Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

Re: Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:16

hee dag!
ondanks wat aandachts puntjes, vind ik het er echt super uit zien! :D wat een topcombi zijn jullie toch! :):)
wat gooya zegt klopt helemaal, andante doet het ook nog wel eens, en indd langzamer lichtrijden. blijft erg moeilijk, maar helpt echt!
succes met je topper en heel veel succes met je wedstrijd! :D

__PSM__

Re: Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:22

Logisch dat ze onder je uitloopt in het lichtrijden, waarschijnlijk hou je haar nu veel te veel tegen en is dus ook het van achter naar voren rijden kan niet meer...

Ik denk dat het al beter wordt wanneer je wel gaat lichtrijden ;) Laat je paard los van voren en ga iets meer tempo pakken en schakelen... Dan komt die voorkant vanzelf omhoog zoals je instructrische ook al zegt :)

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:03

Ik ben het eens met Gooya :)
Pas op dat je niet te hoog lichtrijd, blijf dicht bij het zadel en maak je lang.
En als je paard versnelt zonder dat jij dat wilt moet je dus vooral niet meedoen, blijf lichtrijden op het tempo dat jij wilt.

Verder altijd blijven drijven, als je stopt met drijven dan komt de keer dat je het wel doet harder aan en reageert je paard overdreven.
Dus bij hete paarden kun je beter veel (maar wel rustig) drijven, dan raken ze het meer gewend en reageren ze rustiger.
En als ze onder je vandaan rent kun je beter opvangen met je gewicht, terugzitten en zo min mogelijk druk op de teugels.
Dan worden ze over het algemeen minder snel heet.

Ik vind dat je een leuk paard hebt en als je iets meer meegeeft met je handen en ze haar hals wat meer kan uitschuiven denk ik dat wedstrijden wel een succes worden :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:51

Opzich vind ik je houding niet rampzalig, er valt nog wel wat van te maken... ;) Niks mis met een wat hogere handhouding, zolang je maar elastisch blijft vanuit je ellebogen en ik twijfel of dat het geval is bij jou. Verder willen de jury deze handhouding trouwens voorlopig nog niet zien. Ik zou de teugels wat korter pakken, maar wel lossig blijven van voren, hand wat lager. Stormt je paard weg, probeer haar dan op je zit terug te nemen tot een bijna overgang naar stap en draaf dan weer rustig weg. Evt. op de volte, dan hebben ze wat minder kans om weg te stuiven als je je buitenhand er tenminste voldoende bij houdt. Dan lekker wat tempowisselingen rijden. Laat je benen meer afhangen, hierdoor steken je onderbenen wat minder af en kun je gelijk wat meer "zitten" in het zadel. Dit zal waarschijnlijk ook een positief effect op het tempo van je paard.

Tja... de hoofd-halshouding, daar kan ik eigenlijk weinig positiefs over melden. Ik zie een valse knik, ik zie geen paard dat netjes aan de teugel loopt. Probeer niet met je teugels het tempo te bepalen maar met je zit. Ik ben benieuwd hoeveel druk je op je teugels houdt en of jouw paard in deze hoofd-halshouding gaat lopen, doordat jij er te veel druk op probeert te houden.

Ik denk dat als je het tempoprobleem flink aan pakt en onder controle hebt, je een hele andere combinatie kunt laten zien. Ik zou me daar voorlopig even op focussen en niet op het rijden van een B-proef. Veel succes!