apart, wel bodyprotector geen cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:50

ik draag een bp omdat mijn lijf de klap niet zo goed kan op vangen.... :+
en als je altijd met cap rijd is zonder heel naakt :))

Fiebie

Re: apart, wel bodyprotector geen cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:02

Tja, rare combi.... :=
Snap sowieso niet waarom mensen zonder cap rijden...
Vind de dressuurwereld heel erg krom, dat mensen in het Z ineens een hoedje op mogen hebben.... Alsof dat paard niet ineens kan schrikken en het op een rennen zet met hier en daar een bok... :\

Vind een BP ook niet echt confortabel, maar hij gaat toch echt mooi aan als ik weer op mijn merrie ga zitten die een jaar heeft stilgestaan en net zadelmak is...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:16

Fiebie schreef:
Tja, rare combi.... :=
Snap sowieso niet waarom mensen zonder cap rijden...
Vind de dressuurwereld heel erg krom, dat mensen in het Z ineens een hoedje op mogen hebben.... Alsof dat paard niet ineens kan schrikken en het op een rennen zet met hier en daar een bok... :\

Vind een BP ook niet echt confortabel, maar hij gaat toch echt mooi aan als ik weer op mijn merrie ga zitten die een jaar heeft stilgestaan en net zadelmak is...

Nou weet je, dat bokken ben ik niet eens zo benauwd voor.
Ik reed tot 5 jaar geleden ook altijd zonder cap.
Maar ik heb een vriendinnetje van mij over de kop zien vliegen.. oef..

Heeeeeel braaf diertje, ver in de africhting.
We hadden les op het gras, we moesten een galopje inzetten.
En dat diertje struikelt over een graspol en gaat mij daar over de kop.
Hij vloog door de lucht en kwam op zijn rug terecht.

Het meisje wat erop zat maakte mij toch een smakker.
Ik was blij dat ze een cap op had.

En toen dacht ik, hij kan nog zo braaf en goed zijn... maar hij kan ook struikelen.
Dan heb je niks aan je goede rijkunsten en uitzit vermogen.

Overigens ben ik vorig jaar zelf gelanceert, met cap op, maar ik was wel mooi bewusteloos.
Ik wil niet eens weten hoe ik er van af gekomen was zonder cap.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 06:49

Het is anders een bewezen feit dat het meeste letsel na een val van het paard aan de romp of torso is (van een mens) en geen hoofdletsel. De kans dat je een rib of je rug breekt ligt vele malen hoger. Je valt namelijk eerder op je rug, stuit, bekken of in ieder geval op je lijf.

Dus wil je jezelf beschermen dan is het nog slimmer om juist een BP te dragen, uiteraard samen met een cap als je dubbel zo safe wil zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:47

Jessix schreef:
Het is anders een bewezen feit dat het meeste letsel na een val van het paard aan de romp of torso is (van een mens) en geen hoofdletsel. De kans dat je een rib of je rug breekt ligt vele malen hoger. Je valt namelijk eerder op je rug, stuit, bekken of in ieder geval op je lijf.
Heb je een link naar dat onderzoek?

Het enige wat ik me bij zo'n geval kan bedenken is dat iemand vergeet om een cap op te doen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:42

Ik heb het ook wel eens gedaan, maar meer omdat mijn cap toen helemaal nat geregend was van binnen.
en ik moest een BP om vanwege me rug toen, ging laatst foto's terug kijken en dacht echt.
"dat is ook dom :o " haha zal er ook wel raar uit gezien hebben maar ja iedereen moet het veder zelf weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:55

Katja schreef:
Jessix schreef:
Heb je een link naar dat onderzoek?

Het enige wat ik me bij zo'n geval kan bedenken is dat iemand vergeet om een cap op te doen.

nee, ik heb het ook niet van internet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:09

Jessix schreef:

Dus wil je jezelf beschermen dan is het nog slimmer om juist een BP te dragen, uiteraard samen met een cap als je dubbel zo safe wil zijn.

Maar wanneer je op je romp of toro valt hoeft er niet perse iets aan de hand te zijn, ja spierpijn en stijfheid wat weer over gaat.
Maar als je op je hoofd valt is het vrijwel zeker dat je er letsel aan hebt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:11

Ách ik zweer niet bij een cap hoor...
Heb 3 jaar geleden z'n achterlijke klap gemaakt dat mijn benen tijdelijk niet werkten.... Dan is een cap leuk, dan ben je blij dat je hoofd niks mankeert, maar het houdt niet alles tegen... Een BP ook niet, maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:13

Als je goed leest zie je ook dat ik het over letsel heb. Kijk maar even op google, als je me niet geloofd. Percentage is 13% hoofdletsel op 34% romp letsel. Meeste letsel is overigens aan armen of benen. (breuken)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:19

Als dat veel vaker voorkomt is het logisch dat de procenten hoger liggen.
Ik zeg toch nergens dat ik je niet geloof?

Ik kan die site trouwens niet vinden met de procenten, zou je de link hier neer kunnen zetten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:25

x_Marr schreef:
Als dat veel vaker voorkomt is het logisch dat de procenten hoger liggen.
Ik zeg toch nergens dat ik je niet geloof?

Ik kan die site trouwens niet vinden met de procenten, zou je de link hier neer kunnen zetten?

Ach over 10 jaar rijd waarschijnlijk iedereen met cap en BP. Toen ik jong was reed er ook niemand met een cap en nu wel. Ik denk dat een BP nog tijd nodig heeft om populair te worden onder de ruiters.

(ik zeg ook niet dat je me niet geloofd.. ik zeg dat je het op kan zoeken via google als je me niet geloofd)

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:11

hmm dat is idd wel erg raar.. op de jonge paarden doe ik het allebei.. is wel net zo veilig! ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:17

Hallo,

Ik vind het zelf ook een rare combi.
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat iemand een bp ivm houdingverbetering aan zou doen.
Dus als ik iemand met bp zie rijden ga ik er automatisch van uit dat dit is voor de veiligheid, en iemand die zo veilig bezig is en geen cap op heeft is een beetje vreemde combi voor mij.
Ik rij in de bossen altijd met beide, in de bak alleen met cap.

Ben wel één keer een lange bosrit gaan maken, was in de warme periode, zweetdruppels liepen over mijn hoof, en ik dacht nog: pffff wat warm zo'n cap. Kom ik op stal en blijk ik geen cap op te hebben, maar wel met bp gereden. Ik dacht nog: dit moet een intelligent gezicht geweest zijn :D

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:12

Jessix schreef:

Het ligt bij deze cijfers er dan wel aan of je alle ongelukken (vallen) neemt of alleen die ongelukken waarbij er geen cap werd gedragen.
Er is in mijn ogen pas wat bewezen als de ongelukken zonder bescherming (cap of bp) tegen over elkaar zijn gelegt met daarnaast de schade die er is bij de ongelukken waar wel bescherming werd gedragen.

Ik vind dat bij kinderen het best verplicht mag worden dat ze en een cap en een bp moeten dragen als ze buiten rijden. Als ik hier kijk naar de ponyclub (kinderen die zonder begeleiding er naar toe gaan en weer naar huis rijden) en ook op andere dagen dan zijn er toch wel heel veel kinderen die nog op de lagere school zitten die alleen buitenrijden en behoorlijk wat rare sprongen maken bij bepaald verkeer.

Hoe de bp je helpt met je houding zie ik niet. Het lijkt mij dat het een goede ontspannen houding eerder tegenwerkt. Ik snap wel dat een bp sommige mensen met rugproblemen steun kan geven maar als je je rug steun wil geven dan wil je toch ook je hoofd zo veel mogelijk veilig houden lijkt me.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:53

x_Marr schreef:
Ik kan mn cap niet vergeten, voel me kaal zonder :+

Hihi, dat heb ik ook.

Verder met BP en zonder cap rijden, kan idd gek over komen. Maar bon, de persoon in kwestie zal haar reden hier wel voor hebben :). Zelf doe ik enkel de cap op en heb ik nog nooit een BP aan gehad.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:25

beetje vreemd ja, k heb zelf nog nooit gezien. vin het ook niet erg logisch trouwens haha.

k rij zelf altijd met cap, behalve met uitstappen, dan doe ik hem even af:). (kan mijn hoofd een beetje afkoelen :o )

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:08

Ik rij sinds een tijdje met cap en bodyprotector. :D

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:45

ik rij altijd met cap en buiten met een bodyprotector, dit deed ik een jaar geleden nog niet maar sinds ik aan mijn rug geopereerd ben vind ik het wel zo veilig. ik kan nu niks hebben met mijn rug.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:15

Misschien heeft ze iets aan haar hoofd waardoor haar cap haar pijn doet ofzo? :? Of haar cap zit gewoon niet lekker? Vergeten op te doen? Rare vorm hoofd, waardoor ze geen cap past? :P Cap kwijt? :Y)

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:18

ik voel me veiliger met cap :P
naaja ik heb is een verhaal gehoord dat iemand eraf viel en der paard ging op der hoofd staan en ze had geen cap op ja dan heb je even pech :(
maar dat verhaal hoef niet meteen waar te zijn ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:21

Hihi! Wat ik nog het meest apart vind is dat je er een topic over zou maken? :D kan jouw het schelen? Lekker doen wat je zelf wilt en anderen lekker laten doen wat zij willen :j

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:09

Het kan mij op zich niet schelen of iemand met een BP en/of cap rijd, ik vroeg me alleen af of er meer mensen zijn die inderdaad doelbewust alleen met de BP rijden en wat daar dan de achterliggende gedachte achter is.

Kijk als ik rijd rijd ik doelbewust met een cap en doelbewust niet met een BP. Mede omdat ik zo'n ding niet vind zitten, ik nog beroerdere houding erdoor krijgt eerlijk gezegd. Echter kan je er toch altijd weer van opsteken waarom andere mensen op een andere manier tegen veiligheid aankijken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:02

De beste remedie is er helemaal niet meer op te stappen. Hoef je geen cap en geen BP aan. Cap draag ik wel op een paard, een Bp heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, lijkt mij niet fijn en meer een noodmiddel als je allemaal gevaarlijke dingen doet of een heel gevaarlijk paard hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:10

Ik kan maar twee redenen bedenken:

Ze is er al eens hard afgestuiterd, heeft toen iets opgelopen waardoor ze nu die BP nodig heeft.

Of ze heeft cup F. Kijk, dan kan ik me voorstellen dat je de boel misschien wat wil pletten ofzo? }:0