Korienta (Furore x Kodario) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:14

Moderatoropmerking:
Ondanks dat een discussie over sporengebruik nuttig kan zijn, wil ik jullie toch vragen om zich enkel te richten op de rijfoto's van de TS. Uiteraard mag er nog wat gezegd worden over het spoorgebruik, echter mag het dan geen herhaling zijn en moet het nuttige informatie bevatten voor de TS zodat de TS er onmiddelijk mee aan de slag kan. De TS heeft namelijk niet voor niets een RT-HAW topic geopend.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 15:54

bedankt verder nog voor de reacties ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:00

Ik heb het idee dat je inknikt in je linkerheup,
je linkerschouder is ook iets lager dan je rechterschouder.

Je hebt echt een prachtig paard :)
Ik heb het idee dat wanneer je zonder slof rijd ze dr rug wegdrukt.
en het gaat direct een stuk gespannender, wanneer je zonder rijd

En daar waar jij zegt dat ze trekt, loop ze heel mooi op de loodlijn, voor de rest loopt ze er allemaal achter en te opgekropt.

Ik las dat ze ook lui wass,
probeer overgangen te rijden :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 16:02

Cchanny : Bedankt voor je reactie, zal de volgende x eens goed op mijn houding letten :) Ze drukt idd de rug een beetje weg als ik zonder slof rij ja, maar dat heet oefenen, en ga er ook aan werken dat ze ook zonder slof gewoon goed loopt! ;)
en idd veel overgangen rijden, daar ben ik dus ook al mee begonnen. ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:04

Okee super :)
Ja jouw heup viel me eigenlijk als eerste op :)
en toen pas de rest..

Hopelijk word ze straks wat beter aan je been :)
Succes ::)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:14

@ Cchanny: Ga er zeker op letten, en beter op been gaat vast en zeker lukken ;)

@ R_Franke: Bedankt voor je reactie :D

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:49

Nu wil ik even reageren op de reactie's over het gebruiken van sporen en zwepen.
De jonge fries die ik rijd, rijd ik nu met een zweep. Als ik een uur les heb doe ik de laatste 20 minuutjes wel spoortjes om. Voornamelijk vanwege het rijden van zijgangen ed. maar ook omdat Neeltje na die 20 minuten erg lui voor het been word. De eerste 40 minuten die ik dan rijd is dat totaal niet. Dus dat respect voor het been klopt denk ik niet helemaal. Neeltje is dan ook wat uitgeput, maar niet zo erg dat ze zo slecht op het been reageert, dus ik heb het idee dat er toch altijd uitzonderingen zijn.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:52

precies, zo is het gedeeltelijk bij mijn merrie dus ook,
meestal reageerd ze super op been, maar ze heeft af en toe ineens van die kuren dat ze gewoon niet reageerd, dus ja dan gebruik ik even duidelijk mijn spoortje, en dan is het weer oké.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:37

wat een discussie over sporen en zwepen.
maar om daar toch ook maar even iets over te zeggen:
er zijn wel deglijk luie paarden en je moet zoeken wat bij jou past.
persoonlijk zeg ik altijd: gebruik pas sporen als je zonder sporen zo actief kunt rijden als jij wilt.
dat je ze dus niet gaat gebruiken om je paard harder te laten lopen want dan krijg je te maken met afstomping.
en dat wil je ook niet want dan heb je echt een probleem op een hoger niveau in de wedstrijden en dan is hij gevoelloos.
en ja je kunt ook met sporen je paard wakker maken.
ik rij ook een merrie die wakker moet worden. dan rij ik altijd met sporen maar als die wakker is na 5 a 10 minuten.
dan loopt ze ook als een tierelier.
in dat geval kan het wel maar je moet het niet doen bij een paard wat gewoon niet wil reageren.
je kunt wel met sporen rijden maar in principe moet je het ook zonder kunnen doen.
over zweep hetzelfde. het ene paard reageert geweldig op een zweepje en wordt gek van sporen.
de ander wordt bang van de zweep.
maar om nou met beiden te gaan rijden? ik zou het niet gauw doen.

even over jou.
ik heb niks tegen je slofgebruik maar ik raad een martingaal aan.
ik neem aan dat je dat hulpmiddel kent?
het werkt amper in maar mocht ze zo haar buien hebben dan voelt ze het wel even.
je kunt haar dan zonder jou hand laten weten wat ze wel en niet mag maar je hebt verder geen inwerking als ze haar
hoofd rechthoudt.
belangrijk. koop een martingaal die lang genoeg is.
je kunt een hoop verpesten met een te korte martingaal.
nog wat kleine puntjes.
- met wijken recht boven je paard zitten. begrens je buitenteugel. niet teveel hangen aan je binnenteugel en binnenbeen.
buitenbeen gebruiken voor de activiteit en het opvangen.
- probeer je handen wat meer te sluiten en zachte kneepjes te geven. daar bereik je het meeste mee als je haar los wilt
hebben in de mond.
- blijf vooruit kijken.

nou ja ik heb mijn commentaar wel weer gegeven.
het is niet aanvallend bedoeld maar het zijn gewoon wat kleine puntjes waar je wat aan kunt hebben.

en ik vind je paard er echt heerlijk uitzien. je zou echt niet zeggen dat ze 18 is.

veel succes nog!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 21:26

maai_ke : Ik heb de zweep de laatste tijd nogal eens geprobeerd wat nu het fijnst werkt bij haar, heb de zweep er niet meer bij heb alleen nog korte spoortjes om. gebruik deze ook alleen als het nodig is.

Martingaal heb ik ook ja, had deze thuis liggen omdat ik een grote poestbeurt aan het houden was :)

Bedankt voor je tips verder! :) ga er zeker gebruik van maken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:51

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:24

Niemand meer?

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:30

Ikke!!

Ik heb niks tegen slof, rijdt der ook wel eens mee!

Maar super leuk beestje!
Soms het je wel pianohandjes.
En soms heb je nogal strenge binnenhand (rechts voornamelijk)

Toch, ga zo door. Je komt er wel :D

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:48

Katja schreef:
In tegenstelling tot wat hierboven genoemd wordt los je het niet aan je been zijn wel degelijk makkelijk op met een spoortje.
Kuit geven-> geen reactie-> aantikken met spoor-> nog geen reactie-> schop met spoor.
De meeste paarden weten vrij snel dat niet reageren op kuit gevolgen heeft en zullen dus gelijk reageren.

Ik zou na jouw omschrijving ervoor kiezen om de slof wat hoger vast te maken dat heeft meestal meer effect bij paarden die erg aan je hand naar beneden trekken.

vind ik ook! desnoods even door de keelriem halen zodat hij voor het gevoel wat hoger zit. zou btw sowieso geen foto's met slof hier op bokt zetten want dan krijg je sowieso reacties van mensen die denken dat hij alleen maar slecht in kan werken ;)

k vind t een leuk paard!! zweep zou ik er gewoon bij houden hoor, je weet maar nooit! baat het niet, schaad het niet zeg ik dan maar :D (net zoals de sporen)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 21:33

Newtotilas: Jha.. mijn handen:( haha moet er toch echt eens aan werken!

AnneMaaike17: Bedankt voor je tip met de slof, ben alleen bang dat ze dan de keelriem kapot trekt als ze weer eens in een gekke bui is, maar heb de laatste weken niet meer met slof gereden en het gaat nu Super!!

Vind het ook erg jammer dat bepaalde mensen zo reageren alleen om een slof! Maarja, niet iedereen heeft een toppaard wat alles kan! ;)

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:34

Misschien moet je je af en toe los draven of galloperen. En daarna pak hem weer even op. Misschien helpt dat :P

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:44

Tarck: dat werkt dus bij die van mij niet, ze wil alleen maar sneller en sneller dan, en ja dan wordt ze juist mega sterk :o

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:44

Vicky_88 schreef:
Katja schreef:
Maar je wilt dat je paard respect voor je been heeft en niet voor de zweep. Dan krijg je weer al die mensen die in de M opeens problemen hebben omdat hun zweep niet meer mee mag.
Als je een beetje fatsoenlijk op een paard kunt zitten voel je wel wanneer je spoor geeft en wanneer niet.

Ik rijd M. Heb het op de zweepmanier gedaan... geen problemen ;)
Heb een lekker voorwaartse fries :))
Was ie eerst niet hoor (een jaar geleden)
Kan hem zonder sporen alles laten doen. Rijd bijna nooit met sporen zelfs.
Kan gewoon proeven rijden zonder sporen.

Waarom zie ik dan in jou profiel allemaal rij foto's met sporen? :Y)

Over je slof: Prima hoe jij hem gebruikt.
Zorg wel dat je niet te veel inzakt.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:15

Finstar1991: Bedankt voor je reactie, zal er beter op letten :P

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:34

Je kan wel zien dat het een springpaard is, lekker fris in het hoofd en wil graag wat voor je doen. Leuk paard heb je en een leuk shabrakje!

Succes verder.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:40

Ik vind dat je de slof niet netjes gebruikt, maar goed daar wil je geen commentaar over zag ik in je startpost.

Ik vind het een mooi paard, en ze lijkt ook erg pittig! Het ziet er alleen uit dat dat ze er veel plezier in heeft. Misschien moet je eens spelletjes met haar gaan doen, vrijheidsdressuur of een buitenrit oid. Ik zeg maar wat. Een beetje afwisseling is goed voor je paard. En laat al die hulpmiddelen lekker in een donker hoekje liggen, want dat maakt het niet beter.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:43

Anneloes1991: Ja, dat hoor ik vaker dat je het er wel in kan zien, bedankt voor je reactie :)

Peuk: Bedankt voor je reactie :), ze is idd best pittig, heb de laatste weken niet meer met slof gereden, alleen wel een martingaal, maar die gaat er binnekort ook af :) maar dat gaat nu echt super! En idd,, lekker veel afwisseling, ben de laatste weken ook lekkere bosritjes gaan maken met haar zodat ze ook even haar energie kwijt kon :)

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:08

Misschien moet iedereen zijn mond houden over de slof, want ze gaf zelf al aan dat ze daar GEEN commentaar op wou.
Sporen en zweep zijn eigen keuze, jullie hebben dat paard nooit gereden en kunnen onmogelijk van een paar foto's te weten komen hoe het paard werkelijk is. ;) Ze zegt ook dat ze haar zweep niet gebruikt, maar gewoon vast heeft.
Verder: leuk paardje heb je daar en zoals je erover praat en openstaat voor alle (nuttige en onnuttige) commentaar weet ik zeker dat het alleen maar zal beteren! Ik reed vroeger ook nogal een heftig paardje dus na het instappen en beetje draven liet ik haar een tijdje galopperen (ik in verlichte zit) dan kon ze haar energie wat kwijt en werd ze ook rustiger met haar hoofd. Misschien kan dit ook helpen voor de jouwe? Of wordt ze enkel heviger naarmate je langer rijdt?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:17

Laurie26: Bedankt voor je reactie, dit heb ik ook een tijdje geprobeerd ja door tips van anderen, maar ze werdt zo alleen nog maar sterker en lastiger :(

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:57

Leuk paard!

De hele discussie over sporen en alles hebben we al gehad, dus daar zeg ik niks meer over.
Maar nog even over de slof. Je zegt dat ie het hoofd naar boven gooit en je dan niks meer te zeggen hebt. Waarom rijd je dan niet met martingaal? Dat is juist voor paarden die hun hoofd de lucht in gooien, maar hij werkt niet in als ie gewoon loopt.

Je hebt wel een nette houding trouwens!

Succes!