Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Als ik een aantal praktijkproblemen op dit deel van Bokt bekijk, valt me op dat er veel vragen zijn over wat een jury nou wil zien, waarom een jury iets wat de ruiter zelf goed vindt gaan maar niet beloont, en waarom dingen nou 'afgestraft' worden in een proef.
Nou ben ik tegenwoordig wat heet 'een westernruiter' en 'wij' gaan denk ik redelijk pragmatisch om met het fenomeen paardrijden. We rijden met veel verantwoordelijkheid bij het paard, en eigenlijk met zo weinig mogelijk poespas.
Maar ook met juryleden gaan 'we' heel pragmatisch om.
Scoor ik bij een jury steeds heel laag, of krijg ik diverse keren hetzelfde jurycommentaar terwijl ik niet goed weet hoe ik het oplos en mijn instructeur me daar blijkbaar ook niet goed genoeg doorheenloodst? Dan boek ik dus gewoon een les bij zo'n jurylid. Laat hem/haar maar eens vertellen waarom ik niet scoor, wat hij/zij wil zien, en hoe ik daar naartoe zou kunnen werken. Dan beslis ik NA dat uurtje les wel OF ik inderdaad bv op die manier wil rijden of een bepaalde techniek toe wil passen.
Ik mag vervolgens een maand geen wedstrijd starten waar die betreffende meneer of mevrouw jury is, maar hey, NA die maand heb ik mijn probleem opgelost...
Waarom zie ik dressuurruiters dit niet doen?

DL_ schreef:Meestal niet helaas.. Dat zie je pas als je bij zijn/haar auto staat.. En dat zorgt ook voor verrassingen. Ik heb ook een jury waar ik gewoon écht niet bij start omdat daar zo'n zelfde soort gezwam uit komtEn hij mij dan 'beloond' met net wel/net niet een verliespunt..
Maar als hij er dan zit is dat écht balen, zeker als hij in de eerste proef zit, want dan mag je de tweede proef ook niet starten als je de eerste niet doet.. Dus dan sta je daar, opgezadeld, ingevlochten, losgereden en al..
Heb het wel eens gehad dat ik helemaal klaar was, ik ging melden; zie ik hem zitten. Toen heb ik vriendelijk bedankt en ben ik omgedraaid, heb mn paard nog even uitgereden en haar op de trailer gezet.
Da's toch flink balen dan.
DL_ schreef:Meestal niet helaas.. Dat zie je pas als je bij zijn/haar auto staat.. En dat zorgt ook voor verrassingen. Ik heb ook een jury waar ik gewoon écht niet bij start omdat daar zo'n zelfde soort gezwam uit komtEn hij mij dan 'beloond' met net wel/net niet een verliespunt..
Maar als hij er dan zit is dat écht balen, zeker als hij in de eerste proef zit, want dan mag je de tweede proef ook niet starten als je de eerste niet doet.. Dus dan sta je daar, opgezadeld, ingevlochten, losgereden en al..
Heb het wel eens gehad dat ik helemaal klaar was, ik ging melden; zie ik hem zitten. Toen heb ik vriendelijk bedankt en ben ik omgedraaid, heb mn paard nog even uitgereden en haar op de trailer gezet.
Da's toch flink balen dan.
wonderland schreef:Maar je kunt toch starten bij desbetreffende jury en een paar onderdelen voor het eind van de proef afgroeten. Dan mag je de 2e proef wel starten en heb je alle voorbereiding niet voor niets gedaan.
Dan ga ik nog liever zonder proef, maar met een fijne training naar huis.
(jep, dit was letterlijk het commentaar.
) Citaat:Nou kan ik me voorstellen dat als jury's op een andere positie zitten (bv eentje op de korte en eentje op de lange zijde) dat ze allebei een heel andere proef zien. Maar het verschil tussen een 8 en een 4 is schandalig. KUN je daar ook wat mee als dressuurruiter zijnde? Kun je ergens bespreekbaar maken dat een dergelijk puntenverschil echt idioot is en eerlijk gezegd ook je sport te kak zet?
De afgelopen maand heb ik een aantal wedstrijden gereden en posts gelezen/ verhalen gehoord van mensen die een les boeken bij een jury waar ze commentaar oogstten, die ze niet konden plaatsen. 
mimeslosydy schreef:aan de ene kant vindt ik het slim, maar ik zou wel gek zijn om bij elke jury die ik tegenkom en waarvan ik iets niet begrijp een les te boeken!

in mijn dressuurtijd namelijk wel vaak het geval.
. Met deze ben ik het gewoon 1000% eens.DL_ schreef:Verder wil ik even reageren op de post van LiSSy, misschien is het daar anders als hier, maar hier proberen de organiserende verenigingen toch echt wel een beetje selectief te zijn in de jury's die ze vragen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een zwarte lijst met juryleden die zich niet correct opstellen tov de ruiters en begeleiders, jury's waar abnormaal veel verliespunten vallen, maar ook jury's die gaan zitten sinterklazen en van een ring met 30 man gewoon 20 man naar huis stuurt met een winstpunt.
Ladygiroc schreef:Hier in de buurt kom ik regelmatig dezelfde namen tegen op de protocollen van vriendinnen. Vaak ook wel goed kloppend commentaar. Als ik weer ga starten blijf ik toch gewoon bij mijn eigen instructeur,.
Iedere keer op een andere manier les krijgen lijkt me ook niet fijn.
kleinvosje schreef:In de jury-opleiding heb ik ook wel eens een verschil van 25 punten gehad met een medecursist. Het heeft echt te maken met de plaats waar je zit, en ook je voorkeur voor iets. Hoe streng ben je op de bordjes, of dat een volte 15 meter iets te groot wordt? Dus een verschil van 20 is te verklaren hoor.