Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ElsB schreef:Wat het oefenen met een zeil betreft: het zeil moet wel zo lang zijn dat je paard er op een gegeven moment niet meer overheen kan springen en er dus wel overheen moet lopen. Als je geen geschikt zeil hebt kun je ook een kleed gebruiken of een stel oude lakens aan elkaar zetten.
Wat is grondwerk? Kijk hier eens: http://www.bokt.nl/wiki/Grondwerk. Er is ook een apart forum voor grondwerk en longeren binnen Bokt.
Als je een leuk een practisch boek wilt lezen om het trainen van je paard in het omgaan met griezelige dingen kan ik 'Het paniekvrije paard' van Rick Pelicano van harte aanbevelen. Pelicano is een Amerikaanse trainer van politiepaarden. Het is een goed leesbaar boek, vol tips en allerlei leuke oefeningen die je makkelijk zelf kunt doen. Met veel duidelijke kleurenfoto's. Er staan zelfs aanwijzingen in hoe je zelf goedkoop allerlei hulpmiddelen in elkaar kunt knutselen.
wilmatj schreef:mijne doet het ook niet. maar mij maakt het niet zo uit.
onder de slang staan vind mijne ook geen probleem.
maar als er een plas in het land licht of in de bak en ze denkt dat ik het niet zie dan loopt ze er wel door heen of gaat ze eruit drinken..
dwing hem in ieder geval niet als die echt bang is komt die er dan echt niet overheen. wat je wel kan doen is gewoon als er veel plassen liggen haar aan longeerlijn mee nemen en dan proberen haar er door of over heen te laten gaan. door er telkens om heen te draaien. makkelijkste is grote plas, als je er zelf dan door heen loopt dan moet jou paard ook een keer. als niet lukt geef het dan maar op. dan is er misschien ooit iets gebeurt dat die het zo eng vind. maar dan word het echt lastig.
trouwens niet na 1 keer proberen opgeven.

Tarck schreef:Wij hebben ook een paard bij stal en die is ook erg bang voor water. In de poetsplaats word ze schoongemaakt maar dat vind ze dood eng. Dus heb ik de kraan aangezet, aantal minuutjes naast haar gericht en daarna rustig haar hoeven en benen schoongemaakt. Bij de plassen laat ik haar kijken en ruiken aan de hand. Als ze even later meeloopt door de plassen of in ieder geval 1 voetje neerzet beloon ik haar met een stukje wortel
CelineD schreef:misschien moet je beginnen met een klein plasje water
(Doorheen lopen) en die telkens groter maken. en herhalen?? laten zien dat het niet eng is.
of een soort van mini opblaas zwembadje?? als dat niet lukt ga je weer een stap terug..
maybe it helps,,
Amber2010 schreef:Vandaag heb ik een overwinning behaald...tenminste zo voelt het...in de wei lag een grote plas en een vriendin van me is aan de ene kant gaan staan ik met mijn paard aan de andere kant...mijn vriendin had een paar wortels en die voerde ze haar terwijl ze steeds iets meer naar achteren ging...in het begin twijfelde de merrie...maar na een tijdje ging ze toch uiteindelijk de wortel achterna en stapte door de plas heen...toen ze dat eenmaal gedaan had deed ze het nog verschillende keren en steeds ging het makkelijker...dat wil ik nu een paar dagen herhalen en dan er op gaan zitten om te kijken wat ze dan doet...ik was zo blij dat het lukte dat ik bijna moest huilen...bijna.
Als je deze truc de komende tijd regelmatig blijft oefenen kun je het hele probleem waarschijnlijk oplossen. Daarbij is het wel belangrijk dat je op verschillende plekken gaat oefenen. ElsB schreef:Amber2010 schreef:Vandaag heb ik een overwinning behaald...tenminste zo voelt het...in de wei lag een grote plas en een vriendin van me is aan de ene kant gaan staan ik met mijn paard aan de andere kant...mijn vriendin had een paar wortels en die voerde ze haar terwijl ze steeds iets meer naar achteren ging...in het begin twijfelde de merrie...maar na een tijdje ging ze toch uiteindelijk de wortel achterna en stapte door de plas heen...toen ze dat eenmaal gedaan had deed ze het nog verschillende keren en steeds ging het makkelijker...dat wil ik nu een paar dagen herhalen en dan er op gaan zitten om te kijken wat ze dan doet...ik was zo blij dat het lukte dat ik bijna moest huilen...bijna.
Hardstikke goed Amber, gefeliciteerd!Zo zie je maar weer dat je met de geduld en de juiste beloning veel meer bereikt dan met dwang en straf!
Als je deze truc de komende tijd regelmatig blijft oefenen kun je het hele probleem waarschijnlijk oplossen. Daarbij is het wel belangrijk dat je op verschillende plekken gaat oefenen.
gootjexxx schreef:ik ken nog veel zo'n paarden,
schijnt dat het is omdat ze niet weten hoe diep dat water is.
Voor hun kan een plasje en km diep zijn

...gelijk weer een suikerklontje gegeven.