3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: 3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:26

Idd consequent blijven, goede begeleiding erbij nemen.
En wat meer voer erin doet ook wonderen.
Wat krijgt ze aan krachtvoer?

Je zou op de dagen dat ze werkt het krachtvoer iets kunnen verhogen.

Heb het vaak zat meegemaakt dat paarden door het inrijden even een dipje krijgen qua energiepeil.
Door het krachtvoer op de training aan te passen komen ze weer op het juiste peil.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:49

Wat voer betreft heb ik er weinig over te vertellen. Het is niet mijn eigen paard. ze staat de hele dag met de kudde merries op de wei. Daar staat voldoende gras. Verder krijgen ze kuilmais en na het rijden wat krachtvoer. Maar dat is meer als beloning.

Maar met longeren hetzelfde probleem hoe krijg je haar voorwaarts dan? je kan namelijk gewoon raak slaan met de zweep en het maakt geen indruk. Zelfs al loop er iemand achteraan de rennen of te springen, dat maakt ook niet echt indruk. Nooit gedaan ook niet. Ze is gewoon brood nuchter.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:50

Heb je een bos in de buurt of een zandpad?? Lekker galloperen achter een ander paard aan!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:55

Ja buitenritje wordt gepland zodra ik terug ben van vakantie. dan gaan we lekker naar buiten met een groepje.

Haar moeder rij ik ook, en zij is van nature ook niet echt voorwaarts. Maar zij is wel gewoon goed consequent voorwaarts te rijden. Bij anderen is probeert ze altijd even uit of ze lekker sloom kan rondsjokken maar als ik opstap weet ze dat ze moet werken. Dus het zit wel in de familie.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:18

je lichaamstaal is met longeren ook zo verschrikkelijk belangrijk, veel mensen vergeten dat.. je stuurt haar vooruit met je houding!
Ik zou terug beginnen met longeren, pas als ze aan de longe goed voorwaarts loopt en de stemcommando's begrijpt ga je verder, dit kun je dan onder het zadel weer gebruiken

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:54

Dan nodig ik je bij deze uit om me te laten zien hoe ik haar met mijn houding vooruit krijg. sorry dat ik wat sceptisch ben, maar ik heb haar natuurlijk niet uit de wei getrokken en ben er zo opgestapt. daarvoor heb ik haar een half jaartje aan de longe getraint en met veel pijn en moeite haar ook aan de longe leren galloperen, maar dat is vrij lastig als ze nergens van onder de indruk is. Ze luisterd aan de longe naar mijn stemhulpen ze gaat netjes in draf en galop als ik het vraag alleen niet met voorwaartse drang. Dat is dus juist het moeilijke niet zozeer dat ze niet voorwaarts is maar dat je dus niet echt de middelen hebt om haar consequent door te laten lopen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:15

Amvbeek schreef:
Dan nodig ik je bij deze uit om me te laten zien hoe ik haar met mijn houding vooruit krijg. sorry dat ik wat sceptisch ben, maar ik heb haar natuurlijk niet uit de wei getrokken en ben er zo opgestapt. daarvoor heb ik haar een half jaartje aan de longe getraint en met veel pijn en moeite haar ook aan de longe leren galloperen, maar dat is vrij lastig als ze nergens van onder de indruk is. Ze luisterd aan de longe naar mijn stemhulpen ze gaat netjes in draf en galop als ik het vraag alleen niet met voorwaartse drang. Dat is dus juist het moeilijke niet zozeer dat ze niet voorwaarts is maar dat je dus niet echt de middelen hebt om haar consequent door te laten lopen.

Daar heb je nu een zweep voor nodig. Met een lange slag, zodat je haar raken kan!!
En je moet het niet vragen aan een paard, maar zeggen. Ze luistert dus van geen meter!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:21

Je paard met je lichaamshouding voorwaarts krijgen is niets om sceptisch tegenover te staan...

Ik heb een tijdje grondwerk gedaan met mijn vorige paard... zonder iets te zeggen en zonder zweep kon ik door op de juiste plek te staan en samen met een bepaalde lichaamshouding een heupbeweging en handgebaar mijn paard voorwaarts krijgen. Een extra draaitje met mij hand en hij ging in galop. Mezelf klein maken en hij kwam terug in tempo.

Dit gaat misschien wat ver voor jou.. Maar met een overtuigende houding (je groot/breed maken, met grote ogen in zijn eogen kijken) en door op de juiste plek te staan (een drijfende kracht moet van achter komen) bereik je al veel. Vervolgens gebruik je je stem, en eventueel een zweep

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:40

Amvbeek schreef:
Ze luisterd aan de longe naar mijn stemhulpen ze gaat netjes in draf en galop als ik het vraag alleen niet met voorwaartse drang. Dat is dus juist het moeilijke niet zozeer dat ze niet voorwaarts is maar dat je dus niet echt de middelen hebt om haar consequent door te laten lopen.

Het lijkt er dus op dat ze van nature geen snelle tante is. Dan kun je in deze fase van het beleren nog niet zoveel doen. De gangen verbeteren en tempo meer bepalen gaat pas als de rest al bevestigd is. Veel overgangen rijden zal haar nu nog niet de drang geven om pittiger te worden omdat het dragen van een ruiter op zich al best zwaar voor haar is en haar spieren daar dus hard genoeg voor moeten werken zonder bezig te zijn met overgangen kort op elkaar dat schept alleen meer verwarring en onbalans. Ze weet amper hoe haar benen neer te zetten onder een ruiter, maak het nog niet te moeilijk.
Wel moet ze aan de hulpen staan en dus gáán op vraag en niet blijven staan, maar hoe het tempo ligt is nog ondergeschikt.
De sleutel, en dat is al genoemd, is haar wel het gevoel geven dat ze kán gaan en dus niet van voren gaan tegen houden. Rijd in deze fase rustig met een redelijk lange (maar geen losse) teugel.
Het is al heel wat als ze recht vooruit gaat, ook naast de hoefslag in de drie basisgangen, zeker als je maar 1 of 2 keer in de week rijdt.
Ga in het najaar nog eens proberen of je wat meer pit erin kan krijgen, maar laat je ook eens filmen en kijk of het echt wel zo flegmatiek is als je denkt. Soms lijken grote bewegingen langzaam voor de ruiter maar komt het paard best energiek over voor iemand die staat te kijken. Het is ook maar wat je gewend bent. Ik had eens een Anglo-arabier een Groninger. Nou, als ik dan op die Groninger ging na die Anglo-Arabier had ik het idee dat ik maar niet vooruit kwam, maar dat kwam gewoon omdat het anglo-Arabiertje drukker bewoog.
En werk zelf ook niet te hard, ga met je paard mee, probeer het niet met veel gedrijf en geschuif in het zadel aan te sporen tot meer geven. Ze kan dat toch niet op dit moment. Dus wat zou je je moe maken of sjagrijnig worden?
Werk in eerste instantie met wat het paard biedt, dan werk je met minder spanning en dat is ook weer prettiger voor het paard, dat dan weer meer wil geven wat weer prettiger is voor jou. Als je dingen vraagt dat het niet kan geven, raak je in een negatieve spiraal. Paard raakt gefrustreerd, jij gefrustreerd, paard wil nog gefrustreerder etc.
Dus het heeft vooral te maken met wat je van haar verlangt. Je verlangt iets dat je normaal van een al ingereden paard verlangt, en dat kan natuurlijk niet.

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:42

Ik ben het met Linda1989 eens.
3 jaar is ook nog wel erg jong hoor. Je kunt niet verwachten dat ze al veel kan en durft. Misschien is het ook wel een vorm van angst?
Niet met sporen gaan rijden hoor! Echt absoluut niet.. Rustig aan allemaal. Het komt heus wel goed. Hoe natuurlijker je je paard benaderd hoe beter. Ze moet het wel allemaal blijven vertrouwen en oke vinden..

Xx

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:02

Ik denk dat vertrouwen geen probleem is en helemaal geen angst. Heb vandaag een mini buitenritje alleen gemaakt en dat vind ze helemaal prima. en het durven is al helemaal geen probleem. Heb zelden zo'n dappere 3 jarige meegemaakt.

En sporen en andere hulpteugels en materialen ben ik helemaal niet voor dus die komen echt niet aan mn paardjes wees maar niet bang!

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:21

Hallo,

Ik had hetzelfde probleem met mijn 3 jarige.
Aan de longeerlijn liep ze wel een stuk meer voorwaarts maar zodra ze de kans kreeg dan stopte zezo weer. Net of ze erg lui was.
Heb toen besloten haar 4 maanden op het land te gooien en heb nu weer een ander paard terug.. Misschien dat ze er in dr hoofd nog niet aan toe was ofzo.. Dat heeft mij in ieder geval goed geholpen.
Dat met die tanden heb ik ook wel eens gehoord, dat als ze daar last van hebben dat ze dan ook niet erg voorwaarts willen.

succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:28

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:38

_bambi schreef:
Ik ben het met Linda1989 eens.
3 jaar is ook nog wel erg jong hoor. Je kunt niet verwachten dat ze al veel kan en durft. Misschien is het ook wel een vorm van angst?
Niet met sporen gaan rijden hoor! Echt absoluut niet.. Rustig aan allemaal. Het komt heus wel goed. Hoe natuurlijker je je paard benaderd hoe beter. Ze moet het wel allemaal blijven vertrouwen en oke vinden..

Xx

Natuurlijk benaderen? ALs je dat wil doen moet je er niet op gaan zitten.

Ik denk dat je vooral geduld moet hebben. Je schreef dat mams ook niet heel vlot is.
Gewoon blijven oefenen als ze eenmaal wat meer balans hebben worden ze vanzelf vlotter.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:55

muis_lover: Een jong paard en zowiezo een paard moet je niet altijd vast zetten met zijn hoofd. Dan zetten ze de rug vast en op slot en wordt het voorwaartse echt niet beter van, eerder slechter. Dat heet een paard aan de teugel dwingen.

Als je al longeert rijg dan je longeerlijn door het bit van buiten naar binnen naar achter de singel toe. Aan 1 kant. En zo kan je haar lekker leren buigen en bij de flanken zit een heel mooi voorwaarts knoopje..tik daar afentoe aan voor voorwaartse reactie. Bij de singel net er achter zit een mooi buigknoopje...wijs daar heen met je zweep voor buiging.

Tik niet achter je kuit maar wat meer naar de flanken toe..en bij geen reactie door blijven vragen bij je paard tot je de gewenste reactie krijgt. Begin met been, geen reactie, been met tik, Geen reactie been en door blijven tikken tot je reactie krijgt die je wenst. Beloon goed als ze wel tempo blijft houden wat je vraagt. Voor een jong paard is 15 min al veel als je aan het inrijden bent om de concentratie bij jou te houden. Wees tevreden dan als je kleine stukjes goed hebt. Gaat het goed..stop...en ga niet door. Zo beloon je het juiste gedrag.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:58

Daarbij..snapt ze echt nu wel wat been krijgen is dan? Dus als je been geeft dat het op die plaats dan voorwaarts betekend? Heb je bij longeren met stem geoefend? Doe dan een combinatie van die twee tijdens het rijden in het begin. Dus been en stem. Je kan niet verwachten dat een jong paard snapt wat je bedoelt vanaf 1 min. Dat lui kan ook zijn omdat ze aan het groeien is en nog niet toe is aan meer werk. We zuinig op een jong paardje..en doe rustig aan. Wil niet teveel..wees blij met kleine stapjes. Je wil er nog lang mee doen. Ik heb nu een leuke 5 jarige die lekker loopt maar toen ik op 3 begon was hij ook niet snel. Maar is ook heel hard gegroeit nog. Geduld.

Zie dat je in Veghel woont mijn paard staat in Sint oedenrode.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:04

Johanna59 schreef:
Amvbeek schreef:

Daar heb je nu een zweep voor nodig. Met een lange slag, zodat je haar raken kan!!
En je moet het niet vragen aan een paard, maar zeggen. Ze luistert dus van geen meter!

Zeg dan niks... Sorry hoor, maar vind deze opmerking bijzonder nutteloos. Lekker meppen ja, daar kom je een heel eind mee! Een angstig paard, dat is pas leuk! Liever een paard waarmee je samenwerkt dan een paard dat voor jou moet werken.

Ik heb ook een 3-jarige en ben heel veel bezig met rechtrichten vanaf de grond (balans erin brengen, goed laten ondertreden, de juiste stelling en buiging aannemen, achterhand sterk maken d.m.v. buigingsoefeningen als de travers en schouder binnenwaarts, etc.). Ze weet dat ze goed moet ondertreden. Doet ze het niet dan breng ik de zweep naar haar binnenachterbeen. Ik tik (dus niet sla) haar achterhand aan zodra ze haar binnenachterbeen optilt. Nu zet ze deze automatisch wat verder naar voren. Ze wordt voorwaartser vanuit haar achterhand. Ze moet niet sneller gaan lopen, maar haar achterhand meer gaan gebruiken. Ze snapt het nu direct. Als ik haar straks ga berijden is een aanraking van mijn zweepje aan haar achterhand voldoende om haar te laten snappen dat ze beter moet ondertreden. Wie weet helpt het bij jou ook, TS?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:44

Marieke 1983: Volgens mij heb ik het over raken????
En niet over meppen???
En rechtrichten vanaf de rond, met alle oefeningen die je er bij beschrijft?
Ik kan het niet helemaal volgen.

Rechtrichten doe je als je er op zit. En daar blijf je altijd, zo lang je met je paard rijdt, mee bezig. Jaar in, jaar uit.
Er zijn hele goede boeken over longeren. Misschien een tip? Voordat je al te fel reageert, ik bedoel dit informatief opbouwend, niet degenererend.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:23

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:14

marieke1983 ik snap wat je bedoeld, het probleem is alleen dat ik gewoon geen reactie op het zweepje krijg. Maar dit is niet alleen een rijtechnisch probleem. Ik krijg net zo min reactie als ik haar een mep tegen haar neus geef omdat de bijvoorbeeld voordringt als ik een ander paard de wei uit haal.
Dus ik kan mijn zweep wel naar achter leggen, maar de reactie die je normaal van een jong paard krijgt die is er dus niet.

En het is niet zo dat ze helemaal niet op mijn been reageerd, ze versneld wel alleen slechts drie passen.

Ook snap ik wat jullie bedoelen met longeren, maar daar ligt het probleem niet denk ik. natuurlijk heb ik veel gelongeerd voor ik begon met rijden. Ik ben al een jaar met dit paard bezig met wandelen longeren en opvoeden. Ze geeft gewoon niets om afstraffing uberhaupt. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Vandaag ging het rijden best goed. Ze liep netjes voorwaarts, en ik heb zelfs een paar passen gegallopeerd. Alleen als ze het beu is stopt ze gewoon met doorlopen. Dit is soms na 5 minuten soms na een kwartier. Het heeft ook niet met vermoeidheid te maken maar meer met eigenwijsheid. En het punt is dat straffen haar niet veel doet.

Verder is het overigens een schat van een paard hoor. Ik kwam vandaag de wei in om haar moeder te halen en ze kwam in volle gallop van dan andere kant van de wei van de kudde vandaan om met te begroeten. Zodra ik de wei in ben volgt ze me op de voet.
Ook ben ik na het rijden lekker gaan uitstappen in de appelboomgaard een stukje aan de overkant van de weg op de wei en via de buren weer terug gestapt in dr eentje. Vind je allemaal prima. Best dapper voor een jong paardje dus!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:17

Kostolany mijn paardjes staan ook in sint oedenrode, in boskant om precies te zijn.
Ze snapt wel wat been is. Ze gaat wel voorwaarts maar zwakt naar drie passen weer af. En ik wil niet om de drie passen haar voorwaarts drijven. Wordt ze ook niet bepaald sneller van natuurlijk. In het begin het ik veel in combinatie met stem gereden. Ze draaft ook gewoon aan op mijn been.
Vandaag liep ze overigens best wel door voor haar doen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:18

Johanna59 schreef:
En niet over meppen???

Rechtrichten doe je als je er op zit. En daar blijf je altijd, zo lang je met je paard rijdt, mee bezig. Jaar in, jaar uit.
Er zijn hele goede boeken over longeren. Misschien een tip? Voordat je al te fel reageert, ik bedoel dit informatief opbouwend, niet degenererend.

Ik vind jouw conclusie 'ze luistert dus voor geen meter' nogal snel en makkelijk getrokken. De oplossing van zweep met lange slag, zodat je haar kunt raken vind ik ook nogal makkelijk.

Maar inderdaad, dat heet rechtrichtende buigingsarbeid. Rechtrichten doe je ook vanaf de grond om een beter gevoel te krijgen met je paard, beter zicht te krijgen op de oefening en een band op te bouwen. Zo leer je zelfs dat je met zeer weinig hulpen al veel van een paard kunt vragen, zónder dat je er op zit. Voor een jong paard lijkt mij dit erg vriendelijk: zichzelf, zijn achterhand, sterker maken zonder dat hij het gewicht van een ruiter moet dragen.

Kijk inderdaad eens op de site van Marijke de Jong: http://www.paardenbegrijpen.nl. Mijn 3-jarig paardje loopt nu al goed in balans, dankzij de oefeningen aan de hand. Of hier een filmpje van mijn instructrice Greetje Hakvoort, oefeningen aan de hand en rijdend (zij is vele malen verder dan de basis, maar het geeft je een indruk): http://www.youtube.com/watch?v=zoLpUVvPu6g. Hier nog een goede uitleg over het verschil tussen sport- en klassieke training: http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... s-klassiek.

Verder zal ik dit topic niet 'vervuilen', maar wellicht heeft TS nog wat aan deze sites?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:06

Johanna59 schreef:
En niet over meppen???

sorry maar recht richten doet men op beide manieren zowel er op als aan de hand, dit kan met lange teugel zijn dubbelelonge of gewoon puur hand werk.
Als u dit niet herkent is dit niet een gebrek of onwetenheid van een ander, recht richten begint van af het moment dat we het dier zadelmak gaan maken tot het moment dat we hem op de eeuwige velden brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:19

Amvbeek schreef:
En sporen en andere hulpteugels en materialen ben ik helemaal niet voor dus die komen echt niet aan mn paardjes wees maar niet bang!

Mooi zo! Er worden hier de vreselijkste "adviezen" gegeven met zwepen, sporen en je paard goed raken.
Goed dat je die niet eens overweegt. +:)+

Het advies van marieke1983 vind ik een hele goede: rechtrichten aan de hand. Lopend naast je paard dus.
Hier ben ik ook mee bezig met mijn 4-jarige merrie. Ik wil haar eerst goed los, soepel, sterk en in balans hebben voordat ik echt ga rijden.
Mijn merrie leek voorheen wat "op slot" in haar voorhand, waardoor ahw de handrem er op stond. Na behandeling van de osteopaat en nu we gericht aan 't trainen zijn, is dat in ieder geval al opgelost. Maar ik merk wel, wanneer ze iets moeilijk vindt, of bijv. spierpijn heeft van de vorige keer, of wanneer ik haar onvoldoende afwisseling en uitdaging bied, dat ze weer wat vertraagt.
Gewoon aanmoedigen en het leuk houden, en vergeet ook zelf niet energiek te zijn. ;)
Verder niet te snel en te veel willen, want het paard is nog een kleuter (met 3 jaar inrijden vind ik zelf veel te vroeg).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:24

Hoi TS.
Kun je niet uitzoeken wat je paard echt leuk vindt? Ze komt (nog) enthousiast naar je toe, ik denk dat je daar heel blij mee moet zijn.
Je weet dat haar moeder ook een beetje zo is. Het is dus gedeeltelijk karakter. Hoe motiveer je een paard.
Ik heb een gelijksoortig probleem gehad, ( dat heb ik in dit; Hoe krijg je een steegs paard voorwaarts, beschreven)
Bij mij hielp oa heel veel buitenrijden.
Mijn paard heeft er goed voorwaarts van leren galopperen, maar ook gewoon tempodraven ging helemaal vanzelf.
Hup oortjes naar voren en lekker lopen.
Zelf was ik ook meer bezig met genieten en lekker met mijn paardje de wereld door.
Dat heeft weer invloed op je eigen houding.
In de bak was het vooral een kwestie van minder is meer.
Zoals ik buiten antwoord gaf op haar vraag (gaan we?) ja toemaar.
Zo gaf ik nu ook de opdracht; toemaar ,paard; OKE! maar dan ook maar een half rondje, stop, omdraaien, andere kant op.
Half rondje, stilstaan, achteruit.
Aangalloperen. eind van de bak stop. achteruit etc etc tot ze zelf helemaal enthousiast op je gaat wachten dan hoor je als het ware; Wat gaan we nu doen?
Eigenlijk moet je je paard enthousiast maken en uitzoeken wat haar motiveert.
Mij valt op dat veel dressuur ruiters weinig afwisseling in hun rijden hebben.
Gebruik je creativiteit: voltes kunnen ook vierkant of heel klein, slalommen om pionnen, tussen balkjes lopen en recht achteruit, Voetballen etc etc.
Soms helpt het ook om iemand anders op je paard te zetten met een frisse blik,
en een goede instructeur kan je ook op weg helpen.