Wat is vervelender? (teugel contact)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:02

Mensen, sorry dat ik hier even op in haak:
Maar de vraag is: Wat is vervelender?

Dus geen reacties van: Losvast is nooit goed!
Ik ben er van bewust dat het beter kan, maar lees goed: ik vraag wat vervelender is voor het paard.

Chrestomanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:04

Voor een paard is het erg vervelend, het los-vast 'contact'. Hij voelt eigelijk steeds rukjes in zijn mond. Daarom hou ik zelf wel altijd contact en volg ik met mijn handen de beweging van het paard zodat er geen boogjes in de teugels ontstaan waardoor het paard steeds rukjes in zijn mond voelt. Dit lijkt mij het fijnst voor het paard.
Maar uiteindelijk lijkt het me voor het paard het meest vervelend als je steeds gaat zagen met je bit. Want doordat je zaagt, krijgt hij pijn in zijn mond en gaat zich daaraan onttrekken door in 'de krul' te gaan lopen, waar hij weer rugpijn van krijgt.

Dus mijn conclusie is: Voor het paarde is het vervelender, op langer termijn, het door de mond trekken van het bit.

Hoop dat ik je vraag heb beantwoord ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:05

Wat vervelender is, hangt van het paard af.
Menig arabiertje zal meer moeite hebben met een te strakke aanleuning, dan een koudbloed. Het is dus niet te zeggen :)

joyce2

Re: Wat is vervelender? (teugel contact)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:35

Sjonge, storm is me weer voor ;)

Het hangt inderdaad helemaal af van het paard en ook van het karakter van het paard. Maar ondanks dat je niet wilt horen dat het beter kan, is het toch echt beter voor je paard om correct met de teugels om te gaan, het hoort bij je basis!

Chaos

Re: Wat is vervelender? (teugel contact)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:37

Wat maakt het uit wat vervelender is? Het is beiden niet goed.
Maar om antwoord te geven; ik denk dat het voor het paard beiden even storend is.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:13

Het is voor elke ruiter en paard fijn als er met licht contact kan worden gereden hierbij zijn de handen van de ruiter dynamisch waardoor er continue contact is met de paarden mond en het bit mooi stil kan blijven liggen in de mond. Echter, niet elk paard is hetzelfde en het ene paard zal meer contact nemen dan het andere paard ;)

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:49

HippoLogic schreef:
EngeltjeS schreef:
Prima, maar dan zie ik topics en haar rijden, en dan denk ik: Wat is nou vervelender voor een paard?

- Bit wat door de mondhoeken schuift (netjes uitgedrukt)
- Teugels wat losser, en los-vast contact?

Het is beide erg vervelend. Een licht contact met gelijkmatige (contante lichte) druk is het fijnst en het effectiefst. :)

Los-vast stoort de communicatie en met los-vast krijgt het paard telkens (onverwachte, onbedoelde) rukjes in de mond. Niet helemaal een goede vergelijking denk ik (maar ik weet even niets beters:) Als iemand jou licht aan je haar trekt is dat niet vervelend, wanneer iemand hard trekt doet het pijn en wanneer iemand continu rukjes aan je haar geeft is dat vreselijk irritant.

:j :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:56

"Wat is vervelender" is helemaal geen relevante vraag, het is alletwéé onjuist. Het is net zo'n vraag als: "is het erger is als je bij rood licht doorrijdt of achteruit gaat?" Je moet gewoon stoppen. ;) Zoek de constante, zachte, elastische aanleuning waarbij de kracht nadert tot 0. :)