tips zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieselooot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:34

bij mijn vriendin haar paardje (3jaar en een half) is het juist omgekeerd. we hebben woensdag voor de eerste keer een zadeldoek erop gelegd en hij bleef rustig staan, we waren aan het lachen van nu het zadel.. we hebben het zadel er op gelegd en hij bleef gewoon rustig staan Ö. maar dan probeerde we om de singel gewoon even tege zen buik te houden en dan begon ie te steigeren. Hoe heb je dat met die longeersingel aangeleerd als ik vragen mag? :)

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:06

TheHorseInn schreef:
gewoon dat zadel er in een keer op gooien,singel aantrekken en hoofdstel omdoen!

Cap op!
En doe dan eerst rondje aan de longe en dan er in 1x opstapen!

Geen gemiep of wat dan ook!

in 1x doen!!

Ik heb ervaring met zadelmak maken dus kan pb'en ;)

dit is geen goed idee. stuur dat paard naar een prof. en laat hem fatsoenlijk aanrijden.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:36

een kennis van mij weet ook veel van zadelmak maken. vertrouwt ze je helemaal??

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:39

TheHorseInn schreef:
gewoon dat zadel er in een keer op gooien,singel aantrekken en hoofdstel omdoen!

Cap op!

in 1x doen!!

Ervaring?

Ik mag hopen van niet eigenlijk.

012

Re: tips zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:04

Ik zou hulp vragen van een prof..
al is het maar voor 2x bijvoorbeeld.. om het zadel er op te krijgen.. je kan van te voren wel alvast beginnen met longeren en m de verschillende gangen aanleren op commando

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:00

waarom begin je bij een zadel??

ik maak vaak paarden zadelmak en ik ga er meestal gewoon opzitten in een keer..
als een paard ergens van schrikt; vergeet het dit nooit

hoewel ik zei net in een keer dit klopt niet helemaal ik bouw eerst een goede band met het paard op..

enne niet vergeten; een korte oefening is beter dan een lange!!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:09

Lekker aan iemand over laten die weet hoe het moet, gebeurt het goed en gebeuren er geen ( onnodige ) ongelukken

Heb je er daarna zelf ook plezier van!!

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:22

en zeker niet alleen!! zadelmak maken doe je niet alleen..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:24

BMarjolijn schreef:
TheHorseInn schreef:

Cap op!

in 1x doen!!

dit is geen goed idee. stuur dat paard naar een prof. en laat hem fatsoenlijk aanrijden.

onzin,, een paard zadelmak maken moet je in een keer doen.. ik maak zovaak paarden zadelmak en het werkt goed.. Nooit problemen gehad.. Een paard onthoud veel dingen zijn leven lang.. Maak je een paard goed zadelmak, vergeet het dit nooit!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:25

Inderdaad, het paard schrikt meestal niet van de ruiter op zijn rug, maar van het zadel die dan een bepaalde druk geeft. Meestal schrikt het paard niet als je er zo op gaat zitten is mijn ervaring. En als je het niet weet, waarom begin je er dan aan? Laat het door iemand doen of haal er iemand bij die er verstand van heeft.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:31

nanette1 schreef:
Inderdaad, het paard schrikt meestal niet van de ruiter op zijn rug, maar van het zadel die dan een bepaalde druk geeft. Meestal schrikt het paard niet als je er zo op gaat zitten is mijn ervaring. En als je het niet weet, waarom begin je er dan aan? Laat het door iemand doen of haal er iemand bij die er verstand van heeft.

idd eerst gewoon zonder zadel.. vraag aan iemand of die naast je wil fietsen en een halstertouw vast houd..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:36

TheHorseInn schreef:

Cap op!

in 1x doen!!

Is dit nu een geintje of meen je het echt??
Als je het echt zo doet, dan mijn vraag waar jij ze heen brengt als er niets meer mee te beginnen is!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:37

met aansingelen wel in 1x goed want als je het half doet en hij begint dan raar te doen en het zadel komt onder zn buik kan je het vergeten!

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:39

Dobel schreef:
met aansingelen wel in 1x goed want als je het half doet en hij begint dan raar te doen en het zadel komt onder zn buik kan je het vergeten!

een paard vergeet sommige dingen nou eenmaal nooit in zijn leven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:07

Dobel schreef:

Bij een goede voorbereiding en vertrouwen in de persoon die dit gaat doen, zal het paard niet raar gaan doen.
In één keer strak aansingelen zorgt juist voor problemen.
Veel beter is om stapsgewijs steeds een klein stukje strakker te singelen, zodat het paard vertrouwen krijgt.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:16

JoviBan schreef:
Dobel schreef:

Bij een goede voorbereiding en vertrouwen in de persoon die dit gaat doen, zal het paard niet raar gaan doen.
In één keer strak aansingelen zorgt juist voor problemen.
Veel beter is om stapsgewijs steeds een klein stukje strakker te singelen, zodat het paard vertrouwen krijgt.

waarom zou je het stapsgewijs moeten doen?? ff vraagje heb je wel eens een paard zadelmak gemaakt?? ik geloof niet dat je het zadel stapsgewijs zou moeten laten wennen.. Hoe denk je dat de paarden vroeger werden in gereden?? ik doe het ouderwets en ik weet zeker dat het goed is.. als je alleen al kijk hoe men vroeger met paarden omging, helemaal niet zielig ik weet zeker dat men toen heel wat meer voor hun paard over had als nu! en vertrouwen moet je niet krijgen maar moet je allang hebben als je ermee begin! anders kom je helemaal nergens

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:18

Je moet het aansingelen heel voorzichtig doen. Eerst zadel erop zonder ruiter, dus hoeft niet zo heeel erg strak elke keer langzaam 1 gaatje hoger. Als je er in 1 keer een ruk aan geeft heeft ze metteen singelnijd. En dat wil je niet.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:20

nanette1 schreef:
Je moet het aansingelen heel voorzichtig doen. Eerst zadel erop zonder ruiter, dus hoeft niet zo heeel erg strak elke keer langzaam 1 gaatje hoger. Als je er in 1 keer een ruk aan geeft heeft ze metteen singelnijd. En dat wil je niet.

nee idd het paard kan hiervan ook heel erg schrikken en dat kan dus een eeuwige angst veroorzaken..
sowiso altijd rustig werken met de paarden..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:24

Ik zie hier z'n rare dingen....

Ik heb een trainings stal en ik ben blij dat je het aan profecionals over laat goede keuze

Aansingelen doen wij zowiezo gaatje voor gaatje bij elk paard
kost je 1 minuut meer werk...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:27

Ja, natuurlijk moet dat.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:28

Gentlegiant schreef:
Ik zie hier z'n rare dingen....

Ik heb een trainings stal en ik ben blij dat je het aan profecionals over laat goede keuze

Aansingelen doen wij zowiezo gaatje voor gaatje bij elk paard
kost je 1 minuut meer werk...

ik ook.. nooit gezegd dat ik dat niet doe, alleen dat ik het op de ouderwetse manier doe en daar hoort onderandere dit onder.. maar ik leg wel in een keer het zadel op tijdens het inrijden..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:29

Bij de meeste leg ik het zadel er ook in een keer op maar sommige paarden warderen dat gewoon niet....

Ja ik sta er echt van verstelt volgens mij doen die mensen die hier reageren Sommige de mensen waar ik over praat weten het vast wel

Alles zonder verstand

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:31

Ik heb maar één tip voor je: nooit zelf gaan lopen klungelen als het je de eerste keer al niet lukt.
Je paardje is nog jong en eenmaal getraumatiseerd krijg je dat er zo moeilijk uit. Haal professionele hulp erbij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:32

arjavdham schreef:
waarom zou je het stapsgewijs moeten doen?? ff vraagje heb je wel eens een paard zadelmak gemaakt?? ik geloof niet dat je het zadel stapsgewijs zou moeten laten wennen.. Hoe denk je dat de paarden vroeger werden in gereden?? ik doe het ouderwets en ik weet zeker dat het goed is..

Stapsgewijs is altijd beter dan overdonderen.
Je toont daarmee respect en begrip voor het paard, en je geeft rust en vertrouwen aan het paard.
En ja, ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt en heb àlles stapsgewijs gedaan. Ze heeft geen enkel teken van spanning, stress of angst vertoont, niet één seconde. Alles deden en doen we stapsgewijs, in alle rust en vertrouwen. Zo ook het zadelmak maken, zònder meteen strak aan te singelen.

Hoe men het vroeger deed, interesseert me niet, eerlijk gezegd.
Tradities zijn niet altijd goed om aan vast te houden.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:33

Gentlegiant schreef:
Ja ik sta er echt van verstelt volgens mij doen die mensen die hier reageren Sommige de mensen waar ik over praat weten het vast wel

Alles zonder verstand

sorry hoor maar zal ik jou eens wat vertellen; ik ben tussen de paarden opgegroeit. Ik ken veel paardenmensen, waarvan er inmiddels ook al enkele overleden zijn maar daar zitten mensen tussen waarvan jullie zouden zeggen 'een paardenfluisteraar' ik heb daar veel van geleerd en ik werk op dezelfde manier als hun.. Maar zonder verstand?? dacht het niet!! ik werk eerst minimaal een maand aan het vertrouwen etc..