Scheef (jong) paard, wat is een oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:18

De natuurlijke scheefheid los je er alleen niet mee op en aangezien het paard bij langer galopperen verbeterd denk ik niet echt dat het een blokkade is. Een osteo is sowieso nooit een overbodige luxe maar je zal toch echt moeten rechtrichten want anders komt het telkens terug.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:20

x_Marr schreef:
De natuurlijke scheefheid los je er alleen niet mee op en aangezien het paard bij langer galopperen verbeterd denk ik niet echt dat het een blokkade is. Een osteo is sowieso nooit een overbodige luxe maar je zal toch echt moeten rechtrichten want anders komt het telkens terug.

Niet mee eens.
Ik let wel op dat als ik haar rijd dat ze recht loopt.
Iets wat voor de behandeling onmogelijk was.
Maar dat is iets heel anders dan rechtrichten, iets waar jaren training in gaat zitten!!
en toch loopt ze nu nog steeds recht!

Zooist

Re: Scheef (jong) paard, wat is een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:23

Ik sluit me volledig aan bij Alison-Belle!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:24

Mijn paard is onder het zadel ook nog niet recht (hebben nog een weg te gaan, en hij doet 't op zich hartstikke goed voor zijn leeftijd). De Osteo laten kijken, maar ik hoefde niks af te rekenen want hij was gewoon mega soepel etc, ze kon eigenlijk niks verbetern. Dus onder het zadel is hij nog steeds hetzelfde. En dat zal ik dus inderdaad rijtechnisch of met grondwerk op moeten lossen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:51

Ik denk dat er wat verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Een fysio of een osteo richt zich voornamelijk op blokkades in het lijf. Veel paarden zijn daardoor idd scheef of kunnen moeilijk buigen aan een kant omdat het geblokkeerd wordt.
Maar ook ieder paard is van nature scheef. Netzoals wij een voorkeur hebben van kleins af aan aan een zijde (neem bijv schrijven) hebben paarden dat ook. Zeker paarden die pas begonnen zijn aan een training, hebben jaren de tijd gehad om hun favo zijde iets meer te ontwikkelen dan de andere kant. De spieren aan beide zijdes zullen net wat van elkaar verschillen in lengte, soepelheid en sterkte. Daardoor is het paard scheef, maar dit is gemakkelijk recht te trainen, wanneer je weet wat je doet en hoe het moet. Streven is om het lichaam van je paard in evenwicht te krijgen en beide zijdes even sterk. Dit zal jíj als ruiter je paard moeten leren en is niet in een keer over als je paard 'los getrokken' wordt door de osteo/fysio.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat er verschillende redenen zijn waardoor een paard scheef is. De enigste manier om dat op te lossen is door je paard te trainen. Er zijn ruiters die dat kunnen, maar in veel gevallen zul je goede begeleiding daarbij nodig hebben.
Je paard eens na laten kijken door een osteo/fysio is altijd aan te raden, maar zoiets is alleen een tijdelijke oplossing als je in de training er niet mee aan de gang gaat...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:25

Mee eens RianneH :j

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:37

EngeltjeS schreef:
Jeaulijn schreef:
Wat ook een goede oefening is is een kwart (1/4) rechte lijn rijden, bijvoorbeeld op de linkerhand van van H naar A of van A naar M. Is ook een mooie oefening voor in draf en galop. En inderdaad op de binnenhoefslag rijden zodat hij geen steun zoekt aan de bakrand.

Dus de hoeken afsnijden? Of bedoel je wat anders?

@ Idialist: Dat is een goeie, ik zal hem door geven :j

Niet echt afsnijden. Het is zonder tekening beetje moeilijk uit te leggen, maar met diagnoaal van hand veranderen rijdt je een halve lijn, je verdeelt de bak in twee. Met een kwart lijn rijd je ook een diagonaal, maar dan rijd je een kwart lijn doordat je niet rijdt van H naar F maar van H naar A. Je kan het ook rijden van C naar K. Je Ik hoop dat het zo duidelijker is. Met de Orun-cursus werd ons verteld dat het een hele goede oefening is voor het rechtrichten. En het is met name een mooie oefening voor de draf en de galop.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:44

Afbeelding
Even een plaatje, want ik snap het nog niet :oo

Dus je kan van H naar A rijden, van F naar C, M naar A, K naar C ?
zal hem zelf eens proberen vanmiddag met mijn verzorgpaard :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:25

Dat kan je doen, maar je kan ook de lijnen iets korter maken. Dus bijv. van K naar A oversteken ipv de hoek inrijden. Bij een wat ouder paard kan je dan ook direct bij A omstellen en naar F rijden. Bij zo'n jonkie zou ik dat niet doen.
En wat je ook kan doen is van K naar F rijden, en daarna hoefslag volgen en van M naar H rijden. Is ook wel een fijne oefening.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:06

Neem goede begeleiding!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:23

Moderatoropmerking:
Off-topic berichten verwijderd

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:28

heel veel slangenlijntjes en voltes misschien saai maar werkt wel!