ik zet hier gewoon neer wat me op dat moment ineens te binnen schiet )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:38

YelaBrenda11 schreef:
typisch dravers..

ik ben dan dus ook zo om haar regelmatig te laten stoppen op plaatsen waar bakken water staan ( dit is geregeld omdat er hier veel buitengereden wordt) ookal wil ze niet , puur om haar tegen zichzelf te beschermen . dus ik denk er echt wel om :) maar ik snap jullie reacties en zal er over nadenken .

( bestemd voor niniroosje)

Water drinken is niet echt het probleem hoor ;) Het is meer dat je beter de uren kunt verspreiden over de week dan een aantal keer 2 uur weg te gaan En met een zadel te rijden. Want dat zit mij het meest dwars. Dan vind ik de duur en de hoeveelheid niet eens zo'n probleem. Maar door het zz rijden kun je heel de rug verkloten. Daarom rijd ik mijn paard nooit zonder zadel. Alleen als we gaan zwemmen(3 keer perjaar) en dan ook alleen in stap ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:42

@ nini_roosje: is het dan vanwege de leeftijd dat ze beter korter dan 2u rijdt? En kvind een zadel ook niet zo een slecht idee eigenlijk :p

@yela: ik denk dat fysiek verschil tussen dressuur/springen/wandelen niet zo groot is, maar dat het vooral mentaal zwaarder is dan op het gemak wat buiten rondhuppelen :D

blowdiene

Anoniem schreef:
Ik vind het feit dat je zonderzadel rijd erger dan de hoeveel heid die je rijd! zoveel ZZ rijden op een jong dier kan veel schade toe brengen. Een zadel is niet voor niets gemaakt!

Een zadel neemt ook schade met zich mee aangezien het op 2 wervels in zijn rug leunt.. Dan kan je beter ZZ..
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 14-08-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

snd

Bij het buiten rijden rijdt je over het algemeen lange lijnen deze zijn bij lange na niet zo belastend voor een jong paard als het werk aan een longeerlijn of in de bak. Ik zie er dan ook niet zo'n groot probleem in . Mits er met gezond verstand gereden wordt.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

YelaBrenda11 schreef:
tja er zijn oom mensen die 3 keer in de week ( vaak vaker !) stevige dressuur rijden ( of springen ) dit lijkt mij evenzwaar .

edit; het is niet zo dat ik jullie menig niet wil accepteren want het gaat hier natuurlijk wel om mijn paard. ik zet hier gewoon neer wat me op dat moment ineens te binnen schiet )

Dan moet je geen topic openen als je je eigen mening steenvast klaar hebt staan

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

blowdiene schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind het feit dat je zonderzadel rijd erger dan de hoeveel heid die je rijd! zoveel ZZ rijden op een jong dier kan veel schade toe brengen. Een zadel is niet voor niets gemaakt!

Een zadel neemt ook schade met zit mee aandegezien het op 2 wevels in zijn rug leunt.. Dan kan je beter ZZ..

Hoeze het leunt op 2 wervels? Dacht dat er juist daarvoor in het midden een uitsparing is om ZEKER NIET op die wervels te drukken :p

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:44

mijn paard is na een uur dressuur toch echt moe.
buiten krijg ik haar niet zomaar moe hoor. dat duurt wel een paar uur. (met veel gallop)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:45

Ik geloof dat de problemen hier vooral verzonnen worden.
Als het paard er moeite mee heeft gezien de duur en rijden zonder zadel, krijgt dit paard mijns inziens alle kans dat te laten merken.
Ik vind dat de TS super met haar paard om kan gaan zo te horen, daar kan menigeen van ons nog een voorbeeld aan nemen.
Ik ben het eens dat de TS een verkeerd topic opent. Volgens mij weet ze heel goed wat haar paard aan kan en niet.
Heb eerder het gevoel dat ze op zoek is naar positief komentaar, iets dat ze op zich best verdient.

Verder om aan de vraag van het topic gehoor te geven; Geen probleem voor een vierjarige!
Wij zijn geneigd veel te voorzichtig om te gaan met een paard, deze hoeveelheid werk op deze wijze en dit tempo kan hij PRIMA hebben.
Het is geen topsport dat hij moet verrichten. M2 dressuur rijden of 4 keer in de week springen gedurende een half uur per dag is minstens zo slecht.

TS; ik zou zeggen ga lekker zo door met je paardje en geniet maar van alles dat je al hebt verworven.

Lord_Ik

Anoniem schreef:
YelaBrenda11 schreef:
BBP ;)

Die zijn alleen gemaakt voor het comford van de ruiter niet die van het paard ;) Nogmaals een zadel bestaat niet voor niets

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Een BBP is wel degelijk een schokdemper en verzacht de druk van bv. de zitbeenknobbels wel degelijk. Een zadel is verder niet gemaakt voor een paard maar voor een ruiter. Voor cowboys vroeger was hun zadel waardevoller dan hun paard, ze gooiden het ook op elk paard (denk je echt dat dat kan, een wonderzadel dat op elk paard past) en indianen hebben altijd zonder zadels gereden. Ridders geraakten gewoon niet op hun paard en konden al helemaal niet blijven zitten zonder zadel en dat zijn wel degelijk allemaal de voorlopers van onze huidige zadels.
Een zadel is enkel beter als het perfect past en dat is in hééél vele gevallen niet zo of zelfs niet mogelijk en dan praten we over béter, niet over 'het enige goede'. Als ik naar haar profiel kijk is ze echt niet groot in verhouding tot haar paard, idem niet zwaar en aangezien het ontspannen werk is en ze met haar paard rijdt ipv erop zie ik echt geen problemen met zonder zadel rijden.

@TS: luister naar je paard, volgens mij kan hij het op deze manier perfect aan, maar hij zal het wel zelf vertellen. Sommige paarden zijn niet geschikt om op te rijden en die krijgen er sowiesow last van op termijn en andere paarden kunnen hun hele leven slecht bereden worden zonder fysiek last te krijgen, daaraan kan je niets veranderen, je kan enkel luisteren. Als hij een beetje conditie heeft en oud genoeg is om als dressuurpaard aan de slag te gaan bij wijze van spreken kan hij dit in theorie zeker aan.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 14-08-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

GaelleS schreef:
@ nini_roosje: is het dan vanwege de leeftijd dat ze beter korter dan 2u rijdt? En kvind een zadel ook niet zo een slecht idee eigenlijk :p

@yela: ik denk dat fysiek verschil tussen dressuur/springen/wandelen niet zo groot is, maar dat het vooral mentaal zwaarder is dan op het gemak wat buiten rondhuppelen :D

Nee vanwege het feit dat ze zz rijd. In de endurance mogen paarden van 4 ook de klasse 1 starten(tot 30 km dacht ik) met een gem. snelheid van max. 13 km/p Dus een rustig drafje. Maar die mensen rijden met een goed passend zadel. Dat vind ik toch anders dan dat iemand zonder zadel rijd

GaelleS

Re: Is het teveel voor een vierjarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:50

@ nini_roosje: Ah ok..

@Tellisto: /agree

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:51

De vergelijking met wilde paarden gaat volledig mank; het grote verschil is dat een wild paard geen mens op zijn rug heeft!

Zoals je ongetwijfeld weet, heeft ook een paard groeischijven. Die in de benen sluiten op ca 2,5-jarige leeftijd.
Dat de groeischijven in de benen gesloten moeten zijn voordat je op een paard stapt dat weten de meeste mensen nog wel. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ook in de ruggengraat en heup van het paard groeischijven zitten. Die gaan pas sluiten nadat de groeischijven in de benen gesloten zijn.

De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. Sommige rassen zijn pas volwassen op hun 8e jaar. Stap je eerder op zijn rug, dan is er kans op schade, m.n. aan zijn rug. Daarom moet je de eerste jaren heel voorzichtig zijn en gedoseerd en met beleid rijden.
Dat jij nu al zo vaak zulke lange ritten maakt, is vragen om rugproblemen. Zeker als je zonder zadel rijdt, zodat je gewicht niet verdeeld wordt. Ik zou dus even een forse stap terug doen en zeker geen langere ritten dan een uur maken en dan met een goed passend zadel!
(vergelijking met endurance gaat niet helemaal op; voor zo'n vierjarige is een wedstrijd een uitschieter; die loopt dat niet 3 x per week)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:53

GaelleS schreef:
blowdiene schreef:

Een zadel neemt ook schade met zit mee aandegezien het op 2 wevels in zijn rug leunt.. Dan kan je beter ZZ..

Hoeze het leunt op 2 wervels? Dacht dat er juist daarvoor in het midden een uitsparing is om ZEKER NIET op die wervels te drukken :p

juist.. en jij denkt dat als je in de beugels gaat staan er geen druk op de rug staat?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:54

Rijden de indianen niet allemaal zonder zadel?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:55

beantsje schreef:
De vergelijking met wilde paarden gaat volledig mank; het grote verschil is dat een wild paard geen mens op zijn rug heeft!

Zoals je ongetwijfeld weet, heeft ook een paard groeischijven. Die in de benen sluiten op ca 2,5-jarige leeftijd.
Dat de groeischijven in de benen gesloten moeten zijn voordat je op een paard stapt dat weten de meeste mensen nog wel. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ook in de ruggengraat en heup van het paard groeischijven zitten. Die gaan pas sluiten nadat de groeischijven in de benen gesloten zijn.

De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. Sommige rassen zijn pas volwassen op hun 8e jaar. Stap je eerder op zijn rug, dan is er kans op schade, m.n. aan zijn rug. Daarom moet je de eerste jaren heel voorzichtig zijn en gedoseerd en met beleid rijden.
Dat jij nu al zo vaak zulke lange ritten maakt, is vragen om rugproblemen. Zeker als je zonder zadel rijdt, zodat je gewicht niet verdeeld wordt. Ik zou dus even een forse stap terug doen en zeker geen langere ritten dan een uur maken en dan met een goed passend zadel!
(vergelijking met endurance gaat niet helemaal op; voor zo'n vierjarige is een wedstrijd een uitschieter; die loopt dat niet 3 x per week)

Excuseer voor mijn vergelijking dan :p je kan er ook naast gaan wandelen, er 2u naast wandelen kan toch zeker geen kwaad? :p

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:55

vevina schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Dan moet je geen topic openen als je je eigen mening steenvast klaar hebt staan

omdat ik de ts ben , houd dat niet in dat ik geen argumenten mag geven waarom welen waarom niet . ik denk over jullie woorden na , en jullie (hopelijk ) over de mijne . ik open niet voor neits vaak topics onder ''discussies'' moet gewoon kunnen denk ik..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:56

Ik vind 3 uur best lang, zeker zonder zadel... Maar wat ik begrijp rij je vrij rustig. Maar dan idd liever met zadel, als je zo lang gaat rijden...
Ik snap alleen niet zo goed, dat je ouders het goed vinden dat je zonder tuig buiten gaat rijden! Want hoe je het ook went of keert zonder hoofdstel (met of zonder bit) kan je toch lastiger stoppen, en zonder zadel heb je minder houvast. Ik rij in de bak ook alleen met halsring (met zadel! zowiezo omdat ik er anders afkukel in draf ;) ) Maar buiten vind ik dat toch een ander verhaal.. Puur om veiligheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:56

blowdiene schreef:
GaelleS schreef:

juist.. en jij denkt dat als je in de beugels gaat staan er geen druk op de rug staat?

Er zitten kussen onder dus bij een goed zadel is dit verdeelt. Ook ligt een goed zadel niet op de wervels ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:58

blowdiene schreef:

Hey! Ik vroeg het alleen maar waarom he! Ze rijdt nu zonder zadels, volgens mij heeft zij die beugels niet eens nodig :p

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:02

Ik zou sowieso nog een jaartje wachten voordat je überhaupt weer gaat rijden. Zie post van Beantsje. En dan, zodra ze vijf jaar is, rustig opbouwen. In het begin ook veel ernaast lopen tijdens de rit. Schaf ook een goed passend zadel aan!!! Zonder zadel rijden is een goede manier om je zit te oefenen en het voelt heel vrij en fijn, maar ik zou dit beperken tot een halfuurtje per week of zo.