Jury slimmer 'gebruiken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:33

Het zou wel heel handig kunnen werken als je van te voren weet welke jury er zit. Vind dat het eigenlijk gewoon verplicht moet worden dat je bij inschrijving al weet welke jury er zit, zo worden er vroegtijdig jury's geregeld die dan ook weten waar ze aan toe zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:51

Ik denk dat dan voor de organiserende partijen ook veel duidelijker wordt welke jury je wel en welke je niet moet hebben. Jurypapiertje hebben zegt namelijk ook niet alles. Ik heb bv een sterke voorkeur voor een strenge jury die fijne feedback geeft. Heb ik veel liever dan iemand die me hoog plaatst omdat ik met zo'n ongebruikelijk paardje start. Daar win ik wel bij maar leer ik geen drol van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:53

klopt als een bus hoor sonja. het probleem is alleen dat er zo allemachtig veel dressuurwedstrijden zijn dat verenigingen blij zijn als ze een jury hebben. maakt ze dan niet heel veel uit wie dat is, als die het papiertje maar heeft.
ik heb zelf ook sterk de voorkeur voor een jury die durft te punten, zowel omhoog als omlaag. maar dan wel met goed commentaar op de coupon

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:56

Sonja schreef:
Als ik een aantal praktijkproblemen op dit deel van Bokt bekijk, valt me op dat er veel vragen zijn over wat een jury nou wil zien, waarom een jury iets wat de ruiter zelf goed vindt gaan maar niet beloont, en waarom dingen nou 'afgestraft' worden in een proef.

Nou ben ik tegenwoordig wat heet 'een westernruiter' en 'wij' gaan denk ik redelijk pragmatisch om met het fenomeen paardrijden. We rijden met veel verantwoordelijkheid bij het paard, en eigenlijk met zo weinig mogelijk poespas.
Maar ook met juryleden gaan 'we' heel pragmatisch om.
Scoor ik bij een jury steeds heel laag, of krijg ik diverse keren hetzelfde jurycommentaar terwijl ik niet goed weet hoe ik het oplos en mijn instructeur me daar blijkbaar ook niet goed genoeg doorheenloodst? Dan boek ik dus gewoon een les bij zo'n jurylid. Laat hem/haar maar eens vertellen waarom ik niet scoor, wat hij/zij wil zien, en hoe ik daar naartoe zou kunnen werken. Dan beslis ik NA dat uurtje les wel OF ik inderdaad bv op die manier wil rijden of een bepaalde techniek toe wil passen.
Ik mag vervolgens een maand geen wedstrijd starten waar die betreffende meneer of mevrouw jury is, maar hey, NA die maand heb ik mijn probleem opgelost...

Waarom zie ik dressuurruiters dit niet doen?

Op hoger niveau gebeurd dit wel degelijk tenminste bij juryleden die ook les geven. Als dat niet geval is word er al snel over gegaan op een kopje koffie met bonbons of een avondje gezellig uit eten :Y)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:03

Ik zie het nu even zowel van de organiserende partij, en als ruiter..
Maar als organiserende vereniging weet ik dat het gewoon niet mogelijk is om bij het online zetten van het vraagprogramma al bekend te maken welke jury's er zullen zijn.. De meeste jury's maken zo vroeg geen afspraken. Dan is er nog het volgende eeuwige probleem dat er geen een jury is die iedereen wel prima vind.
De meeste ruiters hebben niet meer als 1 of 2 jury's (als ze ze al hebben) waarbij ze als ze op het terrein staan écht niet bij willen starten. Terwijl er meerdere zijn waarbij ze als ze bij inschrijving zien dat die betreffende jury zit, ze liever niet starten. Met als gevolg dat je minder inschrijvingen hebt, en meer afmeldingen.
Wij hebben het als vereniging een tijdje zo geprobeerd, maar dat liep echt slecht.. En dan heb ik het nog niet over het aantal telefoontjes dat we hebben gehad of die jury er echt zat en of we niet een ander wilde bellen.. :')
Terwijl als ze op het terrein staan en die jury er zit je ze gewoon niet hoort klagen.

Vergeet niet dat dressuur-ruiters wel een heeeeeeel ander slag volk is als de western-ruiters.. We hebben nog regelmatig iets te klagen. ;)

Verder wil ik even reageren op de post van LiSSy, misschien is het daar anders als hier, maar hier proberen de organiserende verenigingen toch echt wel een beetje selectief te zijn in de jury's die ze vragen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een zwarte lijst met juryleden die zich niet correct opstellen tov de ruiters en begeleiders, jury's waar abnormaal veel verliespunten vallen, maar ook jury's die gaan zitten sinterklazen en van een ring met 30 man gewoon 20 man naar huis stuurt met een winstpunt.

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:05

DL_ schreef:
Meestal niet helaas.. Dat zie je pas als je bij zijn/haar auto staat.. En dat zorgt ook voor verrassingen. Ik heb ook een jury waar ik gewoon écht niet bij start omdat daar zo'n zelfde soort gezwam uit komt ;) En hij mij dan 'beloond' met net wel/net niet een verliespunt.. ;) Maar als hij er dan zit is dat écht balen, zeker als hij in de eerste proef zit, want dan mag je de tweede proef ook niet starten als je de eerste niet doet.. Dus dan sta je daar, opgezadeld, ingevlochten, losgereden en al.. ;) Heb het wel eens gehad dat ik helemaal klaar was, ik ging melden; zie ik hem zitten. Toen heb ik vriendelijk bedankt en ben ik omgedraaid, heb mn paard nog even uitgereden en haar op de trailer gezet.

Da's toch flink balen dan.

Maar je kunt toch starten bij desbetreffende jury en een paar onderdelen voor het eind van de proef afgroeten. Dan mag je de 2e proef wel starten en heb je alle voorbereiding niet voor niets gedaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:06

DL_ schreef:
Meestal niet helaas.. Dat zie je pas als je bij zijn/haar auto staat.. En dat zorgt ook voor verrassingen. Ik heb ook een jury waar ik gewoon écht niet bij start omdat daar zo'n zelfde soort gezwam uit komt ;) En hij mij dan 'beloond' met net wel/net niet een verliespunt.. ;) Maar als hij er dan zit is dat écht balen, zeker als hij in de eerste proef zit, want dan mag je de tweede proef ook niet starten als je de eerste niet doet.. Dus dan sta je daar, opgezadeld, ingevlochten, losgereden en al.. ;) Heb het wel eens gehad dat ik helemaal klaar was, ik ging melden; zie ik hem zitten. Toen heb ik vriendelijk bedankt en ben ik omgedraaid, heb mn paard nog even uitgereden en haar op de trailer gezet.

Da's toch flink balen dan.

Daar zijn ook oplossingen voor. Je kunt een proef altijd halverwege beëindigen als je gevoel er niet goed bij is, dan kun je de tweede wel starten. Zelf zou ik dat niet zo snel doen, ook niet bij een jury waar je lager bij scoort.

Een proef blijft een momentopname. Als je in de proef de inzet van de middendraf verknoeit, en dat staat erop, weet je al hoe het niet moet, en kun je daar thuis verder op trainen. Idem bij andere onderdelen.

Het is als jury heel moeilijk om uit al die combinaties die je gezien hebt, die ene op te duiken die bij jou komt vragen waarom de punten zo laag zijn. Dat je daar even over moet denken vind ik niet zo raar. Volgens mij is het bij het western rijden zo dat de hogere starters jureren bij de lagere klasses? Daar kennen ze het scholen van juryleden niet zo als bij de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:07

Ehhhh nee zo werkt het gelukkig niet Kleinvosje, ook bij ons worden ze gewoon opgeleid ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:09

Okee, dat had ik begrepen van een andere westernruiter, excuus!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:10

wonderland schreef:
Maar je kunt toch starten bij desbetreffende jury en een paar onderdelen voor het eind van de proef afgroeten. Dan mag je de 2e proef wel starten en heb je alle voorbereiding niet voor niets gedaan.

Voor zover ik weet is dat niet het geval, als je afmeld mag je de tweede proef alleen nog HC starten.
Daarnaast gun ik in mijn geval de betreffende jury het plezier niet om mij weer even voor aap te kunnen zetten ;) Dan ga ik nog liever zonder proef, maar met een fijne training naar huis.

@kleinvosje: In dit geval is het niet alleen wat lager scoren, zit ook een persoonlijk verhaal aan vooraf, bij hem heb ik gewoon 99% kans op een verliespunt, of ik nu goed of slecht rijd.
Tuurlijk kan een jury best even moeten denken, dat is heel normaal en ik verwacht ook niet anders. Maar als er dan iets uit komt in de richting van: 'je trekt m op de kop, en zo heb ik je van de week thuis ook zien rijden. tis gewoon drie keer niks' ja, dan houd 't een heel eind op ;) (jep, dit was letterlijk het commentaar. :j )

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:12

In de dressuur heb ik er ook wel eens iemand over gehoord.
Zelf kan ik me altijd goed vinden in het jury commentaar, en weet waar mijn zwakke punten liggen.
En instructrice (ook jurylid) helpt me erg goed, dus heb nog nooit de behoefte gehad bij een ander jurylid te gaan lessen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:13

Volgens mij mag je de tweede proef gewoon starten, en niet HC.

Zulk commentaar zoals jij nu schrijft, is belachelijk. Wat je thuis of waar dan ook doet op training, mag niet meegenomen worden bij de beoordeling van de proef. Je moet beoordelen wat je op dat moment ziet, en niet wat er vorige week thuis op stal of waar dan ook gebeurd is. Is inderdaad niet objectie, en ook niet nejtes. Heb je er wat mee gedaan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:14

Citaat:
Nou kan ik me voorstellen dat als jury's op een andere positie zitten (bv eentje op de korte en eentje op de lange zijde) dat ze allebei een heel andere proef zien. Maar het verschil tussen een 8 en een 4 is schandalig. KUN je daar ook wat mee als dressuurruiter zijnde? Kun je ergens bespreekbaar maken dat een dergelijk puntenverschil echt idioot is en eerlijk gezegd ook je sport te kak zet?

zo heb ik eens met mijn oude paard gehad dat ik bij een ring 2de was andere ena laatste met 20 punten verschil,
terwijl het paard echt niet anders was de 2de proef dan bij de eerste. Ik vond hem juist beter gegaan..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:17

Dat gebeurt anders ook in de dressuur wel hoor, Sonja :) De afgelopen maand heb ik een aantal wedstrijden gereden en posts gelezen/ verhalen gehoord van mensen die een les boeken bij een jury waar ze commentaar oogstten, die ze niet konden plaatsen.

Als ik bij een jurylid die niet bekend staat als heel vaag puntend (in onze omgeving jureren twee dames die wel zo bekend staan, namelijk) commentaar op m`n staatje krijg dat vraagtekens oproept, vraag ik nog wel eens tips. Al praat ik zelden na met een jurylid; dat wil na een compleet dagdeel paardjes kijken ook wel graag weer eens op huis aan.

kleinvosje

In de jury-opleiding heb ik ook wel eens een verschil van 25 punten gehad met een medecursist. Het heeft echt te maken met de plaats waar je zit, en ook je voorkeur voor iets. Hoe streng ben je op de bordjes, of dat een volte 15 meter iets te groot wordt? Dus een verschil van 20 is te verklaren hoor.

mimeslosydy

aan de ene kant vindt ik het slim, maar ik zou wel gek zijn om bij elke jury die ik tegenkom en waarvan ik iets niet begrijp een les te boeken!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:19

vind het leuk bedacht, maar iedere jury wil weer wat anders zien! en om nou te zeggen dat je een bepaald jurylid vaak tegen komt..

verder heeft iedereen zijn eigen manier van rijden en kun je wel een beetje rekening houden met de jury wat die wil zien, maar ik vind ook dat je een stukje eigen moet laten zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:41

mimeslosydy schreef:
aan de ene kant vindt ik het slim, maar ik zou wel gek zijn om bij elke jury die ik tegenkom en waarvan ik iets niet begrijp een les te boeken!

Ik heb het ook over regelmatig terugkerende items op je protocol, danwel bij 1 jurylid steeds voor je gevoel te weinig punten krijgen. Niet over elke scheet die een jury laat tijdens willekeurig welke proef ;)

Ik had eigenlijk verwacht dat jullie ook wel regelmatig dezelfde jury zouden treffen. Dat was vroegah ;) in mijn dressuurtijd namelijk wel vaak het geval.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:47

Hier in de buurt kom ik regelmatig dezelfde namen tegen op de protocollen van vriendinnen. Vaak ook wel goed kloppend commentaar. Als ik weer ga starten blijf ik toch gewoon bij mijn eigen instructeur, heb al een hoop mensen les zien geven maar heb ik er vaak wel iets op aan te merken :o. Met deze ben ik het gewoon 1000% eens.

Iedere keer op een andere manier les krijgen lijkt me ook niet fijn.
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 30-06-10 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:49

DL_ schreef:
Verder wil ik even reageren op de post van LiSSy, misschien is het daar anders als hier, maar hier proberen de organiserende verenigingen toch echt wel een beetje selectief te zijn in de jury's die ze vragen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een zwarte lijst met juryleden die zich niet correct opstellen tov de ruiters en begeleiders, jury's waar abnormaal veel verliespunten vallen, maar ook jury's die gaan zitten sinterklazen en van een ring met 30 man gewoon 20 man naar huis stuurt met een winstpunt.

oh dat is hier ook wel hoor, maar als je in een vrij kleine regio zoveel wedstrijden op één dag hebt kan je vaak niet anders

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:50

misschien vragen of je eens mag schrijven bij een 'strenge' jury daar leer je een hoop van en kan je meekijken waarom hij of zij misschien wat strenger is dan een ander.is vaak voor veel mensen een eye opener..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:51

Ladygiroc schreef:
Hier in de buurt kom ik regelmatig dezelfde namen tegen op de protocollen van vriendinnen. Vaak ook wel goed kloppend commentaar. Als ik weer ga starten blijf ik toch gewoon bij mijn eigen instructeur,.

Iedere keer op een andere manier les krijgen lijkt me ook niet fijn.

O maar je zult mij ook absoluut niet horen promoten dat je dat elke keer moet doen, of meteen je eigen instructeur eruit moet schoppen. Zoals ook eerder al omschreven, het gaat me om een AANVULLING op eigen instructie op het moment dat je een trend signaleert op je protocollen en daar met je eigen instructeur niet of niet snel genoeg doorheen geprikt komt. Er zijn gewoon van die tipjes waarmee je nét iets beter kunt scoren die je eigenlijk alleen krijgt van iemand die ook in het hokje zit...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:53

kleinvosje schreef:
In de jury-opleiding heb ik ook wel eens een verschil van 25 punten gehad met een medecursist. Het heeft echt te maken met de plaats waar je zit, en ook je voorkeur voor iets. Hoe streng ben je op de bordjes, of dat een volte 15 meter iets te groot wordt? Dus een verschil van 20 is te verklaren hoor.

wellicht wel te verklaren, maar niet goed te praten.

Sonja, ik kom zelden dezelfde juryleden tegen. Maar als ik regelmatig terugkerend commentaar heb, dat ik niet snap, ga ik er idd wel iets mee doen. Bv voorrijden bij een jurycursus, filmen en terug kijken, dat soort dingen. Lessen bij een jury zal ik niet snel doen, omdat ik van veel juryleden ook niet zo'n hoge pet op heb. Ik vraag wel stalgenootjes (die ook jureren) of die zich in het commentaar herkennen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:53

ik hoor rond om me heen wel een paar keer dezelfde namen, zelf rijd ik nog niet zo vaak wedstrijden, maar als ik voor 50 euro een jurylid moet vragen zoek ik liever naar een andere lesgever, en heb ik er in mijn ogen wel meer aan dan een jurylid..

en ach dressuur blijft een jurysport, de een vind dit goed en de andere weer niet..

liess1 : ik denk dat mensen daar meer aan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:55

Voorrijden op een jurycursus is ook een hele slimme :j