Stijgerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:29

Victory2000 schreef:
Midgie,daar ben ik het niet mee eens(vertrouwen).
Een paard kan wel degelijk doen alsof er geen ruiter op zit omdat ze iets belangrijkers zien/voelen/horen.
Een paard mag 23 uur per dag lekker doen waar die zin in heeft , dan mag dat ene uurtje wel even gewerkt worden!!!
Tussen de oren slaan is ook niet het eerste waar ik mee zou komen maar heeeeel soms heb je geen andere keus :o

Vind ik wel,waarom zou een paard steigeren als hij je voor 100 % vertrouwd en je eerlijk voor hem bent in het trainen en omgang??

Dat ene uurtje moet juist leuk zijn voor het paard anders zou hij niet steigeren toch??
Slaan is nooit een optie, dat betekent onmacht van de ruiter, als je eerlijk naar je paard toe ben is je paard dat ook naar jou en is het niet nodig om te steigeren voor hem, steigeren bokken weg rennen is zijn taal, denk als de ruiter dat uurtje per dag zich meer aan het paard aan past en begrijpt hoe hij in mekaar zit,dat het vaak beter gaat in de communicatie, een paard kan nu eenmaal niet menselijk denken ook niet een uur per dag, dus samenwerking op basis van respect naar mekaar toe en vertrouwen in mekaar zal voor beide dan heel veel leuker zijn lijkt me??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:36

Geryon schreef:
Het heeft niks met vertrouwen te maken.. Ik deel dezelfde mening als victory2000. Liever een tikje tussen de oren (wat hem amper boeit) dan achterover klappen. Hij heeft soms dat ie even zo deot, en daarna is hij weer poeslief. Alsof ie niet helemaal goed in zijn kop is.. Mischien hengstenstreken? Hij is best laat gecastreert en heeft nog wel het happerige van de hengst enzo.. Maargoed, dit topic gtaat niet over mij en mijn paard en ik hoef daar ook geen mening over :)

En, in elkaar rammen? Ik weet niet wat jij allemaal voor je ziet maar ik geef gewoon een klein tikje tussen zijn oren.. Jij kan vanachter jouw computertje niet dingen gaan vinden over waarom mijn paard steigert en hoe hij is..

Ik kan wel van achter mijn pc bedenken dat jij iets doet waarom je paard gaat steigeren, wat je doet geen idee, maar in de ogen van het paard is het wel degelijk te veel.
Happerig kan ook door bepaalde dingen komen,ruintjes zijn toch geneigd meer te happen,hoeft niet perse met een laat gecastreerde hengst te maken te hebben, maar soms happen ze ook als ze iets niet snappen.

Er zijn er maar zat die heel erg hun paard af beulen als ze steigeren bokken, nou dat vind ik in mekaar rammen en nog onterecht ook, want eigenlijk is het altijd een menselijke fout toch?

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:37

Even Offtopic: Mensen die nu zeggen dat je je paard niet een tik mag verkopen als hij steigert. Mag jullie paard bij jullie allles? Of geven jullie hem ook wel eens een tik als hij iets doet wat niet mag? Als je iets te melden hebt moet het wel reeël blijven. Ok ik snap dat het niet altijd nodig is om je paard een tik te geven maar af en toe kan echt geen kwaad. Dat het steigeren met vertrouwen te maken kan hebben ben ik het overigens wel mee eens maar een paard met 100% vertrouwen en een beetje pijn kan net zo goed steigeren

OT: TS ik zou gewoon even een tandarts laten kijken en eventueel kun je daarna zo'n spiritueel iemand laten kijken. Ik kan even niet op de naam komen. Die halen vaak heel veel problemen uit een paard. Ik geloofde er ook niet in totdat er bij een paard bij ons op stal echt een wonder gebeurde. (Heel lang verhaal daarom zet ik het er niet bij)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:13

midgie schreef:
Geryon schreef:
Het heeft niks met vertrouwen te maken.. Ik deel dezelfde mening als victory2000. Liever een tikje tussen de oren (wat hem amper boeit) dan achterover klappen. Hij heeft soms dat ie even zo deot, en daarna is hij weer poeslief. Alsof ie niet helemaal goed in zijn kop is.. Mischien hengstenstreken? Hij is best laat gecastreert en heeft nog wel het happerige van de hengst enzo.. Maargoed, dit topic gtaat niet over mij en mijn paard en ik hoef daar ook geen mening over :)

En, in elkaar rammen? Ik weet niet wat jij allemaal voor je ziet maar ik geef gewoon een klein tikje tussen zijn oren.. Jij kan vanachter jouw computertje niet dingen gaan vinden over waarom mijn paard steigert en hoe hij is..

Ik kan wel van achter mijn pc bedenken dat jij iets doet waarom je paard gaat steigeren, wat je doet geen idee, maar in de ogen van het paard is het wel degelijk te veel.
Happerig kan ook door bepaalde dingen komen,ruintjes zijn toch geneigd meer te happen,hoeft niet perse met een laat gecastreerde hengst te maken te hebben, maar soms happen ze ook als ze iets niet snappen.

Er zijn er maar zat die heel erg hun paard af beulen als ze steigeren bokken, nou dat vind ik in mekaar rammen en nog onterecht ook, want eigenlijk is het altijd een menselijke fout toch?

Dat happen is gewoon speelsheid, zo bedoel ik het. en ik heb zelf niet verzonnen over dat hengst, vandaar het vraagteken.. Mijn paard steigert niet bij een bepaald iets, bijvoorbeeld dat hij het moeilijk vind. Ook niet als ik iets bepaald doet. Hij doet het gewoon echt zonder reden, gewoon als hij rennende paarden ziet of weet ik veel wat. En dat doet ie dan soms als ie ze ziet. Niet als ik een bepaald ding doet. En dit is eigelijk alleen maar in de winter, omdat het dan kouderis, en hij daar heel erg op in gestelt is, net als dat ie in de zomer veel rustiger is. Ik moest hem zelf rustig houden met medicijnen van de dierenarts die stop nou maar met deze onnodige discussie. Je weet niet hoe mijn paard is, sommigen zeggen dat ie niet goed in ze kop is en ik heb ermee leren leven :)

JCA

Re: Stijgerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:35

@ TS Je schrijft in je openingspost dat hij lichamelijk in orde is, betekent dit dat hij gekeurd is? Zo ja klinisch of rontgenlogisch, of beide? Het kan best zijn dat je paard ergens last van heeft en paarden kunnen nou eenmaal niet praten dus zullen ze ons op een andere manier moeten laten weten dat ze ergens last van hebben en stijgeren is daar vaak een voorbeeld van.

Carina_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:29

misschien is het toch ook wel een beetje uitproberen, misschien ook door zijn tanden ja... toch maar even laten kijken... succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:36

wat doet het paard als je op de grond met hem werkt, let hij goed op, of vind hij de omgeving interesanter dan de begelijder.
loopt hij door als hij moet stoppen, happen als hij naast je staat zou ik niet aanvaarden, ook gaan snopjes geven, zal hem ook niet slaan, het hem wel afleren.
als hij met grondwerk goed luisterd dan gaat het ook beter als jullie elkaar goed begrijpen en samen gaan rijden, werken/spelen leuke dingen doen, een paard slaan? nee, mij lukt het ook op een andere manier, dus een ander kan dat ook leren.

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:51

moeilijk hoor! het kan nog zoveel zijn. Je hebt hem natuurlijk ook eigenlijk maar heel kort. De tanden zou ik ook zeker nakijken. Maar ja, je moet denk ik toch ook rekening houden met het uitproberen. Zeker omdat hij ook nog zo jong is en dus nog niet zo lang bij je is. En ik denk dat als je hem nu al vrij lang rust en vertrouwen hebt gegeven na een steiger moment, dat je hem nu wel even mag laten weten dat je het niet leuk vind. En of je dat nou wel of niet met een tikje op zijn hoofd ( ik bedoel met je hand waardoor hij denkt dat hij bijv. zijn hoofd stoot ) doet, of met je stem... je moet gaan kijken wat er is. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Heel veel succes

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:24

Even goed na laten kijken.

Ze zeggen een eitje kapot slaan tussen ze oren, maar tja dat zou ik niet doen.

janneke5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:51

Mijn paard stijgerde ook vaak, maar nu ik heel vaak rij en hem erg hard laat werken heeft die er helemaal geen tijd voor en als die het doe zet ik hard me sporen er in en rij ik vrolijk verder.
Succes er mee!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:50

Probeer anders eens een plastic zakje mee te nemen oid als je gaat rijden. Als hij dan stijgerd, kraak je met het zakje, wat hij hoogstwaarschijnlijk een beetje eng vind en zal hij dus vooruit gaan, en niet meer omhoog :) . Heeft bij mijn instructrice geholpen :) .

Dan moet je uiteraard wel weten dat je paard goedgekeurd is en er niks met het zadel/rug/gebit aan de hand is.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:30

Elise95 schreef:
Even goed na laten kijken.

Ze zeggen een eitje kapot slaan tussen ze oren, maar tja dat zou ik niet doen.

Hmmm.....net zo dom en ondenkbaar als een mep tussen zijn oren in mijn optiek...
Je paard is 4 jaar oud en niet ieder paard van 4 is er al aan toe om zo intensief bereden/ beleerd te worden. Gun het beest wat tijd en ga veel afwisseling zoeken in je rijden en omgang met het dier. Je hebt als alles goed gaat nog ruim 20 jaar tegoed met hem/haar, tijd zat. Neem je tijd en probeer zoveel mogelijk leuke afwisselende dingen te doen met 'm.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:44

Kan best iets in de rug zijn
probeer eens een tijdje zonder zadel te rijden
als t dan wel goed gaat moet je m ns goed na laten kijken
een anatomishe singel doet soms ook wonderen maar dan wel op een goed passend zadel.