Zalina voor het eerst op bokt AdB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:34

Oh wat herken ik toch veel jouw paard in één van mijn paardjes.
Ik denk dat je wel goed bezig bent door er terug rust in te rijden.Een paard dat noch been noch teugel accepteert is héél moeilijk. Een paard dat bij het inrijden misreden is en terug goedkrijgen is dan ook niet simpel. ( heb er hier dus ook zo eentje staan...werk van lange adem)
Je handen geef je zelf al aan. Wat ik ook merk in het filmpje is dat je soms uit evenwicht bent en daar reageert je paard dan weer op.
Maar in alle geval +:)+ knap dat je er zoveel geduld mee hebt en ik ben ook benieuwd naar vervolgtopics en filmpjes.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:40

Dank je wel die vervolgen komen en zeker ik dacht namelijk oh oh zal ik het wel op bokt zetten maar valt me alles mee ;)
Tja die lange adem heb ik wel doe het haar niet aan om terug de handel in te gooien waar komt ze terecht en denk dat ze binnen hele korte tijd niet meer leeft en dat gun ik haar niet. In de omgang is ze zo lief mijn kinderen kruipen eronder door. Dan doet ze echt niks dus haar "probleem" is toch vooral het vertrouwen kwijt zijn in de ruiter. Ik klets ook de oren van haar hoofd als ik erop zit want als ze me hoort dan gaat het wel als ze me niet hoort dan wordt het een probleem en wordt ze bang wat dan weer resulteerd in ontploffings gevaar :o

En dat uit balans zitten daar heb je helemaal gelijk in Zalina reageerd daar onmiddelijk op door te gaan huppelen zeker op de rechterhand.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:41

poeh, wat een moeilijk dier zeg...
heeft ze misschien (ook) een hormonaal probleem?
persoonlijk vind ik foto 2 het fijnste beeld geven, mooi in evenwicht.
toch zie ik op die foto dat jouw been wel degelijk iets doet, dus blijkbaar accepteerd ze(inmiddels) toch wel wat, als je het op het juiste moment doet.

de filmpjes geven een heel erg verkrampt beeld.
zowel van jou als van je paard, maar ik snap dat je ze erbij hebt gezet om een beeld te geven van hoe ze ook kan zijn.
op de filmpjes zou ik juist kiezen voor een rustig galopje, in verlichte zit met een licht contact.
maar goed, dat zeg ik puur en alleen vanachter m'n pc, en gebaseerd op wat ik via de pc zie.
ik kan me goed voorstellen dat je erg huiverig bent als je merrie zo doet, zeker omdat je een paar maanden geleden niet eens op kon stappen.

verder vraag ik me af waarom er verschillende mensen op je merrie rijden?
ik denk dat ze voor nu meer baat heeft bij 1 persoon, die altijd dezelfde reactie's van haar verlangd.
met verschillende ruiters, hoe goed ook op elkaar afgestemd, verschillen qua druk van hand/benen/zit.

verder: petje af dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt!
er zijn maar heel weinig mensen die zo lang zo met een paard aan de gang blijven, maar uit jouw verhaal maak ik op dat je toch progressie maakt.
super!!

edmar

Re: Zalina voor het eerst op bokt AdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:08

@timilon helaas geen hormonaal probleem heb ik 2 weken geleden nog laten onderzoeken en waarom helaas, hoe raar het ook klinkt zou graag willen dat er iets uit zou komen dan zit het namelijk niet meer alleen tussen de oren snap je wat ik bedoel?

En idd ze accepteerd soms wel been maar meestal niet en zeker heel voorzichtig maar als ze ontspand pikt ze meer als ze zo aan het huppelen is dan kan ik niks. Je tip over een rustig galopje in verlichte zit ga ik zeker proberen zo ie zo als ik al de galop mee pak dan is dat in verlichte zit en met heel licht contact.

Ik heb 1 bijrijdster en die rijd alleen als ik erbij ben en als ze les heeft ze verzorgd Zalina al bijna een jaar waarvan ze nu hooguit 10 keer heeft gereden heb haar ook alles uitgelegd en ook verteld dat Zalina voordat je uberhaupt op kan ze je eerst moet leren kennen en moet vertrouwen. Mijn bijrijdster is ook heel voorzichtig en als ze erop zit dan vraagt ze 100x of ze het goed doet en of ze haar niet stoort. Ook vind ik het prettig om iemand te hebben die ik vertrouw met haar en dan kan ik ook eens zien wat ze doet. Ik hoef er geen vreemde op te zetten die gaat eraf binnen 30 seconden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:30

Ik weet niet of je nu nog steeds springt maar ik zou dat voorlopig even laten zoals het is.
Richt je lekker op de dressuur en werk naar een ontspannen paard toe.
Ik rijd zelf ook met dit systeem en heb een fijne instructrice . Ik weet gewoon zeker dat je over een half jaartje een heel ander paard hebt en misschien dat je dan weer eens een balkje mee kunt pikken.

Ik geloof ook dat marijke de jong hetzelfde systeem toepast. heb er in iederegval al een hele hoop paarden op zien verbeteren en zelfs rijpe slachtpaarden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:48

Ik zou dit paard eerst heel erg goed naar voren gaan rijden. Werd echt simpel van dat gehuppel in de filmpjes. Als ze je been niet accepteert, dan maar iemand met een zweep erachter o.i.d. maar het gas moet toch echt eerst werken. Springen met zoveel spanning is volgens mij ook niet nuttig en werkt averechts. Als je je paard veel meer naar voren rijdt, gaat ze misschien je hand wat opzoeken en kun je wat verbinding maken. Als ze gaat bokken of stuiteren, zul je toch door naar voren moeten rijden. Succes!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:32

Je hebt een leuk paard. Ik denk dat als ze dadelijk haar rug los gaat laten en lekker gaat ontspannen je er een super paard aan overhoud en dan komt de rest vanzelf. Volgens mij heeft ze gewoon nog heel weinig vertrouwen in mensen als ze onder het zadel is. Ik zou gewoon lekker doorgaan met rechtrichten. Geef het de tijd dan komt het vanzelf. Les je alleen bij Antoine of les je ook nog bij 1 van de door hem opgeleide instructeurs? Suc6 en gewoon volhouden :D

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:55

ik les zelf ook bij Adb (heb hier momenteel ook een topic lopen met veel commentaar :p) en ik vind dat het er mooi ontspannen uitziet!
De methode werkt gewoon! Hier weeral het zoveelste bewijs.. ongelooflijk wat een vooruitgang jullie gemaakt hebben als ik de geschiedenis zo lees!

Fijn te zien dat er nog mensen zijn die echt willen investeren in een paard (en dan bedoel ik niet enkel financiëel want dat is meestal nog het gemakkelijkste ;)).

Het springen daar zou ik voorlopig precies nog even mee wachten, wat zegt je Adb-instructeur/ice daar van?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:52

In de eerste plaats vind ik het dapper dat je deze foto's hier plaatst, niet iedereen ziet het nut in van een wat alternatievere manier van rijden.
Op de filmpjes vind ik de achterhand erg verkrampt, heb je daar al eens naar laten kijken?

naaaaomii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:03

Ja ook ik kan me voorstelle dat het niet makkelijk is met rijden,
maar met veel geduld en lieve hand, komen jullie er zeker wel :D
en is idd een leuk paard om te zien !
veel succes ermee ! :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:23

Leuk paardje, maar je rijdt afwachtend en bent bang en gaat ook zo rijden. Paard wil graag en gaat zich vervelen omdat hij telkens hetzelfde moet doen en gaat dus ook ''schrikken''.
Zou hem eerst longeren voordat je gaat rijden zodat de energie er wat uit is. Zo te zien krijgt hij ook niet op zijn flikker als ie bokt of steigerd. Waarom geef je hem geen been als hij omhoog komt? Als hij voorwaarts moet, kan hij niet omhoog..
Misschien is het zelfs een idee om er een tijdje iemand die vaker jonge/drukke paarden rijd die er op te laten.
Foto's geven wel al een beter beeld dan de filmpjes!
Hopelijk gaat het steeds beter en heb je er straks een fijn paardje aan! Succes ermee!

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:22

@ Monica08 Longeren wordt gedaan heeft geen nut wordt ze alleen maar heter van dan zou je zeggen langer longeren maar werkt niet heb haar al bijna 3 jaar he. Graag mijn begin post lezen daar staat waarom geen been en waarom niet op zijn flikker.
Been there done that.
Heb haar zelfs weggebracht en werd gebeld na een week of ik dat staatsgevaarlijke paard kon halen.
Dus iemand anders erop werkt averrechts en dan wordt ze gevaarlijk.
Ik ben absoluut niet bang voor haar wel met springen vanwege ongelukken in het verleden.
Ook dat staat al ergens. Dat filmpje staat er ook alleen maar zodat jullie kunnen zien hoe ze ook kan zijn.
En dat voorwaarts niet omhoog kunnen is in haar geval niet waar ze gaat niet stil staan om te steigeren maar doet het gewoon in wat voor gang we ook zitten voorwaarts of niet dat maakt in haar geval helaas geen bal uit. Heb een heel lenig paard helaas

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:27

Ik heb je beginpost gelezen en de rest ook hoor ;) Maar als been not done is zou ik helemaal opnieuw beginnen. Of het paard neemt je in de maling en komt hier goed mee weg, of er is grandioos iets fout gegaan en dus zou ik opnieuw beginnen.
Als ze steigert in wat voor gang dan ook, dan krijgt ze de gelegenheid er toe ;) Hou haar meer bezig, want als ze haar kop bij jou heeft, kan ze niet bedenken om iets te flikken.
En je geeft zelf wel toe dat je bang bent met springen, waarom doe je dat dan? Geeft jullie beide geen vetrouwen..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:36

Ik heb eigenlijk heel veel respect voor je dat je de hoop voor dit paard nog niet hebt opgegeven. Je bent al 3 jaar bezig. En nog steeds kun je het geduld en de rust opbrengen om er telkens weer op te gaan zitten. Ik werd ook kriebelig van de filmpjes en dacht ook alleen maar voorwaarts, maar als dit niet mogelijk is... tja wat moet je dan.
Hopelijk helpt AdB methode je hier door heen, in de hoop dat je ooit nog eens een "gewoon" rijpaard hebt. Succes in ieder geval.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:40

denk dat ze nooit gewoon wordt en als ik gewoon rijd dan gaat het wel redelijk hoor bedankt voor je reactie in ieder geval

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:05

Edmar, ik kom je hier ook alweer tegen :D

Je weet het, ik ken je probleem, met Windsor (halfbroertje) heb ik ook heel lang tegen dit probleem opgelopen. Nu eindelijk is hij, na twee jaar alle geduld van de wereld en de alternatieve geneeskunde, is hij het laatste jaar heel erg braaf geworden, ik kan er zelfs heel makkelijk anderen op laten rijden (moet ik er wel bij zijn). Voor mijn vakantie heeft er nog een 12 jarige meisje op gereden, Windsor deed alles voor haar, deed zelfs of hij nageeflijk liep :(:) ! Tijdens mijn vakantie zou mijn instructrice hem echter een keer rijden en toen werd hij zo zenuwachtig, dat mijn bijrijdster 2 rondjes mee moest lopen om de situatie veilig te houden.
Nadat hij zijn zenuwen kwijt was, deed hij super zijn best.

Ik blijf het gevoel houden dat bij Zalina een beetje hetzelfde probleem ligt, zoals ik al eerder aangaf de filmbeelden van Zalina zijn alsof ik Windsor zie lopen 2 jaar geleden. Het rare huppen met zijn achterbenen, het staken, het gespannen en daardoor (licht) onregelmatig gaan lopen achter in de stap, de rug bollen, bokken etc, etc. Dierenartsen hebben mij keer op keer verzekerd dat er met Windsor, behalve een lichte bloedarmoede en wat wervels die niet goed zaten, niets aan de hand was. Ik denk echter dat paarden met zo'n goud karakter als Zalina en Windsor je echt niet in de steek laten onder het zadel. Ik weet uit ervaring ook dat adviezen over boos worden aboluut geen zin hebben, dan weet je zeker dat je gelanceerd wordt. Het enig dat bij Windsor hielp was dat ik (boos) ging roepen: "kappen nu...". Het leek dan wel of hij mij helemaal vergeten was en ging meteen braaf stil staan, hij was dan nog wel gespannen, maar stopte met bokken en steigeren.
De problemen zijn pas echt verholpen toen ik met alternatieve geneeskunde in aanraking kwam, hij is behandeld tegen problemen in het maag-darm kanaal en Windsor gaat gewoon met sprongen vooruit. De "gewone" dierenartsen konden niets vinden bij Windsor :? En na 5 alternatieve behandelingen is hij gewoon goed en blijft ook erg stabiel, ik laat nu degene die hem behandeld heeft hem 2 keer per jaar checken en verder doe ik er niets meer aan. Zelf was ik er in het begin erg sceptisch over, maar 2 alternatieve artsen hadden los van elkaar exact dezelfde diagnose gesteld.
En je weet het ook Windsor was "staatsgevaarlijk". Het enige voordeel van Windsor was dat hij geen nare ervaringen in zijn jeugd heeft gehad, dat komt er bij Zalina nog eens overheen, waardoor het meer tijd nodig zal hebben.
Dus ik zou zeggen, zet gewoon door en als zij niet verbeterd of terug blijft vallen, je kunt me altijd PB'en voor de telefoonnummers van de behandelaars van Windsor, zij kennen inmiddels de "Redford" probleempjes. Een van de twee heeft inmiddels al zeker 6 Redford's behandeld. Misschien is het bij Zalina echt niets lichamelijks, maar bij Windsor had ik ook de up's en down's.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:09

Als je bij een van je lessen bij Antoine Daphne Boinck tegenkomt, kun je evt ook nog eens aan haar vragen of haar moeder nog wat voor je paard zou kunnen betekenen. Die kan a la horsewhisperer er ook nog een berg lichamelijke ongemakken eruit halen (echt waar, want ze zit altijd op 1 lijn met de osteo van mijn vriendin, zonder dat ze van elkaar weten wat de ander heeft vastgesteld). Je kunt ook op www.cherokee.eu ff kijken bij Marijke. Gewoon met geduld volhouden!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:27

Heel veel respect heb ik voor je. Ik vind de rust en geduld waarmee jij dit paard kan rijden echt bewonderingswaardig.
Ik zou als ik jou was de reacties over hoe je haar moet rijden hier op bokt een beetje links laten liggen. Van een filmpje en een paar foto's kan je niet zeggen: Hee, rij dat paard even zo en zo. Jij bent al jaren met haar bezig en jij zit er op, zij niet.
Ik vind de foto's prettig om te zien, en ik denk dat je op den duur meer acceptatie van haar gaat krijgen, juist omdat je zo respectvol rijdt.
Als tip heb ik wel, zie dat het hierboven ook genoemd is, om een alternatieve genezer er naar te laten kijken. Door middel van gedrags- en onspanningstherapie samen met jou kan je ver komen. Want inderdaad, het is geen paard wat jou in de zeik neemt, dat zie je zo. Er zit veel meer achter, psychisch.
Ik raad dat je dus heel sterk aan!
Verder vind ik het een super mooie merrie en hoop ik dat je je geduld blijft behouden en zo steeds meer vooruitgang boekt.
Veel succes en keep up the good work!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:33

De foto's zien er al erg goed uit!
Maar wat ik echt niet snap is waarom jij gaat springen ? Ik zie een ruiter die zo vol spanning zit, en die dan wel verwacht dat haar paard ontspannen over die balkjes heen gaat. Maar dat gaat dan echt nooit lukken..
Ik snap je spring instructrice ook echt niet. Met pijn en moeite kom je over de balkjes heen, en toch gaat ze het laatste balkje verhogen.. Terwijl je paard al zo blind over die balkjes heen loopt dat het haar echt niet opvalt dat de laatste verhoogd is.
Ga gewoon lekker door met dressuur zoals je dat doet. En laat dat springen, de vooruitgang die je boekt met het dressuur rijden worden tijdens het springen weer compleet na beneden gehaald en dat is zonde!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:42

De foto's zien er prima uit, naar wat ik van je verhaal heb gelezen :) Ga lekker door met deze lessen. Ik heb al wat vaker foto's van lessers bij Antionne gezien en ik ben er wel fan van :)

Het commentaar over de spring foto's wilde ik ook gaan geven, dus dat laat ik nu maar. Gewoon doorgaan met je lessen dan komt het vast wel goed. :)