Tik eerste in M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:51

Hoi, mooi paard mooie foto"s maar er vallen wel een aantal zaken op; je tempo is te hoog waarschijnlijk ook voor je paard hij loopt over zijn tempo en gaat onregelmatig hierdoor. zo te zien kan je het niet bijzitten want je gaat hangen in je rug,je been naar voor wegsteken en in je hand tillen waardoor je paard meer op voorhand komt en duikt.
probeer je paard meer boven zijn benen te houden,been eraan rechtop zitten en mee met de beweging en hem niet weg te laten denderen,tempo mag mits in evenwicht en onder controle,het beeld zal dan heel anders worden ;)

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:10

Rij zelf niet bij de lrv, maar was mee met Bert Vermeir, hij zit bij Opwijk...
@monia: normaal ga ik woensdag ook mee om een beetje te helpen ja :)

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:14

Je spoort bijna elke pas aan!
Als hij trouwens terugvalt, als je niet meer aanspoort, leer hem dan,
1x been, geen reactie tikje met de zweep.
dan zit je ook netter.
Het is maar een tip!:D
Wel leuk beest! <3

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:15

tempo mag iets terug zodat paard de oefeningen beter af kan maken. Je eerste middendraf zat tactfout in en je tweede middendraf vertrok die goed maar viel terug, het werd minder. Soms lijkt het alsof die een plankje is en gaat hij ook zo de bocht om. Verder zag het er goed uit. succes verder.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:18

SheeNegro schreef:
Maritje1991 schreef:
en waarom zou je dat niet helpen?

ik denk dat je TEveel druk op de beugels zet! daardoor ga je juist wiebelen! heb je al eens licht gereden zonder beugels? dit doe je vanuit je knieen.. zo zou je ook moeten rijden met beugels..

verder vind ik het er erg onrustig uit zien, ik denk dat je eerst meer rust in jullie rijden moet brengen..

Als het me zou helpen, zou ik perfect moeten zitten, omdat het mij perfect lukt om door te zitten zonder stijgbeugels en jah hoor, ook licht te rijden zonder stijgbeugels. Ik denk het niet dat ik teveel druk zet, want ik zit eigenlijk te lang.

Heb je mijn filmpje van vorige winter al gezien?

Hier kaart je zelf je probleem aan, als je kan lichtrijden zonder beugels klem je met je knieeen en bovenbenen.
Stomste zit oefening die ook verzonnen is.

Rijden zonder beugels prima maar niet lichtrijden, je klemt dat met je benen terwijl het been gewoon ongedwongen moet afhangen. Je moet dus meer druk op je beugel krijgen en daar meer balans uit halen.
Daarnaast zou je hele been meer terug moeten komen te liggen, je hebt nu je been wat naar voren ten opzichte van je bovenlijf. Kan je voet in de beugel meer onder je lichaam houden dan komt je bovenlijf meer ook meer in balans, wat meer rechtop in plaats van naar achteren.
Denk maar aan een tuimelaar,je boven en onderlijf halen elkaar nu uit balans. Als je daarnaast ook nog je hand kan laten zakken zou je goed moeten zitten :D
Maar ja dat is alle simpel gezegd natuurlijk.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:45

Was dit in Middelkerke?
Nette proef vind ik, jammer van je middendraf en je linkergalop waar hij wat onregelmatig was net voor je aansprong..
Je rijd mooi op je letter maar je schouderbinnenwaarts mag er wat meer uitkomen voor mij. Je verruiming in galop vind ik ook sterk. Probeer meer in het ritme te blijven in de middendraf en laat je gewicht in je voeten zakken zo zullen ook je voeten stiller blijven :)
Veel succes! Je hebt een paardje met veel voorkomen :j

Edit: Ik heb het filmpje van vorige winter bekeken en dat is een groooot verschil.
Je hebt nu veel meer controle en constanter tempo! En je houding is ook een pak beter. Ik zou je niet herkend hebben..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:43

Hier kaart je zelf je probleem aan, als je kan lichtrijden zonder beugels klem je met je knieeen en bovenbenen.

Rijden zonder beugels prima maar niet lichtrijden, je klemt dat met je benen terwijl het been gewoon ongedwongen moet afhangen. Je moet dus meer druk op je beugel krijgen en daar meer balans uit halen.
Daarnaast zou je hele been meer terug moeten komen te liggen, je hebt nu je been wat naar voren ten opzichte van je bovenlijf. Kan je voet in de beugel meer onder je lichaam houden dan komt je bovenlijf meer ook meer in balans, wat meer rechtop in plaats van naar achteren.
Denk maar aan een tuimelaar,je boven en onderlijf halen elkaar nu uit balans. Als je daarnaast ook nog je hand kan laten zakken zou je goed moeten zitten :D
Maar ja dat is alle simpel gezegd natuurlijk.[/quote]

je moet juist geen druk op je beugels hebben, juist als jij je knieen aansluit aan je zadel heb je, je onderbenen stil er komt dan toch niet contstant druk op je voeten waardoor je gaat wiebelen.. en het is niet alleen 'klemmen' (liever niet klemmen) je moet mee veren en met druk op je beugels ga je stuiteren...want dat druk je jezelf omhoog...

het beste is zonder zadel rijden.. je merkt dan ook gelijk of je inknikt ja of nee.. als je dat dan doet schuif je van je paard af;)

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:52

Maar ze heeft bijna geen druk in haar beugels want ze zwengelen zachtjes, dat zou anders veel harder tonen. Ze moet proberen boven haar evenwichtspunt te blijven. Zoals te zien in de middendraf, ze zet haar extreem naar achter, waardoor ze achter haar evenwichtspunt komt, waardoor haar paard onregelmatig loopt. Ze moet haar gewicht dragen en meerijden ipv te "hangen" niet dat ze echt hangt maar knieën aanleggen is hier niet de grootste oorzaak van haar wiebelende voeten volgens mij.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:37

BE_GENTLE schreef:
Ik vind je ver naar achteren hangen, ook vind ik je handhouding niet netjes veels te ver naar voren en te breed ook kantel je je benen iets naar voren toe. ook ben je heel onrustig met je lichaam probeer zwaar te zitten maar wel zodat je netjes recht op blijft zitten. paard loopt erg netjes maar vind jou in het totaal plaatje erg storend.

Ik ga hier ook in mee, ik vind het niet prettig om naar te kijken, en heb niet vaak zo'n houding gezien. Je moet proberen rust in het rijden te brengen dat is erg belangrijk!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:00

hé Kirsten, wist niet dat jij ook op Bokt zat ?! :D

je ziet idd dat hij af en toe taktfouten maakt. Voor die middendraf, gewoon heel veel oefenen !! als je moet blijven doorzitten zet je makkelijker je knieën en belemmer je hem in zijn bewegingen, als je dan nog je gewicht verlegt (doordat je zelf niet altijd even vast zit of mee bent in de beweging) gaat hij zijn evenwicht verliezen en dan komen er taktfouten...
voor M1 mag hij stilaan wat meer verzamelt gaan lopen (achteraan gaan zitten).

jullie blijven echt een super combinatie !! :P

& ja ik weet het, het gras staat/stond lang... maar wa mochten het niet maaien van de boer omdat zijn koeien anders niet genoeg eten hebben ;) mijn papa was nog speciaal met zijn grasmachien over de hoefslag gegaan zodat je de bordjes beter zag staan :+

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:38

Maritje1991 schreef:
xx_Irisje schreef:

Maar ja dat is alle simpel gezegd natuurlijk.

je moet juist geen druk op je beugels hebben, juist als jij je knieen aansluit aan je zadel heb je, je onderbenen stil er komt dan toch niet contstant druk op je voeten waardoor je gaat wiebelen.. en het is niet alleen 'klemmen' (liever niet klemmen) je moet mee veren en met druk op je beugels ga je stuiteren...want dat druk je jezelf omhoog...

het beste is zonder zadel rijden.. je merkt dan ook gelijk of je inknikt ja of nee.. als je dat dan doet schuif je van je paard af;)

Als je druk op beugel houd komt je been stiller te liggen :)
Ik zeg niet dat je je af moet zetten in de beugels maar met druk op beugel en mee veren in enkel, knie en heupgewricht zorgt dat je niet stuitert en je been stiller ligt.
Zou mooi zijn zonder die druk verlies je je beugels continu.

Zonder zadel rijden is goed voor balans maar minder voor je houding, je komt namelijk iets in stoelzit te zitten, maar je word er wel handig van!

Def

Re: Tik eerste in M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:03

Leuk paard! Maar wat een rotterrein om te starten zeg... gras staat echt hoog en is onregelmatig terrein lijkt me. Dat is al iets waardoor het minder kan gaan dan normaal.

Verder weet ik niet of het al is genoemd, maar ik zie overal jouw rechterhand veel hoger staan dan je linkerhand. Dit kan ook tactfouten veroorzaken, zeker als je er ook nog meer druk op hebt staan.

Ik denk dat je even helemaal terug naar de basis moet denken. Je zit en houding moet verbeteren , die moeten onafhankelijker. Zonder zadel rijden en je instructeur (trice?) hierop laten hameren. Met paard zou ik goed recht gaan richten en denk hierbij heel erg aan dat je zelf ook rechtzit (en je handen op dezelfde hoogte en lengte en druk hebt). Het is nu soms een gevalletje: 'pas op, zwenkt uit" :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:22

Heb vandaag dus eventjes gereden en extra op mijn houding gelet.
- Handen laag
- niet te ver naar achterleunen
- bekken naar achter gekanteld
- benen naar achter
- hielen naar beneden
- en proberen niet te botsen
- tempo rustig gehouden.

Allemaal zonder stijgbeugels, wat mij opvalt is dat ik mij dan enorm gespannen voel. Terwijl je juist ontspannen moet zetten?
Ook ontdekt dat als ik dan rechts aanpak dattem huppelt, dat is dus een pure contactfout van mij.. Wat uit die gespannen houding komt. Op links (been) kan ik dan absoluut geen druk zetten en mijn been sluit ook niet aan, mede daardoor het huppeltje. Huppeltje eruit gekregen, maar daar ging ook het "opwaartse" gevoel..
Zaterdag maar nog eens zonder zadel rond hobbelen. En proberen een filmpje te maken :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:27

goed bezig dus! knap hoor,ik vind wel dat je door zonder beugels te rijden zelf moeilijk maakt. tuurlijk het helpt wel om een stukje besef te krijgen maar er gebeurd heel wat anders met je zit zonder beugels dan met,door te kunnen steunen op je beugels kun je je ontspanning zoeken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:30

Naar mijn mening wordt de houding en zit van de ruiter niet beter van zonder beugels/zadel rijden. Zeker niet wanneer er aan verschillende punten moet worden gewerkt.

De manier van zitten en spiergebruik is zonder beugels/zadel anders dan wanneer je je voeten in de beugels hebt.

Ik zou aan mijn houding werken met de voeten in de beugels, iemand vanaf de zijlijn mee laten kijken en jezelf vanuit verschillende oogpunten laten filmen.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:24

stukje gekeken, maar wat je doet met je benen doe ik ook en dan slingert mijn pony mij eraf, dus benen om de pony heenklemmen zegt mijn instructrice altijd :D

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:26

SheeNegro schreef:
Heb vandaag dus eventjes gereden en extra op mijn houding gelet.
- Handen laag
- niet te ver naar achterleunen
- bekken naar achter gekanteld
- benen naar achter
- hielen naar beneden
- en proberen niet te botsen
- tempo rustig gehouden.

Allemaal zonder stijgbeugels, wat mij opvalt is dat ik mij dan enorm gespannen voel. Terwijl je juist ontspannen moet zetten?
Ook ontdekt dat als ik dan rechts aanpak dattem huppelt, dat is dus een pure contactfout van mij.. Wat uit die gespannen houding komt. Op links (been) kan ik dan absoluut geen druk zetten en mijn been sluit ook niet aan, mede daardoor het huppeltje. Huppeltje eruit gekregen, maar daar ging ook het "opwaartse" gevoel..
Zaterdag maar nog eens zonder zadel rond hobbelen. En proberen een filmpje te maken :)

Veel mensen hebben last van dat huppeltje ofterwel korte-lange pas genoemd.. Dan heb je dus bvb (weet niet aan welke kant die van jou dat heeft) op de linkerhand, links een lange pas en rechts een korte, wat je dan moet doen is rechts geven zodat de pas langer kan worden, let daarbij op dat je paard genoeg naar binnen draait met de voorhand en niet enkel met de achterhand. (Bekijk het beeld in je hoofd: als de voorhand niet meedraait blijft rechtsvoor achter.. Op de linkerhand toch alleszins) Zo krijg je een opwaarste pas erin en wat je altijd moet doen: meerijden elke pas en als het ritme moeilijk is, in je binnenste tellen: 1,2; 1,2 enz.. Maar je niet fixeren op de hals, maar op het lichaam en achterhand! Zonder beugels rijden lijkt mij niet aangeraden omdat je houding echt niet zo storend is. Gewoon fixeren op het ritme en de achterhand. Veel succes.

Edit: goede oefening daarvoor is: schouderbinnenwaarts, wijken, iig veel zijgangen rijden. En daarin licht zijn in het contact maar toch voldoende van de oefening vragen (je schouderbinnenwaarts komt niet zo goed uit in je proef) Ik zou daarop oefenen, en vanaf je paard in evenwicht loopt en op z'n eigen benen, zal jij vanzelf beter kunnen gaan inzitten en komen je benen vanzelf stil te liggen :) (spreek hier uit ervaring)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:04

Ik zie hier geen grove fouten in en vind het zeker dik M1 waardig! Hoe je hem terugnam van de eerste middendraf schrok ik even van.. aan die binnenhand trekken..dan trek je hem daar scheef en moet die wel terug,want dan word die geblokeert,probeer dat echt meer op je zit te doen :) Hier en daar nijgt het wat naar een soort van taktfoutjes,maar ik weet niet of de ondergrond miss slecht was? :)

Hele mooie combinatie! :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:49

Ik vond de proef niet slecht maar ook niet super. Gefeliciteerd met je 1e plaats :) Leuk beestje

Probeer tijdens de middendraf te letten op het wegrijden - verruimen - terug rijden. Ik denk dat jij denkt, "Kom jongen hier kunnen wij een 9 op score, dus laat zien wat ja kan." := En dan geef jij te veel hulp waar hij niks mee kan. :) Er wordt middendraf gevraagd en daar letten ze ook heel erg op het weg- en terugrijden. Dus probeer daar op te letten. En dat hij onregelmatig loopt kan ook komen aan de bodem :?

De galop mag wat mij betreft meer berg op waarts.

En ik vind de 'houding' van je armen heel storend. Heb het idee dat jij jou armen daar gedwongen heb. Probeer ze lekker losjes aan het lichaam te houden en je handen even hoog houden daar zag ik hier en daar ook foutjes in.

Je hebt heel veel commetaar en tips gekregen, probeer hier aan te werken. En film anders een van de trainingen van binnenkort. Kunnen wij (bokkers) kijken of jij je al verbeterd heb en nog eventueel tips mee kunnen geven :D

Succes verder!

Trouwens, ontzettend fijn dat er een keer in een topic waar (positieve) kritiek gegeven wordt ook normaal gecommuniceerd wordt! +:)+

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:56

je moet echt rechtop gaan zitten en niet achter over verder mooi paard!!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:03

Ik vind je erg netjes rijden!
Let wel op je handen en probeer wat meer rust te houden en dit ook uit te stralen.
Sucses samen :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:50

vilouma schreef:
Ik zie hier geen grove fouten in en vind het zeker dik M1 waardig! Hoe je hem terugnam van de eerste middendraf schrok ik even van.. aan die binnenhand trekken..dan trek je hem daar scheef en moet die wel terug,want dan word die geblokeert,probeer dat echt meer op je zit te doen :) Hier en daar nijgt het wat naar een soort van taktfoutjes,maar ik weet niet of de ondergrond miss slecht was? :)

Hele mooie combinatie! :D

Ik weet het.. Ik keek op en zag dat ik bij A uit ging komen: Paniek.
Het lukt moeiteloos op de zit hoor, al neemt de stress in de proef de bovenhand.. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:56

Annekeee schreef:
Ik vond de proef niet slecht maar ook niet super. Gefeliciteerd met je 1e plaats :) Leuk beestje

Probeer tijdens de middendraf te letten op het wegrijden - verruimen - terug rijden. Ik denk dat jij denkt, "Kom jongen hier kunnen wij een 9 op score, dus laat zien wat ja kan." := En dan geef jij te veel hulp waar hij niks mee kan. :) Er wordt middendraf gevraagd en daar letten ze ook heel erg op het weg- en terugrijden. Dus probeer daar op te letten. En dat hij onregelmatig loopt kan ook komen aan de bodem :?

De galop mag wat mij betreft meer berg op waarts.

En ik vind de 'houding' van je armen heel storend. Heb het idee dat jij jou armen daar gedwongen heb. Probeer ze lekker losjes aan het lichaam te houden en je handen even hoog houden daar zag ik hier en daar ook foutjes in.

Je hebt heel veel commetaar en tips gekregen, probeer hier aan te werken. En film anders een van de trainingen van binnenkort. Kunnen wij (bokkers) kijken of jij je al verbeterd heb en nog eventueel tips mee kunnen geven :D

Succes verder!

Trouwens, ontzettend fijn dat er een keer in een topic waar (positieve) kritiek gegeven wordt ook normaal gecommuniceerd wordt! +:)+

Het huppeltje komt echt wel door een contact fout hoor ;) Ben er nog steeds mee bezig om het eruit te krijgen.. Vandaag ging het goed, hij kreeg het enkel moeilijk in de Traver rechts, waar hij dus linksachter goed moet onderzetten en dat juist zijn zwakke kant is.

Hetzelfde als ik tegen Do zei, het veruimen lukt perfect, alleen neemt de stress de bovenhand en daar het stomme achttal daar net voor..

Als je niet tegen commentaar kunt moet je ook geen topics plaatsen hé ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:58

ooooo na het zien van je foto's heb ik besloten om niet het filmpje te kijken ga eens terug naar de basis en begin met je zit wat is dit sllleeechhhhttt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:01

tita schreef:
ooooo na het zien van je foto's heb ik besloten om niet het filmpje te kijken ga eens terug naar de basis en begin met je zit wat is dit sllleeechhhhttt :=

Sorry maar ik vind dit erg overdreven.

Ik heb eerst wat commentaar gelezen en toen het filmpje gekeken en ik vind het nog redelijk meevallen.

Ik stoor me niet zozeer aan de hoogte van je handen maar wel de manier waarop je je handen houdt, er zit een knik in.

Verder druk je je rug bol waardoor je benen niet mooi meer onder je blijven, je kantelt je bekken wat en daardoor gaan je benen zo zwabberen. Probeer vanuit je bovenlijf je benen te corrigeren. Dus rechtop blijven zitten en beugels een gaatje langer.