paard springt te graag -> sterker bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:35

Sjolvir schreef:
Spit dit topic even door.
[RT-P] [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.
Staan ook heel veel tips in, jouw probleem was zeer populair, antwoorden staan al in de eerste pagina's

het eerste wat ik las is dat een paard ook gewoon gek kan zijn.. :) herkenbaar!
dankjewel voor de link!

Anoniem

Re: paard springt te graag -> sterker bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:42

Ja, het heeft lang niet altijd te maken met dressuur etc. Soms zijn paarden nu eenmaal zo.

Dan is een ander bit inhangen echt geen overbodige luxe. Het enige gevaar wat je dan houdt is dat je paard alleen nog maar drukker wordt als ze het niet accepteerd.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:05

Meer afwisseling tijdens je springuurtje, ga na een hindernis of paar hindernissen eens een stukje wat anders doen. Pas als ze dat weer goed doet, weer een sprong laten maken. Zo wordt ze misschien wat koeler in het hoofd.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:49

ik denk dat ik inderdaad eens een ander bitje ga proberen, heb woensdag springtraining en heb vandaag tijdens de dressuur training eens gevraagd of iedereen eens een bit kon meenemen dat ik kon uitproberen. ik ga voor een dubbelgebroken opmdat ik daar ook dressuur mee rij. ik heb eveneens eens met iedereen die me woensdag op concours heeft zien springen overlegt en we hebben gedacht dat een pessoa bitje misschien wel kan lukken.

ik ga uiteraard thuis lekker blijven oefenen met mijn eigen bit, lekker laag en op het gemak. Zo moet ik eer ooit wel eens graken :) ik wil ook niet veel hoger gaan als nu, ook al springt ze dan beter eerst laag :D

dankjewel allemaal voor jullie reacties!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:02

Sommige paarden kunnen nu eenmaal helemaal veranderen als ze een hindernis zien of een parcours springen. Dat valt nou eenmaal niet altijd rijtechnisch op te lossen.
Gezien te woordgebruik verwacht ik dat je in België woont, daar mag je dacht ik bijna alles inhangen. Probeer dus, het liefst onder begeleiding, verschillende bitten, totdat je iets hebt waar jij en je paard je het prettigst bij voelen.

Een scherper bit hoeft niet altijd slechter te zijn. Beter met een wat scherper bit met een lichte hand kunnen rijden, dan altijd volop moeten trekken en dan nog niet doorkomen.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:11

schoentje schreef:
Sommige paarden kunnen nu eenmaal helemaal veranderen als ze een hindernis zien of een parcours springen. Dat valt nou eenmaal niet altijd rijtechnisch op te lossen.
Gezien te woordgebruik verwacht ik dat je in België woont, daar mag je dacht ik bijna alles inhangen. Probeer dus, het liefst onder begeleiding, verschillende bitten, totdat je iets hebt waar jij en je paard je het prettigst bij voelen.

Een scherper bit hoeft niet altijd slechter te zijn. Beter met een wat scherper bit met een lichte hand kunnen rijden, dan altijd volop moeten trekken en dan nog niet doorkomen.

ik woon inderdaad in Belgie , goed geraden :)
we mogen hier inderdaad zo goed als bijna met elk bit rijden ( waar ik overigens zelf geen voorstander van ben maar goed)
ik ga zo meteen even op onze lrv training met pessoa met 1ring proberen, zien wat dat geeft!
ik ben blij dat er nog iemand zo over ee scherper bit denkt, zolang je zacht rijd en enkel wanneer nodig je paard er even opwijst kan dit zoals je zelf zegt inderdaad veel beter zijn dan een zachter bit! :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:19

Zoals je zelf al zegt heb je hem dressuurmatig goed voor elkaar, dus blijf hem daarin dan ook op het gewone bit rijden, dan is er weinig mis mee.

De mensen die een te scherp of verkeerd bit in de mond van hun paard hangen, die komen zichzelf vroeg of laat een keer tegen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:22

Anders ga op oefenspringen of start HC, en dan de trucjes toepassen,

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:26

kiwiwitje schreef:
Anders ga op oefenspringen of start HC, en dan de trucjes toepassen,

En wat is volgens jou dan de meerwaarde van HC? Die zie ik namelijk even niet..

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:05

Ik heb eerder ook een pony gereden die ontzettend hard over de hindernissen sprintte.. (terwijl ze gewoon nomaal te berijden was, als ik de hindernissen negeerde die in de bak stonden) Ik heb toen met behulp van mn instructrice en heel veel oefenen de pony rustig gekregen met de springtrainingen, zodat ook haar eigen baasje weer fatsoenlijk een springwedstrijd kon rijden.

Wat ik moest doen, een stuk voor de hindernis op de volte, waarbij een stukje van de volte op de aanrij route voor de hindernis lag, maar nog wel dusdanig ver van de hindernis af, zodat je weigeren niet aanleert. Zodra ze dan echt in de hele langzame galop zat, waarmee ik zonder problemen terug kon naar draf (wat soms heel lang kon duren) ging ik, in datzelfde tempo op de hindernis af. Mocht ze toch weer vaart maken voor de hindernis, alsnog weer op de volte.. (als ze echt in haar race tempo zat, kon ik haar ook niet op mn zit terug krijgen in draf, zo hard dat ze ging.. na een volte lukte dat eigenlijk altijd wel, omdat ze dan te weinig ruimte had om toch echt heel erg vaart te maken. Zodra je voelt dat het tempo versnelt, zonder dat jij dat wil, door gaan met de volte. Dan laat het maar een keer 5-10 min duren..)

Ook tussen dubbels, of na de sprong halthouden hielp mij meestal erg goed, als ik voor de hindernis de volte gebruikte. In het begin was dit uiteraard nog wel heel moeilijk, en het lukte me ook lang niet altijd, zodat ik alsnog over de volgende hindernis ging, maar uiteindelijk, na heel veel springlessen heeft het wel zn vruchten afgeworpen :)

Heel veel succes ermee!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:12

In een dubbel halthouden? Lijkt me niet zo'n goed idee....
Een dubbel is op 1 of 2 galopsprongen, als je daarin moet gaan halthouden, moet je op de eerste sprong al gaan trekken, en/of je stopt met je snufferd in de 2e sprong. Met dus idd de kans dat het paard alsnog de 2e sprong springt, met de ruiter nog volop hangend aan het bit.

Halhouden na de hindernis is wel een goede oefening, als de volgende hindernis ver genoeg weg is. Maar voor sommige paarden werkt het averechts en worden nog heter. op een volte springen kan ook heel nuttig zijn.

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:41

schoentje schreef:
In een dubbel halthouden? Lijkt me niet zo'n goed idee....
Een dubbel is op 1 of 2 galopsprongen, als je daarin moet gaan halthouden, moet je op de eerste sprong al gaan trekken, en/of je stopt met je snufferd in de 2e sprong. Met dus idd de kans dat het paard alsnog de 2e sprong springt, met de ruiter nog volop hangend aan het bit.

Halhouden na de hindernis is wel een goede oefening, als de volgende hindernis ver genoeg weg is. Maar voor sommige paarden werkt het averechts en worden nog heter. op een volte springen kan ook heel nuttig zijn.

Dit natuurlijk wel als er ruimte voor was.. niet met 1 of 2 galopsprongen nee.. maar dan wel op de wat langere lijnen.. (geen dubbel dus :P )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:59

Dubbel leek me al niet heel waarschijnlijk ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:51

Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat je paard een lichamelijk probleem heeft wat je niet weet. Pijn in de rug of een van de benen die alleen opspelen bij het springen en niet in het gewone werk. Daar kunnen paarden ook van gaan rennen. Als je met sporen of zweepje rijdt is dat ook misschien iets om weg te doen. want met zo'n druk paard heb je dat toch niet nodig.