Combinatie waar werk aan is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Re: Combinatie waar werk aan is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:02

Ten eerst wil ik zeggen echt knap dat je dit topic hier plaatst en er aan wilt werken! En ook zelf in ziet dat er ook bij jou werk aan de winkel is. Respect.
Longeerles is inderdaad een goede. Want wat er in mijn ogen verbetert moet worden is de houding en op zit sturen en niet met de teugels maar dat geef je zelf ook al aan. Probeer recht op te zitten, schouders te ontspannen en voor je te kijken. zit dus trots op je paard. Voeten inderdaad verder uit de beugels. Het helpt heel erg als iemand je er elke minuut aan herinder tijdens het rijden en het tegen je zegt! En probeer tijdens het sturen de teugels anders te gebruiken dus i.p.v. trekken je buitenteugel tegen de hals aan leggen en je binnen teugel van de hals afhouden. Je maakt dan dus meer een zijwaartse beweging dan een trek beweging. En met de juiste beenligging en druk te sturen tijdens het maken van wentelingen. Als je wilt dat je paard langzamer gaat tijdens het rijden probeer je zelf lang en zwaar te maken, dus benen goed uitdrukken en recht op zitten i.p.v. aan de teugels te trekken. Dit kan namelijk ook voor zorgen dat je paard juist alleen maar eigenwijs sneller gaat. Als het paard te veel druk voelt in de mond wil het zich gaan verzetten en zet ze het alleen maar meer op het lopen waardoor jij waarschijnlijk nog harder gaat trekken maar dan loopt het paard door het bit heen en heb jij eigelijk nog weinig te zeggen over het paard. 1 dingetje waar je nu misschien nog niet veel aan hebt maar straks zodra je beter op je paard zit en een betere zit hebt wel. Rij veel overgangen. zodat je paard beter en sneller gaat reageren op jou hulpen. Waardoor je met kleinere bewegingen (dus niet heel hard trekken aan de teugel en schoppen in de buik) je paard al sneller of langzamer kunt laten gaan. Waardoor je het trek en schop werkt waarschijnlijk sneller af leert omdat het niet meer nodig is. Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 16:45

Ik ben net terug van de manege, begonnen met eerst mijn beugels een gaatje langer te doen (weet niet of dit in het topic gezegd werd of via pb? dit is naar mijn gevoel al een verbetering.
daarna vooral stap en kleine stukjes draf gedaan en mezelf voorgenomen om steeds bij de letters A en C mijn houding te corrigeren. Mijn voeten lijken beter op hun plaats te blijven, nu de beugels langer zijn :j maar ik blijf er op letten. Qua recht zitten en ontspannen zitten heb ik weinig tot geen moeite als ik aan een los teugeltje bezig ben. Geen contact met de paardenmond = een rechte, ontspannen ruiter... zodra ik contact zoek, leun ik weer naar voor en verkramp ik in mijn schouders. Cassi op haar beurt helpt ook niet door steeds naar voor te duiken en de teugels uit mijn handen te trekken :\

Aan een los teugeltje heb ik controle over de gangen. teugels kort opnemen en weer lossen zorgt er voor dat ze niet te snel gaat... alleen blijft ze hopeloos naar binnen vallen. Ze reageerd niet op extra binnenbeen, behalve door vlugger te gaan...

Andere schoenen staan reeds op de planning... deze zijn tot op de draad versleten en niet meer waterdicht. ik moet alleen de tijd vinden om naar de winkel te gaan. en ik twijfel ook enorm of ik laarzen moet nemen of weer schoenen met chaps. ik heb nog nooit laarzen gehad en vrees dat ik er ongemakkelijk mee ga zijn?

@aerdenhout: als ik zonder teugels rij, heb ik geen stuur :n ik kan gas geven en remmen (eigenlijk vooral op stemhulp), maar geen richting bepalen, wel als ik de teugels los vast heb en tegen haar hals hou. Hoe zou ik precies moeten sturen met enkel zit? Moet dit lukken met enkel gewichtshulpen?

Ik heb geprobeerd de manege-eigenaar te strikken zodat ik hem kon vragen naar longelessen, maar meneer liep nogal hectisch van hier naar ginder (eerste kampdag, veel regelwerk om iedereen op zijn plaats te krijgen) en kreeg hem niet te pakken :\ morgen nog eens proberen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:05

Eindelijk tijd gevonden om te reageren!

Ik vind het ook knap dat je echt op zoek bent naar tips, de meeste willen daar zelfs geen moeite voor doen, dus top!

Op de foto's hier kan je idd duidelijk zien dat je de neiging hebt om naar voren te vallen en je ellebogen te veel te strekken.
Aan een losse teugel rijden kan ik natuurlijk alleen maar aanmoedigen om een zelfstandige zit te krijgen, maar ook als je contact hebt moet je echt durven met vertrouwen recht te gaan zitten.

Die zijwaartse beweging voor het sturen zoals hierboven gezegd kan ook al veel helpen, zo verplicht je jezelf om je armen ook te ontspannen naar opzij en wordt Cassi gevraagd hetzelfde te doen met haar hals.

Trouwens, je kan het wel, goed rechtop zitten, bewijs is deze foto :-) Misschien toch overstappen naar western? :D

Afbeelding

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:15

Ja, dat vind ik zo vreemd... ik lijk dit probleem enkel te hebben wanneer ik met Cassi rij. Zaterdag had ik geen problemen met mijn houding op Rocky (schande, foto van mij, zonder cap, op bokt plaatsen :P )
En die foto's waar ik op Astra rij van de vorige keer, daar zit ik ook netjes rechtop... maar zet me op mijn eigen peerd, en ik kukel naar voor?

foto's van Astra:
Afbeelding
Afbeelding

Op Cassi, met losse teugels heb ik naar mijn gevoel ook geen problemen met mijn houding. Ik kan netjes lichtrijden, heb geen nood aan steun aan de teugels of het zadel, maar zodra ik die teugels kort neem beginnen de problemen en is het gewoon een touwtje trek wedstrijd tussen ik en mijn paard en ik trek mezelf naar voor *zucht*

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:43

bbbbbrrrrrrrrrr ik krijg de rillingen van jouw, doe aub je voeten niet zo ver door je beugels, als je erafvliegt blijf je hangen aan je beugels.....ik heb dat 1 keer zien gebeuren tijdens een strandrit. die meid was nog lang niet jarig.....

leuk paard. blijven oefenen dan komt het wel goed.

gr leonie

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:22

voeten zijn inderdaad een aandachtspuntje :) I'm working on it!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:14

Citaat:
Hoe zou ik precies moeten sturen met enkel zit? Moet dit lukken met enkel gewichtshulpen?

Je kunt met je navel in de richting "kijken" waar je heen wilt. Hierdoor gaat je bekken draaien. Je paard zal onder jouw gewicht willen blijven en zal daardoor afwenden.
Oefen maar eens. Dit kan ook met losse teugel.

Ik heb overigens het idee dat je misschien beter buiten de deur kunt gaan lessen. Ik heb het gevoel dat de instructeur op de manege je nu echt niet de juiste manier van rijden leert. Wat heel zonde zou zijn van zo'n leuk paard en een ruiter die echt wilt leren rijden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:04

instructie op de manege is inderdaad niet hoe het moet zijn... er wordt wel gehamerd op de juiste houding. het gebruik van beenhulpen wordt ook genoemd, maar de focus ligt vooral op de teugels (niet als in trek hem in de krul, maar binnenhand/buitenhand hoger/lager/meer naar binnen). zithulpen komen niet ter sprake tijdens de lessen. Het enige wat ik er over weet, haal ik uit boeken, maar daar heb je niet voldoende aan :n

hierin heb ik helaas de fout gemaakt om mijn paard te stallen op de manege waar ik altijd gereden heb, want dit was gekend gebied voor me. ik heb de hoop in oktober te kunnen verhuizen naar een andere stal, maar dat staat nog niet vast... bovendien geld daar ook de regel van enkel eigen instructeur in de piste.
er is daar wel op 100m afstand een binnenbak die ik zou kunnen huren, maar ik weet niet hoe de regels daar zijn. waar ik nu sta, heb ik geen andere piste op wandelafstand... vervoer heb ik ook niet. dus ik heb het helaas te doen met de instructeurs van de manege. Er zijn er wel een 5-tal waar ik uit kan kiezen, maar ze geven allemaal les in dezelfde richting en hun einddoel is steeds een paard over de hindernis krijgen... dressuur op zich is onbelangrijk. Alles in fuctie van het springen :\

Ik ga niet beweren dat ik niet bijleer tijdens mijn lessen, ik leer weldegelijk bij... dankzij de lessen is heel die rodeo- en race-toestand uit het paard... maar rijden op de juiste manier? ik dacht het niet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:09

Oeh waardeloos, ik vind dat zó vreselijk als stallen mensen verbieden om hun eigen instructeur te kiezen. Ik bedoel, als je nou western reed mag je dan ook geen les nemen? Of mag er dan ineens wél iemand anders op stal komen lesgeven :+
Ik weet dat het op meer plaatsen gebruikelijk is, maar vind het echt te idioot voor woorden :=

Ik zou dan ook NIET weer kiezen voor een stal waar dat zo is. Is stalling vinden bij jullie zo lastig?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:23

Als ik om westernles zou vragen zou ik waarschijnlijk wel een andere instructeur mogen laten langskomen... maar ik vrees dat ze me zullen aankijken alsof ik net uit het gekkenhuis ontsnapt ben := western? hier zitten geen koeien joch!
Ik ben nu al de "outcast" van de manege, omdat ik regelmatig bitloos rij, of zonder zadel op mijn paard hups... grondwerk zien ze ook het nut niet van in. Onlangs stond ze kreupel en mocht ik naast boxrust alleen wat stappen, ik kon ze niet houden aan een halstertouw, dus gooide ik er maar mijn longeermateriaal tegenaan en ben ik beginnen lange-lijnen door de piste... hadden ze nog nooooooit gezien :roll: dan krijg je ook heel wat leuke comentaar achter je hoofd *zucht*

Stalling vinden is niet echt lastig, maar ik heb eenvoudigweg nooit verder gezocht dan mijn "eigen" manege... de stalregelementen kreeg ik pas in mijn handen gedrukt toen het paard er reeds op stal stond.
Nu ben ik wel op zoek naar andere stalling, omdat ik mijn paard ook buiten wil in de winter: en dat is helaas wel moeilijk te vinden. De stal waar ik naartoe kan rond oktober (als alles goed loopt) daar kan ze heel het jaar door buiten in groepsverband. En dat vind ik dan net iets belangrijker dan mijn eigen rijkunsten. Een topruiter wordt ik toch nooit := heb ik ook de ambitie niet voor. Ik wil gewoon niet dat mijn paard zichzelf stuk loopt omdat ik er niks van bak. Dus ik hoop dat de instructie ginder goed meevalt, en anders heb ik nog hoop op de afhuurbare binnenpiste op wandelafstand.
Ik heb intussentijd nog een andere stal gecontacteerd, om eventueel daarheen te gaan... net dezelfde regel: enkel instructeur eigen aan de stal :\ Dan schiet het ook niet op natuurlijk.

Ik heb vanavond de tip uitgeprobeerd om te sturen via de navel! Er stond nog een springparcours in de piste, maar zonder de balken, dus enkel de staanders. Ik heb er heel de tijd tussendoor gestuurd, bochtje links, cirkeltje rechts. Zo goed als enkel in stap. De teugels heb ik enkel vast genomen tussen duim en wijsvinger, dus ik kon geen kracht zetten :) en eigenlijk hingen ze het grootste gedeelte gewoon los (Cassi zocht wel telkens zelf contact, dus liep de helft van de tijd te stofzuigen) Het ging boven verwachting erg goed! Dusja, 't peerd kent het wel, nu de ruiter nog :j
Dat slalomwerk werkt trouwens behoorlijk aanstekelijk :D Er was nog een andere ruiter in de piste die eerst duidelijk niet snapte wat ik nu weer aan het uitspoken was, maar na een half uurtje begon hij mee te doen :+ Hij zag er precies wel de fun van in!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:34

Overigens rijdt je op je eigen paard met een vzh zadel en bij de foto's waar je netter zit, met een western of dressuur.
Optie om eens een dressuur van iemand te lenen en die op jouw paard te gooien, kijken of dat voor jou gewoon lekkerder zit?

Misschien probeer je op je eigen paard wel te goed je best te doen en gaat het juist daardoor mis.
Overige dingen zijn allemaal al wel genoemd.

Overigens wat ontzettend waardeloos, dat je niet een eigen instr. mag meenemen.
(Mogelijkheid tot je paard meenemen naar een instr.?)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:13

Ik zat net te bedenken... zou het puur voor de veiligheid niet beter zijn dat ik korfjes aan mijn beugels hang? Als tijdelijke oplossing tot ik mijn voeten netjes op hun plek kan houden?

Een ander type zadel zou misschien te proberen vallen, maar ik denk dat ik moeilijk een probeerzadel in mijn omgeving vind. Je zou het haar niet geven, maar ze heeft een erg brede boommaat nodig... Ik heb hier nog een dressuurzadel opknappertje liggen die voor mij echt perfect is qua zit, maar het is helaas te smal voor Cassi.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:39

Ashkerlon schreef:
Ik heb vanavond de tip uitgeprobeerd om te sturen via de navel! Er stond nog een springparcours in de piste, maar zonder de balken, dus enkel de staanders. Ik heb er heel de tijd tussendoor gestuurd, bochtje links, cirkeltje rechts. Zo goed als enkel in stap. De teugels heb ik enkel vast genomen tussen duim en wijsvinger, dus ik kon geen kracht zetten :) en eigenlijk hingen ze het grootste gedeelte gewoon los (Cassi zocht wel telkens zelf contact, dus liep de helft van de tijd te stofzuigen) Het ging boven verwachting erg goed! Dusja, 't peerd kent het wel, nu de ruiter nog :j
Dat slalomwerk werkt trouwens behoorlijk aanstekelijk :D Er was nog een andere ruiter in de piste die eerst duidelijk niet snapte wat ik nu weer aan het uitspoken was, maar na een half uurtje begon hij mee te doen :+ Hij zag er precies wel de fun van in!

Leuk is dat he. Ik vond dat in het begin toen ik het leerde ook geweldig. Dat je met zo ontzettend weinig een heel paard kan sturen.
Maar ik ben ervan overtuigd, iemand die zo leergierig is als jij, komt er wel hoor! Je zult zien dat het steeds beter gaat.
Nu maar hopen dat je fijne instructie kan vinden, hetzij de verplichte instructie op een nieuwe stal of iemand extern als je gaat verhuizen.

Nu vraag ik me wel af, zijn die stallen allemaal maneges? Ik kan me van een gewone pensionstal niet voorstellen (althans hier is het niet gebruikelijk) dat je niemand mag meenemen voor lessen. In een manege kan ik me daar wel wat bij voorstellen, omdat de instructie vaak ook in dienst is van de manege.

Sorola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:22

Tja, ik zou toch nóg een stap terug gaan en eens een goede osteopate laten komen voor je paardje.. Ik zie een paardje met ontzettend 'strakke' spieren, met weinig beweging in rug en bekken. Voordat je met zitles ed aan de gang gaat, is dit zeker het proberen waard (mocht je dat nog niet geprobeerd hebben). Het is namelijk typisch dat je op het bovenstaande paard, wat lekker los in zijn lijf oogt, wel gewoon netjes rechtop kunt zitten. En pas springen als je dressuur 100% in orde is! Een ander bit heeft mijns insziens niet veel zin, want als je dressuur in orde is, zou je 100% controle over je paard moeten hebben. Wel goed van je dat je aan jezelf wilt werken, maar ik denk dat daar helemaal niet zoveel moeite voor nodig is. Is je paard los, dan zou jij daar met wat hulp van een instructeur ook niet zo'n moeite mee moeten hebben. Het zou je paard denk ik een stuk vrolijker maken :-) Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:32

De stal waar ik nu sta is inderdaad een manege, de andere twee stallen zijn privé-manege's... dus eigenlijk tussen een gewone pensionstal en een manege. Stallen die puur enkel pension doen ken ik niet, of je moet ergens particulier gaan staan, maar daar heb je dan vaak geen piste.

Osteopaat hou ik in gedachten :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:38

Goed van je dat je het bij HAW aandurft.
Hoe meer je je bewust bent van je verbeterpunten, des te sneller deze doorgaans ook verbeterd worden :)
En anderen zien vaak weer dingen die je wellicht zelf nog niet zo bekeken had.

Je hebt een leuk paardje en zo te lezen kan je veel van haar leren en heb je dat ook al gedaan.

Wat me opvalt op de foto's is dat je je schouders/nek/hoofd naar voren steekt.
Ik weet niet of dat is vanwege je normale houding (zonder paard) of dat het met het teugel-rijden te maken heeft?
Het kan ook goed de spanning zijn, wat ook je voeten/beugels veroorzaakt.

Die spanning bij jou lijkt me je eerste werkpunt.
Wat je hiervoor kan doen is vragen of iemand haar wil longeren, zodat jij de teugels lang kan laten.
Dan goed opletten waar je je handen en benen laat.
En wat het effect is op je rug en je schouders.
Als je een spiegel hebt is dat makkelijk. Je onderrug kan je zelf voelen door met de rug van je hand achter je rug te voelen of je hol of bol zit.
Als je ontspannen bent kan je van hol naar bol en terug gaan met je rug, vrij gemakkelijk.
Als dat lastig is, helpt het om diep ademen te halen of te zuchten.

Dit kan ook allemaal zonder gelongeerd te worden. Ligt eraan hoe je vertrouwen is en of iemand je hiermee kan helpen.
Jullie doen al veel leuke dingen samen (gaaf sprongetje, met sloot!), dus volgens mij weet je dat je haar kan vertrouwen.
Het kan zijn dat je lichaam dit nog niet helemaal doorheeft (door die eerdere rodeo's?), wat zich uit in de spanning.

Lastig inschatten zo vanachter de computer of de spanning je houding veroorzaakt of andersom.

Vaak zie je al een heel verschil als je houding verbetert, omdat je daar zelf en je paard ook op reageert.
Dan is er meer ontspanning en gaat alles makkelijker.

Om je voeten beter in de beugels te houden is het zaak om je benen slap, als een pannenkoek, af te laten hangen.
Door het eigen gewicht van je been gaat je hak dan omlaag.
Hiervoor moet je wel je beenspieren kunnen ontspannen!
Als je hak laag is (niet geforceerd omlaag drukken, dat werkt averechts) dan is het makkelijk om de beugel op de juiste plek te houden.
Beste dit eerst in stap oefenen, dan heb je wat meer de tijd.

Waar je wellicht mee kan beginnen is proberen meer voor je uit te kijken en minder naar je paard.
Dat heeft direct uitwerking op je bovenlijf en maakt alles makkelijker.

Op foto 8. ligt je been netjes en heb je je schouders ook al beter.
Deze momenten koesteren en uitbouwen.
Ik zou nu nog even niet te veel aandacht aan haar achterhand besteden.
Eerst goed zitten en de hoofdzaken op orde krijgen.
Dan, als je soepel en ontspannen bent, naar een constante aanleuning toewerken.
Als dat allemaal in orde is, kan je op de goede manier weer een nivo hoger gaan rijden.

Je bent je al van veel dingen bewust en weet waar je naartoe wilt werken.
Neem de tijd voor alle stappen die je nodig hebt en blijf genieten van je mooie Cassarah.

Ow.. ik lees nu pas verder dan de openingspost en er is al een hoop toegevoegd.
Goed om te horen dat je houding echt door de teugels komt, dan is het relatief snel op te lossen.
Je slalomactie is een goed plan geweest, amusant ook dat die andere ruiter het mee ging doen.
Gewoon dit soort dingen blijven doen en jezelf wat tijd geven.

Ben benieuwd hoe de plaatjes er over een tijdje uitzien, volgens mij zal je net zo schrikken als van deze, maar dan in positieve zin.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:09

Het eerste wat mij heel erg opvalt bij alle foto's is dat je bij iedere foto je voeten heel ver in de beugels hebt zitten
en dat je erg veel naar beneden kijkt.
Je kan wel zien dat jij en je paard erg veel plezier hebben in jullie werk.
Als ik jou was zou ik alleen eerst iets meer aan de dressuur basis verbeteren, voordat je gaat springen zoals al eerder aangegeven in de topic

ik hoop dat je hier wat aan het nog vragen hebt over mijn commentaar kun je mij een bericht sturen