Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:34

Weet je wat wel heel makkelijk te controleren is?
Je zit in het zadel en legt je handen (of 1) onder je bil(len), dan ga je voelen waar je je zitbeentje voelt, dan ga je rustig zo veel naar voren tot je voelt dat de druk van je zitbeentje af gaat en daarna doe je het zelfde maar dan met naar achter gaan zitten, waar je de meeste druk op je zitbeentjes hebt, daar hoor jij te zitten en heb je je bekken mooi rechtop.
Dit is maar een onderdeel van het geheel, maar misschien een makkelijk begin om alles te kunnen verbeteren.

Wat loesje zegt aan het begin in stap zonder beugels is ook altijd goed, let wel op dat je je hakken wat naar beneden houdt, zodat je wel een lichte aanspanning in je benen hebt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:36

He, dat ben ik maar dan met een ander hoofd op de foto!!!
Wat Loeske zegt klopt ook, als ik recht zit heb ik ook het gevoel naar achter te hangen.
Heb je geen last van flapperende onderbenen?

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:36

Share schreef:
zonder beugels kan ik overigens best rijden maar doe ik dan mn beugels langer heb ik geen evenwicht meer :?

Dit probleem heb ik ook heel vaak. Bij mij is de oorzaak dat ik te veel op mijn beugels 'rijd'. Ik ben veel te veel bezig met mijn beugels bij me te houden. Ik duw mezelf ook vaak uit het zadel in galop of verlies mijn beugels tijdens de galop. Meestal rijd je beter zonder stijgbeugels omdat je er dan ook niet op kan zitten denken. Dus de enige tip die ik je kan geven: probeer niet te veel op je beugels te denken (niet zo makkelijk, maar als het daardoor komt wel een goede oplossing)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:02

Ik hoop dat je genoeg fantasie hebt, want hier komt ie: Het balletje in het kommetje... :j

Stel je het volgende voor: Tussen je heupbotten, in je buik dus, zit een kommetje. Het is zo groot dat de randen je heupbotten raken. In dat kommetje ligt een klein balletje. Door je bekken te kantelen kan je het balletje laten rollen. Het is de bedoeling dat het balletje in het midden van het kommetje komt te liggen. In jouw geval zal je voor je gevoel het balletje verder naar achter moeten laten rollen.
Ook zonder paard, gewoon thuis op een keukenstoel of tijdens de afwas kan je dit goed oefenen, het liefst met je ogen dicht. Het is echt alleen een kwestie van je rug en lende ontspannen, maar dat is inderdaad nog niet zo makkelijk. Heb je echter de knop gevonden, en je vergeet niet om goed te voelen wat je nu precies doet (of juist níet doet), dan kan je deze houding steeds gemakkelijker terug vinden.

Wat je imo níet moet doen is NOG meer spieren gaan spannen om jezelf in de goede houding te wringen, dus géen extra AANgespannen buikspieren, maar juist ONTspannen rugspieren. Probeer zo ontspannen mogelijk op je paard te gaan zitten, zak maar even lekker diep achterover in een stoelzit, boeit niks. Eerst ontspanning, en dan van onderaf weer de blokken opbouwen. Been op zijn plaats laten hangen, beugel onder de bal van je voet, niet onder je teen, zitbeenknobbels opzoeken, schouders ontspannen boven je heupen, hoofd in balans rechtop, en ademmmmm doorrrrr. Durf te gaan zitten op je paard, niet blijven staan in de beugels, je wordt er echt niet zwaarder van als je jezelf eens lekker installeert in het zadel. ;)
Wat een echte aanrader is, werd hier al een paar keer genoemd: CR. Ik kan je Alona in Roosendaal van harte aanbevelen.

Cemlys

Re: Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:55

Is volgens mij meer een balansprobleem, ik heb een aantal jaar terug een paar jaar terug centered riding lessen genomen en ben daar erg door geholpen. Ook het zadel kan veel uitmaken. Ik heb zadels waar ik gewoon echt niet goed op zit. daarbij heb ik een holle rug, beetje te flexibel bekken en te weinig buikspier (dat laatste kun je natuurlijk wel trainen). dus er speelt vaak veel een rol, maar balans is heel belangrijk hoe dan ook.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:57

niet te klein , maar wel te groot is je zadel daardoor zakt hij voren omlaag en dus ook te weinig ruimte en daardoor komt het achter omhoog en kantel jij naar voren, haal een goede zadelpasservice/maker erbij die jou wellicht kan helpen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:02

Misschien ben ik even heel tuttig hoor, maar had je echt geen andere woord kunnen vinden voor je achterste?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:30

Ik heb het zelfde probleem ook wel wat.
Het advies dat ik vaak krijg is dan ik mn bekken meer moet kantelen.
En in galop knijp ik met mn bovenbenen waardoor ik mezelf ook weer uit t zadel werk.
Mss kun je je beugels een gaatje langer doen waardoor je meer in het zadel komt te zitten.
Ik ga nu met mn nieuwe paard ook centerd riding lessen volgen, je leert dan welke spieren je
moet aanspannen en welke juist niet.
Denk dat dat een gewenning moet worden, net zoals je nu wellicht verkeerde spieren aanspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:09

is het zown lelijk woord dan? Reet? hier is t gewoon tzelfde als je achterste hoor :P

Ik hoor veel over het centered riding. dus die adviezen neem ik van harte en zal als ik mijn paard iets beter ken zeker een paar lessen gaan proberen bij ze!

Ik heb sowieso veel spierproblemn dus zal ongetwijfeld de verkeerde speieren aanspannen en ontspannen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:31

Share schreef:
is het zown lelijk woord dan? Reet? hier is t gewoon tzelfde als je achterste hoor :P

Ik hoor veel over het centered riding. dus die adviezen neem ik van harte en zal als ik mijn paard iets beter ken zeker een paar lessen gaan proberen bij ze!

Ik heb sowieso veel spierproblemn dus zal ongetwijfeld de verkeerde speieren aanspannen en ontspannen.

Ik kan veel lelijkere woorden bedenken en dit klinkt t leukst in de titel he :+
Snap je keuze voor het woord helemaal haha.
Centered riding maakt je bewust van wat je doet en hoe je inwerkt op je paard.
Ik moet ook nog beginnen maar bereid me alvast voor op flink wat spierpijn :P
Mn paard komt in oktober onder het zadel (is dan 3,5) en dan neem ik elke 2 weken een half uurtje.
Ook gaan we rechtrichten, dan begin ik in elk geval goed.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:33

Maxielover schreef:
Het lijkt alsof je paard op de 2e foto zijn rug wegdrukt. Je zou ook door hoe je paard loopt zo kunnen zitten, want als je haar ziet lopen zie je (met name op de 2e foto) haar kont ook hoger komen omdat ze erg op de voorhand is (bergafwaarts), dus logisch dat jouw kont en dus ook de achterkant van je zadel meer omhoog komt. Je kunt haar van voren wat meer omhoog vragen met haar hoofd, zo kan ze alsnog nageven. Wat betreft dat rijden op je doos : Wat maakt het uit ? Als je maar rechtop zit. Hoe je rechtop zit, ligt aan jouw bouw, je paard zijn beweging en aan je zadel. Als daar niks aan mankeert lijkt me dat het goed is.

Mijn huidige zadel (gaat weg) is een Kieffer vzh van 17,5 inch (valt als 18 inch door hele diepe zit) en ik heb met rijbroeken maat 40, dit zadel is voor mij echt te groot. Heb nog een hele hand ruimte achter m'n kont over. En dat terwijl ik toch ook nog best een kont heb al zeg ik het zelf.....

Draai dat maar eventjes om: het paard loopt zo doordat je zo zit :)
Het 'enige' wat je moet doen is je bekken naar achteren kantelen. Op de stilstaan-foto zit je wel netjes trouwens (wat je bekken betreft dan), alleen mag je heup daar weer meer naar achteren.

JacobienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:26

Hoi Share,

Ik herken wat je bedoelt.

Share schreef:
Ik heb altijd last van mn rug tijdens het rijden, ik voel ook niet wanneer die nou recht is. tijdens het rijden voel ik geen druk op mn knieeen. ik heb moeite om mijn benen om mijn paard heen te 'slaan'.

Een vriendin en ik hebben er ook allebei last van. Wij hebben ook allebei last van onze rug. Als je last krijgt van je rug krijg je de nijging om je rug te ontlasten door voorover te gaan zitten.

Loesjes tip heb ik ook toegepast en dat helpt wel

Loesje88 schreef:
Ik denk dat jij bij het rijden vooral moet denken dat je wat meer achterover gaat zitten. als jij bij deze houding het gevoel hebt dat je rechtop zit, dan moet je nu dus voor je gevoel overdreven naar achteren 'hangen'.

Je moet echt het gevoel krijgen dat je aan je buikspieren hangt.

Wat ook helpt is om je rug te trainen. Ik heb dit onder begeleiding van de fysio gedaan in een fitness zaal gedaan, om de goede oefeningen te krijgen. Veel rijden is belastend voor je rug. Door je rug te trainen in de fitness zaal kan je rug dit zeker beter aan. Ik was zo stom om te lang door te gaan en had echt een blessure opgelopen. Hoop dat je van mij kan leren en dit voor bent.

Doordat je pijn hebt in je rug, ga je je rug spannen. Dat is voor het paard vervelend dus die gaat ook gespannener lopen. Daardoor zit het voor jou nog minder en ga je proberen het nog meer te ontlasten en dus voorover te zitten. En zo werkt het als een neerwaardse spiraal.
De oplossing zit hem in ontspannen. En zoals de anderen ook schrijven je bekken te kantelen, fysio's beschrijven dat vaak als je navel instrekken. Deze spieren nemen het dan over van je rug. En daardoor kan je de beweging beter aan.

Daarnaast heeft het mij enorm geholpen om een vriendin, die ook kan rijden, mee te nemen, die alleen maar lette op hoe ik zat. Daar hoeft ze geen instructrice voor te zijn. En kan wel erg gezellig zijn en te gelijkertijd erg leerzaam ;)
Als iemand een uur lang tegen je zegt achter over, dan ga je het op een gegeven moment voelen hoe het moet. Wij doen dit over en weer bij elkaar. Dat helpt enorm.
Als je even geen les hebt helpt dit erg goed. (Anders trouwens ook)

Succes!
Hoop dat je hier iets aan hebt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:39

Share schreef:
zo moet het? alleen dan rijdend?

Afbeelding

Nou nee... hier zit je weer wat in stoelzit en het ziet er wat gekunsteld uit.

Een goed passend zadel zou je eigenlijk vanzelf in het diepste punt moeten doen zitten. Wat hier aan de hand is weet ik niet, maar je zit eigenlijk achter het diepste punt. Dan kiep je óf voorover óf je zit zoals nu.
Hoe dat kan? Zadel te klein? zadelboom te nauw? Beugelriemophanging op verkeerde punt? Kan ik zo niet zien.
Ik raad je aan een goede zadelpasser erbij te halen.

Overigens kan je eens beginnen met je zadel wat verder naar achteren te leggen. Het ligt te ver naar voren. Dat zou al kunnen helpen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:44

Ik ben het met beantsje eens

Kijk eens naar een goede maar dan echt goede zadelmaker

Ik heb het idee dat het probleem bij de beugelophanging ligt
Probeer veel zadels uit diepe zit geen diepe zit enz

Je moet je bekken kantelen en als je dat goed doet heb je kans dat je spierpijn krijgt in je buik ivm je buik spieren

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:50

Zoals genoemd, gaat het niet om achterover zitten, maar om bekken kantelen.

Lees deze link eens, die is heel duidelijk, met foto's erbij. :)
(Het is niet dat ik het niet wil typen, maar de plaatjes zijn duidelijk ;))

http://spirithorses.be/zitles.html

Wees jezelf bewust van de plaats van je bekken en je zitbeenknobbels. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:54

Of billen te rond? Ik zou wel eens een profiel foto van je willen zien waarop je houding zichtbaar is. Ik heb het idee dat je met hetzelfde probleem zit als ik. Te ronde billen. En dan word het heel lastig om je lichaam goed om dat paard heen te leggen.
Ik heb het idee dat je je bekken ook meer mag kantelen, dat je dan beter in je zadel komt te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:56

Ik heb toen ik zoekende was naar een paard wel op een euroriding luxor gereden en dat zat gewoon als een huis! netjes rechtop goed in het midden van het zadel en had goed steun aan de wrongen. Dat heb ik bij mijn huidige zadel niet ( kieffer (wien volgens mij?) ) Misschien moet ik dan toch maar gewoon op zoek naar een ander zadel. met een goede zadelmaker. heb het idee dat de zadelmaker die ik voor dit zadel heb gehad me te graag een zadel wilde verkopen... btje jammer. je legt er toch kei veel geld voor neer. Heb er ook nog eens veel te veel voor betaald zeker nu blijkt dat ik er helemaal niet goed in pas.

ff een baal momentje..

Falona ik heb behoorlijk ronde billen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:08

Een zadel kan je bekken minder 'vrijheid' geven, maar ik ben nu nog steeds benieuwd of je genoeg vanuit je bekken rijdt of niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:11

ik probeer het hier op de stoel.. maar het lukt me helemaal niet om mn bekken te kantelen :?

Soms denk ik wel eens dat ik en mijn lijf niet geschik zijn om paard te rijden...Maar t MOET goedkomen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:14

Laat eens een goede zadelmaker naar je zadel kijken? Volgens mij zit je probleem toch daar. Een zadel moet passen voor zowel paard als ruiter. Op sommige foto's vind ik het ook wat ver voorover liggen, maar foto's zeggen zo weinig. Dat vertekent je beeld enorm soms. Dus daar wil ik niet op oordelen. :o

Inches bij zadels zijn ook heel wisselend. Als de knoop van je zadel ver naar voren zit en je meet dat naar het midden van de lepel van je zadel, dan kan het ene zadel in zit korter zijn dan het andere en toch 18 inch zijn. Mss zou je moeten overwegen naar een meer vlakkere zit in je zadel? Hoe dieper de zit, hoe meer je ook vaak in een houding wordt gedwongen. Jouw benen ogen wat kort en dat kan jou dan weer net tegenwerken. Kortom, een goed advies haal je vaak bij de vakman of 'vrouw.

Dat bekkenprobleem herken ik ook. Mijn man heeft daar nogal last van. En toch heeft hij laatst een zadel uitgeprobeerd, dat hem wel in de juiste houding hielp. Juist door die vlakkere zit.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:15

Veel hoelahoepen ;) haha nee geintje, maar inderdaad goed soepel worden in je bekken zodat je die naar voren kunt kantelen en je voor je gevoel je navel intrekt, dus de buikspieren onder je navel aanspannen, zodat je er ook goed op kan letten dat je je schouders / rug niet aanspant. En inderdaad verschillende zadels uit gaan proberen en nog een kritisch kijken naar je huidige zadel.

Ik reed zelf ook altijd te ver voorover, mede omdat ik dit was aangewend bij het losrijden van de paarden op stage, daar reden we altijd erg voorover licht, om zo min mogelijk gewicht op de rug te zetten maarja gevolg was dat ik verderop in de training ook niet meer rechtop ging zitten 8)7
Dit was ik zo enorm gewend en voor m'n gevoel zat ik ook wel altijd netjes recht.
Nu als ik les heb krijg ik steeds te horen, bovenlijf naar achteren en je schouders naar voren brengen (ik heb al een tamelijk holle rug van mezelf en dan door dat voorover lichtrijden, kont en schouders naar achteren...nou dan weet je wel hoe 't eruit ziet hihi ;) ).
Dit viel eerst echt heel erg tegen, voor mijn gevoel viel ik steeds achterover. Ik zat ook heel erg uit balans en had het gevoel alsof mijn benen onder me vandaan schoten enzo.

Na heeeeel lang hameren is het nu al een stuk verbeterd, ik zit al veel netter recht, krijg ook al complimentjes over m'n houding maar ik moet nog steeds opletten dat ik mijn kont niet naar achter gooi als een krolse kat hahaha!

Dus ook opletten of je instructrice er goed genoeg op let en je er voldoende mee helpt.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 12-07-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:16

Zo'n bal van de fysio kan ook enorm helpen. Je weet wel een grote skippybal. Dat helpt ook om je bekken losser te maken.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:17

Dit probleem heb ik ook gehad, en ik heb een nieuw zadel gekocht en ben aan ontspanning gaan werken.
Omdat je het zo graag wil ga jij al je spieren gebruiken om een "goede" houding aan te nemen.
Ik zou proberen om helemaal ontspannen in je bovenlijf te gaan zitten.
Moeilijk uit te leggen vanaf de computer maar het werkt echt, je moet dan niet meteen in de stoelhouding gaan zitten maar proberen je rugspieren te ontspannen.
Dit zal ook helpen tegen je rugpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:18

als ik mn navel intrek en de spieren onder mijn navel, gaan mijn billen automatisch strak gespannen staan :? moet dat?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:19

Ga eens met je handen onder je billen zitten, alsof je je eigen billen wilt vasthouden, zeg maar.
Wees jezelf daarna heel bewust van de positie van je zitbeenknobbels.
Rol eens over je botjes, door het hol maken van je onderrug, en daarna weer het bol maken van je rug.
Op je botjes, voor je botjes, achter je botjes.

Wat voel je als je dat doet?

Doet het pijn, voelt het stijf, mmoet je erg nadenken bij die beweging of lukt het allemaal wel?

Edit: da's geen onlogische reactie