Losser in kaakgewricht,tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Re: Losser in kaakgewricht,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:13

Asl ik iemand heb hier op stal die foto's kan maken,wat echt zelfzaam is trouwens dan zal ik die plaatsen.Dit is de eerste rijfoto die ik heb in 6 jaar rijden.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:16

Hier op bokt heb ik meerdere foto's van toen staan,enige verschil is dat ze toen nog best op de voorhand viel en nu meer gedragen gaat lopen,en als ze ontspannen dan gaat ze heerlijk marcheren.

Ik ga eens vragen of iemand foto's kan maken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:56

MelodyT schreef:
Hier op bokt heb ik meerdere foto's van toen staan,enige verschil is dat ze toen nog best op de voorhand viel en nu meer gedragen gaat lopen,en als ze ontspannen dan gaat ze heerlijk marcheren.

Ik ga eens vragen of iemand foto's kan maken...

Misschien zou je nog een foto kunnen neerzetten, waarvan jij vind dat een redelijk beeld van nu zou kunnen aangeven.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:21

Ik zal morgen eens kijken zal er best 1bijzitten waarbij ik met wat uitleg een beeld kan geven van hoe het momenteel doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:06

Zou handig zijn :j

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:21

Afbeelding

Afbeelding
Dit is ongeveer zoals ze nu loopt,alleen is ze nu wat meer van de voorhand af.

En dit is ongeveer het beeld wat je krijgt als ze dus vooral op de rechterhand er net niet door de kaak wil komen.
Afbeelding
Ze wil dus echt dat laatste knikje niet maken.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:59

Hoi,

Misschien moet je eens naar d'r tanden laten kijken (door een kundig iemand, dat is wel essentieel).

Mijn ervaring van twee weken geleden: Mijn paardje was al een tijdje ook los in d'r lijf en hals, maar in d'r kaak wilde ze niet lekker loslaten. Elk jaar liet ik haar tanden controleren en steeds had ze alleen wat haken, die dan verwijderd werden. Dus ik dacht dat het een spierenkwestie was (heb er een masseur en osteopaat bij gehad), m'n zadel na laten kijken en anders een rijtechnische tekortkoming van mij. Tot twee weken geleden, toen ze opeens een slokdarmverstopping kreeg van hooi. Dierenarts erbij, verstopping opgelost en die zei: "ik wil wel even naar d'r kiezen kijken, want van hooi horen ze geen verstopping te krijgen". En wat bleek, d'r onderste kies was heel lang geworden en die daarboven, dus heel kort (bijna op het leven). Dit kan niet in een half jaar zo gegroeid zijn, dus dat heeft de tandarts gewoon niet gezien of niks aangedaan :( :( :(. Paar dagen later naar de tandarts op de kliniek geweest, daar onder verdoving is alles weer netjes gemaakt, evenals de twee blinde wolfstandjes verwijderd omdat het tandvlees daar ook iets geïrriteerd was. Ze heeft daarna een paar dagen rust gehad. Ik heb nu weer drie keer gereden en dat was een verademing. Ze liet gelijk los in d'r kaak en stelling was zowel links als rechts weer bijna gelijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:04

Ik denk dat ik het probleem idd zie.
Niet meer met je handen doen, maar probeer haar van achter actiever te maken. Ze loopt op de voorhand, als je haar sterker maakt van achteren, zal ze meer op de achterhand komen, en wordt ze van voor vanzelf lichter in de hand. Als jij het gevoel hebt dat ze vasthoudt, of op je hand gaat hangen, geef je rechts been erbij, dat ze dat achterbeen er meer onder zet, je moet er echt even pittig aan rijden. Wel gelijke druk (minimaal) op beide teugels houden, zo licht contact als je kunt.

Jij zegt: ze wil het laatste knikje niet maken, ik zie een paard dat de kaak stevig vasthoudt, de hals vasthoudt, de rug vastzet, en er van achter niet lekker onder komt.
Goed losrijden, kijk kritisch naar je eigen zit of jij misschien te gespannen bent ergens waardoor ze de rug niet wil loslaten, echt even pittig rijden, dat achterbeen er goed onder zetten, en dan zou ze losser moeten worden, en je hulpen moeten dan ook beter doorkomen. Daar zit het probleem volgens mij, de hulpen komen van achter niet lekker door, en dat krijg je terug in de mond. Als je dan op druk naar beneden wilt rijden, dan krijg je idd het resultaat wat je nu schetst.

Overigens is regelmatig een tandarts erbij halen heel geen slecht idee :)

Hoop dat je wat met de tips kunt ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:15

Dankje wel voor je uitleg,ophet moment zijn we daar ook mee bezig,voel ik druk van haar uitkomen dan geef ik extra been.In de rug en hals zit ze niet vast,heeft ze ooit wel gehad en ze liet me toen niet zitten,dat doet ze nu wel ik krijg haar er op het momemt met doorzitten ook makkelijker erbij gereden dan met lichtrijden.Vermoedelijk omdat dr impuls dan makkelijker te houden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:23

Dat kan, en ik denk dat je misschien iets fijner meezit als je doorzit? Ik zeg ook niet dat ze vastzit, dat geloof ik ook niet, maar denk dat ze het ook wel heel makkelijk vindt om lekker op je handen te gaan hangen, dan hoeft ze minder te doen ;) En een paard kiest toch voor de makkelijkste weg.

En als zij op je handen hangt, vindt ze het wel makkelijk om de nek een beetje vast te zetten, en als ze dat doet, gaat de rug ook vast, dan komen die hulpen niet meer door.....
Ik geloof niet dat er fysiek iets met haar mis is, hoor. Je kunt het altijd even laten checken natuurlijk, dat is nooit verkeerd, maar dit is idd een rijtechnisch probleem.

Probeer niet meer op druk naar beneden te rijden, zou kunnen dat ze daar tegen protesteert op deze manier, is een gevoel van mij hoor. Gewoon heel lichtjes opvangen, gelijke druk op gelijke teugels, en been erbij. Als ze niet reageert, tik.
Echt tof dat je er al mee bezig bent ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:25

Ben het met Yamcha eens, vooral minder met je handen werken.
Die 2e foto zie je dat jij je binnenhand naar je lichaam toebrengt - terwijl je deze van de hals moet brengen.
Ook zie je daar een achterhand die niet goed mee komt.
Het zadel ligt te ver naar voren, waardoor de schouder niet goed genoeg vrij ligt en ook dat werkt tegen.

Ik denk dat je probleem gewoon nu pas heel duidelijk is geworden - Ik denk dat iedereen daar tegenaan loopt. Je gaat vooruit en merkt dan steeds meer wat de impact is van sommige foutjes. Soms rij je je paard compleet vast of/en schuin en soms valt het mee.
Ik denk dat je zelf minder moet gaan werkenen het paard meer zelf moet gaan laten lopen en vooral focussen op ontspanning van je eigen lijf en je paard soepel maken door veel te buigen.(hier dus erg in meegeven om te zorgen dat zij lekker los kán bewegen en haar evengoed wel actief houden want dat hoeft echt geen spanning te veroorzaken)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:41

Zijn ook bezig met veel wenden,wat overigens ook vaak is als ik haar los en ontspannen rijd,ik pak haar iets op zodat ze meer opgericht komt,tot daaraan gaat goed maar als ik dan de impuls van normaal naar iets flitsender op wil voeren gaat ze ook soms weer vastpakken.Terwijl het daarvoor goed ging!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:44

MelodyT schreef:
Zijn ook bezig met veel wenden,wat overigens ook vaak is als ik haar los en ontspannen rijd,ik pak haar iets op zodat ze meer opgericht komt,tot daaraan gaat goed maar als ik dan de impuls van normaal naar iets flitsender op wil voeren gaat ze ook soms weer vastpakken.Terwijl het daarvoor goed ging!

Waardoor je dus wsl ook meer gaat rijden en wsl ergens juist tegenwerkt. Logisch dat je dán juist de foutjes gaat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:52

Het kaakgewricht kan onmogelijk ontspannen wanneer er spanning is in de tong.
Een gespannen tong ontstaat o.a. wanneer het bit op de tong drukt of knelt.
Wanneer er spanning in de tong is, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel (waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven). Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.

Blokkades elders in het lichaam kunnen ook voor tongproblemen zorgen. Door osteopaten worden vaak blokkades gevonden rond de eerste halswervel, in het tongbeen, in de schedel en ook rond het heiligbeen, dat via het ruggenmerg in verbinding staat met de schedel. Door een blokkade in de rug (en dus ook onder het zadel) ontstaat een te hoge spanning rond het middenrif, dat via onderhuids bindweefsel weer in verbinding staat met het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de eerste halswervel.

Hier een stukje anatomie: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:02

En jouw tip zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:22

Lijkt me voor de hand liggend, als je dat artikel leest.
Maar goed, hier mijn adviezen.

Sowieso zitlessen nemen (bijv. centered riding) en o.a. werken aan een zachte ruiterhand (en natuurlijk ook de juiste zit, houding, energie en ontspanning, oftewel leren rijden vanuit je centrum, dat hangt allemaal met elkaar samen). Dat is de basis imo.
En in ieder geval voorlopig zonder bit gaan rijden, zodat de spanning in de tong - veroorzaakt door het bit en/of de ruiter - er niet meer is.

Mocht er ook zonder bit spanning blijven bestaan, dan een osteopaat erbij halen. Zadel laten checken is ook altijd goed.

Mocht er na de osteopaat, zadelpasser, goede zitlessen en rijden zonder bit toch spanning blijven in het kaakgewricht, dan ligt de oorzaak blijkbaar toch bij het bit dat op de tong drukt of knelt. Dan kan TS bitloos blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:44

Afgezien van het bitverhaal ben ik het met je eens :) denk dat zitlessen idd best nuttig kunnen zijn, al is het alleen al even back to basics, en je zit is je basiste basis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:21

Toch denk ik niet dat het een blokkade is...op de momenten dat ze erdoor is loopt ze volledig door het lijf (instructeur is zelf z jury die ziet dat dus wel)en swingt ze echt ook kan ik haar dan met gemak alle kanten op buigen en wenden.Daarbij schuimt ze dan beide kanten ook goed in dr mond,alleen het moment dat ze vastpakt schuimt ze alleen op links.Daarbij(niet aanvallend bedoeld)trekt het bitloos rijden mij echt niet omdat ik nog steeds serieus hogerop wil komen met mn kleintje tussen de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:25

Ik geloof ook niet dat er een blokkade is hoor, die zie ik ook zo niet. 't Is echt het doorkomen waar je tegenaan loopt, en denk dat je dat prima rijtechnisch kunt oplossen.
En joh, als jij niet zonder bit wil, rijd je toch gewoon met bit? Geloof ook niet zo dat daar nu een probleem zit :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:29

We streven nog steeds na ooit Z te worden tussen de paarden wat zeker mogelijk moet zijn volgens mn instructeur dus gaan gewoon extra bijzetten om dat te bereiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:42

MelodyT schreef:
dus gaan gewoon extra bijzetten om dat te bereiken...

:? :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:52

Heb je weleens geprobeerd om de druk als het ware 'terug te geven' aan je paard als je paard druk aanneemt op het bit/ de teugels?

In plaats van druk op te nemen, geef je de druk juist terug aan het paard.
Handen iets openen en naar voren brengen om en om.

Mijn ervaring met deze methode is dat een paard daardoor juist heel ontspannen gaat lopen en de hals laat zakken.

Ik heb dit veel met mijn vorige bijrijdpaard gebruikt (die nogal opgekropt liep, altijd achter de teugel) en nu bij mijn net nieuwe bijrijdpaardje (die soms het moeilijk vind te ontspannen en soms zelfs gaat sterrenkijken als hij uit concentratie is) en het helpt voor mij om het paard ontspannen en over de rug te krijgen zonder druk op te nemen op de mond.

Het is dan natuurlijk wel van belang om het paard van achteruit actief te houden en het paard zelf in balans te laten lopen zodat hij zijn buikspieren gaat gebruiken en zijn rug gaat bollen, want anders heb je kans dat hij op de voorhand valt ;-)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:54

Alleen van wat ik van de foto's zie:
Zadel mag naar achteren.
Loslaten van voor, je trekt nu eerst het hoofd naar binnen, maar de buiging moet vanuit het hele lijf gaan komen.
Meer actie van achter. Eerst moet ze gaan lopen, dan kan je voorzichtig vragen of ze wat wil zakken. En met lopen bedoel ik niet persé hard lopen, maar meer van achteruit.
Een paard wat van voor niet losgelaten wordt en daarom de kaak niet kan ontspannen, zal ook nooit de rug gaan ontspannen en lekker gaan lopen. Als je teveel druk op het bit houdt, dan zullen ze misschien wel gaan zakken om onder de druk uit te komen, maar ze zullen bijna zeker niet gaan ontspannen en de kaak lekker loslaten en de nek en rug ontspannen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:06

Daarnaast inderdaad zelf je hele lichaam loslaten, ademen vanuit je buik, laat je onderlichaam los en ontspannen en laat alle spanning uit je lijf wegvloeien.

Als jij ontspant en loslaat kan het paard ook loslaten.
Eerder zal dit niet gebeuren.

Ik merk dit echt meteen, zodra ik helemaal los in mijn lijf en onafhankelijk zit en alles ontspan, rustig vanuit mijn buik ademhaal en desnoods uitblaas gaat het paard helemaal ontspannen en laat hij zijn kaak uiteindelijk ook los.

Ga het zo weer eens toepassen bij mijn nieuwe bijrijdpaardje ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:19

laetitia schreef:
Heb je weleens geprobeerd om de druk als het ware 'terug te geven' aan je paard als je paard druk aanneemt op het bit/ de teugels?

In plaats van druk op te nemen, geef je de druk juist terug aan het paard.
Handen iets openen en naar voren brengen om en om.

Mijn ervaring met deze methode is dat een paard daardoor juist heel ontspannen gaat lopen en de hals laat zakken.

Ik heb dit veel met mijn vorige bijrijdpaard gebruikt (die nogal opgekropt liep, altijd achter de teugel) en nu bij mijn net nieuwe bijrijdpaardje (die soms het moeilijk vind te ontspannen en soms zelfs gaat sterrenkijken als hij uit concentratie is) en het helpt voor mij om het paard ontspannen en over de rug te krijgen zonder druk op te nemen op de mond.

Het is dan natuurlijk wel van belang om het paard van achteruit actief te houden en het paard zelf in balans te laten lopen zodat hij zijn buikspieren gaat gebruiken en zijn rug gaat bollen, want anders heb je kans dat hij op de voorhand valt ;-)

Laetitia: ik ken het, en het is idd heel effectief, als je het paard van achteren goed actief hebt :)