Ik heb het tegenovergestelde; mijn paard houdt zich momenteel vast op links (of zeg ik dit verkeerd? Ik weet het niet zeker, dus uitleg van wat het geval is: als ik op de rechterhand rijdt op een rechte lijn, dan staat zijn kont naar mijn idee wat rechts van de hoefslag, dus naar binnen, terwijl zijn hoofd recht op de hoefslag is. Hij is dus wat naar rechts gebogen.) En ik vrees dat ik het er zelf in gereden heb... Eerst was links zijn makkelijke en rechts zijn moeilijke kant. Op een gegeven moment ben ik (te) veel op rechts gaan rijden, waardoor nu rechts zijn makkelijke kant is, en links zijn moeilijke. Hoe dan ook, ik krijg hem niet goed recht als ik op de rechterhand rijd. Nu heb ik gisteravond geprobeerd hem vooral veel los te maken op links (buitenbeen gebruiken in de hoop zijn buik daarmee "recht te duwen" zodat zijn kont weer recht achter zijn lijf aan komt, in plaats van dat zijn buik een de linkerkant bol en aan de rechterkant hol is). Af en toe hielp dit wel wat, echter niet voldoende. Waar ik volgens mij tevens op moet letten is dat ik zelf niet te veel met rechts doe. Mij is opgevallen dat mijn rechterhand sterker is en ik deze sterker gebruik dan mijn linkerhand. Niet goed natuurlijk! Dus probeer ik er nu op te letten op links meer druk te pakken, zodat ik weer gelijkmatig op 2 teugels ga rijden. Heb dit gisteravond geprobeerd om het zo te corrigeren, maar is voor paard natuurlijk wennen en moeilijk dus om nou te zeggen dat hij echt soepel liep... nee. En ik heb ook gemerkt dat ik mijn rechterbeen sterker gebruik dan mijn linker, dus ook een punt om aan te gaan werken is mijn linkerbeen gelijkmatiger te gaan gebruiken, zodat hij niet telkens inwerking van rechterbeen sterker voelt dan van linkereen en daardoor om mijn rechterbeen gaat buigen op punten waar dit helemaal niet de bedoeling is. En 2e hoefslag rijden ivm rechtrichten doe ik ook, nadeel is alleen dat ik dan minder goed zie of zijn lichaam wel écht recht is (als ik op de hoefslag rijd en ik kijk achterom zie ik zijn staartimplant wat recht tov de hoefslag).
Maar goed ik hoop dat ik het er ook weer uit kan rijden (aangezien ik het er volgens mij ook zelf ingereden heb) en zal dit topic eens een tijdje volgen. Wat ik in ieder geval ga doen is meer buigingen rijden (slangenvoltes, 8jes, door een S van hand veranderen, de oefeningen waarmee hij zijn stelling moet omzetten). Want hoewel het bij de TS aan het gebit blijkt te liggen, zijn de tips in dit topic voor anderen nog wel nuttig