Doorzitten ,Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyta

Re: Doorzitten ,Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:09

Als je paard lekker ontspannen loopt dan is het ook makkelijker om door te zitten.
Achterover zitten :) en je zelf zwaar maken.

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:26

Zitlessen nemen *D

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:42

ehmm ik ga dan meestal me hak meer uitdrukken dan je heupen ontspannen en zoveel meebewegen met zijn gangen zodat je hem niet zo heel erg hinderd ik doe altijd stieken me bovenlichaam iets lichter maakt door mijn hakken meet uit te drukken(of oefenen zonder beugels haha:P mischien dat je het dan leert:P)
heb ik ook geoefentxD is moeilijk maar het werkte
veel succes:D
xxx

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:49

Dat probleem van jou dat ken ik maar al te goed.
Ik heb er zelf namelijk ook last van gehad.
Ik kon ook nooit goed doorzitten.
Inmiddels gaat het al een stuk beter door veel oefenen, veel les en heel veel tips.
Wat je kunt proberen maar dan moet je wel vertrouwen hebben in je pony en iemand bij je is.
doe je ogen dicht als je draaft en ga zitten. zorg dat je pony domweg over de hoefslag loopt en blijf gewoon zitten.
Je zult zien dat als je je ogen dicht doet het veel beter gaat omdat je je concentreert op het gevoel.
Doe dan je ogen weer los en probeer je op niks te concetreren.
Maak je benen lang, druk je hakken uit, schouders naar achteren en laag, kont diep in het zadel drukken.
Denk aan je adem en probeer deze zo diep en laag mogelijk te maken.
Als je dit moeilijk vind of je gaat hyperventileren. hahah zoals ik. zing dan een liedje.
Dat werkt ook vaak.
Klem niet teveel aan want dat is een teken van spanning wat niet werkt voor je paard en ook niet voor jou.
Ga je alleen maar meer van stuiteren.
Loopt je pony al goed en makkelijk nagevelijk?
Dat helpt ook een stuk.
Je kunt ook altijd proberen zadelloos te gaan rijden als dat kan op je eigen pony.
Daar moet je bij blijven zitten. Kan een heel stuk helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:52

Probeer eens een keer zonder beugels te rijden. Probeer je benen te ontspannen en losjes langs je paard te laten hangen. Je laat je dan gewoon meenemen met de beweging. Je moet de beweging onder je voelen en hierin meegaan. Als je na het loswerken ongeveer tien minuten zonder beugels rijd zal je merken dat je na een verloop van tijd steeds beter kan doorzitten en het op een gegeven moment ook met je beugels kan. Dit kun je in alle gangen doen. Goed voor je houding, balans en ook je buikspieren. :Y)

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:59

66996236 schreef:
diega schreef:
Je kan pas doorzitten op een paard als deze ontspannen zijn rug gebruikt. Dat gebeurd eigenlijk pas als een paard aan de teugel loopt/ nageeflijk is.

Als je gaat doorzitten en je begint te stuiteren dan gelijk weer gaan lichtrijden, het is nl niet zo prettig voor je paard.

Probeer toch iemand te zoeken die je les wil geven, er zijn mensen die bij je aan huis komen.
vraag aan mensen bij jou in de buurt van wie ze les hebben, misschien is er een vereniging in de buurt waar je naar toe kunt?

idd het paard moet ook het vertrouwen krijgen dat jij niet gaat stuiteren, draaf daarom wat rustiger, dan is het makkelijker voor jezelf en durft het paard uiteindelijk ook te ontspannen. (mits je hem wel aan de teugel kan rijden)

mijn verzorgpony loopt ook niet aan teugel ; ik kan wel redelyk goed blijven doorzitten ..
waarom zou het helpen als hy aan teugel loopt ?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:36

Citaat:
mijn verzorgpony loopt ook niet aan teugel ; ik kan wel redelyk goed blijven doorzitten ..
waarom zou het helpen als hy aan teugel loopt ?

Dan ontspant de pony zich beter. Mijn paard is ook niet nagevelijk. Na flink oefenen gaat doorzitten wel aardig. Nu oefenen met het paard nagevelijk te laten lopen. Ze loopt nog te veel op de voorhand en wil nog te graag, te hard waardoor het neusje naar boven gaat. Met overgangen rijden wil ze nu af en toe al eens een pasje nagevelijk worden. Ben daar best blij mee. Het is een begin.

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:44

traag tempo ; goed naar achteren zitten en meegaan met beweging van paard/pony (;

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:52

benen lang maken en je bekken kantelen, en je boven benen aansluiten niet aanspannen... of héél licht in het begin maar er moet geen spanning in je lichaam komen
en iets terug zitten..