inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharH

Re: inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:37

Wanneer hij 3 jaar is zou ik beginnen met inrijden..wanneer de basis goed onder controle is en je een paar jaar verder bent zou ik pas beginnen met aangespannen rijden.
Heb genoeg paardjes gereden waarbij het andersom is gegaan..nou dat geslinger krijg je er niet snel uit hoor..

Firegirl

Re: inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:44

Als paarden al voor de kar beleerd zijn, gaat het inrijden onder de man meestal veel rustiger. Ze leren voor de kar ook goed om op hun eigen benen te lopen. Je kan rustig beginnen met leren sturen tussen 2 lijnen, dan hebben ze de basis vast.
Voor de kar lopen is een stuk minder belastend dan onder de man, dus je kunt er ook veel eerder mee beginnen. Meestal vanaf 2,5 jaar. Moet dan natuurlijk wel een licht wagentje zijn en niet meteen uren gaan rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:10

CharH schreef:
Wanneer hij 3 jaar is zou ik beginnen met inrijden..wanneer de basis goed onder controle is en je een paar jaar verder bent zou ik pas beginnen met aangespannen rijden.
Heb genoeg paardjes gereden waarbij het andersom is gegaan..nou dat geslinger krijg je er niet snel uit hoor..

Nou als ik met niet vergis is loopt een goed aangespannen paard ook niet te slingeren.
Wat bedoel je daar eigelijk mee? Snap het niet helemaal.

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:20

ik zou hem nog niet zo jong beleren en ik zou hem eerst voor de kar beleren. hij kent dan al het optuigen en de rem en het stuur;)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:26

ik werk met tuigpaarden, en laatst kregen wij ook een welsh pony bij ons op stal die we moesten beleren voor de IBOP. en die hebben we eerst in het tuig beleerd, en daarna pas onder zadel.. ;)

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:59

ik zou eerst gewoon andere dingen doen , logeren , wandellen , verkeersmak maken enz, & als minimaal 3 is dan beleren onder het zadel of voor de kar ;)