Hoog opgooien, lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

Oefenen met op je kont blijven zitten. :D
Vraag anders is aan je instructrice of jullie is een zit lesje kunnen doen?
Beugels uit, en dan beetje draven, volte's maken, zo kan je leren om in je zadel te blijven zitten.

Succes *D

Blabla1980

Re: Hoog opgooien, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:03

Dat heb ik inderdaad al ene paar keer gedaan, zonder beugels draven en voltes rijden. Zal eens vragen om dat nog eens te doen binnenkort :)

Bedankt voor de tips tot zover :D

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:32

met doorzitten, probeer lekker ontspannen te zitten, dus niet te klemmen, dat werkt juist niet:P
Hou verder je benen mooi lang met je hakken naar beneden. Zo blijf ik altijd wel mooi zitten. Je moet wel veel oefenen, het is natuurlijk ook gewoon een gevoel dat je moet krijgen door het veel te doen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:57

Veel draven :j
dus heel veel oefenen.
Dan wen je er vanzelf wel aan, en zal het ook steeds makkelijker gaan :)

mick75

Re: Hoog opgooien, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:14

Heel veel oefenen!

Ik heb een Fjord die hele vlakke bewegingen heeft, zelfs voor een Fjord. En als ik dan eens op de Fries van een vriendin stap, die ook voor een Fries aardig hoog opgooit, moet ik altijd even flink wennen. Het eerste rondje draf is altijd een ramp, dan zit ik te bonken in het zadel als iemand die voor het eerst in draf gaat. Daarna lukt het beter om de beweging op te vangen, door mijn buikspieren goed aan te spannen en proberen aan het zadel te "kleven". Zo meegaan met de beweging van het paard dat je als het ware aan het zadel vastgeplakt zit, zonder te klemmen. Dat vergt wel heel veel oefening en lukt zelden de eerste keer, of zelfs de eerste paar keer. Ook niet bij geoefende ruiters die gewend zijn aan relatief vlakke gangen.

En bij sommige paarden zal het nooit goed lukken, omdat hun ritme zo anders is dan dat van jou. Ook kan een zadel heel veel verschil uitmaken. Een goed zadel past niet alleen het paard alsof het gegoten is, maar ook de ruiter. Veel manegezadels zijn verre van ideaal voor veel ruiters, en een zadel waarop een ander perfect zit kan voor jou een regelrechte ramp zijn en je een volledig verkeerde houding aanmeten.