Zandor(fjord)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TerrorSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:24

doei schreef:
Ik heb een paar puntjes waar je extra op kan letten:

- Wanneer je been geeft krijg je reactie. Is dit niet zo tik bij met de zweep (geen enorme klappen maar gewoon van hallo!!! ik wil wat van je), hou dit consequent vol!
- Wanneer je been geeft ontspan je handen. Anders hou je hem extra vast en valt hij op de voorhand.
- Probeer op je eigen rechterhand te letten.
Nu pakt hij rechts vast en geef jij op dat punt ophoudingen dat doe je goed! Maar maak wat kleinere ophoudingen (niet langer als 1 seconden)... Doe het wat subtieler denk alsof je 2 rauwe eieren in je handen hebt die niet kapot mogen gaan...
Hij moet zijn bit rechts loslaten zodat je weer evenveel contact met beide kanten van de mond hebt.

En is de tandarts al geweest? Je kan laten checken op haken, dat kan best weleens een extra oorzaak zijn van het vastpakken...
Met wat voor bit rij je?

hey hey,
haken heeft hij niet, ik rij met een dubbelgebrokenbitje.
ja wat ik zelf doe is veel figuurtjes rijden en op de binnenste
hoefslag rijden om hem actief te krijgen anders plakt hij aan
het hek. ja idd die 1x vragen geen reactie tik heb ik nu ook
wel toegepast omdat ik het best zat was om alsjeblieft te
spelen..
die foto van die ophouding is uit een reeks zeg maar kijk.
dit is dan zijn reactie na een ophouding en tik:
- die ophouding
Afbeelding

- boze reactie op de tik en gelijk doorlopen me linker teugel is veelste losjes eigenlijk die moet ik er meer bij pakken
maar naar mijn idee is ze beenwerk hier wel oke toch??
Afbeelding

-weer veelste lange teugels
Afbeelding

- doorrijden..
Afbeelding

maar ik denk wel dat het me eigen fout is geweest dat zandor zo lui is..
ik doe hem nu bijna 4 jaar en ik heb 3 jaar lang alleen maar buiten met
hem gereden lekker zwemmen en alleen maar leuke dingen doen en sinds
september vorig jaar heb ik een nieuwe stal en rijden we ineens veel in
de bak omdat ik de beurt daar nog niet zo goed ken.. of kan dat niet denk je?

maar in ieder geval bedankt voor de tips en ik ga ze zeker gebruiken:D!!

groetjes

sabrinaboer

Re: Zandor(fjord)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:07

mies let ook even op de beugels ze zitten gedraaid muts hahah

TerrorSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:28

whahha ja ik zag het..:P
maar bij die ene foto loop
die toch berg opwaarts??

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:37

Leuk om Zandor weer eens te zien. De puntjes zijn al genoemd maar misschien een tipje? Rij eens een poos zonder beugels en draai je voeten overdreven naar binnen en trek je dijspieren samen. Bij mij heeft dat geholpen. Verder vind ik Zandor er steeds beter gaan uitzien, hij is lekker aan het uitzwaren.

groetjes hennie

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:38

Je beugels moeten echt langer, dit zal je houding echt ontzettend verbeteren! Probeer je daarnaast ook lang te maken, dan ga je ook wat dieper in het zadel zitten.

Als je een ophouding maakt, trek je je hand niet omhoog maar knijp je wat harder in de teugel en kantel je je hand.

Verder vind ik wel dat je paard heel mooi actief beenwerk heeft. :)

Succes verder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:18

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Het is nog altijd aan de TS om te kijken of die iets met het commentaar doet en gaat toepassen, het doordrammen met bepaalde dingen is totaal zinloos en tevens sfeerbedervend.

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:23

die fjord is echt wel knap
je hebt zelf al je commentaar gegeven..
en zoals al is gezegd doe je beugels gaatje langer,
is stuuukken beter voor je houding ;)
ietsje rechterop ..
verder ja ach een fjord is idd sterk dus dat soort beelden krijg je soms ;)

lekker setje zijn jullie :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:47

Allereerst leuk fjordje heb je daar te pakken, maar dat wist je al! :D

maar ik denk wel dat het me eigen fout is geweest dat zandor zo lui is..
ik doe hem nu bijna 4 jaar en ik heb 3 jaar lang alleen maar buiten met
hem gereden lekker zwemmen en alleen maar leuke dingen doen en sinds
september vorig jaar heb ik een nieuwe stal en rijden we ineens veel in
de bak omdat ik de beurt daar nog niet zo goed ken.. of kan dat niet denk je?

Ben ik het mee oneens, buitenrijden,
zwemmen en leuke dingen doen maakt ook dat een paard veel voor je wil doen.
Zegt niet dat ie in de bak niet aan het werk moet, kan misschien niet zijn grootste hobby zijn.
(heb er ook zo een, die liever niet dan wel dressuurt en als er gedressuurt wordt max 3 x per week,
maar dan moet er ook wel wat gedaan worden :+ )
En het is nu zomer, als je de omgeving wilt gaan verkennen, moet je het nu doen, nu nog lekker weer
en nog lang licht. Anders krijg je dat gedoel met lampjes en reflectie dingen weer.
Keertje balkjes draven of zo, voor de afwisseling?

Denk dat het grootste euvel op dit moment je houding en zit is.
Die nogal eens achter de beweging lijkt te zijn.
Je lijkt enorm achter op de lepel te zitten/klappen en je benen steken ietwat typisch naar voren.
Zitlessen zouden kunnen helpen, maar heb ook het idee, dat dit zadel niet ideaal is voor jou.
(Heb er ondertussen ook al tig op mijn nieuwe gehad en sommige passen hem redelijk, maar
ik kan daar dan echt niet fastoenlijk op zitten en rijden. Heb namelijk zadel op hem gehad, wat
wel voor mij super zat, dus zoek zo iets.. Maar als je dat gevoel nog nooit gehad hebt is het
moeilijk door te hebben wat voor verschil zo'n zadel kan maken. )
Beugels allicht een keer gaatje langer proberen.

Probeer hem lekker van achteren te activeren, dan komt hij vanzelf voor in je hand.
En een fjord is niet sterker dan welk ander ras dan ook, aangezien ze allemaal sterker zijn dan wij.

Vond overigens de 2 foto's die het in je oude topic nog wel doen, je houding eigenlijk beter dan in dit topic.
Ach niets wat niet gefixt kan worden met goede lessen.

Veel plezier nog met hem.

edit.. wat ik me afvraag... trek je je benen zo op omdat je probeert te drijven/activeren?
Of om je balans te houden.
Als het de eerste is, misschien idee om met zweepje te gaan rijden? Zodat je als hij niet naar je been luisterd
hem met je zweepje kan activeren (niet slaan, beetje plagen).
Dan kan je misschien je benen beter op zijn plek houden.
Maar aangezien dit allemaal foto's zijn weet ik niet precies wat je aan het doen bent.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:50

Probeer meer met je benen te rijden en minder met je handen.
Je handen staan op veel foto's niet naast elkaar en gaan ook onafhankelijk van elkaar bewegen. Als je met benen ervoor zorgt dat je van achter naar voor kunt rijden ben je al een heel eind. Van voor is het van belang dat je je teugels op maat hebt en netjes naast elkaar. Nageeflijk vragen en dan zelf ook nageefllijk zijn.

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:57

Leuke pony!
Ik vind dat je er netjes opzit, alleen je beugels mogen wel een aantal gaten langer!
En wat actiever is nooit een probleem!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:37

Hé daar is Zandor,

Ik denk wanneer je je beugels een gaatje langer doet je zit al een stuk beter word.
Ik vraag me echter ook af, wanneer jij je benen zo optrekt of je dan je balans aan het zoeken bent, of dat je hem voorwaartser probeerd te rijden.
Ik krijg het vermoeden het eerste, als ik de foto`s zie die je als laatste plaatste zie ik echt een blik in je gezicht van woow.
En gelijk je benen trek je op. Balans kwijt?

Ik zou je toch aanraden om flink te gaan lessen, zandoor actiever op je been te rijden.
En daarbij je teugels is op maat te nemen. Ik denk dat je dan al een heel ander plaatje krijg!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:14

Hee mies,

Jullie zijn echt al vooruit gegaan, echt top! er moet alleen een beetje gesleuteld worden aan je houding. Idd je benen, je moet veel meer gaan ontspannen en je knieen niet optrekken. Maar dat is al wat de meeste natuurlijk zeiden.
Maar misschien wat sommige mensen ook zeggen, de zweetbladen iets te lang zijn voor jou korte beentjes haha.

want ze gaat af en toe weleens met mij mee en rijd ze bij ons. Ik heb hier foto's van, waar dit niet het geval is.
Hier eentje ervan
http://i220.photobucket.com/albums/dd171/SuperrUkkiee/mies/zitmichelle.jpg?t=1281975147
(geen moment opnamen heb er meerdere)

Maar mies, je houding is echt al super verbeterd :D
komt helemaal goed met jou en zandje!

YellowDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:00

Wat een leuke fjord! Hoe groot is Zandor??

Ik weet zelf ook hoe moeilijk het is om je fjord ontspannen en lekker te laten lopen omdat ze toch de neiging hebben om koppig te zijn.

Veel rijden en longeren aan de bijzet om de ontspanning te krijgen, heeft mij enorm geholpen.

Succes met je fjord!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:16

Leuke fjord :)
Weet je wat misschien helpt zodat je je benen niet zo optrekt, om gewoon een tijdje zonder zadel te gaan rijden, zodat jij meer in het ritme van het paard komt. Dan kun je daarna ook automatisch je benen lang maken :)

Sucses

TerrorSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 02:49

Yellow dancer: zandje is 1.44 dus niet zo gek groot
En me benen optrekken is gwn omdat ik dan te ver na achter gaat zitten in het zadel, waardoor ik me benen naar voren gooi
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-08-10 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, de editknop zit er niet voor niets

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:34

ik vind dat ie hardstikke leuk loopt! om hem aan je been te krijgen en minder lui rijdt je gewoon lekker veel overgangen en figuren. dat hoeft niet perse van de ene gang naar de andere te zijn: dat mag ook in tempowisselingen. als ie maar luistert! luister ie dan maak je het leuk voor hem : braaaaaaaaf! luistert ie niet dan mag je best even streng zijn. wat misschien helpt om hem zelf voorwaarts te laten denken is even een eindje handen voor: gaan staan en lekker sjeezen. denk er dan om dat hij pas weg mag op jouw commando en ook weer terug komt op jouw commando: niet eerder, niet later.
misschien helpt het verder als je iets meer voor in je zadel gaat zitten en je beugels een gaatje langer doet? dat klinkt raar want voelt vast heel instabiel maar het helpt je om je benen mooi op zn plek te houden.
denk er verder om dat je niet Te veel stelling vraagt

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:20

ik vind ook dat het er niet erg "ontspannen" uitziet, maar op de foto dat je zonder zadel rijdt vind ik het er wel leuk uitzien. En goed dat je het zelf al aangeeft van je benen. Krijg je al les? Ik denk als je goede begeleiding krijgt dat het er zo prima uit gaat zien.. Vooral mensen die ervaring hebben met fjorden ;)

groetjes

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:24

Eerst aandachtspunt is zéker je handen, op menig foto (meer dan de helft) hou je ze niet gelijk, en bovendien zit er een rare knik in je polsen.

Op foto 9 is duidelijk te zien dat je pony de verkeerde (onderhalsspier!) aanspant. Het lijkt mij dan ook belangrijk dat je de voorkant even met rust laat, en eerst je paard in een mooie voorwaartse gang krijgt alvorens je dit van de voorkant kan opvangen.

fjorden zijn nu eenmaal niet makkelijk, en kosten veel tijd, energie en geduld voordat je weer een stapje verder kan.

Heel veel succes!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:01

Ik zie wel erg veel spanning op de foto's,
Je hebt de teugels nogal strak en erg stevig vast, Probeer iets minder
contact te houden over de teugels, want anders ga je in z'n mond hangen,
en je zit erg ver achterin het zadel, is hij niet te klein ?
en de beugels mogen ook wel een paar gaatjes langer.

Maar met veel trainen komt het denk ik wel voor elkaar :o