Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:31

MiniMaxi schreef:
Wat Aerdenhout bedoelt is (denk ik, je mag me verbeteren hoor Aerdenhout) dat bij veel trainingen van het rechtrichten wordt gezegd dat je je handen zo hoog en wijd mogelijk moet houden, en het paard compleet zelf maar moet laten lopen en dat ie dan vanzelf wel een keer z'n hoofd naar beneden gaat doen. Verder ben je dan vooral bezig met het paard z'n schouder goed te laten plaatsen en het op die manier recht te zetten. En vanuit dat punt zou het paard uitzichzelf de aanleuning gaan zoeken en nageeflijk gaan lopen. Zo heb ik ook namelijk een keer een verhaal gehoord over rechtrichten. Ik vond het iig nogal vaag want de teugels moesten ook nog met een boogje blijven hangen, dus naar mijn idee heb je dan geen contact.

Zonder contact of aanleuning gaat dat inderdaad niet, met de aanleuning kun je namelijk de schouders verplaatsen.
Maar correct nageeflijk kan een paard was worden wanneer het recht is, paard kan niet zijn rug ontspannen terwijl hij daar ergens nog spanning op moet bouwen om iets te compenseren.

Chaos: Maar als je rond kijkt is dat absoluut niet te merken.
Zelfs in het Z zie je nog scheve paarden lopen.....

aerdenhout1

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:04

Precies..geen contact, dan ook geen nageven want dat moeten ze doen vanuit je hand (contact op bit) en been natuurlijk!
Vandaar uit ga je dan een paard recht maken..gelijk maken aan 2 kanten!
En juist dat is zo moeilijk!

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:51

Ik denk dat het eerder een 'hype' is, omdat heel veel mensen het rechtrichten vergeten. Veel mensen rijden zomaar wat rond en slaan het rechtrichten over. Wat toch echt belangrijk is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:03

Moet zeggen dat ik het geen verkeerde 'hype' vind. Natuurlijk is rechtrichten altijd al onderdeel geweest van het rijden, maar kan me nog steeds verbazen dat sommige mensen denken 'het paard buigt rechts wat minder makkelijk, dus aan rechterkant gaan we lekker lopen trekken en stelling vragen'

De 'hype' geeft op een zekere hoogte duidelijkheid. Maar net zoals jij zegt, dit zal altijd al in de training.

molly1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:42

rechtrichten is niet zomaar je paard recht houden , je hebt verticale en horizontale scheefheid.
als je dit alles helemaal voor elkaar hebt bij je paard dan is je paard rechtgericht.

tip kijk is op de site van antoine de bodt.

als je er in verdiept is het heel leuk om zo met je paard te rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:54

x_Marr schreef:
MiniMaxi schreef:
Wat Aerdenhout bedoelt is (denk ik, je mag me verbeteren hoor Aerdenhout) dat bij veel trainingen van het rechtrichten wordt gezegd dat je je handen zo hoog en wijd mogelijk moet houden, en het paard compleet zelf maar moet laten lopen en dat ie dan vanzelf wel een keer z'n hoofd naar beneden gaat doen. Verder ben je dan vooral bezig met het paard z'n schouder goed te laten plaatsen en het op die manier recht te zetten. En vanuit dat punt zou het paard uitzichzelf de aanleuning gaan zoeken en nageeflijk gaan lopen. Zo heb ik ook namelijk een keer een verhaal gehoord over rechtrichten. Ik vond het iig nogal vaag want de teugels moesten ook nog met een boogje blijven hangen, dus naar mijn idee heb je dan geen contact.

Zonder contact of aanleuning gaat dat inderdaad niet, met de aanleuning kun je namelijk de schouders verplaatsen.
Maar correct nageeflijk kan een paard was worden wanneer het recht is, paard kan niet zijn rug ontspannen terwijl hij daar ergens nog spanning op moet bouwen om iets te compenseren.

Chaos: Maar als je rond kijkt is dat absoluut niet te merken.
Zelfs in het Z zie je nog scheve paarden lopen.....

Oja dat zal ik niet ontkennen!! :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:44

Ja het lijkt een nieuwe hype te zijn terwijl het volgens mij al heel lang wordt gebruikt.
Ik doe haast niet anders sinds ik bij mijn nieuwe instructeur rij.
Op de oude manege moesten we altijd spelen met de buitenteugel.
Nou dan komt er niet zoveel van rechtrichting.
Wij oefenen hier heel veel met rechte lijnen rijden.
We moeten altijd op de binnenhoefslag omdat je dan veel rechter moet rijden en geen steun van de hoefslag hebt.
Ofwel dat is een stuk beter. Ook veel andere rechte lijnen rijden enz.
Dat is goed voor jou en je paard. Want recht is toch echt de basis.
Natuurlijk rij ik ook veel stelling en oefeningen. Ook op de lange zijde oefen ik met stelling.
En ik wijk ook veel.
En schouderbinnenwaarts doe ik daar ook.
Maar zonder recht paard gaan die oefeningen een beetje moeilijk.

Ra_chel

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:51

heb dit topic gelezen en weet het zeker, ik ben er een van de oude stempel, ook al ben ik er pas 33.
dacht met alles wat ik om me heen hoorde dat ik ouderwets was en "bij" moest leren, al had ik het idee dat hetgeen geroepen werd precies hetgene was wat ik al deed, alleen zonder de rare benamingen.
en rechtrichten heb ik dus ook in de basis meegekregen.
en pas als je basis in orde is kun je verder gaan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:55

Rechtrichten is voor mij de basis van een training.

Geen enkel paard of mens is recht. Verbazend vind ik het dat een hoop mensen beweren hun paard recht te richten terwijl ze er zelf scheef, stug en niet mee in de beweging op hun paard zitten....
Vreemd vind ik het ook dat je tijdens de wedstrijden daar maar weinig in gecorrigeerd wordt. Want inderdaad zie je regelmatig zeer scheve paarden in het M of Z dressuur lopen. Zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:24

aerdenhout1 schreef:
Een jong paard is altijd scheef! En die kop in de krul is nodig om rug gebruik te krijgen! En met krul bedoel ik dan voorwaarts neerwaarts en een bit dat aangenomen word!
Het fabeltje dat ze "vanzelf"wel eens gaan nageven en je je paard kan recht richten als ze met hun kop in de lucht lopen zou nu eens de wereld uit moeten!

Hoe bereik je dan dat ze gaan nageven, en voorwaarts neerwaarts worden?

Ikzelf ben erg zacht en vind t moeilijk om te ''vragen'' of hij naar beneden komt, puur omdat ik bang ben om door me onkunde het zo fout te doen.

Mijn instructeur (want heb elke week netjes les) wil dat ik hem doorvraag met korte ophoudingen, been geef, dan laat hij los en ontspan ik direct. Maar toch ben ik benieuwd hoe andere mensen met ervaring dat doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:36

Billyjb schreef:
aerdenhout1 schreef:
Een jong paard is altijd scheef! En die kop in de krul is nodig om rug gebruik te krijgen! En met krul bedoel ik dan voorwaarts neerwaarts en een bit dat aangenomen word!
Het fabeltje dat ze "vanzelf"wel eens gaan nageven en je je paard kan recht richten als ze met hun kop in de lucht lopen zou nu eens de wereld uit moeten!

Hoe bereik je dan dat ze gaan nageven, en voorwaarts neerwaarts worden?

Ikzelf ben erg zacht en vind t moeilijk om te ''vragen'' of hij naar beneden komt, puur omdat ik bang ben om door me onkunde het zo fout te doen.

Mijn instructeur (want heb elke week netjes les) wil dat ik hem doorvraag met korte ophoudingen, been geef, dan laat hij los en ontspan ik direct. Maar toch ben ik benieuwd hoe andere mensen met ervaring dat doen.

Mijn opvatting is heel simpel: je hand is stil, veerkrachtig mee met de beweging van de paarden mond. Je vraagt hem met been (liefst zit) voorwaarts te gaan. Pas als je paard onvoorwaardelijk aan het been is kan je verder gaan met het nageven. Dan is het eerst been (of zit) naar voren en dan pas je zit (evt je hand) sluiten. Nooit eerst hand en dan pas been!!! Werk altijd van achter naar voren.