Mijn paard is doodsbang voor water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:35

Wat het oefenen met een zeil betreft: het zeil moet wel zo lang zijn dat je paard er op een gegeven moment niet meer overheen kan springen en er dus wel overheen moet lopen. Als je geen geschikt zeil hebt kun je ook een kleed gebruiken of een stel oude lakens aan elkaar zetten.

Wat is grondwerk? Kijk hier eens: http://www.bokt.nl/wiki/Grondwerk. Er is ook een apart forum voor grondwerk en longeren binnen Bokt.

Als je een leuk een practisch boek wilt lezen om het trainen van je paard in het omgaan met griezelige dingen kan ik 'Het paniekvrije paard' van Rick Pelicano van harte aanbevelen. Pelicano is een Amerikaanse trainer van politiepaarden. Het is een goed leesbaar boek, vol tips en allerlei leuke oefeningen die je makkelijk zelf kunt doen. Met veel duidelijke kleurenfoto's. Er staan zelfs aanwijzingen in hoe je zelf goedkoop allerlei hulpmiddelen in elkaar kunt knutselen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:39

mijne doet het ook niet. maar mij maakt het niet zo uit.
onder de slang staan vind mijne ook geen probleem.

maar als er een plas in het land licht of in de bak en ze denkt dat ik het niet zie dan loopt ze er wel door heen of gaat ze eruit drinken..

dwing hem in ieder geval niet als die echt bang is komt die er dan echt niet overheen. wat je wel kan doen is gewoon als er veel plassen liggen haar aan longeerlijn mee nemen en dan proberen haar er door of over heen te laten gaan. door er telkens om heen te draaien. makkelijkste is grote plas, als je er zelf dan door heen loopt dan moet jou paard ook een keer. als niet lukt geef het dan maar op. dan is er misschien ooit iets gebeurt dat die het zo eng vind. maar dan word het echt lastig.
trouwens niet na 1 keer proberen opgeven.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:26

ElsB schreef:
Wat het oefenen met een zeil betreft: het zeil moet wel zo lang zijn dat je paard er op een gegeven moment niet meer overheen kan springen en er dus wel overheen moet lopen. Als je geen geschikt zeil hebt kun je ook een kleed gebruiken of een stel oude lakens aan elkaar zetten.

Wat is grondwerk? Kijk hier eens: http://www.bokt.nl/wiki/Grondwerk. Er is ook een apart forum voor grondwerk en longeren binnen Bokt.

Als je een leuk een practisch boek wilt lezen om het trainen van je paard in het omgaan met griezelige dingen kan ik 'Het paniekvrije paard' van Rick Pelicano van harte aanbevelen. Pelicano is een Amerikaanse trainer van politiepaarden. Het is een goed leesbaar boek, vol tips en allerlei leuke oefeningen die je makkelijk zelf kunt doen. Met veel duidelijke kleurenfoto's. Er staan zelfs aanwijzingen in hoe je zelf goedkoop allerlei hulpmiddelen in elkaar kunt knutselen.

Het probleem is dat mijn instructeur zegt dat ik mijn paard niet moet leren om door water heen te stappen of op een zeiltje omdat ik dan later in het parcours daar last mee zou kunnen krijgen op een sloot...daar vind ik wel logica in zitten vandaar dat ik dat het liefst niet doe...door een plasje stappen is wat anders zolang het maar niet op een sloot in het parcours lijkt...Dan je voor de tips over grondwerk en Pelicano...daar ga ik me zeker in verdiepen want ik heb er alles voor over om haar het slootspringen te leren.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:29

wilmatj schreef:
mijne doet het ook niet. maar mij maakt het niet zo uit.
onder de slang staan vind mijne ook geen probleem.

maar als er een plas in het land licht of in de bak en ze denkt dat ik het niet zie dan loopt ze er wel door heen of gaat ze eruit drinken..

dwing hem in ieder geval niet als die echt bang is komt die er dan echt niet overheen. wat je wel kan doen is gewoon als er veel plassen liggen haar aan longeerlijn mee nemen en dan proberen haar er door of over heen te laten gaan. door er telkens om heen te draaien. makkelijkste is grote plas, als je er zelf dan door heen loopt dan moet jou paard ook een keer. als niet lukt geef het dan maar op. dan is er misschien ooit iets gebeurt dat die het zo eng vind. maar dan word het echt lastig.
trouwens niet na 1 keer proberen opgeven.

Dat doe ik nu vaak...zodra het geregent heeft dan longeer ik haar in de buitenbak...daar liggen zoveel plassen en plasjes dat ze er niet meer onderuit kan...dat was alleen de eerste keer een probleem en nu doet ze dat zo maar...ik geeft niet op en ik straf haar ook niet omdat ik bang ben dat ze dan juist in haar hoofd gelijk krijgt en straf met water gaat combineren...liever doe ik dat met suikerklontjes en wortels zodat ze water gaat combineren met iets leuks.

xxDeborahxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:07

Is je paard er ook bang voor als je hem nat spuit met water?
Anders zou je daarmee kunnen beginnen door hem nat te spuiten en hem steeds meer laten wennen.

Amber2010

Re: Mijn paard is doodsbang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:13

Natspuiten vind ze helemaal niet erg...he gekke is dat op de poetsplaats hier een hele plas komt waar ze midden in staat...daar schrikt ze helemaal niks van.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:05

misschien moet je beginnen met een klein plasje water
(Doorheen lopen) en die telkens groter maken. en herhalen?? laten zien dat het niet eng is.
of een soort van mini opblaas zwembadje?? als dat niet lukt ga je weer een stap terug..
maybe it helps,,

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:11

Wij hebben ook een paard bij stal en die is ook erg bang voor water. In de poetsplaats word ze schoongemaakt maar dat vind ze dood eng. Dus heb ik de kraan aangezet, aantal minuutjes naast haar gericht en daarna rustig haar hoeven en benen schoongemaakt. Bij de plassen laat ik haar kijken en ruiken aan de hand. Als ze even later meeloopt door de plassen of in ieder geval 1 voetje neerzet beloon ik haar met een stukje wortel

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 01:16

Vandaag heb ik een overwinning behaald...tenminste zo voelt het...in de wei lag een grote plas en een vriendin van me is aan de ene kant gaan staan ik met mijn paard aan de andere kant...mijn vriendin had een paar wortels en die voerde ze haar terwijl ze steeds iets meer naar achteren ging...in het begin twijfelde de merrie...maar na een tijdje ging ze toch uiteindelijk de wortel achterna en stapte door de plas heen...toen ze dat eenmaal gedaan had deed ze het nog verschillende keren en steeds ging het makkelijker...dat wil ik nu een paar dagen herhalen en dan er op gaan zitten om te kijken wat ze dan doet...ik was zo blij dat het lukte dat ik bijna moest huilen...bijna.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 01:18

Tarck schreef:
Wij hebben ook een paard bij stal en die is ook erg bang voor water. In de poetsplaats word ze schoongemaakt maar dat vind ze dood eng. Dus heb ik de kraan aangezet, aantal minuutjes naast haar gericht en daarna rustig haar hoeven en benen schoongemaakt. Bij de plassen laat ik haar kijken en ruiken aan de hand. Als ze even later meeloopt door de plassen of in ieder geval 1 voetje neerzet beloon ik haar met een stukje wortel

Dat is wat ik ook gedaan heb vandaag...dank je heel erg voor de tip...het ging goed zoals je kunt lezen.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 01:19

CelineD schreef:
misschien moet je beginnen met een klein plasje water
(Doorheen lopen) en die telkens groter maken. en herhalen?? laten zien dat het niet eng is.
of een soort van mini opblaas zwembadje?? als dat niet lukt ga je weer een stap terug..
maybe it helps,,

jij ook hartelijk bedankt voor de tip...ik heb het gevoel dat we nu op de goeie weg zijn.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:31

Amber2010 schreef:
Vandaag heb ik een overwinning behaald...tenminste zo voelt het...in de wei lag een grote plas en een vriendin van me is aan de ene kant gaan staan ik met mijn paard aan de andere kant...mijn vriendin had een paar wortels en die voerde ze haar terwijl ze steeds iets meer naar achteren ging...in het begin twijfelde de merrie...maar na een tijdje ging ze toch uiteindelijk de wortel achterna en stapte door de plas heen...toen ze dat eenmaal gedaan had deed ze het nog verschillende keren en steeds ging het makkelijker...dat wil ik nu een paar dagen herhalen en dan er op gaan zitten om te kijken wat ze dan doet...ik was zo blij dat het lukte dat ik bijna moest huilen...bijna.

Hardstikke goed Amber, gefeliciteerd! +:)+ Zo zie je maar weer dat je met de geduld en de juiste beloning veel meer bereikt dan met dwang en straf! :)) Als je deze truc de komende tijd regelmatig blijft oefenen kun je het hele probleem waarschijnlijk oplossen. Daarbij is het wel belangrijk dat je op verschillende plekken gaat oefenen.

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:59

ik ken nog veel zo'n paarden,
schijnt dat het is omdat ze niet weten hoe diep dat water is.
Voor hun kan een plasje en km diep zijn

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:10

ElsB schreef:
Amber2010 schreef:

Hardstikke goed Amber, gefeliciteerd! +:)+ Zo zie je maar weer dat je met de geduld en de juiste beloning veel meer bereikt dan met dwang en straf! :)) Als je deze truc de komende tijd regelmatig blijft oefenen kun je het hele probleem waarschijnlijk oplossen. Daarbij is het wel belangrijk dat je op verschillende plekken gaat oefenen.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:12

gootjexxx schreef:
ik ken nog veel zo'n paarden,
schijnt dat het is omdat ze niet weten hoe diep dat water is.
Voor hun kan een plasje en km diep zijn

ik probeer vaak voor te stellen wat een paard denkt...maar het blijft toch indenken...zeker zullen we het nooit weten.
Ik heb een vraagje...waarom heb jij zo een verrassing bij je naam staan en anderen niet?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:38

Dit is geen kwestie van wat een paard denkt, maar puur van wat zij wel en niet kunnen zien. In dit geval is belangrijk dat paarden dichtbij helemaal geen diepte kunnen zien. Hun ogen zijn totaal anders dan die van ons. Daar is best veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, dus als je daar meer van wilt weten is dat wle op te zoken.

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:01

Wat wij hier altijd proberen: het paardje zo dicht mogelijk bij het waten laten komen als hij zelf durf, en dan moet jij zelf in het water gaan slaan, en hem een beetje nat spetteren met het water.

Klinkt raar maar het werkt echt. Ik heb het inmiddels al zo vaak zien lukken hier! sucses

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 14:20

Afgelopen week hebben we grote vooruitgang geboekt...we zijn door verschillende plassen gegaan...ook terwijl ik er op zat....en zondag heb ik voor het eerst een slootje van 50cm breed gesprongen...ze stopte een paar keer en uiteindelijk sprong ze er over!! :-)
Ik ben zo blij en ik heb nu het gevoel dat ze het gaat leren...nog steeds geef ik haar na iedere keer een beloning...hahaha,het is nu al zover dat als ze door of over een plas gaat ze haar hoofd omdraait en een snoepje verwacht van me...dat kunnen we later in het parcours niet gebruiken...maar dat zie ik dan wel weer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:24

zoek een grote plas uit ergens buiten want thuis is een plas dus blijkbaar wel veilig omdat ze het terrein ken en zet midden in die plas een emmer bixjes of leg er appels en wortels in ze doen veel voor eten. zodanig ver dat zeze niet met haar nek kan bereiken. en neem een lange lijn. en belonen als ze dat doet

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:44

Gisteren zijn we met de les het bos in geweest en het was nog niet waar ik op gehoopt had :-(...ze ging weer langs ieder plekje water dat we tegen kwamen...toch is er verbetering omdat er een plas was waar ze niet omheen kon en ze ging na een beetje aarzelen de andere paarden achterna. :-)...gelijk weer een suikerklontje gegeven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:53

Kun je haar niet achterwaarts het water in krijgen? die vanmij vertikt het maar achterwaarts doet ie het prima en vind ie het keileuk!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:55

Had je hem gisteren in de wei moeten zetten, dan was ie na een uurtje vast niet bang meer :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:55

ja bij ons kan ook staat in de hele weide /paddoc een laag water van 20 cm..
zelfs in de bak:P

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:24

Het gaat nu heel vlug beter...ze begint steeds beter door plassen te lopen en de sloot in de bak is helemaal geen probleem meer...mijn instructeur denkt dat ze over haar angst heen is...dat steeds belonen heeft haar heel goed gedaan...bedankt voor alle tips iedereen.