Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:17

Idd Ilonka, je moet leren die knop om te draaien.. al voordat je opstapt!
Angst is niet nodig op dit paard, maar duidelijkheid juist wel..
Het is een jong paard wat alles moet leren, maar hij is inmiddels gewoon goed ingereden ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:18

ik ben ook een tijdje angstig geweest voor mijn merrie, na dat ik er af was gevallen en mijn been had gebroken. Ik ben eerst een tijdje grond werk gaan doen en ze werd gereden door een vriedin. Daarna ben ik gaan lessen, 3 keer in de week, nu zoveel maanden veder rijd ik haar zonder problemen en zonder onzeker te zijn. Ik denk met goede hulp en gewoon doen kom je een heel eind

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:24

sjakie schreef:
Ik herken de angst die je hebt, zonder een dergelijke val gehad te hebben. Mij heeft het enorm geholpen om toch met mijn eigen balans aan het werk te gaan. Bij angst is het prettig om "tools" te hebben waar je het mee kan beheersen.
Voor mij hield dat in dat ik de wetenschap heb dat ik met mijn zit in het overgrote merendeel van de gevallen met het paard mee kan veren. Schieten we een keer naar voren.....kan ik mee komen ipv achterop het zadel te klappen of aan de teugel te hangen. Gaan we langzamer dan kan ik direct mee terug.
Mijn jonkie gaf het de zekerheid dat er ten alle tijde sprake is contact en communicatie.

Ik mag Lonnie uitnodigen voor een clinic bij ons op stal :D .

Jeske, ik ben gewoon onbevangen opgestapt, alleen schoot de knop weer verkeerd op het moment dat hij zijn rug heel even iets bolde :o :o . De knop ging pas weer op zijn plek nadat mijn bijrijdster er even op had gezeten en Goldz, uiteraard, geen pas verkeerd deed :o

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:24

Hoi,
Ik ben nu ook bezig met inrijden.
Mijn paard heeft nog nooit gebokt, laat ik het afkloppen :o

Ik heb het wel met mijn intructrice erover gehad, wat als hij bokt?
In je begin post geef je het al goed aan het paardje schrikt omdat jij hard terug valt in het zadel.
Stel dat mijn paard bokt moet ik van mijn instructrice in een soort verlichte zit zitten en het halstertouw om zijn hals vastpakken. Zo krijg je geen paniek reactie op de ruiter die hard in het zadel land, of van de ruiter die in de mond trekt. Wel moet je je paard voorwaarts houden. En omdat je je onzeker voelt kan je je beugels een gaatje korter doen voor extra grip.

Ook zie ik dat je de beide teugels vastpakt uit paniek reactie, dit werkt averechts.
Vastpakken heeft nooit zin (al begrijp ik je reactie volkomen), je kan dan beter kleine kneepjes geven, zodat het paard wordt afgeleid, met zijn bit gaat spelen en ontspant.
Het is aan je zit om hem terug te rijden, langzamer lichtrijden, doorzitten etc.

Wees nu maar niet bang! Ik heb het op je 2de filmpje allang gezien het is gewoon een braaf beest.
Voor jezelf kan je dus je beugels een gaatje korter doen, bodyprotector aan en misschien even een stapje terug doen en erop rijden aan de longe, zodat het vertrouwen terugkomt.

Wat leuk dat je zingend zijn aandacht terugpakt. Mijn paardje ziet soms andere paarden langs de weg lopen en dan gaan de oortjes naar voren, ik ga dat zingen ook eens proberen :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:28

@doei, dat zingen helpt vooral om mezelf te ontspannen ;) . Doordat ik zing, word mijn gedachten deels afgelijd van mijn eigen spanning, en gespannen zingen is zoiezo onmogelijk :D .

En braaf is hij inderdaad wel <3 <3 <3 <3 . onder het zadel dan tenminste, met verzorgen is hij erg ondeugend <3
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 04-07-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:29

Heb beide filmpjes gezien en vraag me af wie er nu bang is voor het ander paard jij of je paard. Je moet met je paard bezig zijn en niet met alle anderen in de bak, wat ik zelf wel altijd deed was de anderen vragen of ze ruimte om me heen lieten.
Niet bang zijn om te vallen angst is heel slecht voor beide partijen. Neem een aantal lessen in de week zodat je onder begeleiding meer vertrouwen krijgt in je paard, want als ik het tweede filmpje bekijk is het een super mak paard, en missen jullie het vertrouwen in elkaar. Mocht hij wel er van door gaan, ga niet aan de teugels hangen maar doe evt een touw om zijn nek zodat je je daar aan kunt vast pakken. Wil je wel succes wensen met het rijden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:30

Paard is erg jong en onzeker, schrijf je ook in je begin post.
Jij bent ook erg onzeker en angstig. Waarom dan zo'n jong en onzeker paard? waarom niet een paard van een jaar of 6/7 die geen last heeft van jou gewiebel of onzekerheid. Zo heb zowel jij als je paard geen plezier en dat is erg jammer.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:34

@astrea, in dit geval waren we met nog 2 andere paarden in de bak. Vanaf het moment dat ik er op zat, merkte ik dat hij een heel klein beetje verstijfde als dit paard voorbij kwam, op de andere gaf hij geen reatie. Ik had nu dit paard niet eens aan zien komen, dus daar kwam de reactie niet van.

lijntje87, jong is hij wel, onzeker normaal gesproken echt niet. Hij zou nog naar een rijdende vrachtwagen willen gaan om daar een nadere studie van te maken, en de eerste keer dat ik er op zat, gaf hij ook absoluut geen krimp. Integendeel, hij vond het wel leuk :+

lijntje87

Re: Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:36

Maar als jij onzeker bent en angstig, waarom dan zo'n jong paard? dat is toch (imo) wachten op lastige momenten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:42

lijntje87 schreef:
Maar als jij onzeker bent en angstig, waarom dan zo'n jong paard? dat is toch (imo) wachten op lastige momenten

Hier ben ik het mee eens.
Dit had je je moeten bedenken voor je het paard kocht. Is nu niets meer aan te doen, dus JIJ zal degene moeten zijn die het paard vertrouwen gaat bieden.

Een tip die ik je wil meegeven,probeer de knop om te zetten voordat je erop gaat. En ja, dat is héél lastig.
Ik denk ook dat deze reactie uitgelokt is omdat het andere paard te dichtbij kwam. En voor de volgende keer, probeer niet te gaan schreeuwen, dit kan het paard angstiger maken. Ik weet niet of dit onbewust was, maar ik vloek altijd in mezelf als me dit soort dingen overkomen, en ik probeer het paard naar voren te rijden. Maar de knop van vertrouwen moet er dan wel zijn, zo'n actie moet je wel durfen te ondernemen.

Gelukkig heb je jezelf geen zeer gedaan, en rij je met een BP, wat toch wat meer beschermd.

Ga wel proberen om als je nu gaat rijden, niet op elk paard wat voorbij komt te letten. Focus je op het paard, en vraag desnoods of andere een beetje rekenschap willen houden met je.

Met begeleiding, vertrouwen en rust komen jullie er wel :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:09

wat maakt het nu nog uit wat voor een paard ze heeft, en wat ze kan???

Ze vraagt of er mensen zijn die evt ervaring hebben en weten hoe het op te lossen zou zijn.
Je moet het doen met het paard wat je hebt, en je paard zoek je niet altijd zelf uit, soms zoekt het paard jou uit....

Maar ik zou gewoon rustigaan weer beginnen met iemand in de bak die je kent.
Vraag aan die gene of die ook rustig willt doen, zodat jij weer vertrouwen krijgt.
Bouw het langzaam op, en naar een tijdje kun je weer gewoon in de bak met iedereen rijden.

Succes ermee.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:13

Ik ben het er ook niet mee eens.

Van een paard van 6 of 20 jaar kan je ook afvallen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:15

doei schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens.

Van een paard van 6 of 20 jaar kan je ook afvallen!

Maar heeft haar angst alleen maar met die val te maken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:19

Jolliegirl schreef:
Maar de knop van vertrouwen moet er dan wel zijn, zo'n actie moet je wel durfen te ondernemen.

Vertrouwen in zichzelf dus (in zo'n situatie) en dat mist ze ;)
Dat valt te trainen.
(zit-lessen, val-lessen en oefeningen om jezelf te ontspannen)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:45

superwoman schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar de knop van vertrouwen moet er dan wel zijn, zo'n actie moet je wel durfen te ondernemen.

Dat valt te trainen.

Vertrouwen in jezelf idd :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:52

Om jezelf een gevoel van veiligheid te geven kun je tijdelijk met een touwje om de hals rijden. Soms is dat voor je hoofd al genoeg 'placebo' gevoel van veiligheid omdat je dan een handvat hebt. Probeer het eens uit, mijn hoofd trapt er in iedergeval elke keer weer in :D
(zie foto in profiel)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:56

lijntje87 schreef:

Dit is erg makkelijk gezegt, maar toen ze hem kocht was ze misschien helemaal niet angstig of onzeker, kan natuurlijk door meerdere dingen komen, door zo'n val of iets anders.
Ik heb mijn paard als veulen gekocht, alles zelf geleerd, maar toen het moment van erop klimmen kwam durfde ik niet meer op te stappen. Nu is hij 6 en ben ik er nog steeds mee bezig om eroverheen te komen. Dan ben ik er nog niet eens vanaf gekletterd of iets dergelijks en zet de mijne ook nooit een stap verkeerd, maar die onzekerheid kan zomaar ineens toeslaan en is heel erg vervelend, of je nou een jong paard hebt of een bejaarde knol die af en toe een gekke bui heeft.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:13

Het 1e filmpje is echt zo herkenbaar, ik heb zoiets ook meegemaakt met mijn 4 jarige (toen 3.5 jarige) grote merrie. Ik kon nog net op tijd mijn beugels uitschoppen en er snel afspringen, want ze was echt een rodeo paard geworden. Vertrouwen hebben in je (jonge) paard is iets wat ik zelf ook heel moeilijk vind, ik ben bang om er hard af te vallen mezelf te bezeren of dat mijn paard zichzelf erg bezeerd. Soms gaat ze, nu ook nog, er zomaar vandoor en dan rent ze de hele bak door en is met geen mogelijkheid terug te krijgen (tja, pas na 6 rondjes galop)..

Wat bij mij helpt is haar van te voren longeren, zodat ze haar energie een beetje kwijt is. Ook als ze tijdens het rijden weer heel wild gaat doen, laat ik haar vaak tussendoor het rijden nog galopperen aan de longe. Het geeft mij een goed gevoel dat ze haar energie wat kwijt is, waardoor ik er met wat meer vertrouwen op stap.

Ik ben zelf een beetje van een koude kermis thuis gekomen wat betreft een jong paard aanschaffen. Ik weet niet of ik het ooit nog een keer zou doen. Toen ik haar kocht was ze net zadelmak en heel braaf, nuchter en lief. Nu is het een 4 jarige stuiterbal van 1.73m. Het is mijn tweede jonkie en de eerste, die ik op 2,5 jarige leeftijd had, daar had ik zelden problemen mee. Terwijl ze toch allebei hoog in het bloed staan (1e is een kruising arabier, 2e een kwpn'er). Ze staat ook de hele dag op de wei, daarom vind ik het zo vreemd dat ze vaak zo wild is.. Als ze nou de hele dag op stal stond, maar dat is zeker niet het geval. Ze krijgt ook niet extreem veel eten ofzo.

Nieuwe dingen uitproberen doe ik altijd in de les, dus onder goede begeleiding. Ik sta met 5 paarden op stal waarvan er 3 niet vaak rijden, dus ik rijd bij altijd alleen. Probeer dit ook te doen, te rijden op een tijd dat het heel rustig is op je stal.

En over het eerste filmpje, het is al vaker gezegd maar je paard schrok van dat andere paard, want die kwam veel te dicht bij. Het is dus niet jouw fout, jij kon hier niks aan doen.

Veel succes iig, ik lees een tijdje mee omdat ik een beetje met hetzelfde probleem zit.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:28

Heb geen ervaring hiermee, maar mag ik vragen waarom je bij elke pas aandrijft? Ziet er storend uit, en is het eerste wat me opviel in het filmpje :o

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:35

Waar ik ook op zou letten is dat je niet je handen elke keer meeneemt met lichtrijden, gewoon je handen stil houden, das iets prettiger voor zijn mond.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:50

Iedereen alvast bedankt voor de tips tot nu toe :D .

Even waarom ik voor dit paard heb gekozen. Toen ik hem voor het eerst zag, heb ik zijn reacties kunnen zien op dingen waar het gemiddelde paard van uit zijn/haar dak zouden gaan. Goldz bleef heel nuchter, en was eerder nieuwsgierig. Verder was het me ook snel duidelijk dat hij echt goudeerlijk is.
Het inrijden is ook verder probleemloos verlopen, ook zonder angst van mijn kant. Wel onzekerheid, bang dat ik iets fout zou doen bij mijn eerste jonge paard :o , niet om te vallen. Deze angstreactie waar ik nu last van heb is pas ontstaan na de val, ik had niet zo'n heftige reatie van Goldz verwacht :o .

HanneRonja schreef:
Heb geen ervaring hiermee, maar mag ik vragen waarom je bij elke pas aandrijft? Ziet er storend uit, en is het eerste wat me opviel in het filmpje :o

Ik heb al zo lang ik rijd last van wiebelbenen, dit word nu nog verergert door zijn onbalans.

Verder krijg ik minimaal 1 keer in de week les, dus aan het rijtechnische gedeelte word hard gewerkt ;)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:01

Ok, prima :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 17:01

superwoman schreef:
Jolliegirl schreef:

Dat valt te trainen.

Ik wil binnenkort iemand op stal uitnodiging die houdingsterapie te paard geeft. Mijn balansprobleem zal dan echt niet als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar als ik er in elk geval maar aan kan werken en verbetering merk, zal dat inderdaad wel schelen.
Ik moet wel zeggen dat ik op het moment dat ik besefte dat ik echt zou vallen, ik ook meteen bedacht dat ik mijn bodyprotector aan had, en mezelf durfde te laten vallen. Hierdoor ben ik er bijna heelhuids vanaf gekomen, ik heb alleen 3 dagen met een dikke neus rondgelopen :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 17:51

Ik heb trouwens nog een filmpje wat duidelijk aangeeft hoe nuchter Goldz verder is in zijn koppie <3 . Dit was mijn eerste drafje los aan de lijn, en sturen ging dus niet echt geweldig :o . Let op de emmer op het laatst......... :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:57

vind het geen prettig filmpje om te zien. wat doet hij met zijn hoofd? of zit jij aan de teugels?

Wel lekker braaf over die emmer heen :P

Goed dat je aan je houding gaat werken, zal tijd nodig hebben.
maar wat ik al zei : Jullie komen er wel.