Patricje@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thijs2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:00

Ik ken Patrice van vroeger ze stond bij ons op stal.....leuk te zien hoezeer ze is veranderd. Het verschil met die foto's!!! Amazing.
Ik had altijd enorme medelijden met haar omdat ze zeer grof is gereden. Hoog ingesteld, op druk en vreselijk veel wedstrijden gelopen ivm de prestatiedrang van haar bijrijdster. Haar rug was net een schommelstoel, oftewel uitgezakt. Ik ben zelf Orun instructrice en heb echt met ontzet gezien hoe ze gereden is. Patrice is een lieverd maar enorm op haar hoede en snel afgeleid wat je toch wel bemoeilijkt tijdens het rijden.
Vorige eigenaresse kon niets met haar dus er kwam een bijrijdster in beeld, dit was het begin van een hoop ellende voor haar helaas. Ik zal je de details besparen maar het is behoorlijk ver gegaan. |(

Ik raad je aan om via methode de Bodt te gaan rijden. Je zult merken dat ze met veel meer schwung zal gaan lopen. Ik heb Patrice gekend vanaf het moment dat ze bij ons op stal kwam en ze zo lenig als een kat was maar kwam uiteindelijk doordat ze zo hoog werd ingesteld met rijden (zogenaamd nageeflijk..... |o ) niet verder dan een stekerig middendrafje. Ze kan haar voorbenen met gemak tussen haar oren vouwen..... :D Alleen ze gebruikt haar rug nu/toen incorrect. Ze dient haar buikspieren aan te spannen zodat ze haar rugspieren kan ontspannen iets wat altijd andersom is uitgevoerd vandaar haar rug! Je zult merken dat ze dan als een stofzuiger over de grond gaat en steeds ruimer en losser in haar bewegingen zal worden!
Ook haar schrikkerigheid zal stukken minder worden gezien het feit dat ze niet meer "valt" op haar schouder....is ietwat moeilijke materie als je hier niet bekend mee bent, maar ozo simpel en zeker effectief!
Anyway ze is gezien de foto's en je verhaal al enorm vooruitgegaan maar er is mijn inziens nog heel wat meer uit te halen.

Ik hoop dat je nog vele jaren plezier mag beleven aan je paardje! Ze ziet er in ieder geval stukken beter uit.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:02

Hai Thijs2, wat een verhaal. Moet zeggen dat we dit al in gedachten hadden dat het ongeveer zo zou zijn gegaan. Op mn laatste foto van 2008 en 2010 is duidelijk te zien hoe ze liep zoals ik haar net had! En wat ik dus beschreef hoog met haar hoofd en ALTIJD op haar hoede!!!!! Dit is ze nog wel hoor maar ze is al veel minder kijkerig en merk echt dat ze me nu ook al wat meer vertrouwd zodat ze wat meer kan ontspannen!

Ik heb na 2 maanden dat ik haar had een cursus natural horsemanship cursus met haar gedaan! Degene die mij les gaf, gaf aan dat ze NIET graag bij mensen is. Mensen was in haar ogen WERKEN en wilde liever met haar vriendjes en vriendinnetjes buiten staan! Ik heb hier zeer veel geduld voor nodig gehad en rij ook niet elke dag met haar. De dagen dat ik niet rij poets ik haar en knuffel ik haar! Iets waar ze nu zo van geniet omdat ze niet de hele tijd meer echt hoeft!!!!!!!!!!

Haar ruggetje is nog steeds hol hoor maar dat zal ook niet meer goed komen. Maar merk wel nu ze eenmaal lang laag durft ( want dit durfde ze gewoon echt niet!!!!!!!!!) het beter gaat met haar ruggetje.

Ik zou graag wat meer willen weten over de methode wat jij voorstelt, kan je me daar wat over vertellen!
Super leuk om zo'n leuke lieve reactie van je te krijgen!!!!! En als je het niet erg vind kan je me misschien in een pb toch de details kunnen vertellen, is misschien voor mij heel erg om te horen maar misschien ook nuttig om patrice wat meer te helpen met dingen.

Dat met haar benen tussen haar oren lukt me nog niet hoor hahahah en mn middendraf krijg ik er ook nog niet echt uit! Maar we zijn gewoon helemaal vanaf het begin begonnen toen ik haar kreeg en gaan met kleine stapjes vooruit

aerdenhout1

Re: Patricje@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:29

ADB manier heb jij niet nodig meid, het verschil is al zo duidelijk van toen en nu, dat je er ook wel komt zonder al die poespas!
Van wie heb je les als ik vragen mag??
Want, ruggetje hol komt nooit meer goed, dan moet je meteen maar stoppen met rijden!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:34

Kan dat nog wel goed komen??? Haar ruggetje? Die kan toch niet meer mooi recht komen? Zal er een foto bij doen zodat je weet waar we over praten. Het is vooral ook een hele hoge schoft:
Afbeelding

Ik wist echt niet dat dat evt nog goed kan komen? Ik heb les van Wendy de vaste instructrice op de manege!!!! Zij heeft mij echt met heeeeeeeeeeeeeel veel geduld geleerd om Patrice LOS te laten!!! Ik hield haar altijd vast omdat ze van die uitspattingen heeft. Wendy heeft denk ik 4 miljoen keer ( en nog steeds wel soms ) moeten zeggen LAAT LOS, LAAT HAAR MAAR GAAN!!! Maar uiteindelijk gaat het al beter

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:39

Wat een verschil zeg met 2 jaar geleden! Wat een verschil qua bespiering zeg.

Vbw het lopen op de voorhand, ik ben zelf meer voorstander van veel schakelen dan constant overgangen rijden. Van overgangen worden ze vaak vrij heet en dat zal met een driftkikker niet de bedoeling zijn. Met schakelen moeten ze achter meer gaan lopen en als bijkomend voordeel worden ze vaak veel geconcentreerder. Je hoeft niet elke keer er een middendraf uit te gooien, als je paard maar op je been enkele passen verruimt en dan weer terugkomt. En als je dat heeeel vaak doet, gaan ze mooier bergopwaarts lopen.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:42

Dan heeft Wendy heel veel bijgeleerd en doet ze het prima, gezien de foto's van 2 jaar terug en nu!!
Die rug krijg je nooit helemaal recht, maar dat heeft alleen te maken met de bouw van je paard en eigenlijk weinig met het rijden.
De hoge schoft zal denk ik wel problemen geven met het zoeken/ kopen van een goed passend zadel?
verder vind ik die rug niet zo dramatisch.
Dit paard moet eigenlijk weinig moeite hebben om vanuit achter te kunnen gaan.

thijs2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:01

Uhh Aerdenhout1 AdB poespas?? Hoe rij jij dan achterste voren, of met heel veel hand en been inbreng.....z'on cliché antwoord jammer!

Het is de meest noodzakelijke manier van rijden om paarden hun lijf optimaal te kunnen laten gebruiken. Haar rug is deels de bouw maar voor een groot deel gecreëerd door te rijden met gespannen rugspieren ipv ontspannen rugspieren en de buikspieren die als antagonist ( je weet wel biceps versus triceps ) inwerkt en zich aanspant tijdens het rijden. Maar goed gezien je opmerking zal dit geheel aan je voorbij gegaan zijn dat paarden een gebogenheid kennen net als wij rechts- dan wel linkshandig zijn.....welke teugel accepteert je paard minder? Naw de linker gezien het feit dat er statistisch gezien meer rechts- dan linksgebogen paarden zijn.
Dat je dan nog denkt dat ze kan vertrekken van achteren.....toch nog maar even wat bijscholing en je verdiepen in de bouw van een paard!

Maar verder staak ik m'n epistel want dit zal al teveel poespas voor je zijn! ~~}>

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:23

Tja een zadel voor Patrice............. Ik heb nog steeds het zadel van toen ik haar kocht! Deze kon ik overkopen. Is binnenkort wel aan vervanging toe en om eerlijk te zijn zie ik er wel tegenop!!!! Hoor vaak genoeg dat ook al komen er zadelpassers het zadel achteraf toch niet goed ligt en het paard een rugblessure heeft. Dus........... hou mn hard vast met haar 'lastige' schoft en ruggetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:30

chantalhaf schreef:
@ Amaretto mn benen en tenen zijn inderdaad een GROOT probleem! Maar ben er mee aan het werk! Inderdaad het lange lage is voor haar best een probleem omdat het echt een hele erge stress kip is! Maar,,,,,,,,, gaat echt al beter hoor! Maar werken er ook nog steeds aan!

Ander zadel kopen ??? Ik dacht dat ik niet kon rijden, altijd zwabberbenen en vervelende tenen, totdat ik een ander zadel moest omdat ze bij ons alle zadels gestolen hadden. Met het nieuwe zadel had ik geen zwabberbenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:36

Gossiepietje had de laatste 2 foti nog niet gezien, maar wat een wereld van verschil, je mag trots zijn op jezelf !

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:39

Dank je wel!!! Een ander zadel zit ook in de planning! Moet nog even door sparen maar komt er zeker aan. Wat voor zadel heb jij nu dan? Waardoor je dus geen zwabber benen meer heb? hihi

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:38

thijs2 schreef:
Ik ken Patrice van vroeger ze stond bij ons op stal.....leuk te zien hoezeer ze is veranderd. Het verschil met die foto's!!! Amazing.
Ik had altijd enorme medelijden met haar omdat ze zeer grof is gereden. Hoog ingesteld, op druk en vreselijk veel wedstrijden gelopen ivm de prestatiedrang van haar bijrijdster. Haar rug was net een schommelstoel, oftewel uitgezakt. Ik ben zelf Orun instructrice en heb echt met ontzet gezien hoe ze gereden is. Patrice is een lieverd maar enorm op haar hoede en snel afgeleid wat je toch wel bemoeilijkt tijdens het rijden.
Vorige eigenaresse kon niets met haar dus er kwam een bijrijdster in beeld, dit was het begin van een hoop ellende voor haar helaas. Ik zal je de details besparen maar het is behoorlijk ver gegaan. |(

Ik raad je aan om via methode de Bodt te gaan rijden. Je zult merken dat ze met veel meer schwung zal gaan lopen. Ik heb Patrice gekend vanaf het moment dat ze bij ons op stal kwam en ze zo lenig als een kat was maar kwam uiteindelijk doordat ze zo hoog werd ingesteld met rijden (zogenaamd nageeflijk..... |o ) niet verder dan een stekerig middendrafje. Ze kan haar voorbenen met gemak tussen haar oren vouwen..... :D Alleen ze gebruikt haar rug nu/toen incorrect. Ze dient haar buikspieren aan te spannen zodat ze haar rugspieren kan ontspannen iets wat altijd andersom is uitgevoerd vandaar haar rug! Je zult merken dat ze dan als een stofzuiger over de grond gaat en steeds ruimer en losser in haar bewegingen zal worden!
Ook haar schrikkerigheid zal stukken minder worden gezien het feit dat ze niet meer "valt" op haar schouder....is ietwat moeilijke materie als je hier niet bekend mee bent, maar ozo simpel en zeker effectief!
Anyway ze is gezien de foto's en je verhaal al enorm vooruitgegaan maar er is mijn inziens nog heel wat meer uit te halen.

Ik hoop dat je nog vele jaren plezier mag beleven aan je paardje! Ze ziet er in ieder geval stukken beter uit.

TS Ik denk dat je hier veel aan zal hebben zeker omdat hij/zij jou paard kent. Dat Aerdenhout een reactie geeft als dat jij dit niet nodig zal hebben is onzin en duidt meer op een jaloerse reactie. Ik zelf rijd ook via deze methode en heb dat 3 jaar geleden geintroduceert bij A op stal. Helaas kon zij zich er niet in vinden en dat gebeurd vaker als mensen geconfronteerd worden met hun rijfouten, alleen kopieerd A en velen andere wel de theorie van het rechtmaken alleen wordt dat op hun eigen maniertje gebracht en dus verkeerd geleerd. Ik zou zeker een keer gaan kijken bij een gediplomeerd instructeur van Antoine bijv. Nakita de Boer in Aalsmeer. Op www.paardenrecht.org kan je meerdere instructeurs vinden en natuurlijk ben je bij ons op stal ook van harte welkom om een keer te komen kijken, alleen ben ik bang dat dat te ver weg is. www. stalmiereille.nl. In mijn profiel onderaan staat een mooi stukje van Antoine.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:47

Aangezien ze in 2 jaar het paard al zo veel beter heeft, denk ik dat ze op de goede weg is.
Waarom dan veranderen van rijstijl of/en instructie??
En ik ben verschrikkelijk jaloers alabaster...ik zou n.l ook wel zo'n leuke amazone met zo'n leuk paard op stal erbij willen hebben!!! :j :j :j :j :j

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:13

hihi thnx Aerdenhout! Vind het heel lief allemaal wat jullie voor tips geven en ga er ook wel serieus over nadenken hoor! Ze is inderdaad al erg vooruit gegaan! En ben altijd geinteresseerd in dingen om het nog fijner voor Patrice te maken! Dus allemaal super bedankt voor tips!!!! Ga even wat dingen over die methoden van de bodt opzoeken. Alleen het probleem is dat Patricje ABSOLUUT de trailer niet ingaat dus als ik het al zou willen doen moet ik eerst even kijken hoe ik het ga oplossen!

Maar ga er eerst even wat informatie van opzoeken! Nogmaals thnx allemaal!!! :D

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:27

wat een heerlijk stoer beest, <3
vooral die aftekeningen echt super.
vind die laatste foto met 2010 erop er netjes en ontspannen uitzien, zeker in vergelijking met 2008 zijn jullie al erg ver gekomen dus het starten zou over een tijdje ook wel goedkomen,
en op de eerste foto's vind ik je bontje en dekje echt een heel leuk setje !

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:27

Wat een leuk ding. Maar als je met 200 km/h door de bak heen gaat, waarom haal je je spoortje dan niet af? Als je zelf zegt dat je zwabberbenen heb kan het ook zijn dat je haar veel zit te prikken en dat ze daar kriebelig op wordt of valt dat mee? Voor de rest ziet het er goed uit. De foto's van 2008 en 2010 is een wereld van verschil, ga zo door!

thijs2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:42

Het feit dat ik Patrice ken vanuit een ver verleden spreekt zeker in m'n voordeel over m'n oordeel mbt wat ze in haar mars heeft. Maar AH1 waarom stoppen met ontwikkelen omdat ze nu al zo vooruit is gegaan tov 2 jaar geleden? Dat is mijnziens vergelijkbaar met de gashendel loslaten alvorens je de finish bereikt....zonde van al je inzet en het bewijst maar weer eens temeer hoe het niet moet en hoe kortzichtig en onderontwikkeld de paardensport eigenlijk is. En dit terwijl wij wereldleider zijn wbt onze goede stamboeklijnen....niet te volgen! :n

AB leuk dat je lest bij Mireille, ik heb haar eens gesproken bij Nikita. Ik ga binnenkort de overstap maken naar het lessen bij Antoine vanaf medio oktober in Aalsmeer. Ik heb al eerder les gehad van Antoine maar maak nu definitief de overstap.
En je hebt gelijk AH1 dat AdB deze rijmethode niet heeft verzonnen, zo slim is hij nou! :D Waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl onze voorouders dag en nacht met paarden werkten tijdens de vele veldslagen en alles al hadden uitgedokterd op het allerhoogste niveau? Vandaar de term klassieke dressuur! Nee AdB heeft alleen de laag stof weggeblazen en het weer nieuw leven ingeblazen voor zover dat nodig was. Onze paarden zijn niet ontwikkeld door moeder natuur om een ruiter te dragen en nog eens oefeningen tegelijkertijd ten uitvoer te brengen. Maw je hebt een middelpuntvliegende kracht als je met een rechtsgebogen paard op een linkervolte rijdt....dwz dat hij tempo moet maken om zich zelf staande te houden. Hij kan namelijk alleen maar vallen en niet inbuigen op die kant. We kennen allemaal wel het gevoel dat een paard zich niet "om" laat sturen, uiteindelijk wel maar na veel trekken?? Omdat het niet mogelijk is vanwege het niet rechtgaande paard. Ga maar eens een slingerlijn rijden en stuur evenveel naar rechts als naar links. ( het helpt als je denkbeeldig of live om bv. pionnen heen stuurt ) Je zult voelen dat het naar 1 zijde moeizamer gaat en misschien zelfs het gevoel krijgt dat je paard valt........etc! Kortom het is geen poespas AH1 maar puur de basis van wat wij ruiters toe dienen te passen alvorens wij allerlei moeizame bijna niet uitvoerbare oefeningen willen rijden zoals: schouder voor/binnen, wijken, travers enzz. Hoe vaak komt een paard hierdoor niet uit de hand, dat dus niet recht is! Maar wordt door de ruiter weer so to speak nageeflijk getrokken op z'on moment...

Ik heb met eigen ogen de enorme verschillen mogen aanschouwen tijdens mijn Orun opleidiing van hoe het niet moet tov de klassieke wijze. ( met talloze voorbeelden als: hulpteugels, grove sporen, druk etc. om de paarden toch "voor elkaar" te krijgen )

Chantal ik vind dat je een enorme vooruitgang hebt geboekt met Patrice alle lof daarvoor. Ik ben geschrokken van je foto uit 2008, zo zag ze er dus uit toen ze bij ons stond. Ik zie een ongelukkig paard wat enorm strak in haar bespiering zat. De huidige foto laat een paard zien wat weer lekker in haar vel zit en normaler bespierd is...Tja zadels passen is wel een probleem an sich voor haar dat weet ik nog wel. Misschien gewoon eens wat modellen zadels op de stal waar je staat uitproberen van stalgenootjes indien mogelijk. Heb je al een slag geslagen van wat echt onmogelijk past. Ik rij al 25 jaar met Kieffers en ben daar zeer over te spreken. De nieuwste modellen zijn met een op maat te maken boom uitgerust. Hulsebos daarentegen ben ik geen fan van. Maarja zo heeft iedereen wel wat!

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:28

Wat een super mooi paardje<3
Ziet er goed uit,
probeer alleen je tenen wat naar binnen te drukken en erop te letten dat je je benen niet teveel aan drukt.

Succes verder:D.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:33

Wat een stoer paardje heb je zeg!
hij loopt een klein beetje op de voorhand, tenen iets naar binnen , en zoals je zelf al zegt ; zwabber benen! maar daar is allemaal nog wat een te doen!

nog veel succes met je suuuper gave paardje!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:45

Wat een mooi paardje heb je, en wat een vooruitgang! vooral zo doorgaan, lekker les blijven houden van je huidig instructrice.
Super hoor!

Mag ik vragen waar je dat geweldige roze bontje vandaan hebt, of welk merk het is? <3

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:49

Leuk paardje, niet echt te zien dat zij een drifTkikker is. Maar dat zal zij vast af en toe zijn ;)
Mooie vooruitgang vergeleken met 2 jaar geleden!

Door je topictitel dacht ik dat het om een ruin ging ;)
Laatst bijgewerkt door Figaro op 19-08-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:38

Dank jullie wel!!! Het bontje is van Harry's Horse! En aan mn tenen wordt gewerkt hihi