Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:48

Ik bedoel niet hoe maar voor wat ze het gebruikt. En ik denk dat iedereen wel om dezelfde redenen sporen gebruikt, om de hulpen te verfijnen of om gewoon even wat strenger te kunnen zijn als ze niet luisteren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:16

Geryon schreef:
Ik bedoel niet hoe maar voor wat ze het gebruikt. En ik denk dat iedereen wel om dezelfde redenen sporen gebruikt, om de hulpen te verfijnen of om gewoon even wat strenger te kunnen zijn als ze niet luisteren.

Nou ik zou zeggen de meeste maar zeker niet iedereen. Soms is het verplicht of gewoon omdat zoveel het doen.
Maar goed wat ik zei ieder z'n mening.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:18

Ach dat ene woordje. Dan moet 'iedereen' in 'de meesten' veranderen..

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:59

Ik rij liever zonder sporen

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

Ik rijd mijn paard met sporen, omdat ze gewoon schijt aan mn been heeft :o

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:24

Zonder.

Ik heb ze niet nodig, mijn paarden zijn goed aan het been en goed aan de hulpen.

Een ander paard wat ik voor iemand rij, die rij ik wel met spoortjes, omdat die niet altijd goed reageert op mijn beenhulp, maar gebruik het dan minimaal.

Vind dat als je met sporen rijd, je moet weten hoe je ermee om moet gaan en je controle over je benen hebt.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:30

Sonja_Yentie schreef:
Totaal niet, ik vind dat je een paard gewoon zonder sporen alles moet kunnen laten doen. Dan maar een beetje training voor de ruiter erbij.

Ik ga met jou mee. Als je paard sloom is of niet actief voor het been ligt dat meer aan wat de ruiter het paard heeft geleerd dan aan het paard. Oja, ik rijd zonder sporen, ik heb ze niet, ik koop ze ook niet.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:46

Wat een onzin, een spoor is niet voor als je paard sloom is..
Een spoor is om de beenhulp te verfijnen.

En wat de ruiter het paard leert? Een paard heeft ook zelf een karakter en is net een kind.
De ene ruiter rijd met betere en duidelijkere hulpen als de ander, dus sommige mensen hebben een spoor nou eenmaal nodig.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:17

Searcher schreef:
Ik rijd zonder sporen tot t in de westrijden verplicht wordt. Maar als je zover bent ben je wellicht in staat om ze te gebruiken waar ze voor bedoelt zijn, verfijning.

hier ben ik het mee eens!, je ziet veel te vaak jonge onervaren ruitertjes met sporen mensen die nog niet eens fatsoenlijk licht rijden en hun paard recht richten!!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:28

ik rijd eigenlijk niet met sporen.
behalve met dressuurles, & echte training.
en op wedstrijden sowieso niet :o

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:52

Ik rijd mijn paard 1x per week met sporen, in de zaterdag les. Daar zijn we namelijk bezig met heel veel zijgangen, en proberen we ze dingen aan te leren, dan komt het met een spoortje toch net wat beter door.
Verder met wedstrijden, voor net dat tikkie meer.
Mijn sporen stellen trouwens niet zoveel voor hoor. kleine knopspoortjes

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:15

Geryon schreef:
Mijn nichtje van 7 rijd trouwens ook met sporen (en zweep). Haar schetlander is nogal ondeugend en ze valt er altijd af, dus sporen heeft zel wel nodig ja.

Ik behoor ook tot de mensen die geen sporen gebruiken, gewoon omdat ik het niet echt nodig vind.
Alleen dacht ik wel altijd dat sporen waren om je paard actiever te maken en meer preciezere hulpen te kunnen geven voor bijv. hoge dressuur.
En niet om je paard 'duidelijker' te kunnen straffen.
Iig zie ik nu een ruiter voor me die haar paard harder en pijnlijker kan schoppen met sporen als hij niet luisterd.
Corrigeer me als je het niet zo bedoelt haha. ;p

Websterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:29

Met het dressuren gebruik ik wel een spoortje, omdat ze simpelweg dan gewoon beter reageert op m'n hulpen. Daarintegen gebruik ik met het springen geen sporen omdat boven de sprong mijn benen nog wel eens iets teveel naar achteren gaan en dan prik ik haar perongeluk. Maar met springen is ze actief genoeg omdat ze dat gewoon leuk vind.
Als ik buiten ga rijden dan gebruik ik ook nooit sporen, omdat ik dat fijner vind. ;)

Sporen gebruiken om je paard te straffen vind ik ook niet kunnen. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom ze sporen nodig heeft zodat ze er niet afvalt. (sorry als ik eroverheen heb gelezen ;) )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:40

Hierover zijn al genoeg andere topics geweest, welke je met de zoekmachine kunt vinden. Bij deze een slotje.