Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:32

Paarden blijven paarden. En dus hebben ze altijd wel iets van een eigen wil. Je hebt makkelijke paarden waar iedereen alles mee kan. Maar je hebt er ook die ondanks de goede opvoeding gewoon "moeilijk" blijven. Maar de vraag wat is moeilijk en komt het echt door het karakter of ligt het deels aan de eigenaar/verzorger. Kan gerust zeggen dat ik mijn paard op dit moment zelf maar voor 50% onder controle heb. Ik blijf er gewoon geen baas over. Terwijl iemand die weinig met paarden heeft en er nooit mee gewerkt heeft zowat alles met haar kan(aan de hand).
Ik kom namelijk het erf niet af zonder dat ze gaat steigeren en draaien met als gevolg ze weer terug naar de wei loopt. De andere persoon die neemt haar gerust zo mee over de weg aan de hand. Ze is gespannen, maar ze hoeft het gewoon weg bij hem niet te proberen doet ze wel maar heeft geen zin. Dusja mijn paard is "moeilijk" maar alleen bij degene waarbij ze weet dat ze nog kan winnen. En alsnog denk ik dat ze toch altijd blijft proberen maar ze is nog jong dus hoop dat het met de jaren wel gaat minderen. Maar nu probeert ze iedereen uit ook de paarden in de groep. Ze staat onderaan maar dat weerhoudt haar er niet van om zelfs de leider te laten weten wanneer ze het er niet mee eens is. Ze moet het daarna wel op een lopen moet zetten maar toch even gauw proberen.
Ik heb met andere paarden nooit geen problemen gehad alleen sommige hebben gewoon een gebruiksaanwijzing en zolang je die niet kent dan wordt het moeilijk.
Maarja veiligheid gaat toch voor alles en dat is ook een handicap. Bedoel als je paard lastig is buiten dan kun je inderdaad misschien maar beter thuis blijven voordat er ongelukken gebeuren. Je bent niet alleen op de weg en ja ik snap deels waarom mensen dan in de bak blijven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:36

@ Tigra, jij hebt dus geen echt moeilijk paard zoals ik bedoel. Degene die met jou paard loopt is dominanter dan dat jij bent waardoor je paard gehoorzaamd. Braaf, makkelijk paard dus in mijn ogen, gezien deze het acepteert. Tuurlijk blijft hij iets nerveus, maar haalt het dus niet in zijn hoofd om het gedrag te vertonen wat hiij wel bij jou doet. Ik denk dat je bij zo'n paard idd dingen kunt oplossen door iets vaak genoeg te doen en goede opvoeding. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:44

Aukelizzy schreef:
@ Tigra, jij hebt dus geen echt moeilijk paard zoals ik bedoel. Degene die met jou paard loopt is dominanter dan dat jij bent waardoor je paard gehoorzaamd. Braaf, makkelijk paard dus in mijn ogen, gezien deze het acepteert. Tuurlijk blijft hij iets nerveus, maar haalt het dus niet in zijn hoofd om het gedrag te vertonen wat hiij wel bij jou doet. Ik denk dat je bij zo'n paard idd dingen kunt oplossen door iets vaak genoeg te doen en goede opvoeding. :)

Nou daar gaat de discussie niet over het was alleen maar om aan te halen dat ze best een trutje is. Wat ik al zei wat is moeilijk. De een vind het al moeilijk als een paard niet als een hondje achter je aan loopt en de ander vind het moeilijk als je niet normaal kan opstappen dus is dit zoiezo een discussie die moeilijk wordt omdat moeilijk voor iedereen ander is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:48

Daar gaat de discussie wel over. Ts bedoelt oa te zeggen dat mensen hun paard vaak moeilijk noemen terwijl deze dat met goede opvoeding helemaal niet hoeven te zijn. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 09:53

Hhhm appart dat het meteen weer op mijn "gebrek aan ervaring" word gegooit. Ik ken zeker paarden die na jaren op concours nog altijd in een keer om kunnen slaan. En toch zijn ook die in de loop der jaren gemakkelijker geworden. Dat hoeven maar kleine dingetjes te zijn, maar wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd.

Wel zou je kunnen zeggen dat sommige van deze paarden (nee voel je nu niet aangesproken) de regel bevestigen. Ze zijn soms amper nog echt paards. Als je kijkt naar bv stallen waar ze onder begeleiding van een groom 1 uurtje per dag in de paddock mogen wandelen, je zou toch gek worden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:56

Miss_Malfoy schreef:
Wel zou je kunnen zeggen dat sommige van deze paarden (nee voel je nu niet aangesproken) de regel bevestigen. Ze zijn soms amper nog echt paards. Als je kijkt naar bv stallen waar ze onder begeleiding van een groom 1 uurtje per dag in de paddock mogen wandelen, je zou toch gek worden.

En daar ben ik het zeker mee eens ;). Ben er zelf ook absoluut niet voor dat op sommige stallen die paarden de god ganse dag opsluiten, vind het belangrijk dat ze toch wel minimaal een paar uurtjes per dag op de wei komen. ( oke dan wel op een afgehekt stuk, alleen of met een shet) Maar gelukkig gaat het niet meer op alle topstallen zo, en toch blijven deze paarden lastig ondanks dat ze buiten komen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:56

TS dat denk ik niet eigenlijk. Ik ken paarden die om 7 uur sochtends het land op gaan om er om 10 uur savonds weer uit te komen en die zijn nog steeds heel erg moeilijk. Die durf ik echt niet binnen of buiten te zetten hoor!

Ik heb trouwens wel het geluk dat ik een bomproof 2jarige heb...

Gypsy

Re: Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 10:00

Ik zeg ook niet dat dat voor alle paarden geld, en dat jullie je aangesproken hoeven te voelen. :+

Tja hier gaat toch echt alles, neuroot of niet, braaf naar buiten. Als ze er net zijn mis nog niet, maar dat word echt wel afgeleert en reken dan maar dat ze braaf gaan. Goed af en toe mis een terugval, maar er is zeker verbetering zichtbaar. En hoe klein die ook is, het is er wel, en daar gaat het om.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:01

Ik weet wat ze wil zeggen.
Maar het paard is moeilijk voor mij voor mannen al een heel stuk makkelijker. Dat heeft in haar geval niets met opvoeding te maken. Ze weet dondersgoed wat kan en niet kan alleen de verleiding om zelf te doen wat ze wil is te groot. En jij ziet dit anders waarschijnlijk. Maar omdat een paard naar jouw niet luisterd en naar een ander wel hoeft zozeer niet eens aan de opvoeding te liggen.
Ken er best wel waar de een veel mee kan en de ander een stuk minder dat heeft niets met opvoeding te maken maar met het karakter en ja daardoor zijn ze gewoon niet door iedereen even handelbaar. Het is maar net wat je onder moeilijk verstaat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:05

Ik vind het een beetje een rare stelling. Net zoiets als mensen zijn makkelijk, of honden zijn makkelijk. Dat is niet zo voor de hele soort te zeggen. Ja, als je weet hoe je met een paard om moet gaan is het vrij eenvoudig om ze iets te leren. Maar net als bij mensen en andere dieren zitten er ook bij paarden verknipte exemplaren tussen. Of dieren met een heel moeilijk karakter. En ik kan je wel vertellen.....dan is het niet altijd makkelijk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:07

Weet je, ik denk dat we kunnen discusiëren tot we allebij een ons wegen :+ Maar jij denkt dat je de moeilijkste paarden in handen hebt, en ik denk dat dat niet zo is. Jij kunt je dus gewoon ook niet voorstellen hoe deze paarden zijn, en ik denk dat daar het verschil tussen jou en mij ligt, want ik heb dat soort paarden dus wél dagelijks in handen. ( en nee ik zeg niet dat dit de moeilijkste paarden op aard zijn, maar deze zijn wel degelijk moeilijk ;)) Maar als je dit soort paarden niet meegemaakt hebt vind ik niet dat je recht van spreken hebt, en ik vind gewoon dat je dan niet weet waar je het over hebt.

Overigens voel ik me niet aangevallen hoor, vind het wel leuk om te discusiëren, ben niet zo snel op mijn tenen getrapt ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 10:08

Haha ok mooi Aukelizzy, maar goed wat versta jij dan onder die moeilijke paarden van jou, want nu ben ik wel benieuwd. ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:15

Met deze paarden bedoel ik de paarden die nooit 100 % te vertrouwen zijn. Die je nooit het gevoel geven dat je er echt daadwerkelijk voor de volle 100% op kunt vertrouwen dat ze niets doen. De paarden die zomaar uit het niets compleet door kunnen slaan en over de rooie gaan, en die dan misschien een waas voor de ogen kunnen krijgen, en wel is gevaarlijk kunnen worden. Deze paarden hebben gewoon een verschrikkelijk sterk en eigen karakter, maar juist dit zijn de paarden met dat beetje extra en daardoor vaak de beste sportpaarden. Maar dit zijn paarden die wellicht door een ander gek in de kop genoemd worden, ik vind ze gewoon moeilijk. Deze paarden balanceren gewoon echt op het randje van gek zijn. En idd misschien staan sommige van deze paarden wel aan de verkeerde kant van de streep, maar toch doen ze het in de sport heel goed en daarom zou het zonde zijn om een einde aan het leven van deze paarden te maken. ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:17

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik vind dat je gelijk hebt dat bijna alle paarden wel makkelijk te krijgen zijn. Alleen je hebt 1 op de 100000 paarden waar dat dus niet bij lukt, en dat zijn dus de paarden die ik daadwerkelijk wel moeilijk vind. :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:20

Een van mijn paarden is een Jazz nakomeling.
Toen ik haar kocht was ze eigenlijk opgegeven...onberijdbaar...wellicht nog te gebruiken als fokmerrie...
Het is een neuroot eerste klas.
Toch heb ik haar recht kunnen breien (ze was letterlijk scheef en ook mentaal behoorlijk uit het lood).
Ik doe alles met haar: dressuurwedstrijden, springen, buitenrijden, zonder zadel en zonder hoofdstel er op rijden...noem maar op.
Ik ben ook wel eens voor gek verklaard....met een Jazz springen...met een Jazz naar buiten... Alsof een Jazz geen paard is maar een monster of zo....
Ik zou ook zo met haar naar de kermis kunnen, dat weet ik zeker. Ik heb namelijk ooit een demo met haar gereden en daar was het ook een soort van kermis.
En toch blijft dit paard soms toch nog bepaalde hardnekkige erfenisjes tonen. Maar ik trek me er niks van aan, dat is het verschil denk ik.
Bijvoorbeeld in de trailer: ze wilde er eerst moeilijk op, maar dat had ik in één sessie met beleid opgelost. Laden geen probleem meer. Maar als je gaat rijden staat ze de horlepiep te dansen, de hele weg....totdat je weer stilstaat. Ik heb daar van alles aan geprobeerd op te lossen....niks werkte...
Nu maar geaccepteerd. Paard staat zeer regelmatig op de trailer (soms wel 4 x per week), maar ook dat helpt niet. Dus...jammer dan....dan maar met een dansend paard op weg. Gelukkig heb ik een goede auto en trailer....dus het blijft wel stabiel op de weg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:22

ik denk dat paarden vooral makkelijk wordt als het klikt met je paard. als er wederzijds begrip is en daar komt ook een stukje genegenheid bij kijken. als dat allemaal in orde is hebben (de meeste) paarden meestal wel een will to please, dus dan gaat alles wat makkelijker en soepeler.
het gaat dus vooral om de combinatie mens/paard, dat moet kloppen.

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:42

Ik denk ook dat paarden net zo makkelijk of moeilijk zijn als dat de eigenaar ermee omgaat. Natuurlijk is het ene paard banger/wilder aangelegd dan de ander, maar als eigenaar valt er ook een hoop te verpesten hoor! Om die van mij als voorbeeld te nemen, als je die snoepjes geeft, wordt het een soort monster!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 10:44

Aukelizzy schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik vind dat je gelijk hebt dat bijna alle paarden wel makkelijk te krijgen zijn. Alleen je hebt 1 op de 100000 paarden waar dat dus niet bij lukt, en dat zijn dus de paarden die ik daadwerkelijk wel moeilijk vind. :)

Maar is dat niet de uitzondering dan denk je, die de regel bevestigd?

@polly2: Kijk die houding bedoel ik. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:51

juval schreef:
ik denk dat paarden vooral makkelijk wordt als het klikt met je paard. als er wederzijds begrip is en daar komt ook een stukje genegenheid bij kijken. als dat allemaal in orde is hebben (de meeste) paarden meestal wel een will to please, dus dan gaat alles wat makkelijker en soepeler.
het gaat dus vooral om de combinatie mens/paard, dat moet kloppen.

Denk dat je daar een heel goed punt mee hebt. :j
Wat ik vaak zie bij zogenaamd 'hele moeilijke paarden' is dat de eigenaren er gewoon niet zo goed mee omgaan, hetzij in de opvoeding, hetzij in de benadering tot zelfs aan hoe ze zo'n dier houden en wat ze ermee doen. Naar mijn idee kun je een paard heel, heel veel leren, ook de 'hittepetit' types, maar dan moet je daar ook in investeren. Is een paard al helemaal verziekt, dan is het misschien een iets ander verhaal, maar over het algemeen vind ik ook dat een paard van nature helemaal niet zo 'moeilijk' is, hoor. ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:52

Miss_Malfoy schreef:
Aukelizzy schreef:

Maar is dat niet de uitzondering dan denk je, die de regel bevestigd?

Misschien wel ja. :j

Ik had alleen het idee dat jij beweerde dat zelfs deze uitzonderingen makkelijk te krijgen zijn, en dat is dus niet zo. :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:54

blowdiene schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Zo vinden mensen het raar dat ik met mijn paard naar de kermis ga om een suikerspin te halen. (Exreem voorbeeld maar toch.)
_O-

Ik ben ook met mijnes over de kermis gegaan, eerst overdag als het niet aanstaat, en daarna er een stukje doorheen gelopen toen het rustiger was ;) Het is ook wel een rasfjord... :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:06

Aukelizzy schreef:
Met deze paarden bedoel ik de paarden die nooit 100 % te vertrouwen zijn. Die je nooit het gevoel geven dat je er echt daadwerkelijk voor de volle 100% op kunt vertrouwen dat ze niets doen. De paarden die zomaar uit het niets compleet door kunnen slaan en over de rooie gaan, en die dan misschien een waas voor de ogen kunnen krijgen, en wel is gevaarlijk kunnen worden. Deze paarden hebben gewoon een verschrikkelijk sterk en eigen karakter, maar juist dit zijn de paarden met dat beetje extra en daardoor vaak de beste sportpaarden. Maar dit zijn paarden die wellicht door een ander gek in de kop genoemd worden, ik vind ze gewoon moeilijk. Deze paarden balanceren gewoon echt op het randje van gek zijn. En idd misschien staan sommige van deze paarden wel aan de verkeerde kant van de streep, maar toch doen ze het in de sport heel goed en daarom zou het zonde zijn om een einde aan het leven van deze paarden te maken. ;)

ik denk idd dat TS die kant (de sportpaarden die ontzettend hoog in het bloed staan) niet kent.
ik zou jou weleens bij mijn paard willen zien. die sleep ik ook gewoon overal mee mee, maar hij verandetrt qua gedrag niet. dat zit te diep in hem.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:43

@gekvanfleur: Jammer dat je andere mensen in een discussie omlaag moet halen om zo te "winnen." Moet ik hier serieus op ingaan verder?

@Aukelizzy: Ik zeg niet dat ze zomaar opeens stikbraaf rond zullen sjokken, maar ik vind wel dat ze iets kunnen leren. Want als je zo'n paard zadelmak kunt maken, dat is toch eigenlijk ook iets abnormaals? En een bewegend ding op je rug kun je ook uitbouwen, dat is mischien niet je prioriteit maar ook zo'n paard kun je laten wennen aan bv een mens dat een rondje om de wereld doet op zijn rug. Dat de moeite die het kost nooit in verhouding zal staan tot wat je er mee bereikt snap ik, maar het is niet onmogelijk. En natuurlijk moet je bij zo'n paard kleinere stapjes nemen, maar dan is het nog steeds niet onmogelijk om verder te komen dan waar je begon.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:52

Miss_Malfoy schreef:
@Aukelizzy: Ik zeg niet dat ze zomaar opeens stikbraaf rond zullen sjokken, maar ik vind wel dat ze iets kunnen leren. Want als je zo'n paard zadelmak kunt maken, dat is toch eigenlijk ook iets abnormaals? En een bewegend ding op je rug kun je ook uitbouwen, dat is mischien niet je prioriteit maar ook zo'n paard kun je laten wennen aan bv een mens dat een rondje om de wereld doet op zijn rug. Dat de moeite die het kost nooit in verhouding zal staan tot wat je er mee bereikt snap ik, maar het is niet onmogelijk. En natuurlijk moet je bij zo'n paard kleinere stapjes nemen, maar dan is het nog steeds niet onmogelijk om verder te komen dan waar je begon.

Dat klopt, en dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Alleen feit blijft dat deze paarden nooit makkelijk zullen worden. Rondje op mijn paard draaien zou ik bij de mijne nooit doen. Niet omdat ze het eng vind oid dat er gewicht op haar rug verplaatst wordt, paard is alleen zo verschrikkelijk heet en sensibel dat het van een takje wat heen en weer wiebelt al compleet over de rooie kan gaan. En om er dan achter ste voren op te zitten, nou nee dank je. Wat ik hier mee wil zeggen is, dat deze paarden zo gefokt zijn op de sport dat ze heel heet en sensibel zijn, overal opletten en van de kleinste dingen echt over de rooie kunnen gaan. En dan kun je ze nog zovaak overal mee naar toenemen, ze gaat daar nooit aan wennen. Ik rijd thuis deze paarden al jaren in dezelfde baan, maar het boompje wat er al net zo lang staat, blijft eng als het waait. Als ik dan even niet oplet, dan is het weer raak en gaat ze vol over de rooie. Ach weet je, ik lach erom, en rijd vervolgens gewoon met iets meer binnenstelling langs het boompje en ga verder met de training waar ik mee bezig was. Ik ben daar dus ook heel makkelijk mee, en toch blijft dat boompje eng. En ik bedoel niet dat ze even schrikken en stukje opzij springen, maar gewoon echt even flink uit hun naadje gaan. Vind deze paarden dus niet 100 % te vertrouwen en makkelijk. ;)

En tuurlijk wordt alles beetje bij beetje beter, maar dan vind ik dat deze paarden misschien van heel erg moeilijk naar moeilijk gaan.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:02

Met je stelling heb je volledig gelijk! Maar de uitvoering vind ik soms ietsje moeilijker.
Mijn voorbeeld; Ik heb sinds 3 maand een nieuw paard (BWP, 1m71, 5jaar) toen ik hem ging testen moest ik over een landweggetje om naar de piste te gaan. Onderweg komen we een auto tegen die serieus vertraagde maar toch stilletjes bleef rijden. Paard was erg bang, draaide zijn achterhand naar de auto toe, ging op de spiegel zitten, verschoot hiervan en sjotte een deuk in de mercedes. En alsof dat nog niet genoeg was spurtte hij weer vooruit (lees met ijzers op asvalt schuift) en ben samen met het paard tegen de grond geschoven. En dit alles in 2 seconden.

Nuja, ik heb eerlijk gezegd bang om terug met hem de straat op te gaan. Ben van nature niet bang aangelegd en ook met de paarden durf ik heel wat, dwing hem ook telkens om voor 'enge' dingen niet meer bang te zijn. Maar als we terug buiten gaan dan heb ik geen invloed op de auto's, als zij snel rijden dan ben ik bang dat het volgende keer niet meer zo goed afloopt met paardlief (of mezelf).

Dus opvoeding, oke... Enkel de uitvoering vind ik in dit geval wel wat anders.