Boy en Kylie @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Re: Boy en Kylie @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:02

nanette helemaal niet tegen jou bedoelt bedoel het op azaar, die kent blijkbaar ts :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:03

Kunnen persoonlijke vetes niet via pb? Nogal kinderachtig dit.

In het kader van tips waar je wat mee kan:
Sporen af, als je ze niet juist kan gebruiken.
Aanspringen in galop met juiste stelling, doorgalopperen ook met juiste stelling, nu loopt hij constant in contrastelling. Of heb je er een reden voor?
Geen galopwissels(?) rijden als je paard niet ontspannen is, hij niet fijn in de aanleuning loopt, jij er gespannen opzit en zonder begeleiding.
Benen lang, handen meegeven, voorlopig niet doorzitten.
Instructrice vragen het paard aan de longe te nemen, teugels eraf en eerst goed je eigen balans op het paard vinden, zónder je aan de teugels vast te houden.

Succes. :) Ik zou overigens, en dat is absoluut niet aanvallend bedoeld, vooral werken aan je eigen houding, zit en rijstijl. Alleen als jij een rustige, ontspannen zit hebt, kan Boy zich ontspannen. Op de manier zoals je nu rijdt is het zelfs voor Salinero onmogelijk een nette galopwissel te springen, puur om het feit dat je jullie beiden uit balans brengt. :)

Je rijdt een leuk paard, doe er wat mee! :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 21:43

@Myukii : hier kan ik tenminste wat mee. ik wil wel even ingaan op wt je zegt over de galopwissels 9 van de 10 keer ontspant hij zich wanneer ik deze wissels ga doen omdat hij die super leuk vind. ik hoef er zelf eigelijk niets voor te doen alleen me benen te verleggen.
We zouden zo graag zo'n zitlessen nemen omdat dat gewoon heel fijn is alleen door het feit van de overlast van de buren is dat gevaarlijk. Eigenaresse heeft ook nog een ander paard en dat rijdt ze vanaf december al niet meer ze heeft er gewoon geen zin meer in om iedere keer dat gedoe te krijgen met de buren, paard wat op hol slaat. Ik wil Boy toch zijn beweging blijven geven maar ik stap ook iedere keer gespannen op, hoezeer ik me ook probeer te ontspannen. Ik zal evengoed filmpjes blijven laten maken want ik heb nu weer genoeg om aan te werken. Als ik erop zit voelt het netjes aan en als ik af en toe in de raampjes van stal kijk lijkt het er ook netjes uit te zien. Behalve vandaag één en al spanning, en dat durf ik ook gwoon te tonen hier,

@ azaar: je opmerkingen sloegen ook nergens op, als je mij prive wat te melden hebt dan heb je daar genoeg mogelijkheden voor. Het feit dat je begint over dat ik paarden verkloot daar lach ik al helemaal om,
Laatst bijgewerkt door kYliieJ op 30-07-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:44

Los van de andere reacties mijn mening.

Je hebt een ouder paard dat al heel veel ervaring meer heeft dan jij hebt. Ik zie op de beelden je paard gewoon wachten totdat er eindelijk wat gaat gebeuren, totdat je iets van hem vraagt. Het is vast een werkwillig paard, maar hij kan niet zelf verzinnen dat jij hem netjes basis voor de B tussen twee teugels en netjes verzameld wil rijden. Ga zelf rijden! :)

Activeer hem, wees strenger als je hem terug moet nemen maar durf zelf ook zeker te ontspannen (als de omstandigheden er niet naar zijn, rijd dan liever niet).
Je laatste filpmje zie je je paard ook (onbedoeld) overspringen in galop. Hoeken rij je niet in. Als je zelf niet eraan gaat rijden zul je over een paar maanden niet verder komen dan een klein cirkeltje rondom de X. Niet omdat je paard een rotzak is, maar je zult ten alle tijden zelf ook duidelijk aan moeten geven wat je van hem verwacht en als hij het goed doet belonen.. :)

Misschien is het een optie om elke keer als je gaat rijden de eigenaresse langs de kant te hebben voor hulp? Een paard dat veel ervaring heeft is prima om van te leren. Maar wees reeel, zo'n paard heeft voor zijn carriëre genoeg gelopen. Daar moet je niet opnieuw mee carriére willen maken. Maar het andere uiterste is aan prutsen met zo'n paard, dat het geen flauw idee heeft wat jij met je hulpen enzo bedoeld. Dat verdient zo'n paard ook zeker niet.

Juist als je zo'n leerpaard onder je bips hebt, lessen nemen en ervaring op doen onder begeleiding :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:48

je paardje is al niet meer de jongste.
en dan ken je beter lekker licht gaan rijden.
hier belast je erg zijn rug.
daar bij moet je echt je handen stiller gaan houden :D

succes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:49

Kun je niet met de eigenaar met de buren gaan praten?
Mij lijkt het niet dat ze dit zonder reden doen..

sporen uitdoen, teugels iets langer en handen stil!
Doorzitten lijkt nergens op, je handen gaan steeds op en neer, je benen blijven niet stil en je paard word er niet beter op ;)
& ik weet niet of je het in de gaten had, maar op het laatste filmpje sprong hij over.
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 30-07-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:56

Belangrijk is om m lekker flink voorwaarts te rijden. Laat t doorzitten voorlopig maar even voor wat het is, want daarmee zit je t paard een beetje mee in de weg.
T fijne van zulke hoog geschoolde paarden is dat ze fijn kunnen verzamelen, maar het korte lopen op deze manier veroorzaakt alleen maar rugproblemen en ik vind het dan ook niet gek dat het paard zo nu en dan s bokt.
Zoek een goede instructrice op! :)

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:58

Wat je eigen mening ook is over de filmpjes, het is overduidelijk te zien dat je hem prikt met je sporen.
Dus, sporen af of niet rijden. Hier heeft het paardje ook niks aan en zeker niet verdiend.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:59

Leuk paardje

Je bent wat onrustig in je houding en dat vraagt (onbewust?) om nog meer spanning

Als je gaat lichtrijden zit je dan nog zo te wiebelen?
Wat zegt de eigenaresse ervan?

onrustig met je benen kan maar doe dan wel je spoortje af hier moet je pas mee rijden als je je benen stil kunt houden
Sporen zijn er voor bedoelt om je hulpen te verfijnen en niet om je paard te drijven al doe je dit msschien onbewust
Dus af die dingen dit is on eerlijk tegen over je paard

Lessen nemen met een ander paard heb je wel wat aan op dit paard maar je zal ook met dit paard moeten gaan lessen

Ik zie veelte veel negatieve spanning in het rijden
Je moet die negatieve spanning omzetten in ontspanning en die ontspanning weer omzetten in positieve spanning

Ik vind hem ook niet helemaal lekker lopen of ligt dit aan mij?
Waarom komt hij in opstand past zijn tuig wel?
Loopt hij ook zo onder een andere ruiter?
Denk dat het ook wel een beetje aan de ruiter ligt? correct me if i wrong

Hij doet dingen die jij (volgens) mij niet aan geeft
Hij is zijn rondje aan het lopen maar hij wilt toch ook wel andere dingen doen je kunt best wat andere oefeningen er bij pakken ook bij een ouder paardje natuurlijk niet uit gebreid maar je kunt ze er goed bij pakken want hij wilt graag werken zoals ik zie
Rijd netjes je hoeken uit en raffel je figuren niet af

Kun je niet ergens anders in een bak rijden?
En een paard is de spiegel van de ruiter

Als jij niet onspant zal het paard het ook niet doen
Dus neem de juiste les durf te investeren in lessen want je word er nooit dommer van

Ik heb ook dat ik op sommige paarden anders rijd zet mij op een koudbloed en ik kak helemaal in zet mij op een warmbloed met wat pit ziet mijn houding er ook helemaal anders uit
Je hebt een goed leerpaard onder je billen gedraag je er ook zo naar en neem een goede instructrische

heel veel suc6 verder
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 30-07-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:03

Als jullie allemaal eens heel goed kijken naar Boy inplaats van naar de ruiter.. Boy is duidelijk kreupel! Hij is 25 en heeft na waarschijnlijk slijtage, wat heellll normaal is..
Hierdoor houd hij zijn rug vast en kan die niet normaal de hoeken mooi zo..

Naar mijn idee heeft deze lieve schat niet zo veel zin meer in die rondje door de bak heen hobbelen.. Je kunt hier nog zo'n goed ruiter op zetten, als een paard van deze leeftijd die al zo'n niveau heeft gereden op deze manier aangeeft het niet zo leuk meer te vinden denk ik dat het tijd word om zo'n paardje lekker op buitenritjes mee te nemen.. Laat hem wat meer genieten!

Natuurlijk moet een paard op leeftijd ook in beweging blijven, ik weet er alles van..(ik heb er 1 van 33) maar niet op een dwingende manier..
De mijne van 33 loopt nog soeper als deze en heeft plezier in alles, ze heeft dan ook de laatste 10 jaar alleen maar buitenritjes gemaakt! daarvoor ook z gelopen.. ze hebben op een gegeven moment genoeg gewerkt!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:09

Ik zie geen kreupelheid hoor.. :n
Ik zie alleen een ouder paard die te kort gereden wordt.
En slijtage zal ook vast een rol spelen, maar dat wil niet zeggen dat dit paard niet meer lekker ruim en enigszins soepel kan lopen natuurlijk :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:20

Moderatoropmerking:
Ik heb berichten verwijderd die niet aan de regels van RT-HAW voldoen en ook niet bepaald een fijne sfeer geven. Als je prive een probleem met iemand hebt, vecht dit dan ook prive en face to face uit en niet via bokt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:24

Ik ben ook benieuwd waar je die kreupelheid ziet.. Die zie ik ook niet hoor.

Daarentegen zie ik ook géén training waarbij het paard getraind wordt op soepel en los zijn in zijn lijf. En dat is jammer. Oudere paarden hebben wat meer tijd nodig om warm te lopen, maar je kunt ze wel degelijk soepel houden en blijven trainen. Mits je op de goede weg zit. Rust roest, maar liever rust dan 3x in de week een paar uurtjes in de week met weggedrukte rug verplicht rondjes lopen door de bak bij wijze van...

Wat dat betreft zou het voor TS en paard beide goed zijn om onder begeleiding uren te maken. Voor het paard om in beweging te blijven en voor TS om van een paard met ervaring extra te kunnen leren :)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:29

Ik heb niet het hele topic gelezen, wil gewoon ff kort en krachtig mijn mening geven:
'Schop' dat paard eens naar voren, hij loopt veeelste traag. Dus ga eerst eens lekker tempo maken met dat paard. Veel figuren rijden, korte stukjes doorzitten: denk erom dat je het tempo erin houdt!
Verder zou ik dus niet constant doorzitten, gewoon korte stukjes ter oefening. Je zit je paard nu veelste veel te storen in zijn mond.

En die sporen, wat heb je eraan. Je zit je paard constant te prikken, maar ik zie geen reactie. Ik denk echt dat je moet beginnen met tempo rijden, soepel maken en dan lekker nageeflijk gaan rijden.

Probeer ondertussen uiteraard ook aan jezelf te werken!
Succes, het is al een ouder paardje dus het zal niet makkelijk meer gaan.

:)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:43

Ik zie geen kreupelheid, wel een een paard dat loopt te zwalken en een ruiter die het onrustige beeld compleet maakt.
Over sporen wil je eigenlijk niks meer horen....ieder zijn mening maar ik denk dat een paard dat Z2 gelopen heeft een heel ander soort hulpen verwacht dan hij nu krijgt.
Het spijt me dat jullie zo'n gedoe met de buren hebben zeg. dat zal je het plezier in het rijden wel eens grondig vergallen lijkt me.
Sterkte er mee.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:00

is het geen idee voor de eigenaresse van deze paarden om naar een andere stal te verhuizen ivm met de buren? want lijkt me niet leuk dat je daardoor niet of nauwelijks kunt rijden! ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:06

misschien ben ik wel de enige, maar ik zie niet dat je hem met je sporen prikt. Je been beweegt soms wat veel, maar dan nog zie ik dat je niet met je spoor prikt.

Hij mag idd meer voorwaarts, strenger zijn met hoeken rijden en wendingen. Hij is natuurlijk ook wel zo ervaren dat ie weet wanneer die een loopje met je kan nemen.

Ik zie niet echt een gespannen paard, dressuurmatig kan het allemaal beter (zie mijn bovenstaande opmerkingen), maar om hier nou heel ongerust over te worden, nee

Succes verder

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:00

kYliieJ schreef:
@ Delaja : licht rijden is ech moeilijk op hem. Ik ben nu veel aan het oefenen op het lichtrijden omdat dit op hem ook zo moeilijk is. Toevallig dat ik op de filmpjes bijna alleen maar doorzit.

Zou dit niet ook kunnen komen doordat hij zo kort loopt? Want dat herken ik van mijn paard, ik heb haar een hele tijd verkeerd gereden waardoor ze zo sloom ging lopen en het soms ook leek dat ze niet zuiver was, terwijl ze, zodra ik meer aanspoorde en actiever reed totaal geen onzuiverheden liet zien. Als ze zo langzaam liep was lichtrijden ook moeilijk, waardoor ik altijd door bleef zitten en het haar dus nog moeilijker maakte. Als ze actiever loopt kan ik ook veel makkelijker lichtrijden en van je filmpjes te zien zou het me ook niks verbazen als dit bij jou en je paard ook het geval is.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:26

Leuk paardje. Het geheel vind ik er vrij rommelig uitzien. Het eerste dat me erg opviel waren je sporen: laat die gewoon af! :Y) Als je je paard constant port met je sporen wordt hij alleen maar trager! ;)

Wel lastig dat jullie nu zo gespannen rijden door die buren..

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:49

Ik zie ook dat je hem met een spoor constant zit te prikken,
en vooral daar géen reactie op krijgt.
Probeer veel overgangen te rijden om hem wat vlotter voor het been te krijgen, waardoor je niet constant hoeft te lopen prikken.
Daarnaast zou ik eerst gaan lichtrijden, en het doorzitten even te laten voor wat het is want nu zit je je paard alleen maar in de weg.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 16:25

@bumper overspringen doe ik bewust, zoals ik eerder al uitlegde doe ik dit vaak omdat hij dit kei graag doet en er eigenlijk altijd ontspannen van wordt.

met de buren is niet te praten, ze beginnen alleen maar de schreeuwen en ons te bedreigen...

@Gentlegiant ik moet inderdaag geconcentreerder rijden maar dit is niet zo makkelijk omdat je constant op je hoede moet zijn voor wat er kan gebeuren vanuit de buren uit. Hij heeft een moeilijke draf om licht te rijden, en eigenaresse zegt ook het is goed om ook het doorzitten te oefenen, ik klapper nu al niet meer uit het zadel met doorzitten maar ik schrok me kapot toen ik het filmpje zag dat mijn bovenlichaam en armen als een idioot mee zwiepen!
Laatst bijgewerkt door kYliieJ op 31-07-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:26

Is er geen andere bak/rij hal in de buurt?

Ik weet zeker dat als je gaat Lichtrijden dat je minder wiebelt met alles
Veel mensen die gaan doorzitten wiebelen met handen voeten benen enz
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 31-07-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:36

Ehm, ben ik dan de enige (sorry als ik het niet goed gelezen heb?) die ziet dat je beugels ongelijk hangen? Dan wordt ontspannen blijven zitten ook niet makkelijker. Verder is ontspannen doorzitten makkelijker op een paard dat wat actiever loopt, en in goede aanleuning loopt. Verder zou ik het doorzitten oefenen met een pluk manen in de handen, of een lus aan het zadel maken en daaraan vast houden. Dan voel je pas goed hoe onrustig je handen zijn...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:41

KV ja nu je het zegt!

Ik zie indd ook dat je beugels scheef zijn en dat is ook niet bevordelijk voor jou houding en de rug van het paard

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:43

He gelukkig GG, ik dacht dat ik mijn bril scheef op mijn neus had staan ... (ik heb geen bril :D )