Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:00

Lovely schreef:
Arabesk, even later wordt gezegd dat deze pieken bij een betere ruiter minder groot zullen zijn en dat beter rijden dus ook verbetering oplevert en dat het instrument (drukmeetdekje) die veranderingen kan monitoren. Er wordt nergens beweerd dat het paard dubbel het gewicht van de ruiter moet dragen in het zitmoment.

Beter rijden zal altijd beter zijn voor het paard. In dit filmpje wordt niet expliciet genoemd dat het gewicht verdubbeld, maar de drukverdeling is wel veel onregelmatiger bij lichtrijden.

Echter in het onderzoek van Wageningen werd wel aangetoond dat lichtrijden minder goed is dan doorzitten.

Anoniem

Re: Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:15

Nee, het gewicht van de ruiter verdubbelT niet, maar de druk zittend verschilt van de druk op het zadel als je staat. Doorzittend was dat verschil kleiner. Dat lijkt me niet zo'n hele moelijke bevinding, dat kan een kind nog uitknobbelen. Een verstandige ruiter zorgt dat het paard links- en rechtsom gaan evenredig verdeeld wordt en daarmee het wisselen van been.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:34

Bedankt iedereen voor de reacties.

Het wiebelen en bewegen op de rug zal ik inderdaad allereerst mee beginnen. Alvorens we met haar gaan bewegen. En nogmaals we hebben geen haast, doen alles weloverdacht en met rust en geduld.
De eerste paar keren zal ook gewoon in stap zijn.
Paard heeft al een ruiter op haar rug gehad met wandelen. Ik verwacht geen gekke dingen, maar wil het voor het paard het makkelijkst en fijnst maken. En cap gaat natuurlijk op ;)

@justme83: jij ook succes met je paardje! Er zijn hier in ieder geval wel zeer interessante dingen voorbij gekomen om eens even bij stil te staan.

@beantsje; ik snap dat bonken in het zadel niet de bedoeling is. als ik als een bonkende zoutzak op een paard zou zitten zou ik hier inderdaad niet aan beginnen. Maar ik snap wat je bedoelt, het lichtrijden moet ook echt 'licht' zijn. De 'zit' momenten van het lichtrijden moeten ook zo licht mogelijk zijn

@Hinke; wat jij omschrijft is logisch gezien ook wat voor te zeggen. Als ik me namelijk de belasting en balans op de volte/aan de longe voorstel, is het niet voor niks dat je op het goede been moet lichtrijden, omdat je dan op het juiste moment de juiste kant even ontlast. (buitenbeen naar voren is namelijk meer druk/gewicht op binnenbeen, dus zou je zeggen dat je het paard op dat moment even verlicht wanneer jij staat. en op die manier soort van tegendruk geeft wat de balans ten goede zou moeten komen ) Daarentegen zou je kunnen denken dat wanneer je een goede stabiele zit hebt, je inprincipe een soort van rugzak/extra gewicht bent wat hij mee draagt. Lijkt me voor de balans ergens dus ook weer makkelijker als het gewicht dat nu extra op de rug zit, stilzit en zoveel mogelijk meegaat met de bewegingen ipv telkens van licht naar zwaar veranderd.

@Tamary; bedankt voor de nuttige links!

@Arabesk; schooltv filmpje is ook interessant! jammer alleen dat het zo kort is, had wel meer willen horen over de druk in de beugels en ook de teugeldruk was ik erg benieuwd naar.

Wat amable en diana65 al zeggen, zal het van het paard afhankelijk zijn en is het kijken wat het fijnst is. Er is in ieder geval voor beide manieren iets te zeggen en ik kan ook nog niet echt zeggen wat nu mijn voorkeur heeft. Ik denk toch misschien in het aller begin doorzitten, mits je voelt dat dit fijn gaat en wanneer het paard rustig draaft toch overgaan op lichtrijden denk ik. Daarna zal ik snel genoeg voelen wat voor het paard het fijnst is om voorlopig mee verder te gaan; doorzitten of lichtrijden
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 08-08-10 20:49, in het totaal 3 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:43

Ik ben ook net mijn paardje aan het inrijden. We hebben nog niet gedraafd, maar ik ga gewoon kijken waar ze het best op reageerd (zitten of lichtrijden).

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:12

Interessant topic, ik ga dit even volgen, ik en mijn zusje gaan volgend jaar haar pony beleren. We zijn ons nu al aan het inlezen en dergelijke. En vind hier erg interessante stukken tussen staan.

Ik kan je dus niet helpen, maar vind wel dat je het goed aanpakt. Rustig aan doen en naar het paard kijken. En als je ergens over twijfelt informatie vragen bij anderen. Dit is ook de manier waar op wij het willen doen. Het is wel makkelijk om je paard weg te brengen. Maar ik wel zelf weten wat er gebeurd en hoe.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:25

Wat ik bij alle paarden deed die ik heb ingereden (de eersten onder begeleiding van mijn toenmalige instructeur een oud grand-prix amazone en grand-prix jury, zowel prive als beroepsmatig een stuk of 10 paarden) is vooral in de hoeken gaan doorzitten, om zo het paard zo beter zijn balans te kunnen laten vinden, zonder dat hij asymetrisch wordt belast zoals in dit topic al eerder werd gezegd. Veel succes met het beleren van je paardje! :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:58

Kortgeleden heb ik een paard die al wel zadelmak was een paar keer gereden.
Hij bouwde snel spanning op met het rijden, in draf wilde hij dan nog wel eens wegschieten.
Met draven vond hij het fijner als ik bleef zitten, hij liet me dan ook goed zitten of ik ging iets verlicht zitten/wat staan in de beugels.
Pas later kon ik op 'm gaan lichtrijden, hij was de meeste spanning kwijt en had wat meer balans gekregen.
Pony's die ik vroeger heb ingereden kon ik wel altijd lichtrijden, een correctiepaardje moest ik ook weer op doorzitten.

Dus kijk wat je paard aankan, bij de ene kun je lichtrijden en bij anderen kun je beter te blijven zitten.
(dus eigenlijk voegt mijn antwoord weinig toe :D :+ )

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:36

Interessant topic!
Ik heb altijd ook mijn eigen ponies/paarden ingereden, gewoon naar hun luisteren wat ze willen, ik heb eigenlijk nooit afgevraagd wat nu beter was, gewoon op je eigen gevoel afgaan wat je paard je aangeeft.
Ik heb daar zelf nooit problemen bij gehad. (of gewoon altijd brave paarden gehad.....)
Sinds een tijdje heb ik gangenpaarden gehad (nu nog eentje), die bieden direct hun 'gang' aan bij beleren, dan kun je niet lichtrijden. Dan zou dus (bij die mensen wat zeggen dat lichtrijden beter is) jeje gangenpaard verkeerd inrijden?
Als je al zou gaan staan in de beugels breng je net je paard uit balans, dus kan je beter de gang, bijv. tolt netjes uitzitten, dan is er geen andere mogelijkheid.
Maargoed, interessante discussie, ga een beetje oftopic hiermee.
Ik ben ook verre van expert op dit gebied, maar destijds toen ik mijn eerste pony beleerd heb, heb ik ook gekozen om dit zelf te doen en juist niet naar een prof te brengen. Zou ik dan tegen teveel problemen aanlopen, kon ik dan altijd nog de beslissing maken om er een prof bij te halen, maar dan nog zou ik deel willen uitmaken van het beleren, dus wegbrengen nooit, maar wel samen met een prof beleren, dat wel. Het is tenslotte je eigen paard, ook al zeggen mensen niet zelf aanklooien, maar heb ook een aantal gevallen meegemaakt waar het paard naar een prof ging (in dit geval voor de koets beleren en was ook best een goede trainer) en het paard niet goed voor de koets liep, omdat het in die 2 maanden veel te snel voor het dier gegaan was. Ze moeten dan op een korte tijd je paard alle beginselen leren, terwijl als je dit zelf doet je dat kan uitsmeren en meer tijd voor bepaalde onderdelen kan nemen, terwijl een trainer dat in de 1 a 2 maanden moet doen.
Maargoed, dit is uiteraard mijn mening, zou doe ik het en niet anders. Dat wil niet zeggen dat andere het op een andere manier slechter doen, zo heb ik ervaren wat het beste is voor mijn paard(en) en mij.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:15

Of die rug voldoende ontwikkeld is ligt ook aan de voorbereiding voordat je er op gaat zitten.
Er zijn nl. ook mensen die een paard trainen en sterk maken voordat ze er op gaan.

Als je nog niet eens weet dat je je aan moet passen aan het paard - de een kan het lichtrijden aan, de ander niet - dan ben je imo kortzichtig bezig. Er is niet 1 handleiding die op alle paarden van toepassing is, was het maar zo makkelijk. Paarden zijn net als alle andere levende wezens individuen..

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:50

Arabesk schreef:
Echter in het onderzoek van Wageningen werd wel aangetoond dat lichtrijden minder goed is dan doorzitten.

Dat ligt natuurlijk geheel aan de gene die doorzit. Startende ruiters die doorzitten zijn fataal voor een paardenrug. Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Lichtrijden zodat het paard ontspant in de rug zijn een van de eerste beginselen die je leert bij het paardrijden. Niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:01

DeadxStar schreef:
Zijn rug is daar toch nog helemaal niet genoeg ontwikkeld voor.. (doorzitten bedoel ik dan uiteraard)

Het is sowieso geen goed idee om op een jong, ongetraind paard te gaan rijden.
Het paard eerst sterk en soepel maken vanaf de grond vind ik toch wel een must.
Helaas stappen veel mensen veel te vroeg en veel te snel op een jong paard en verwachten meteen al draf en galop van het dier dat nog niet eens in balans en nog lang niet sterk, soepel en rechtgericht genoeg is om dat gewicht te kunnen dragen en te balanceren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:10

In de Bit heeft ooit een artikel gestaan over doorzitten of lichtrijden op een jong paard.
De conclusie, zoals ik 'm onthouden heb, van de 'deskundigen' was dat doorzitten voor een jong paard aangenamer kan zijn dan lichtrijden, mits de persoon zelf goed in balans kon blijven zitten.

Vroeger werd er gezegd dat je moet lichtrijden, net als dat je links moet opstijgen, gelukkig is er voortschrijdend inzicht en is het niet allemaal zo strak meer, maar wordt er gekeken naar het individuele paard.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:54

Esther schreef:
De conclusie, zoals ik 'm onthouden heb, van de 'deskundigen' was dat doorzitten voor een jong paard aangenamer kan zijn dan lichtrijden, mits de persoon zelf goed in balans kon blijven zitten.

.

Dat is logisch, maar even heel eerlijk: Hoeveel mensen kunnen goed in balans zitten?
Ik schat zelf 1 op de 500. Zelfs Z dressuurruiters kunnen vaak helemaal niet onafhankelijk zitten.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:21

Moeni11 schreef:
Ten eerste, ik zou echt een prof inschakelen, want zonder zadel aan de hand met iemand erop op de weg. Dat is wel vragen voor een enorme hoop ellende!
Verder: In draf lichtrijden en dat kan ook gelijk. Doet ie zijn rug heel bol, ga dan verlicht zitten.
De eerste paar keer galop, iets verlicht zitten.

Waarom?!
Mensen, een jong paard hoeft niet direct ook een heel schichter, schrikkerig, druk en gevaarlijk beest te wezen!
Anders hadden wij er niet zo rustig mee naar buiten langs de weg gegaan. En nee, we zijn niet gelijk de drukke weg opgegaan en er iemand opgezet om te kijken of ie verkeersmak is!
Daar is een hele tijd aan vooraf gegaan van enkel wandelen, steeds een stukje verder, bijna iedere dag! En nee de ruiter heeft er ook niet op de weg voor het eerst opgezeten. Kom op wij zijn ook niet achterlijk..
Daarbij spreek ik over rustige weggetjes en bebouwde kom waar wij heerlijk wandelen dagelijks. Dit beest is vertrouwd met ons en wij met haar. Staat hier al vanaf de geboorte kent de mensen vanaf haar geboorte, waarom zouden we haar in vredesnaam naar een onbekende plek met vreemde mensen en vreemde paarden brengen om haar vervolgens een vreemd 'mens' die zich proffessional noemt haar wel even te laten zien hoe alles werkt... Niks mis mee en heb er ook niks op tegen, maar wij kiezen daar niet voor klaar. Waarom is het zo'n schande om tegenwoordig zelf je paard in te rijden?

En zoals in mijn beginpost te lezen is, gaan wij voorlopig eerst lekker verder met longeren en de rest waar we al lekker mee bezig waren.
En was deze vraag vooral om vooruit te denken.
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 09-08-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:24

Ik zou adviezen als deze niet inwinnen op bokt maar bij een instructeur die je vertrouwd en die dezelfde visie heeft als jij. Tuurlijk is het leuk en fijn en uniek om je eigen paard in te rijden maar zoals je al begrijpt kun je ook een hoop "fout" doen. omdat dit soort dingen moeilijk te herstellen zijn kun je misschien beter een beetje hulp inschakelen zodat je het beste van beiden hebt. de ervaring en leerstoel van het zelf inrijden en de kennis en bedrevenheid van een professional!
veel succes en plezier ermee!

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:04

Ik heb zelf ook mijn paardje ingereden en kon haar ook al vanaf haar geboorte. Ik heb zelf de eerste maand(en) veel lichtgereden. Af en toe kan je een paar pasjes doorzitten, bijvoorbeeld bij verzet. Maar ik zou de eerste maand het doorzitten nog even zoveel mogelijk proberen te vermijden. Je moet een beetje 'aanvoelen' wanneer je paardje er klaar voor is. Veel succes!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:10

Ik zou toch lichtrijden ;)

Waarom reageren sommige mensen gelijk zo?
Ts twijfeld over 1 ding en dan ben je gelijk niet geschikt enzo, slaat nergens op!
Suc6 ts! :D

@ Moennie11.
Dit paard heeft waarschijnlijk een hele goede basisopvoeding gekregen, die zich dus weet te gedragen.
Juist fijn zonder enige stress.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:05

Moeni11 schreef:
Dat is logisch, maar even heel eerlijk: Hoeveel mensen kunnen goed in balans zitten?
Ik schat zelf 1 op de 500. Zelfs Z dressuurruiters kunnen vaak helemaal niet onafhankelijk zitten.

Daar ben ik het dus mee eens. Je moet echt een klassiek geschoold ruiter zijn zoals bijv. van de Spaanse rijschool, die 2 jaar aan de longe zitles heeft gehad, om écht goed te kunnen zitten op een jong paard dat zijn rug nog niet loslaat.
En ik denk niet dat er veel mensen in Nl. rondlopen die die basis hebben.
De overige ruiters doen er imo beter aan om dat onder ogen te zien, en te lichtrijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:27

Moderatoropmerking:
Ik heb helaas diverse berichten moeten verwijderen. Omdat het nogal negatieve toon zette in het topic, door meteen heel negatief op de gestelde vragen te reageren, terwijl je de achtergrond van de TS niet eens weet! Graag hierop letten en niet meteen oordelen. Niet iedere (nieuwe)bokker is per definitie een penny iemand zonder verstand!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:12

Ik zou licht rijden, dit omdat je veel beter mee kan gaan met het paard en je zal zelf ook minder klemmen.
Een paard waar je voor het eerst op zit vind het allemaal spannend, heeft geen gelijkmatig tempo waardoor je bij het doorzitten hobbeld, niet echt fijn voor het paard, wanneer je licht rijd kan hij er aan wennen dat er telkens wat op hem heen en weer beweegt.

En ik zou er wel teugels aan doen en gewoon contact houden. en een beugelriem om de nek.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:13

Ik zit ook liever door op een jong paard.
Je zit veel stiller en voor mij is doorzitten makkelijker dan lichtrijden.Goed lichtrijden op een paard wat nog moeite heeft met de balans vind ik moeilijk.
Laat hij zich moeilijk zitten dan ga ik een enkele keer wel lichtrijden.

Arabesk:dat is mijn bevinding ook.Als ik logisch nadenk dan komt alle druk op de stijgbeugels en zadel.
Waarom zou de druk dan verminderen als je gaat staan?De druk blijft gewoon op de beugels,je laat immers niet ineen het paard 'los'.
Maar je bent wel aan het bewegen en daardoor lijkt het me voor een paard minder prettig.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:16

beantsje schreef:
Moeni11 schreef:

Daar ben ik het dus mee eens. Je moet echt een klassiek geschoold ruiter zijn zoals bijv. van de Spaanse rijschool, die 2 jaar aan de longe zitles heeft gehad, om écht goed te kunnen zitten op een jong paard dat zijn rug nog niet loslaat.
En ik denk niet dat er veel mensen in Nl. rondlopen die die basis hebben.
De overige ruiters doen er imo beter aan om dat onder ogen te zien, en te lichtrijden.

En hoeveel mensen kunnen echt goed lichtrijden? Ik heb regelmatig mensen op de equisimulator van het balingehof gezien en ook zelf erop geholpen en er is werkelijk maar zelden iemand die bij het lichtrijden niet achterin het zadel op de lepel neerploft. Over het algemeen zag ik de meeste mensen op de simulator liever doorzitten dan lichtrijden. En dan kun je wel zeggen dat dat dus niet zo hoort, maar het gebeurt wel bij 80 tot 90 % van de ruiters, ook ruiters die zich onder de goede ruiters scharen en dus jonge paarden inrijden.

Je vindt mij vast ook vreselijk dom bezig geweest Moeni, ik heb mijn paard ook buiten ingereden. 1 keer in de wei kijken of hij links,rechts, voorwaarts en halt snapte. Keer erop een ander paard mee en op buitenrit(je). Eerste drafje en de eerste galop, allemaal buiten. Ik zag voordeel in het rechtuit gaan, rechte stukken is beter voor hun balans. Ondertussen ken ik ook een paardentrainer die alle jonge paarden in het bos zadelmak maakt. Ze zijn daar in een natuurlijkere omgeving en moeten zich focussen op waar ze lopen waardoor ze minder focus op de ruiter kunnen leggen. Ze weten heel goed dat je er bent, maar als een gek gaan rondbokken, daar is de ruimte niet voor.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:34

Wat betreft overigens het zitten: sinds ik met mijn vorige paard intensieve zitlessen heb gehad, heb ik ervaren dat ik dat toch echt verkeerd had aangeleerd in al die jaren ervoor. Ik heb heel wat paarden gereden, heel wat instructeurs versleten en niemand heeft me ooit geleerd hoe ik beter kon zitten (ik zou zo'n goede zit hebben :+ ). Het verschil tussen echt goed zitten en redelijk goed denken te zitten bleek immens groot en dat is duidelijk te merken aan je paard :D
Het valt me nu dus ook op dat ik inderdaad maar weinig mensen goed zie zitten op hun paard. Ook die professionals waarover gesproken wordt niet.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-08-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:32

Ik denk dat je gewoon het beste kunt kijken naar het paard. Bij het eerste paard wisselde ik een verlichte zit af met lichtijden, de fries die ik nu verder inrijd rijd ik licht, met af en toe wat doorzitten, als ik het idee heb dat hij wat uit balans raakt.
Verder vind ik het juist wel een compliment waard dat het paard nu al veel op straat komt, met begeleiding. Het gros van de paarden bij ons op stal kun je niet veilig alleen de weg op sturen, juist omdat de eigenaren de moeite niet hebben genomen om hun paarden verkeersmak te maken toen ze wat jonger waren, ook hier geldt: jong geleerd is oud gedaan. Dat dit nu zonder zadel gebeurd is niet meteen een nadeel, een goede ruiter staat dan zo weer naast het paard als het dier eens schrikt, en raakt niet verstrikt in een stijgbeugel... Als ik lees wat de TS hier schrijft is het naar buiten gaan met iemand erop een logisch vervolg in haar opleiding mbt verkeersmak maken.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:51

Ik vind zelf altijd lichtrijden of verlichte zit wel erg fijn.

Daar belast je je paard naar mijn idee het minste mee.