Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stef"]
[quote="Miss_Petit schreef:Welk paard kan je nou nog in het Z springen (binnenkort ZZ) op een dikke watertrens?
Citaat:nee ik spring hem niet in het Z. Zijn eigenaar, Henry, voor wie ik hem rijd (zo'n 5 dagen in de week), brengt hem uit. Hij heeft hem zelfs opgeleid, en tot dit niveau gebracht. Thuis spring ik hem wel.
. Ze springt op beide handen aan in de galop, versnelt en vertraagt als een zonnetje en is veel rustiger met haar hoofd. Op het gebroken bit en zeker op het dubbelgebroken bit sloeg ze altijd heel onrustig met haar hoofd, ook al liet ik de teugels zo los dat ze met haar hoofd over de grond kon slepen. Ik moest toch ook met teugels op maat rijden omdat ze nogal eens wegspringt voor enge bosjes, schaduwen etc. Heb geen zin in een sloot te belanden. Vandaag met het Thiedemann bit sprong ze ook wel een keer weg in galop, er stond een raar type in de bosjes, maar dat kun je nooit voorkomen met wat voor bit dan ook. Het gaat alleen om iets meer controle en/of aanleuning. En meer ontspanning voor het paard. Ik heb de Bit ook waarin het artikel staat van de Duitser met zijn Bosal. Ben reuze benieuwd of hij andere paarden ook op dat niveau kan brengen op die manier van rijden. Ik ben ook een oudere jongere en wisselen van bitjes om de zoveel dagen of weken kwam echt niet voor volgens mij. Je reed op een bit en daarmee deed je het gewoon. Ik dressuurde, reed buiten en sprong op een simpele gebroken trens met de warmbloeden en had nooit problemen. Met deze tinker ligt dat iets anders. Ze buit haar kracht veel meer uit en is minder gevoelig voor harde woorden en zweep. Denk nu niet dat ik constant met de zweep zit te raggen, heus niet, maar hij heeft geen effect dus gebruik ik hem als dazenwegjager. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je een koudbloed, of gedeeltelijke koudbloed echt niet kunt vergelijken met een KWPN'er. Die zijn veel fijngevoeliger en handzamer (en nerveuzer...) in omgang en gebruik. Bij mij op stal barst het van deze warmbloeden die overigens meestal in de bak rijden of op stal staan omdat het baasje geen tijd heeft. Ik ben heel blij met Sox, ze is hard voor zichzelf, enorm werkwillig en oersterk. Maar moeilijk te vergelijken met een luxe warmbloed, ook rijtechnisch gezien! 

laurae schreef:tenzij je DA je verteld dat het beter voor de mond is om een ander bit in te doen, wat ik overigens erg vreemd vind.

Bodien schreef:
maar waar ik echt niet bij kan, is dat een paard elke 3 weken een ander bit in moet hebben omdat hij anders niet meer zou reageren
Huertecilla"]
[quote="laurae schreef:tenzij je DA je verteld dat het beter voor de mond is om een ander bit in te doen, wat ik overigens erg vreemd vind.
luna_cockie"]
[quote="Bodien schreef:
maar waar ik echt niet bij kan, is dat een paard elke 3 weken een ander bit in moet hebben omdat hij anders niet meer zou reageren