Help, paard is buiten in galop te sterk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: Help, paard is buiten in galop te sterk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:07

mijn paard doet het ook, niet zo erg als die van jou want hij is uiteindelijk na hard trekken wel te stoppen
maar die van mij doet het omdat hij het zo leuk vind om buiten te rijden
maar hij kan niet langzaam galloperen, ook niet in de bak

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:11

Mijn poowny doet precies hetzelfde. Jaar of 20 oud, nog steeds even gek buiten. Ook alles al geprobeerd!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:19

melizz13 schreef:
mijn paard doet het ook, niet zo erg als die van jou want hij is uiteindelijk na hard trekken wel te stoppen

hmm dat is vervelend.. mischien moet je in de bak ook is oefenen met rustiger aan galoperen enz. ?.

mijn paard kan hartstikke goed normaal galoperen, verzamelde galop enz. dus dan is het vor hem geen excuus om buiten te scheuren..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:55

Mijn pony kneurde ook altijd als een bezetene buiten(fjord)
Uit "wanhoop" had ik er toen ook een scherp bit ingehangen een pelham met kinketting!
Gevolg: paardje rende welliswaar niet weg maar dribbelde op de plaats.
Toen ben ik van paardentandarts veranderd en zij ontdekte 2 bultjes op een van de onderlagen!Dit moest ze al veel langer hebben dan dat ik haar heb want dat gedrag had ze van begin af aan.
Toen heb ik resoluut de knoop doorgehakt en ben bitloos gaan rijden,want met bit liep ze dus echt met pijn,rara waarom het zo hard ging he?
En nu????Een lammetje!!!!!!!!!!!!
Volledige ontspanning buiten en niks dan plezier met zn 2tjes.

Dit hoeft natuurlijk niet ook voor jou paard zo te zijn maar voel es voorzichtig met je vingers over de lagen.
Voel je daar oneffenheden dan is het misschien de moeite waard om eens bitloos te proberen.
Ik kan me nu wel voor mn kop rammen waarom ik daar niet eerder ben achter gekomen,arm dier liep al die tijd met een zere mond.Kan wel janken!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:00

bitloos en mijn paard gaan niet samen...
ik heb het wel is geprobeert maar voor ons beide niet echt fijn..
mijn paard gaat ieder jaar naar dezelfde tandarts en toevallig was er 3 weken geleden een andere tandarts bij mij op stal en heb toen gevraagt of hij er nog wat aan zag maar er was niks aa nhet handje !..
me paard doet het echt puur om me in de maling te nemen..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:11

nanoeh schreef:
mijn paard gaat ieder jaar naar dezelfde tandarts en toevallig was er 3 weken geleden een andere tandarts bij mij op stal en heb toen gevraagt of hij er nog wat aan zag maar er was niks aa nhet handje !..

Nee geen enkel paard doet iets om je in de maling te nemen! :n
Het zijn geen mensen he?!
Er is vast een oorzaak waarom hij zo buiten doet!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:13

funnyhorses schreef:
nanoeh schreef:

Nee geen enkel paard doet iets om je in de maling te nemen! :n
Het zijn geen mensen he?!
Er is vast een oorzaak waarom hij zo buiten doet!

maar waarom is hij in stap en draf dan een super super relaxed braaf paard en zodra we in galop gaan niet ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:20

Dat had ik dus ook!
In stap en draf heel braaf maar met galoperen echt een race pfff
Ik denk omdat je dan onbewust meer druk uitoefend op het paard en dat het dan waarschijnlijk ergens pijn doet en onder het zadel uit wil.
Dus gewoon ervan weg rennen!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:25

hmm, het zou kunnen.. de eerst volgende buitenrit ga i k gewoon dressuur oefeningen doen en een galopje en dan zie ik wel hoe dat gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:31

nanoeh schreef:
maar waarom is hij in stap en draf dan een super super relaxed braaf paard en zodra we in galop gaan niet ?

juist dáárom zou ik niet te makkelijk je paard de schuld geven.
Hij zou dan ook in de andere gangen "vervelend" moeten zijn.
Kan zelf iets kleins zijn waardoor je paard zo reageerd, maar ook iets groots.

Spanning van de ruiter (onbewust en onbedoeld kunnen ook veel vervelende reacties teweeg brengen)
Echter kan het ook aan je zadel liggen. Poosje geleden ook een topic, waarbij het paard altijd braaf was en sinds "de laatste tijd" haar er alleen in galop vanaf bokte. Ts was overtuigd dat het zadel goed was en lag, maar bleek achteraf van niet en het probleem was direct opgelost.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:32

ja ik ben daarom helemaal omgetuned naar bitloos en boomloos.
Dat was voor mijn pony dé oplossing!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:33

superwoman schreef:
nanoeh schreef:

juist dáárom zou ik niet te makkelijk je paard de schuld geven.
Hij zou dan ook in de andere gangen "vervelend" moeten zijn.
Kan zelf iets kleins zijn waardoor je paard zo reageerd, maar ook iets groots.

Spanning van de ruiter (onbewust en onbedoeld kunnen ook veel vervelende reacties teweeg brengen)
Echter kan het ook aan je zadel liggen. Poosje geleden ook een topic, waarbij het paard altijd braaf was en sinds "de laatste tijd" haar er alleen in galop vanaf bokte. Ts was overtuigd dat het zadel goed was en lag, maar bleek achteraf van niet en het probleem was direct opgelost.

ik heb sinds mei een opmaat gemaakt zadel, past perfect en heb 3 verschillende zadelmakers laten kijken ( 3 zeggen meer dan 1) en ze zeggen alle 3 dat hij super ligt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:35

funnyhorses schreef:
ja ik ben daarom helemaal omgetuned naar bitloos en boomloos.
Dat was voor mijn pony dé oplossing!

Ja, maar ik rijd maar heel af en toe buiten voor de afwisseling en voor de gezelligheid weetje..
verder ben ik heel fanatiek in de dressuur en ga binnenkort wedstrijden starten enz.
dus om nou over te stappen naar bitloos en boomloos (terwijl ik net een peperduur niet zadel heb) vind ik een beetje te overdreven snap je ?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:36

het kan natuurlijk ook zijn dat ik zelf in galop zit van : ooooww,, straks gaat hij er vandoor, dan krijg ik hem niet meer terug en dan dit en dan dat en blablabla.. dat kan natuurlijk ook want in dat soort situatie's ben ik meestal zelf ook wel gespannen ja

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:37

Ja als een zadel in stilstand perfect ligt wil dat niet zeggen dat het paard zich er ook lekker onder voelt,snappie?
Tis soms een heel gepuzzel om het juiste te doen en te hebben voor je viervoeter.
Heeft mij ook zeker 2 jaar gekost tot ik het beste had gevonden.

Heb je niemand in de buurt die bijv.een boomloos zadel heeft?Gewoon om uit te testen hoe ie dan loopt in de galop.
En voel de lagen in de mond es goed na,dus bovenop en erlangs.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:40

ja een stalgenootje van me heeft een boomloos zadel..

mijn paard voelt zich er lekker onder ! dat merk ik 100% aan hem tijdens het rijden (in de bak)..
ook de kraker heeft er naar gekeken (na het kraken) en zij dat hij echt ontspannen loopt en lekker door zijn hele lijf en zijn rug gebruikt enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:41

nanoeh schreef:
ik heb sinds mei een opmaat gemaakt zadel, past perfect en heb 3 verschillende zadelmakers laten kijken ( 3 zeggen meer dan 1) en ze zeggen alle 3 dat hij super ligt.

Het was als voorbeeld bedoeld hoor, want die van jou bokt je er ook niet af ;)
Ik denk idd dat het door jouw spanning komt en hij wsl voor de galop niet goed genoeg aan de hulpen staat.
Denken dat je in de bak rijd en na het aanspringen direct weer terugnemen...als het kan dan uitbouwen tot langer in de galop blijven.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:44

in de bak heeft een paard nog houvast aan de kanten he.
Dus daar zal ie niet snel versnellen,buiten moet ie "het zelf doen" en daardoor kan ie teveel spanning opbouwen en dus pijn hebben.
Het is ook niet makkelijk om alles in een keer goed te doen en zo vanachter de pc kan men enkel zn eigen bevindingen opschrijven maar of het ook voor jou paardje geld is dan nog maar af te wachten he?
Maar ik hoop dat je wat aan alle tips hebt,tis ook niet leuk als een buitenrit een racerit word!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:03

Als hij nog wel te sturen is, zou je idd kunnen proberen om voltes te rijden, te 'slalommen' en andere dingen te doen waardoor hij noodzakelijkerwijs moet afremmen.

Je zou ook een keer omgekeerde psychologie kunnen toepassen, maar daar heb je dan wel een zandverstuiving ofzo voor nodig :D : wil je hard? Prima, dan gaan we hard totdat jij niet meer hard wil en nog net even wat langer!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:21

@ Superwoman : Ja zodra ik terug ben van vakantie en ik ga weer buitenrijden dan ga ik gewoon zo ontspannen mogelijk rijden en veel dressuur en doen alsof ik in de bak ben.. maar dan in de natuur..

@funnyhorses ;
ik zal je tips onthouden en gebruiken :). van de meeste hier !
als relaxed blijven, dress. oefeningen enz niet werkt ga ik vragen of mijn instructrice het wil proberen dan ik mee fiets ofzo, werkt dit ook niet dan koop ik een thiedeman denk ik..
maar hopelijk komt het niet zo ver !

@ Isegrim : Volte gaat niet op elk stuk hier in het park bij ons.. veel stukken zijn enkel een ruiterpad met een meter aan beide kanten en daar naast bomen/struiken.
en als ik hem zou laten racen tot hij niet meer wil en dan nóg door racen omdat hij niet meer wil gaat niet denk ik.. hij heeft een super conditie (vooral buiten) en is een springgefokt paard, dus heeft erg lange benen die het ook erg lang volhouden.. vooral op de terug weg :P.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:01

ik zou er gewoon een stang in hangen of een stang en trens (als je zelf tenminste ervaren genoeg bent om die goed te kunnen bedienen). Het moet wel veilig blijven. En ik vind het zelf een beetje sneu om dressuur te rijden buiten... het paard mag toch ook lekker ontspannen in het bos? Als je een bit in doet, waarbij je zeker weet dat je altijd controle houdt, kun je ook met een lekker lang teugeltje rijden als ie rustig is. En waarschijnlijk probeert ie je een paar keer uit. Als het dan niet lukt om op de loop te gaan, dan blijven dat soort paarden meestal verder goed te rijden en heb je de stang niet of nauwelijks meer nodig. Dan kun je beide ontspannen buitenrijden. Juist door meer controle, kun je je paard meer vrijheid geven.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:07

met S&T heb ik wel vaker gereden maar niet op hem, ik snap dat naar buiten gaan ook lekker moet zijn voor het paard anders kan ik net zo goed in de bak rijden.. maar als hij zo doet MOET ik wel dressuur doen buiten en pas als hij weet dat hij rustig moet zijn, kan het mischien steeds minder en over een poosje kan ik met los teugeltje het hele bos door op MIJN tempo

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:43

nanoeh schreef:
melizz13 schreef:

hmm dat is vervelend.. mischien moet je in de bak ook is oefenen met rustiger aan galoperen enz. ?.

mijn paard kan hartstikke goed normaal galoperen, verzamelde galop enz. dus dan is het vor hem geen excuus om buiten te scheuren..

ben ook al hard aan het oefenen met de galop en alles
doe nu vooral veel voltes en in de draf en stap ook van tempo wisselen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:11

Ik heb er zo'n bit in liggen;
http://www.agradi.nl/productimages/4200260.jpg
Die van mij reageert er goed op maar een doodgewone watertrens negeert hij.

Ik zou in ieder geval niet aan de stang beginnen, je rijd je paard bot ;)
dan kun je beter voor een hulpteugel zoals een tieldeman of een maritgaal ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:24

en wat is het verschil tussen thiedeman en martingaal precies ? :o