3 jarige hengst van bonte willem.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: 3 jarige hengst van bonte willem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:42

Heel leuk paardje!! En over dat voorover zitten ben ik het met Replay eens. Sporen: je bent echt niet de enige die meteen sporen om doet met inrijden.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:48

danku :D

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:57

Wat een gezeik over die sporen. Beter een keer je spoortje erin, dan er tegen aan trappen. En dat hij straks niet meer op je spoort reageert is onzin.

Ik vind het een erg ruige hengst en denk ook zeker een leuke kandidaat voor de keuring.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:01

Hey, mooie jonge hengst zeg!!!!
Wat is dat nou voor kruising, BW-Fries of Tinker?

Zelf heb ik (inmiddels) ook een bonte jaarling merrie NRPS stamboek, zij is gisteren gebracht op de verjaardag van mijn Fries x Tinker kruising "Bonte Jaopie" die gisteren dus de volwassen leeftijd van 6 jaar mocht bereiken.

Wil wel rechtstreeks foto's plaatsen, maar zit even te begaffelen hoe dat nu moet.

Wie al vast wat wil zien moet eventjes gluren op mijn website www.paardenpalet.nl, dan bij Nieuws/Agenda, en dan Bonte Jaopie vriendjes, daar staat zij op.

Is het wat?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:03

leuke fotos en leuk paard!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:04

Ziet er goed uit!
Idd iets meer naar achter zitten maar dat zei je zelf ook al.

Ik vind de sporen ook gek. Als je hem aan het inrijden bent moet je hem leren vooruit te gaan voor je been.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:05

dankje terpetijn, het is een tinker x bont willem :)

jij hebt ook ee lee :)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:06

IsabelvS schreef:
Ziet er goed uit!
Idd iets meer naar achter zitten maar dat zei je zelf ook al.

Ik vind de sporen ook gek. Als je hem aan het inrijden bent moet je hem leren vooruit te gaan voor je been.

isa al je alles had gelezen, hd je kunnen lezen waarom ik de sporen om had, en dat is ze bijna tot niet gebruik :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:07

Heb ik ook gelezen maar ik blijf erbij. Sorry dat is mijn mening :).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:24

Beetje voorover zitten op een 3-jarige is toch niet echt heel raar, wordt in bepaalde leer-kringen, zeg maar, ook juist aanbevolen om (met name in de draf) toch een beetje de nog volslagen ongetrainde achterhand te ontlasten? Wordt ook wel gedaan om het paard op een bepaald "moment in time" het achterwaarts te vergemakkelijken.

Sporendiscussie kan eindeloos doorgaan, tuurlijk moet ieder paard leren op zit en kuit voorwaarts te gaan, liefst alleen op de zit. Dat kan zo een jonge snel afgeleide hengst natuurlijk nog helemaal niet.

Sporen, dat is wel zo (alhans vind ik, zei de gek) zijn er niet om het paard "voorwaarts te leren gaan" maar om je hulpen te verfijnen.
Maar een zo jong paard snapt toch nog weinig tot niets van "verfijningen"?

Aangezien Danieke meldt dat hij redelijk panisch reageert op een zweepje, is dat dus geen hulp-voor-voorwaarts optie, lijkt mij.

Bij wat trage paarden worden sporen (al dan niet aangewend of actief gebruikt) die jong en onervaren zijn ook door prof-beleerders wel ingezet om het JONGE paard eerstens duidelijk te maken dat het voorwaarts moet gaan denken.

Liever niet, natuurlijk, maar ook weer niet helemaal nooit.

Mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) is door de beleerder indertijd ook ingereden met een spoor.
Was luiig, tsja, toen hij eenmaal doorhad wat voorwaarts denken inhield, reed ik hem tot op de dag van heden (gisteren 6 jaren geworden) gewoon op kuit en zit.

Maar heeft iemand nu al gekeken naar mijn bonte merrie-jaarling op www.paardenpalet.nl?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:31

dankje voor de reactie, hij moet even het knopje, werk = aandact erbij en vrij = aandacht nar wat hij wil. om leren zetten :P

ik heb hemgezien, leuke dieren :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:34

_danieke_ schreef:
wow gaat wel snel zo, handen heb ik op dehals, omdat ik bijna helemaal niet aan de mond wil zitten, en lekker wil laten lopen :P

sporen doordat die soms stilgaat staan, om te brullen. maar die gebruik ik alleen ls ze nodig zijn :)

Op de manier waarop je ze aan je voet/laars hebt zitten gebruik je ze altijd bij het aansporen ;)
Als je ze alleen wilt gebruiken als het nodig is moet je ze véél lager vastmaken.

Ziet er verder wel goed uit, je zit niet perfekt maar dat is logisch bij een jong en wiebelig paard.
Watvoor moeder heeft hij?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:38

hij heeft een tinker moeder :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:23

Ik vind het er super uitzien hoor! Het gezeur over je spoortjes vind ik overbodig: je gebruikt ze niet, stoort het paard niet en zoals uit je verhaal blijkt is een zweepje geen optie. Lekker zo door blijven gaan!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:48

dank je leuke reacties allemaal!

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:13

Gaaf beest Danieke :~
en over dat van sporen ieder zijn eigen mening ..
Blijf zo doorgaan en over een tijdje hopelijk nog meer stoere foto's!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:28

haha er komn nog veel meer foto's hopelijk nog van een paar wedstrijden :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:35

maroescha schreef:
wat een gaaf beest!
alleen vind ik het persoonlijk erg jammer dat er nu al voor spoortjes gekozen wordt!

Dit is mij ook het eerste wat opviel! jammer.

Spoortjes worden vaak op de verkeerde manier gebuikt! ze zijn om oefeningen aan te wijzen!.Lijk mij stug dat dat diertje dat nu al nodig heeft...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:43

Afbeelding

nog eentje van zn knape koppie :+:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:47

Ik vind het een mooi paard, je rijd hem ook netjes.
Alleen heb ik het idee dat je zadel wel erg ver naar voren ligt.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:54

Wat een mooi paard zeg! En wat een gezeik over die sporen weer, echt typisch bokt :Z
Je zit hartstikke netjes en zo aan de foto's te zien is je been ligging gewoon stil! Iets meer rechtop zitten, maar verder goed bezig hoor!
Succes verder!

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:58

Leuke bonte! Ik snap dat je bij zo'n jong dier nog niet teveel wil vragen, maar zorg ervoor dat je niet af en toe het contact verliest met de mond.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:09

norski schreef:
Ik vind het een mooi paard, je rijd hem ook netjes.
Alleen heb ik het idee dat je zadel wel erg ver naar voren ligt.

ik vind het zelf nog wel meevallen, zal de volgende keer even kijken of die nog wat naar achter kan :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:13

Dit is graag het plaatje wat ik wil zien bij een jonkie die echt net onder het zadel is (inclusief sporen :D )

Ruiter die goed zit om ook een onverwachte beweging op te vangen (dus iets voorover) een stil been, met een prikkelding om in te komen wanneer nodig...... peerd loopt heerlijk op eigen benen, word goed ondersteund......

nee hoor, prima!

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:31

KiWiKo schreef:
Dit is graag het plaatje wat ik wil zien bij een jonkie die echt net onder het zadel is (inclusief sporen :D )

Ruiter die goed zit om ook een onverwachte beweging op te vangen (dus iets voorover) een stil been, met een prikkelding om in te komen wanneer nodig...... peerd loopt heerlijk op eigen benen, word goed ondersteund......

nee hoor, prima!

Ben ik het helemaal mee eens! Laat eerst maar eens lekker op zn eigen benen lopen/evenwicht vinden etc. voor er van voren vanalles gevraagd word. Dat komt vanzelf wel, ze gaan vanzelf ontspannen wanneer ze meer evenwicht vinden en wat vertrouwder worden met de ruiter!
Succes!