!Verder is eigenlijk het meeste wel gezegt .
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ZusJacobs schreef:Ik reageer vanavond weer op de reacties, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat veel mensen hier zien als rond?

Asyaa schreef:@geerke & plientjedres![]()
Ik zei niks over TS, ze moet doen wat ze leuk vind, het boeit me niet. Ik zei dat zinnetje alleen na aanleiding van wat PERENBOOMPIE zei.
Veel plezier nog met wedstrijden jureren. 
Melsh schreef:Wauw, wat een lekker ding!!!
Ik snap wel dat het wennen is, die tuigers zitten toch heeeel anders dan een pony, maar het ziet er op die probleempjes met je binnenteugel na rustig en ontspannen uit en je hebt al veel goede tips gehad, dus ga vooral zo door
bedankt!Azmodania schreef:Ondanks dat jullie elkaars type niet zijn vind ik jullie wel een leuk stel samen.
Heel anders dan je pony, kan ik me voorstellen, maar ik zie in deze combinatie zeker mogelijkheden.
Het lang en laag rijden is een prettige basis om de ontspanning te krijgen, van waaruit je weer kan gaan opbouwen.
Veel mensen vinden dit te lang duren of niet mooi uitzien, maar het lijkt mij een nuttige fase.
Wat je nog kan verbeteren is ook zelf lang en laag te zijn.
Op foto twee zie je dat je zelf je rug wegdrukt, bij wijze van spreken.
Als je dan naar de galopfoto's of stapfoto 8 kijkt, dan gaat het al beter.
Probeer na te gaan hoe je je rug (en bekken, zie eerdere post van Bbreedeveld) houdt.
En dan in draf voelen wat er anders is ten opzichte van stap/galop en kijken of je ook in draf daar naartoe kan werken.
Teugelvoering:
het kan best wat tijd kosten om oude gewoontes grondig af te leren.
Goed dat je hier bewust zo mee bezig bent.
Losgooien is niet ideaal inderdaad, maar het is beter dan te streng (laatste foto).
Ideaalplaatje heb je nog alle tijd voor om daarheen te werken.
Beter in kleine, gestage stappen vooruit dan geforceerd.
Veel plezier nog en je doelstelling om eind van het jaar / begin volgend jaar te gaan starten lijkt me prima haalbaar met deze inzet.
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen, ben benieuwd!

Hij blijft ook gewoon steun houden op mijn buitenhand wat hij toch iets meer nodig heeft, dus het komt voor beide goed uit. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden! Zal snel een keer foto's maken van de les, dat ziet er al anders uit
_Esther_87_ schreef:ZusJacobs schreef:Ik reageer vanavond weer op de reacties, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat veel mensen hier zien als rond?
Ik bedoel dan vanuit foto 3 de hals en nek wat ronder. Dat wil dan zeggen dat hij inderdaad achter de loodlijn komt, dit komt omdat de halshouding nog vrij laag is, en vind ik persoonlijk geen probleem. Van daaruit zou ik deze dan eerst nog wat ronder maken door hem in de hals iets hoger te houden en nog steeds wat cm achter de ll, en van daaruit kan hij als hij kracht ontwikkeld iets omhoog komen in 'oprichting' en komt de neus op de ll. Ik heb het dan wel over een proces van een paar maanden he, niet over een week
Edit: Op foto 4 bijvoorbeeld, loopt hij volgens mij wel op de ll, maar is de hals gewoon echt te lang, te recht. Hij gebruikt daar gewoon onvoldoende spieren, terwijl als je puur kijkt naar het op de ll lopen, dan zeg je hij is rond. Probeer je dus te laten leiden door het aanspannen van de bovenhalsspier en het afbuigen van de kaak, ipv het kijken naar het plaatje en het op of voor de ll willen rijden.
Oja, en compliment voor je reacties, je laat echt merken dat je graag wil leren! Jullie komen er wel!
En ik vraag hem niet achter de LL. _Esther_87_ schreef:Allereerst, de kleur vind ik Gaaaf! Het is echt een leuk dier, en ik denk dat, ondanks dat ik hem nu wat slomig vind kijken, hij een heel leuke uitstraling kan hebben als die aan het werk gaat!
Verder moet je echt nog hard aan het werk, dat weet je gelukkig al. Ik denk dat je je training iets meer aan het paard aan moet passen. De foto waarop jij zegt 'hij moet nog iets meer zakken' vind ik de best foto die erbij zit eigenlijk. Lang en laag is een mooi streven, maar voor dit paard lijkt het mij niet geschikt. Ik zou gaan werken vanuit de houding op de foto die ik net aanhaalde. Van daaruit begin je met voorwaarts, en heel veel wendingen. Binnenstelling, buitenstelling, als je kan een keer een pasje opzij zetten in het losrijden. Ik zou hem zeker niet verder laten zakken in de hals!
Vervolgens zou het fijn zijn als je hem wat ronder kan maken, zodat de rug nog meer opbolt. Het paard is te strak in zijn lijf en mag de kaak meer loslaten. Ronder dus te beginnen vanuit de hals, vervolgens ook de rug en dan ook zijwaartse buiging. Klinkt als de verkeerde volgorde, maar ik denk dat je van dit paard niet mag verwachten dat hij éérst de achterhand eronder gooit om vervolgens na te geven. Dus eerst ontspanning in hoofd en hals, en vandaaruit verder!
Over je houding is al wat gezegd, de tip over het kantelen van je bekken vond ik zeker nuttig! Verder vind je houding netjes trouwens, je lijkt me heel fijn en netjes in te werken.
Oja, dit paard kan zekerweten een goede B proef lopen, en meer ook wel, hij moet alleen 'even' leren zijn lichaam en kracht juist te gebruiken. En daarvoor moet jij hem wat meer helpen, begeleiden, in de juiste richting duwen.
Nog een ding over wat je net schreef, ontspannen ritje en niet te hard laten werken. Ik zou er, in ieder geval voorlopig, voor kiezen om als je erop gaat zitten, hem ook aan het werk te zetten. Rijdt als het warm is liever iets korter, dan dat je er 45 min op zit en hem aan een lang teugeltje rond laat lopen. Als je altijd hetzelfde rijdt is voor het je paard makkelijker te begrijpen dat baasje = werken.
Oja, ik denk dat longeerwerk met pessoa of dubbellonge (en eventueel nog met balkjes) hem ook veel goed kan doen!
Vooral met die hitte
Ik trouwens ook haha.
Ja dat laatste is ook wel slim, dit was gewoon eerste keer dat iemand foto's ging maken, maar als ik weer eens kort ga rijden zal ik daar aan denken 

_Esther_87_ schreef:Ok veel succes! Nogmaals jullie komen er wel
Nog een kleine toevoeging heb ik. Ik zag net in een topic op RITP van Regallie@ training M2 (ik leg het zo maar even uit, weet niet hoe ik een link kan zetten) daar kan je op de 2e zichtbare foto (draf) zien wat ik bedoel. Het paard is ronder voor en maakt daardoor de rug heel mooi bol, waardoor het achterbeen beter door komt. Dat is wat ik probeerde uit te leggen, ik denk dat daar naartoe werken jouw paard ook zou kunnen helpen.
Jouw foto die je aanhaalde is inderdaad al veel beter en de halsspier bolt daar al mooi op, alleen de rug doet nog niet voldoende mee naar mijn zin. Maar dat heeft ook nog wat tijd nodig misschien.
Ik wil niet doorzeuren ofzo trouwens, wil het alleen uitleggen. Het blijft natuurlijk altijd jouw keuze hoe je je paard wil rijden. Maar probeer in ieder geval het hele plaatje in de gaten te houden en niet teveel te gaan 'loodlijnkijken'.
In ieder geval fijn dat je erover nadenkt hoe je je paard wilt rijden, en ook een van 17 kan je nog veel soepeler krijgen hoor!
Dan niet onder mij haha, maar in vrijheid). Ik ben nu gewoon nog niet in staat hem tot zo iets te rijden, dat komt vanzelf wel. We krijgen goede begeleiding en ik probeer zoveel mogelijk goed te oefenen. Vandaag weer heerlijk gereden, goed aan het werk gezet en meer gelet op de achterhand. Heb hem ook iets hoger gehouden met de hals, dan maakt hij idd makkelijker ruimere passen. Heb ook in draf veel tempo wisselingen gedaan, en dan vooral op de lange zijde proberen hem meer te laten veruimen. Soms merkte ik echt dat die rug goed op bolde en hij flink onder kwam, dat zijn nu alleen nog maar 3-4 pasjes. liesje1986 schreef:Maar weet je nog waar je hem weg hebt, 8 jaar geleden?
Over het ronder maken van de hals; het paard moet qua schoft meer gaan rijzen en korter worden in de hals. Dit heeft dus niks te maken met de neus voor of achter de loodlijn. Als je hem wat hoger instelt en wat minder lang laat worden, wordt het makkelijker om zijn achterhand te trainen. Lang en laag kan het paard nog niet aan, hij loopt vooral van het achterbeen af.

Booooo schreef:Je zegt dat je hem hier niet echt aan het werk zet? Waarom zet je je foto's dan bij Horses at work? Kun je ze beter bij ITP zetten?
ZusJacobs schreef:Ik begrijp werkelijk niks van je verhaal
Bedoel je nou dat ik verkeerd reageer? Hoe zou ik volgens jou dan moeten reageren? Volgens mij reageer ik op (bijna) iedereen doodnormaal en ik lees alles heel goed door. Heb gister zelfs dingen mee genomen met rijden
Sonja schreef:Heel eerlijk gezegd snap ik helemaal niet waarom je 'm zo laag wilt laten lopen, want hij valt volledig uit elkaar, zakt op de voorhand en de achterhand komt niet meer bijgekrabbeld.
Ik zou dit paard veel liever iets hoger ingesteld zien en eerst eens voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Het achterbeen blijft achter in de bewegingen, éérst de motor aan, dan pas de rest.
KiWiKo schreef:sorrie......... als ik je instructeur was, dan had je het echt zwaar gehad. Veel te veel uit elkaar en veel te veel op de voorhand.
je moet voor je opleiding wedstrijden gaan rijden. Mijn tip is dan om echt heel serieus aan het werk te gaan, want zo kom je echt niet aan een winstpunt in de B.
Er zit een hoop werk in jullie om het B waardig te maken, zowel in de ruiter, die echt, echt er veel meer aan moet gaan rijden..... als in het paard.
Sorrie.........
geerke schreef:ZusJacobs schreef:Ik begrijp werkelijk niks van je verhaal
Bedoel je nou dat ik verkeerd reageer? Hoe zou ik volgens jou dan moeten reageren? Volgens mij reageer ik op (bijna) iedereen doodnormaal en ik lees alles heel goed door. Heb gister zelfs dingen mee genomen met rijden
ik vind je absoluut niet verkeerd reageren hoor,je gaat prima met kritiek om!
Veel mensen vergeten hoe moeilijk het is een paard erdoor te kunnen rijden...er zijn er maar weinig die dat kunnen.
Heb er wel een nachtje over moeten slapen hoor
Komt best hard aan..