te snelle pony wat kan ik doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:10

ik heb hetzelfde probleem, mijn pony is 19 en een heethoofd, nou dat wil je niet weten :o
wat ik moet doen als ze op de hindernis afstormt, is haar stil zetten voor de hindernis. niet er langs trekken! dan leer je je pony gewoon domweg weigeren. dat gaat hij dan altijd doen als hij denkt dat het niet lukt of gewoon geen zin heefd. nee, maar dan desnoods een rare noodsprong, maar dan merkt je pony wel dat het niet fijn is om zo op een hindernis af te komen. als je dit telkens doet wanneer je pony een ongewenst tempo aan neemt, zal je pony niet meer gaan racen, uit slechte ervaring met ongemakkelijke sprongen en rare nood stop's.
ik draag met springen body-protector, maardat is meer iets voor mij. ook is het goed om dressuur te rijden in de springbak, zonder de springen, zo leert de pony in die omgeving te ontspannen. wat ik nu doe is dressuur rijden, en als ze braaf is een laar sprongetje van 50 cm. dan weer dressuur en dan weer een sprongetje. als je merkt dat je pony weer heet word van die ene sprong ga je weer naar de basis van de dressuur om hem te ontspannen. je pony moet op een gegeven moment onverwacht naar de hindernis toe rijden, en dan wel zo, dat hij genoeg steun krijgt om de sprong te nemen. ik beloon mijn pony altijd met een sprongtje. je moet niet gelijk moeilijke in uitjes gaan doen, zorg eerst dat je pony onder volledige ontspanning en controle over een stijlsprong gaat. als je meerdere sprongen achter elkaar maakt, denk aan dubbelsprong, in uitje, is het belangrijk dat je pony niet na de hindernis weg sjeest, zo is het onmogelijk de volgende hindernis te nemen. focus ook goed op de tweede hindernis, dat is de fout die ik vaak maak, ik ben zo op de eerste hindernis, dat mijn pony altijd heel sneaky langs de tweede schiet.

nou, haha ik zie dat het een heel verhaal is geworden :o maar ik hoop dat je er wat mee kan. ;)

eejvaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:13

Een (lage) hindernis aanrijden in stap en een paar passen ervoor pas in draf laten gaan. De hindernis mag dan wel echt niet te hoog staan.
Ik had hetzelfde probleem en ben er zo vanaf geraakt ;)

bamsie

Re: te snelle pony wat kan ik doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:34

wat eejvaa zegt was ik vergeten, maar dat is idd ook heel goed om te doen, dat moet ik ook in mijn les :)

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:27

springlessen nemen

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:41

ik zou er niet zo snel scherper bit inleggen. je paard moet naar jou (willen) luisteren en niet omdat het afgedwongen word. van te voren zou ik longeren/ losgooien tegen de energie. zelf rustigg en ontspannen gaan rijden en dan bijvoorbeeld buiten het erf uitstappen en nog een rondje draven, dat werkt meestal wel.
succes!!

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:42

trouwens springpaarden moet je een beetje hieper houden, maar je kan ook minder krachtvoer geven/ cheken of het tuig goed ligt, als dat pijn doet gaan ze soms ook rennen.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:36

als er iets gevaarlijk is, is het wel op een paard rijden wat te sterk voor je is..

je kunt in moeilijke situaties terecht komen; wat dan??