mijn paard wordt te sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:11

Inderdaad dat even uitrazen zou ik voorlopig maar laten. Werk eerst aan de controle, dus dressuurmatig aan de slag (liefst met instructeur).

Veel overgangen rijden, veel figuren rijden. Vaak zie je dat paarden die graag een bepaalde kant op willen langzamer gaan lopen als ze de kant op moeten die ze niet op willen. Wees daar streng op en voer dan juist 't tempo iets op, zodat jij bepaald wat er gebeurd en je pony leert dat hij jouw hulpen moet opvolgen.

Als je de kant oprijdt die je pony juist wel graag wil, rijdt dan juist veel overgangen terug. Als ie sterk wordt, niet terug gaan vechten, maar op een volte zetten met buitenteugel en buitenbeen. Probeer de volte te sluiten en als je weer controle hebt deze weer te openen. Als je 't gevoel hebt dat je controle hebt, controleer dit dan door kleine stukjes galop aan een lange teugel te rijden. Blijft ie bij je en kan je 'm rijden waar jij wilt, dan kan je ook weer eens wat harder gaan galoperen, doet ie dat niet, dan weet je dat 't nog te vroeg is voor 't "even uitrazen".

bertie

Re: mijn paard wordt te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:18

De adviezen zouden eigenlijk niet van Bokt moeten komen, maar van een instructeur.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:55

Twiggy2008 schreef:
VivaLaVida schreef:
Zeg ook niet dat je geen rijtechniek hebt hoor ;)

En die eerste zin: een paard is een paard die kun je niet de schuld geven nee, want hij doet het niet om jou te bezeren maar om naar het andere paard toe te kunnen....

Als mijn paard niet zou luisteren (en dat doet ze zeker wel) dan is het 1 waarschuwing, en dan is het klaar...Kies dan toch voor mezelf en voor mijn paard.. Kan me niet schelen hoe, die rem gaat er op :)

Oh, ik ook hoor, mijn paard moet ook naar mij luisteren, anders ben ik verloren. :D
Ik heb zo'n paard van 'geef hem 1 vinger en hij neemt je hele hand!' (of hoe gaat 'ie ook alweer?) :+

Maar ik denk dat je iets moet gaan doen, waardoor je paard zich op jou gaat leren richten i.p.v. op die merrie.
Bij mijn paard doe ik dat door veel grondwerk te doen, waardoor hij meer op mij is gaan letten. En verder rijtechnisch kun je echt een hoop voor elkaar krijgen, als je paard zijn aandacht voor jou verliest en zich gaat richten op een merrie verderop. Want hoe je dat dan eventueel buiten, als ze een ander paard zien en zich dan sterk maken? Ook maar hulpteugels er aan hangen?

als jij je slof los houdt totdat ie echt wat doet dan heeft het pas zin..
heb er zo een gereden, die ging ook vanuit het niets aan de kletter. Slof er bij, los laten hangen tot het moment daar was. Dan er bij nemen en daarna was het klaar.. Dan snappen ze dat jij uiteindelijke de touwtjes in handen hebt. Werkt ook niet zo bij elk paard en daarbij is de timing ook nog eens cruciaal.

Ik vind het nou eenmaal een goede methode... De paarden waar ik op zit en zat laat ik mij (en hunzelf) niet in gevaar brengen... nooit niet :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:10

Twiggy2008 schreef:
VivaLaVida schreef:
:? :? als jij een geoefende ruiter bent heb jij je slof niet nodig om je paard ontspannen te krijgen!!!
Een slof moet je er niet bij blijven houden, ze gaan er alleen maar in hangen.... Er is niks ontspannends aan.....?

Rijtechnisch oplossen....... Soms kan dat niet, een paard van 600 kilo kun je soms weinig mee beginnen als meisje van 50 kilo.
Dan heb ik hem liever 1 keer goed op de rem....... dan met je rijtechnische kunsten door de draad heen.......

Wat is er nou erger voor een paard, een slof er maar bij blijven houden met een training of hem 1x als rem te gebruiken om te voorkomen dat je het draad in duikt?

ohja en je hebt natuurlijk gebruiken en gebruiken. Ik bedoel (uiteraard) niet dat je de slof achter je oren moet trekken oid.

Zal nog even duidelijk zeggen dat IK sowieso tegen hulpteugels ben. ;)
En dat wat ik geleerd heb, niet mijn visie is, juist omdat ik hulpteugels bullshit vind. Ook om te gebruiken als noodrem. Je lost er nl. niets mee op, je bent alleen maar oneerlijk naar het paard toe met zo'n dwangmiddel. Leer gewoon goed rijden, los het daadwerkelijke probleem op (dat ze zo graag naar die merrie toe wil). ;)
Want het blijft niet met 1x rijden en 1x als rem gebruiken. Je lost het probleem niet op!

Kinderen willen ook weleens een snoepje terwijl dat niet verstandig is.... om dat het kind er bijv al 1 gehad heeft. dan zeg je als moeder ook nee.... toch? Nou voor mij is het ook NEE op een gegeven moment ipv dat ik allemaal moeilijke dingen ga verzinnen.... klaar is klaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:15

IMJ schreef:
Als je persé een hulpteugeltje wil gebruiken is inderdaad de Thiedemann best een goed alternatief voor de slofteugel. Dan heb je niet 2 teugels in elke hand en je kan hem niet te strak trekken.

Even een linkje gezocht:
http://www.wilderingzadels.nl/view_product.php?product=THIML88581

Ik vind een slof vriendelijker :)
Met thiedemann kan je een paard niet zomaar loslaten, dat zit vast aan je teugels.
Een slof kun je zo losser laten en een sec later oppakken...... :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:47

VivaLaVida schreef:
IMJ schreef:
Als je persé een hulpteugeltje wil gebruiken is inderdaad de Thiedemann best een goed alternatief voor de slofteugel. Dan heb je niet 2 teugels in elke hand en je kan hem niet te strak trekken.

Even een linkje gezocht:
http://www.wilderingzadels.nl/view_product.php?product=THIML88581

Ik vind een slof vriendelijker :)
Met thiedemann kan je een paard niet zomaar loslaten, dat zit vast aan je teugels.
Een slof kun je zo losser laten en een sec later oppakken...... :)

Is helemaal waar:j , maar dan moet je wel met slof kunnen rijden.
Ik zie zo vaak mensen die vooral op de slof rijden, bungelt de teugel er een beetje bij. Paard wordt dan letterlijk in de krul getrokken.
Thiedemann laat los op het moment dat paard nagevelijk is (maar hoef jou dat niet uit te leggen denk ik ;-)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:54

Nee snap ik :P
Vind ook dat je een slof niet moet gebruiken om een paard nagevelijk te krijgen hoor! Heeft totaal geen nut, paarden worden daar alleen maar nog sterker van.. als je dan een keer zonder slof gaat rijden dan merk je dat heel goed!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:45

vandaag weer gereden. vorige 2x met instructeur erbij. het gaat nu wel beter. de tip die ik heb gekregen is: als ie te hard gaat. op de kleine volte, en zodra je bijna je volte af hebt. dan ineens de andere kant op (weg van je pony). en dus in contra galop verdergaan. zodra ze weer rustig is. opnieuw goed aangalloperen en weer het zelfde verhaal zodra ze te sterk wordt. dit heeft tot nu toch heel goed geholpen. :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:11

Aha, de bezighoudt techniek! Die ken ik ook en die werkt idd heel erg goed! Veel plezier met je paardje weer!