wie heeft tips voor mij om mijn paard in te rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:14

ElisaLufRiv schreef:
ja, idd.
jha het is mij eigenpaard,
mij ouders denke dat ik het zef wel alleen kan.
dat dacht ik zelf ook. maar het valt tegen, ;(

Lijkt me ook logisch... Als je het even gaat beredeneren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:15

Zoiets valt heel erg tegen, maar dat is ook een leer moment :)

Laat haar inrijden door iemand met ervaring ( en dan liever niet bijvoorbeeld het buurmeisje van 15 maar echt iemand met verstand en ervaring) Leer jij ook veel meer van, levert je een fijn paard op. Je kan absoluut helpen met het in rijden als iemand met ervaring jou ook helpt.

ElisaLufRiv

Re: wie heeft tips voor mij om mij paardinterijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:19

ja ik wil haar ook wel laten inrijden
maar we hebben nu op het moment niet veel geld,

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:22

ElisaLufRiv schreef:
ja, idd.
jha het is mij eigenpaard,
mij ouders denke dat ik het zef wel alleen kan.
dat dacht ik zelf ook. maar het valt tegen, ;(

En ik ben bang dat het nog veel meer zal gaan tegenvallen als je geen goede hulp zoekt. Bovendien snap ik (en dat klinkt misschien rot maar zo bedoel ik het niet) je ouders niet. Hebben zij veel verstand van paarden?? Ik zou echt met ze overleggen dat je dit niet zelf kan. Dan zou ik even wachten tot er wel geld is en vele grondwerk met haar gaan doen Er is hier al meedere malen aangegeven dat als je zo doorgaat je heel veel "kapot' kunt maken. Geloof ons alsjeblieft en zorg dat het voor jou en je pony leuk blijft :j

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:23

Het is heeeel onverstandig zelf een paard in te rijden als je niet weet hoe je dit moet doen. Zet een advertentie op marktplaats en vraag of iemand je paard in wilt rijden. Denk dat je er genoeg reacties opkrijgt.

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:27

nee mij ouders hebben er niet veel verstand van,
maar wat zij goede grondwerken??

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:31

In iedergeval een professioneel persoon inschakelen, zij weten hoe je het beste je paardje kan beleren.

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:34

mij ouders zeggen dat ik het gewoon verder moet proberen,
maar dat wil ik zelf eigenlijk ook,
en als het me egt niet lukt dan laten weg brengen,

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:35

Waar woon je? Misschien kan iemand van Bokt je helpen :)

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:37

braband/gelderland

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:38

ahum, sorry hoor... :+
Maar goed, je bent pas 13, je ouders denken dat jij zelf wel even een paard inrijdt, maar nu het fout dreigt te gaan hebben ze geen geld voor professionele hulp? Met alle gevaren van dien? Ik zou eens goed met je ouders praten, laat ze dit desnoods lezen. Het inrijden van een paard is niet niks! Eigenlijk is het al helemaal niks voor kinderen....Is er geen goede hulp, dan zou ik ter wille van jou en voor het paard, dit groene paard verkopen en een ingereden, braaf exemplaar gaan zoeken....
Grondwerken houdt oa in: alle omgang met het paard terwijl je er niet op zit, bijv. longeren, schriktraining e.d.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:45

Pallatin schreef:
ahum, sorry hoor... :+
Maar goed, je bent pas 13, je ouders denken dat jij zelf wel even een paard inrijdt, maar nu het fout dreigt te gaan hebben ze geen geld voor professionele hulp? Met alle gevaren van dien? Ik zou eens goed met je ouders praten, laat ze dit desnoods lezen. Het inrijden van een paard is niet niks! Eigenlijk is het al helemaal niks voor kinderen....Is er geen goede hulp, dan zou ik ter wille van jou en voor het paard, dit groene paard verkopen en een ingereden, braaf exemplaar gaan zoeken....
Grondwerken houdt oa in: alle omgang met het paard terwijl je er niet op zit, bijv. longeren, schriktraining e.d.

ik ben het helemaal met jou eens.
TS, je zal het vast goed bedoelen en heel erg je best doen, maar een paard inrijden is heel wat (dat zal je ondertussen wel door hebben)
je kan jezelf heel erg in gevaar brengen, maar ook voor het paard is dit iets heel belangrijks, als hij nu niet de goede basis krijgt zal dat later moeilijker gaan worden.
Het zou dus beter voor jou en ook zeker voor je paard zijn om het door een professioneel persoon te laten doen en evt. met begleiding.
goed idee inderdaad om je ouders dit topic te laten lezen.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:47

Ik heb een linkje voor je met grondoefeningen vanaf bokt voor je. Eerst veel over lezen en dan aan de gang.
[NH] Grondwerk oefeningen

Ook grondwerk is overigens iets wat je niet zomaar even doet maar het is in ieder geval vast beter dan er nu op te gaan zitten. Het maakt de band met je paard sterker en maakt de verhouding in leiderschap duidelijk. Daarnaast is het ook nog eens hartstikke leuk.

Sorry schat maar ik snap je ouders en jou eigenlijk echt niet . Het inrijden van een paard is echt niet zo gemakkelijk en zie waar je nu al tegenaan loopt terwijl je net begonnen bent. Maar afijn ik denk dat je het dan maar zelf zult moeten ondervinden. Je schrijft "als het me echt niet lukt..." tja dan ben je al te laat en gaat het je nog meer geld kosten om het weer goed te krijgen.
Bezint eer ge begint

linky

Gewoon niet aan beginnen, dat wordt niks met jullie!
Goed professioneel aan laten rijden, als je daar geen geld voor hebt, kun je je paard beter verkopen. Je zult straks ook met entkosten, hoefsmid, dierenarts e.d. te maken krijgen. Een goede africhter hoeft trouwens helemaal geen kapitalen te kosten, een ervaren meid zonder paard wil het vast wel voor b.v. de reiskosten voor je doen. Maar alsjeblieft ga niet zelf prutsen, want zo te zien (dreigen in het land) is het dier je nu al de baas.
Als ik jouw moeder was zou ik niet eens willen dat je er aan begon!

Breghje

ElisaLufRiv schreef:
mij ouders zeggen dat ik het gewoon verder moet proberen,
maar dat wil ik zelf eigenlijk ook,
en als het me egt niet lukt dan laten weg brengen,

En dan ben je, geloooof me, puit meer geld kwijt. Als je eerst zelf aan gaat klooien (en als je ouders er geen verstand van hebben, daar dan dus duidelijk niet naar luisteren, maar hen overtuigen te luisteren naar jou. Je krijgt hier goede adviezen, je kan ze dit topic ook laten lezen uiteraard) en je rijdt je paard naar zijn moer, dan kan je rekenen op wég vertrouwen van het paard in jou, wég rustige basis en dus langer bij een trainingsstal.

Want reken voor het gemak de basis inrijden is ongeveer een maandje of 2 werk, een verkloot paard opnieuw vertrouwen leren en alles erop zetten, reken op met mazzel een half jaar... reken zelf maar uit.

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:57

kijk ik moet het gewoon zelf doen,
dus ik wil nu graag weten hoe ik het nu gewoon het besten kan gaan beginnen ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:10

ElisaLufRiv schreef:

Dit krijg je echt alleen niet voor elkaar met een paar tips van Bokt... Als je merrie nu al naar je dreigt en je haar kont toe draait ben je het stadium van het (even) alleen oplossen al gepasseerd. Natuurlijk kun je het proberen maar ik denk dat je alleen maar meer brokken maakt en in het ergste geval gewond raakt. Deze merrie weet haar plek niet en is je de baas. Ze moet gewoon eens goed op haar plaats gezet worden door iemand die weet wat hij doet. Als je nu al tegen deze problemen aanloopt kan ik je op een briefje geven dat dit pas het begin van de ellende is. Zoek goede hulp....Niet om je af te kraken hoor maar dit moet je niet zelf willen doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:14

ElisaLufRiv schreef:

Niet. Heel simpel, wat Aukelizzy al aangeeft, je hebt totaaaaal geen ervaring, dat inrijden gaat hem alleen niet worden. Je hebt dus twee opties: A je gaat op zoek naar iemand die jou daarin gaat begeleiden of B je brengt je paard weg.

Gezien het gedrag van je paard nu naar jou toe, en dat jij dit al niet eens kan corrigeren, zegt mij genoeg dat je er verder zonder begeleiding niet verder mee gaat komen, en dat je paard alleen maar erger gaat worden.

Verder heb je hier al tips genoeg gehad tussen het naar een professionele stal brengen door, maar the bottom line is en blijft: zoek hulp!! Ga aub niet zelf verder lopen klooien want dat gaat hem echt echt echt niet worden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:22

Ik heb je even een PBtje gestuurd. Ik zit in jouw regio en ben best bereid om tegen benzinekostenvergoeding een keer jouw kant op te komen om te kijken wat er aan de hand is, en waarom je paard zo dreigt in de wei.
Ik kan je leren meer inzicht te krijgen in het gedrag van je paard, hoe je dit kunt manipuleren (moet je straffen, afleiden of negeren?) en hoe je in volle vertrouwen met je paard aan de slag kunt gaan.

Ik sluit me wel bij de rest aan: zoek hulp!
Een onervaren jonge meid met een jong, onervaren paard kán heel goed gaan, maar die hebben altijd begeleiding.
Als ik dit zo lees, gaat het nu al de verkeerde kant uit. Bedenk eens wat er gebeurt als je straks erop gaat rijden? Het vertrouwen kan ernstig geschaad zijn, met alle gevolgen van dien. Zeggen je ouders dan nog steeds dat je het zelf moet doen? Levensgevaarlijk!

Meid, succes en laat me ajb wat horen.

Trouwens; deze post sluit ik me bij aan:
Citaat:
Je krijgt hier goede adviezen, je kan ze dit topic ook laten lezen uiteraard) en je rijdt je paard naar zijn moer, dan kan je rekenen op wég vertrouwen van het paard in jou, wég rustige basis en dus langer bij een trainingsstal.

Want reken voor het gemak de basis inrijden is ongeveer een maandje of 2 werk, een verkloot paard opnieuw vertrouwen leren en alles erop zetten, reken op met mazzel een half jaar... reken zelf maar uit.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:25

Ik ga niemand tips geven om een paard en zichzelf te verklooien.....Je moet aan je paard denken niet aan jezelf. Je paard wordt er niet beter van als jij hem/haar in gaat rijden. Hij wordt dan waarschijnlijk niet goed ingereden en afleren is zoveel moeilijk dan aanleren. Dus ik zou is even goed met je ouders in gesprek gaan en vertellen dat dit niet kan.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:27

ElisaLufRiv schreef:

Hier ga ik in ieder geval geen advies op geven omdat ik het er niet mee eens bent dat je het toch zelf wil/moet gaan doen. Als het dan echt niet anders kan dan zou ik het aanbod van Puchje aan je ouders laten lezen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:34

Als je het zelf moet doen, en dus ook niet het aanbod van Puchje mag aanemen. Is het denk ik beter om het paard weg te doen.
Je zegt ook dat er geen geld voor is terwijl begleiding helemaal niet duur hoeft te zijn. Hoe willen jullie het dan gaan doen met DA kosten hoefsmid kosten en ga zo nog maar even door.
edit: type fout

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:29

naar een stal brengen waar ze ervaring hebben, is veel te gevaarlijk om het zelf te doen..

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:20

zoek ervaren hulp en controleer of ze nergens last van heeft misschien zadel wat niet goed heeft gelegen en wat pijnlijk is geweest

Klavertjes4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:44

Neem het aanbod van Puchje aan.
Ik snap best dat je dit alleen wilt doen, maar zo hou je er geen plezier in.
Omdat je merrie je nu al de baas is, zal jij er straks nog minder zin in hebben om haar te trainen ect. Dit is niet goed voor jezelf, voor de merrie en voor jullie band.

Kijk er samen met iemand naar, laat je begeleiden & anders was derest ook al zegt : breng de merrie weg.